Pz.Kpfw. IV Ausf.D Dragon 1:35
+13
bjork_larsson
dm4
johan r
merlin1953packard
Stefan E
T-34
MiniStuff
JOooCKE
Azgaron
Caverö
Janne.S
Gigabyte
MagnusE
17 posters
Sida 3 av 5
Sida 3 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Sv: Pz.Kpfw. IV Ausf.D Dragon 1:35
Börjar se riktigt läckert ut. Skita på och glöm inte chippa ordentligt runt av- och påstigningsställen samt luckor och andra ytor som besättningen kan tänkas ha klättrat runt på.
/Markus
/Markus
MiniStuff- Vicesheriff
Ser mycket lovande ut,, snygga blekta partier och ljuddämparen är kalas fint preparerad , Mums för en annan att titta på !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gigabyte
Den där börjar se riktigt najsig ut minsan! Du fick inspiration på Axvalla förstår ja (jag e åxå supersugen på att bygga pansar nu)
Janne.S- Moderator
Jättesnyggt, säger som några andra att det är lagom med vädring.
Magnus
Magnus
T-34
Ser mycket snyggt ut så långt!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Tack ska ni grabbar. Nä den här kommer inte bli extremvädrad men lite försiktig chipping tänkte jag ändå försöka mig på runt luckor och trampytor som Markus föreslår. Funderade även på att få det att se ut som den underliggande panzergrå anas lite på vissa ställen med hjälp av Mig pigment. Har en Warrior jag målat nästan på samma sätt som får vara testobjekt på de tricks jag vill prova.
dm4, det ljusa kommer sig av blekning med oljefärg. Små duttar med vitt, gulvit och lite mörkare på de nedre delarna av vagnen och därefter smeta ut färgen med thinner. Washerna har varit åt det bruna hållet.
Jo Janne Axvall gjorde susen. Nu fick man upp lite fart igen, några dagar iallafall.
Magnus
dm4, det ljusa kommer sig av blekning med oljefärg. Små duttar med vitt, gulvit och lite mörkare på de nedre delarna av vagnen och därefter smeta ut färgen med thinner. Washerna har varit åt det bruna hållet.
Jo Janne Axvall gjorde susen. Nu fick man upp lite fart igen, några dagar iallafall.
Magnus
MagnusE
Det här ser riktigt bra ut Magnus, skall bli kul att se den helt klar. Imponerande att se hur ni får till alla saker och detaljer här på forumet. Denna tanksen blir kanon!
Terje
Terje
bjork_larsson
Tack Terje o Erik, det värmer. Nu till saken. Eftersom den känns som jag är ute på djup vatten när det gäller chipping vill jag be om forumets ärliga åsikt angående nedstående försök till detta. Har läst på lite om bla. Adam Wilders teknik som verkar logisk med en ljusare färg som liknar basfärgen därefter en mörkare rostaktig i. Tanken är även att det skall in lite metallslit här och var.Vad tror ni, OK eller gör om?
Magnus
Magnus
MagnusE
JAg har hört om den tekniken (såg en T-72 som målats eller chippats med den tekniken i Military in Scale)
Jag tycker det ser rätt ut....tyskarna målade alla vagnar i en rostbrun grundfärg som torde vara den som lyser igenom. annars om det ska vara slitet ända in till metallen på vissa luckor och så då skulle jag använda grafitpulver och gnugga med topz eller finger.
Jag tycker det ser rätt ut....tyskarna målade alla vagnar i en rostbrun grundfärg som torde vara den som lyser igenom. annars om det ska vara slitet ända in till metallen på vissa luckor och så då skulle jag använda grafitpulver och gnugga med topz eller finger.
Janne.S- Moderator
Ser bra ut tycker Jag!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Tycker att du har fått till slitaget mycket bra för att inte säga perfekt , men det är lite tycke o smak också för ingen vagn var ju exakt likadant sliten
Gigabyte
Nu är jag ingen pansarexpert, långt därifrån, men jag tycker det ser mycket naturtroget ut. Just det med de ljusare partierna samt rostfärgen gör att man verkligen får intrycket av trovärdigt slitage.
Mvh
Mvh
dm4
Gött, då kör jag på lite grann med den metoden. Få se om jag kan få lite variation i det hela också.
Magnus
Magnus
MagnusE
Jo Magnus, jag håller med dom andra. Jag tycker att det ser väldigt bra ut och det känns "äkta" på någe vis... Gillar det verkligen!
Det enda som jag kan ha åsikt om, utan att egentligen inte vet vad jag babblar om, och det kanske inte rör just denna modell så mycket men det känns som att man kanske kan kolla upp var och hur dom slits. Om du/ni förstår hur jag menar, man kanske kan "slita/chippa" den mera på vissa ställen, t.ex. undertill och fram till och sedan där man vet att den utsatts för hårdare angrepp... eller är jag kanske ute och cyklar?
Men hur som helst Magnus, den ser kanon ut!
Terje
Det enda som jag kan ha åsikt om, utan att egentligen inte vet vad jag babblar om, och det kanske inte rör just denna modell så mycket men det känns som att man kanske kan kolla upp var och hur dom slits. Om du/ni förstår hur jag menar, man kanske kan "slita/chippa" den mera på vissa ställen, t.ex. undertill och fram till och sedan där man vet att den utsatts för hårdare angrepp... eller är jag kanske ute och cyklar?
Men hur som helst Magnus, den ser kanon ut!
Terje
bjork_larsson
Helt riktigt Terje.
Det gäller att tänka efter så man får slitage där crew kan ha utsatt färgen för upprepad kontakt och där delar är utsatta för fysisk påverkan.
Det gäller att tänka efter så man får slitage där crew kan ha utsatt färgen för upprepad kontakt och där delar är utsatta för fysisk påverkan.
Caverö
Tack Terje! Som Caverö säger. Tanken kan ju vara också att försöka tänka kronologiskt. Kom det där skrapet före det där? Hur skitigt hann det bli innan den nya skiten kom osv. Själv sitter jag här med en hel hög med referens e-böcker från Osprey och Concord men det är rätt svårt att se detaljslitaget på de gamla gryniga svartvita bilderna. Bätte är då att åka till Axvall.
Magnus
Magnus
MagnusE
Ser väldigt realistiskt ut, Magnus!
Senast ändrad av merlin1953packard den fre aug 28 2009, 23:31, ändrad totalt 1 gång
merlin1953packard
MagnusE skrev:Tack Terje o Erik, det värmer. Nu till saken. Eftersom den känns som jag är ute på djup vatten när det gäller chipping vill jag be om forumets ärliga åsikt angående nedstående försök till detta. Har läst på lite om bla. Adam Wilders teknik som verkar logisk med en ljusare färg som liknar basfärgen därefter en mörkare rostaktig i. Tanken är även att det skall in lite metallslit här och var.Vad tror ni, OK eller gör om?
Magnus
Testa att ta en silverpastell penna (nyvässad!) eller blyerts (oxå nyvässad) och få lite metall-effekt där färgen "skavts av". På ett fordon som används blir ju ställen med avskavd färg mer svart-metalliga än rost-matta.
Dessutom vill jag tillägga att det ser j-----t bra ut som det gör!
Claes
Vafalls, han går ju inte i! Vad tror ni den höftbrede tysken helst vill smaka? Vaselin eller Dremel?
Lite jox som skall på någonstans.
Magnus
Lite jox som skall på någonstans.
Magnus
MagnusE
Achtung, Magnus! Sie mussen den Dremel benutzen! Nicht vaselin für dem stürmpanzer!
Senast ändrad av merlin1953packard den sön aug 30 2009, 08:51, ändrad totalt 1 gång
merlin1953packard
Sida 3 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Liknande ämnen
» Dragon Pz.Kpfw. III Ausf.J 1:35
» Dragon 1/35 Pz.Kpfw III Ausf. E
» Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35
» Pz.Kpfw.IV Ausf -D
» Pz.Kpfw. IV Ausf. H4, Academy 1/35
» Dragon 1/35 Pz.Kpfw III Ausf. E
» Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35
» Pz.Kpfw.IV Ausf -D
» Pz.Kpfw. IV Ausf. H4, Academy 1/35