Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48
+11
Tobias
glimturen
Marlin
Gigabyte
cas
Henkepenke
linusorn
TommyKillander
Azgaron
Matt_Public
Stefan E
15 posters
Sida 4 av 5
Sida 4 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Sv: Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48
Verkar vara gott om pappskalle-missar i konstruktionen på den. Det får en ju verkligen inte att se fram emot att bygga nåt från dom, speciellt inte till det pris dom vill ta!
Men det är ju härligt kämpat Stefan!
Men det är ju härligt kämpat Stefan!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Kraniell kartong verkar vara en vanlig åkomma överlag på den firman.cas skrev:Verkar vara gott om pappskalle-missar i konstruktionen på den.
Men med detta sagt tillverkar de trots allt en hel del intressanta byggsatser. Vackert så.
Matt_Public- Master of DNF
Snyggt jobbat Stefan.
Och tur att skadorna inte blev värre.
/Bosse
Och tur att skadorna inte blev värre.
/Bosse
Marlin
Gott jobbat Stefan! Ser snyggt ut, och deras fadäser redde du ju ut fint!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Tack skall ni ha allihopa!
Ja, missar finns det gott om och de flesta missarna finns i manualen (om man nu kan kalla den det????).
Missarna på själva modellen är ändå rätt få men desto mera idiotiska, det är mest KH konstiga ideer om nerbrytningen av modellen i så många delar som möjligt som skapar problem.
Det konstigaste av allt är att den är så rackarns rolig att bygga (....måste vara ett masochistiskt drag hos mig)!
Stefan
Ja, missar finns det gott om och de flesta missarna finns i manualen (om man nu kan kalla den det????).
Missarna på själva modellen är ändå rätt få men desto mera idiotiska, det är mest KH konstiga ideer om nerbrytningen av modellen i så många delar som möjligt som skapar problem.
Det konstigaste av allt är att den är så rackarns rolig att bygga (....måste vara ett masochistiskt drag hos mig)!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Snyggt nedkämpat motstånd Stefan!
Synd på maracas, men så länge inge skakar ditt vitrinskåp, så lär det funka!
Synd på maracas, men så länge inge skakar ditt vitrinskåp, så lär det funka!
glimturen
Med kroppen för tillfället ”ur vägen” kan jag ägna mig åt vingarna istället.
Jag hade ju redan monterat ihop det mesta av vingarna, nu skulle slats och flaps dit.
Det jag sett av Su-17 visar att för det mesta är både slats och flaps i infällt läge och vingarna fullt bakåtsvepta och det är så jag tänker bygga min modell.
Vare sig slats och flaps brukar passa särskilt bra, men se på f-n, de gick dit perfekt, tillsammans med skevrodren!
Lika bra att limma dit vingarna…
Vingarna gick dit helt perfekt!
Den här modellen överraskar åt båda hållen!
Tillbaka till kroppen…
Jag klippte till en liten bit acetat (den följde med konen) och målade den klarblå och limmade dit.
Nu när jag kommit så här långt slog det mig….
Ser ni hålet i ryggåsen?
Det tog ett bra tag innan jag tänkte på det….
Uppenbarligen skall det in en bit där, en snabb koll i instruktionerna visade...
Nähä, INGENTING, NICHTS, NADA, bara vänstra sidan visas här och den saknade delen skall in på HÖGRA SIDAN!
Den är helt utelämnad, det var bara att leta igenom alla gjutramar efter den saknade delen…..
Den här ser ut att kunna passa…
...MEN, den skall ju in från BAKSIDAN av den redan limmade ryggåsen!
Nu började jag kallsvettas och sade en del om KH så luften blev djupt blålila över byggbordet…
Det är ju tydligen en remsfällare så jag borrade upp ett av hålen och med hjälp av min ovärderliga ”tandläkarpetmoj” och ett gott förråd med svordomar (och några nya) fick jag till slut dit biten på plats.
PUH…
Lite luftintag monterade…
Vaddå strömlinjeform?
Kommer mera snart!
Stefan
Jag hade ju redan monterat ihop det mesta av vingarna, nu skulle slats och flaps dit.
Det jag sett av Su-17 visar att för det mesta är både slats och flaps i infällt läge och vingarna fullt bakåtsvepta och det är så jag tänker bygga min modell.
Vare sig slats och flaps brukar passa särskilt bra, men se på f-n, de gick dit perfekt, tillsammans med skevrodren!
Lika bra att limma dit vingarna…
Vingarna gick dit helt perfekt!
Den här modellen överraskar åt båda hållen!
Tillbaka till kroppen…
Jag klippte till en liten bit acetat (den följde med konen) och målade den klarblå och limmade dit.
Nu när jag kommit så här långt slog det mig….
Ser ni hålet i ryggåsen?
Det tog ett bra tag innan jag tänkte på det….
Uppenbarligen skall det in en bit där, en snabb koll i instruktionerna visade...
Nähä, INGENTING, NICHTS, NADA, bara vänstra sidan visas här och den saknade delen skall in på HÖGRA SIDAN!
Den är helt utelämnad, det var bara att leta igenom alla gjutramar efter den saknade delen…..
Den här ser ut att kunna passa…
...MEN, den skall ju in från BAKSIDAN av den redan limmade ryggåsen!
Nu började jag kallsvettas och sade en del om KH så luften blev djupt blålila över byggbordet…
Det är ju tydligen en remsfällare så jag borrade upp ett av hålen och med hjälp av min ovärderliga ”tandläkarpetmoj” och ett gott förråd med svordomar (och några nya) fick jag till slut dit biten på plats.
PUH…
Lite luftintag monterade…
Vaddå strömlinjeform?
Kommer mera snart!
Stefan
Snyggt räddat med den saknade biten!
I övrigt stiligt även det!
I övrigt stiligt även det!
glimturen
Ja jäklar vilken ritning....man får ha tungan i rätt mun när det kommer till vissa kinesiska modellfabrikat...
Snyggt löst!
Snyggt löst!
Janne.S- Moderator
Sicken parad-räddning!
En sån där krok-mojäng verkar bra att ha!
Tommy
En sån där krok-mojäng verkar bra att ha!
Tommy
TommyKillander
Snyggt jobbat Stefan!
Håkan
Håkan
Den må vara hur rätt som helst i formerna, men om jag skall bygga en sån så får det bli Hobbyboss istället.
Det här är för galet!
Extra luftintag tyder ju på att det är så aerodynamiskt att det inte blir nån kylning
Det här är för galet!
Extra luftintag tyder ju på att det är så aerodynamiskt att det inte blir nån kylning
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Snyggt räddat Stefan.
Men jäkligt trist att det skulle behövas.
/Bosse
Men jäkligt trist att det skulle behövas.
/Bosse
Marlin
Just! Just!cas skrev:Den må vara hur rätt som helst i formerna, men om jag skall bygga en Su-17 får det bli Hobby Boss istället.
Matt_Public skrev:Just! Just!cas skrev:Den må vara hur rätt som helst i formerna, men om jag skall bygga en Su-17 får det bli Hobby Boss istället.
Det är väldigt synd egentligen för i grund och botten är detta en riktigt bra, mycket väldetaljerad o trevlig byggsats, inte svårare än många andra!
Enda rejäla missen på själva byggsatsen är ju "formfelet" på bakkroppens undersida och konstruktionen av luftintaget och motorn, resten av bygget har varit helt problemfritt från missar i själva byggsatsen.
Det är den urusla "bygginstruktionen" och den märkliga byggordningen som sänker den rejält.
Synd för den förtjänar bättre!
Stefan
Du har en poäng där. Dessutom får modellen tillbaka lite av vad anvisningen drar ifrån genom att du påtalar bristerna och gör processen lite mer begriplig (reder ut tröskelkoncepten, om man så vill).Stefan E skrev:Det är den urusla "bygginstruktionen" och den märkliga byggordningen som sänker den rejält, vilket är synd då den förtjänar bättre!
Återigen gör professorn skäl för namnet.
Hud:en monterad tillsammans med instrumentpanelen;
Siktet monterat, målat och siktskivan monterad (jodå, den sitter där även om det inte syns på bilden!)
Jag har målat främre delen av hud:en i en Khaki-färg (Hu.72 Khaki Drill) då det bara var ett stycke canvastyg på förebilden.
Huv och vindruta maskerade…
Huven tillfälligt ditsatt och innerramarna målade med interiörfärgen, även om den är fel.
Kommer mera snart!
Stefan
Siktet monterat, målat och siktskivan monterad (jodå, den sitter där även om det inte syns på bilden!)
Jag har målat främre delen av hud:en i en Khaki-färg (Hu.72 Khaki Drill) då det bara var ett stycke canvastyg på förebilden.
Huv och vindruta maskerade…
Huven tillfälligt ditsatt och innerramarna målade med interiörfärgen, även om den är fel.
Kommer mera snart!
Stefan
Ser snyggt ut!
Håkan
Håkan
Snyggt målat, om än med en gräslig kulör.
Också: Man måste åtminstone ge Kitty Hawk poäng för att ha fått till framrutan fint.
Också: Man måste åtminstone ge Kitty Hawk poäng för att ha fått till framrutan fint.
Kontoret ser inflyttningsbart ut!
Snyggt jobbat!
Snyggt jobbat!
glimturen
Rejäl ryggås på den huven
Nu ser det ju ut som det värsta är gjort?
Nu ser det ju ut som det värsta är gjort?
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack skall ni ha, allihop!
Ja, jag hoppas det är nerförsbacke nu....
Det skall dit pyloner och vapenbalkar, ställen och en jädrans massa småpryttlar som antenner, luftintag, fenor, etc., det är ju hur mycket som helst, innan målningen kan börja!
Sedan har vi ju vapnen och vad som skall hängas på efteråt, ungefär hälften är byggda än så länge...
Stefan
Ja, jag hoppas det är nerförsbacke nu....
Det skall dit pyloner och vapenbalkar, ställen och en jädrans massa småpryttlar som antenner, luftintag, fenor, etc., det är ju hur mycket som helst, innan målningen kan börja!
Sedan har vi ju vapnen och vad som skall hängas på efteråt, ungefär hälften är byggda än så länge...
Stefan
Oookej, dags att den här donnan får sina spiror.
Men först lite färg i hjulhusen (Hu140);
Spiror förresten, det här är ju mera en gammal Babushka, så benen blir lite korta o knubbiga!
Ställen passade förvånansvärt bra och med stagen ditlimmade blir det tämligen stabilt, trots allt.
De stora elefantöronen till luckor passade bra och hjälper till att staga upp det hela ännu mera.
Nosstället höll på att ge mig spader, vad ni än gör, FÖLJ INTE INSTRUKTIONERNA, då är ni rökta!
Vinkeln ser vansinnig ut, men så här skall det sitta!
Jag ville inte sätta dit hjulet ännu så innan monteringen klippte jag bort tapparna och borrade ett par hål i lämplig diameter.
Jag kommer att göra en axel av en synål senare.
OBSERVERA, här är det viktigt att kontrollera att hålen kommer mittför varandra.
Luckor och diverse små antenner monterade.
Äntligen på egna ben!
Kommer mera snart!
Stefan
Men först lite färg i hjulhusen (Hu140);
Spiror förresten, det här är ju mera en gammal Babushka, så benen blir lite korta o knubbiga!
Ställen passade förvånansvärt bra och med stagen ditlimmade blir det tämligen stabilt, trots allt.
De stora elefantöronen till luckor passade bra och hjälper till att staga upp det hela ännu mera.
Nosstället höll på att ge mig spader, vad ni än gör, FÖLJ INTE INSTRUKTIONERNA, då är ni rökta!
Vinkeln ser vansinnig ut, men så här skall det sitta!
Jag ville inte sätta dit hjulet ännu så innan monteringen klippte jag bort tapparna och borrade ett par hål i lämplig diameter.
Jag kommer att göra en axel av en synål senare.
OBSERVERA, här är det viktigt att kontrollera att hålen kommer mittför varandra.
Luckor och diverse små antenner monterade.
Äntligen på egna ben!
Kommer mera snart!
Stefan
Sida 4 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Liknande ämnen
» Kitty Hawk 1/48 Suchoj Su-17 m4 UAF
» Eduard 1/48 Sukhoi SU-7 BMK "Fitter"
» Kitty Hawk!!!
» Kitty Hawk Su-34 1/48
» Sepecat Jaguar A, Kitty Hawk, 1/48
» Eduard 1/48 Sukhoi SU-7 BMK "Fitter"