Focke-Wulf Fw190A-5, Eduard 1/48
+6
Caverö
MiniStuff
Azgaron
Janne.S
Gigabyte
Stefan E
10 posters
Sida 1 av 1
Focke-Wulf Fw190A-5, Eduard 1/48
Hejsan!
Här är mitt senaste bygge, en Focke-Wulf Fw190A-5 från Eduard i 1/48-skalan.
Det är ett gruppbygge på Aeroscale för “Butcher Bird” kampanjen, och jag valde att bygga den här maskinen;
.
Modellen kommer I Eduards ganska stora låda, men lådan är fylld till bredden av delar, plast, ets, masker och dekaler!
Detta är en profi-pack så det behövs knappast något extra då kvalitén är mycket hög på allt.
Jag bestämde mig för att bygga den direkt ur lådan eftersom allt ”nödigt” finns med.
Jag bestämde mig också för att bygga den med alla luckor stängda, men med öppen huv för att visa den detaljerade cockpiten..
Men när Quickboost släppte hela främre motorkåpan kunde jag inte stå emot, lättledd som jag är!
Vilket litet perfekt stycke resingjutning det är, t.o.m. avgasrören är gjutna direkt på motorkåpans insida, och dom är ”borrade”!
Ytterligare en liten del med borrade avgasrör för undersidan kommer också med.
Motorkåpan passade perfekt med byggsatsen så det var mycket enkelt att få dit den.
För att ta det hela från början….
Vingarna gick ihop fint och hjulhusen är mycket väldetaljerade.
The wings assembled easily and they are well detailed.
Huvudkomponenterna limmade;
Cockpit klar;
Sedan var det en lätt resa…..
Som synes, en perfekt passning!!
För att maskera motorn innan jag målade camouflaget så klippte jag till en skiva av plasticard av rätt diameter och sedan använde jag tejp för att täppa till I kanterna.
För att få så starka fogar som möjligt så limmade jag dit landningsställen innan målning.
Sedan blåste jag på RLM02 på ställen och I hjulhusen…
…och maskerade dem med fuktat hushållspspper (Torky)….
Jag limmade dit raketrören, ett mycket fippligt jobb, och de är EXTREMT ÖMTÅLIGA!!!
Sedan målade jag hela modellen med RLM76, både för undersidan, men också som en primer för den vita färgen på motorkåpan.
Efter färgen torkat grundligt målade jag motorkåpan RLM04 Gul och maskerade sedan av den med tejp.
Ett nytt lager med RLM76 på undersidan, sedan målade jag camouflaget i RLM74/75, slutligen lite mottling långs sidorna och fenan.
Slut på del 1, det kommer mera….
Stefan
Här är mitt senaste bygge, en Focke-Wulf Fw190A-5 från Eduard i 1/48-skalan.
Det är ett gruppbygge på Aeroscale för “Butcher Bird” kampanjen, och jag valde att bygga den här maskinen;
.
Modellen kommer I Eduards ganska stora låda, men lådan är fylld till bredden av delar, plast, ets, masker och dekaler!
Detta är en profi-pack så det behövs knappast något extra då kvalitén är mycket hög på allt.
Jag bestämde mig för att bygga den direkt ur lådan eftersom allt ”nödigt” finns med.
Jag bestämde mig också för att bygga den med alla luckor stängda, men med öppen huv för att visa den detaljerade cockpiten..
Men när Quickboost släppte hela främre motorkåpan kunde jag inte stå emot, lättledd som jag är!
Vilket litet perfekt stycke resingjutning det är, t.o.m. avgasrören är gjutna direkt på motorkåpans insida, och dom är ”borrade”!
Ytterligare en liten del med borrade avgasrör för undersidan kommer också med.
Motorkåpan passade perfekt med byggsatsen så det var mycket enkelt att få dit den.
För att ta det hela från början….
Vingarna gick ihop fint och hjulhusen är mycket väldetaljerade.
The wings assembled easily and they are well detailed.
Huvudkomponenterna limmade;
Cockpit klar;
Sedan var det en lätt resa…..
Som synes, en perfekt passning!!
För att maskera motorn innan jag målade camouflaget så klippte jag till en skiva av plasticard av rätt diameter och sedan använde jag tejp för att täppa till I kanterna.
För att få så starka fogar som möjligt så limmade jag dit landningsställen innan målning.
Sedan blåste jag på RLM02 på ställen och I hjulhusen…
…och maskerade dem med fuktat hushållspspper (Torky)….
Jag limmade dit raketrören, ett mycket fippligt jobb, och de är EXTREMT ÖMTÅLIGA!!!
Sedan målade jag hela modellen med RLM76, både för undersidan, men också som en primer för den vita färgen på motorkåpan.
Efter färgen torkat grundligt målade jag motorkåpan RLM04 Gul och maskerade sedan av den med tejp.
Ett nytt lager med RLM76 på undersidan, sedan målade jag camouflaget i RLM74/75, slutligen lite mottling långs sidorna och fenan.
Slut på del 1, det kommer mera….
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Focke-Wulf Fw190A-5, Eduard 1/48
Hej hopp, här går det undan!!
Mycket trevligt att se den här maskinen bli byggd...har samma modell i skattkammaren
Blir härligt med en pippigul motorkåpa sedam Läckert!
Mycket trevligt att se den här maskinen bli byggd...har samma modell i skattkammaren
Blir härligt med en pippigul motorkåpa sedam Läckert!
Janne.S- Moderator
Ser snyggt ut så långt Stefan!
En Focke Wolf är ju aldrig fel, och Eduard gör ju inte saken sämre!
Håkan
En Focke Wolf är ju aldrig fel, och Eduard gör ju inte saken sämre!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hur läckert som helst! FW190:n är ju en kär ögonsten. Är det svårt att "mottla"??? har en HE219 Uhu liggandes som kommer att kräva en del sånt, så jag har dragit på att börja med den då jag aldrig har sprayat sånt. Vill liksom inte misslyckas med det.
/MArkus
/MArkus
MiniStuff- Vicesheriff
Jättebra stefan, då vet jag vilken målning jag inte skall göra på min. Jättefint bygge så långt och det blir väl bara bättre härifrån.
Caverö
Snyggt. Bra tips med Torkyt. Det är det som är så klockrent med det här forumet. Man plockar upp bra grejer från varenda tråd.
MagnusE
Snyggt, Stefan! Äntligen lite propellerdrivet "Kruppstål". Är själv svag för tyska WWII-maskiner och Eduards utgåvor på senare tid har ju lovordats flerfalt från initierade byggare på namkunniga sites som Hyperscale och liknande. Därför extra kul att någon i detta forum bygger en av dessa klassiker! Dessutom en väldigt välillustrerad och välkommenterad byggrapport.
merlin1953packard
Snyggt Stefan !
Inte varje dag man ser en Focke-Wulf bli byggd
Jocke
Inte varje dag man ser en Focke-Wulf bli byggd
Jocke
JOooCKE
Hejsan allihopa!
Jag tycker också det är lite underligt, och synd, att man inte ser fler byggda Fw190 från Eduard.
Visst kartongen är breddfull med delar och det är ingen nybörjarsats direkt, men den är inte särskilt svårbyggd om man bara tar det lungt o fint o följer instruktionerna noga.
Jag pratar av egen erfarenhet, någon som noterat dundermissen jag gjort?
Det är redan åtgärdat så nu kan jag skratta åt det, men det var INTE så kul när jag upptäckte missen!
Markus, det är inte så svårt att mottla som jag gjort på den här modellen.
Jag använder en lite tunnare mix av färg och lösningsmedel och ett något lägre lufttryck i kompressorn.
"Tricket" är att öva mycket på en "skräpmodell" och att lära känna sin airbrush väl.
Limma Lungt!
Stefan
Jag tycker också det är lite underligt, och synd, att man inte ser fler byggda Fw190 från Eduard.
Visst kartongen är breddfull med delar och det är ingen nybörjarsats direkt, men den är inte särskilt svårbyggd om man bara tar det lungt o fint o följer instruktionerna noga.
Jag pratar av egen erfarenhet, någon som noterat dundermissen jag gjort?
Det är redan åtgärdat så nu kan jag skratta åt det, men det var INTE så kul när jag upptäckte missen!
Markus, det är inte så svårt att mottla som jag gjort på den här modellen.
Jag använder en lite tunnare mix av färg och lösningsmedel och ett något lägre lufttryck i kompressorn.
"Tricket" är att öva mycket på en "skräpmodell" och att lära känna sin airbrush väl.
Limma Lungt!
Stefan
Hi Hi!
Jag vet....
Felvända hjul! Tyckte det var något som inte stämde men tänkte inte mer på det...
/MArkus
Jag vet....
Felvända hjul! Tyckte det var något som inte stämde men tänkte inte mer på det...
/MArkus
MiniStuff- Vicesheriff
Kul med ett FW bygge. Även jag får väl krypa till korset och erkänna att jag också har en sådan här liggande i hyllan
Jag vill inte vara petig men kanske att du skulle ta och skifta landställsbenen så att hjulen kommer på rätt sida............
Härligt bygge Stefan!
// Johan
Jag vill inte vara petig men kanske att du skulle ta och skifta landställsbenen så att hjulen kommer på rätt sida............
Härligt bygge Stefan!
// Johan
johan r
Oj. Markus skrev klart före mig
Läckert bygge hur som helst.
// Johan
Läckert bygge hur som helst.
// Johan
johan r
Hoppsan det var en liten detalj som jag inte såg, fast å andra sidan så kan man ju inte göra fel på en FW 190 så vem tittade på det.
Caverö
Caverö skrev:Hoppsan det var en liten detalj som jag inte såg, fast å andra sidan så kan man ju inte göra fel på en FW 190 så vem tittade på det.
Ja, Inte gjorde jag det i alla fall!
Fast något skumt var det med modellen....
Så; här kommer den andra och sista delen av mitt Fw-bygge!
Här har jag avslutat camouflagemålningen, RLM74/75 över 76, mottlingen är gjord med 74 och 75.
Jag fick gå lite fram och tillbaka för att få till det som jag ville, men jag tycker det ser ganska bra ut.
Mottling är jobbigt att göra, men kul och väldigt tillfredsställande när det går bra!
Slutligen målade jag dit den mörkgröna fläcken på sidorna med RLM71.
Dags att ta av all färgmaskering!
Ett lager blank klarlack och sedan dekalerna…
De här dekalerna gick ner mycket bra utan några som helst problem, jag behövde bara använda mycket lite Micro-set, och ABSOLUT INGEN Micro-set!
Eduards dekaler är i världsklass och bland det absolut bästa som kan fås på marknaden idag!
De kan helt enkelt inte bli batter än så här!
Jag lade på en riktig svart och flödig wash för att få lite liv och kontraster innan ett lager sidenmatt klarlack fick avsluta målningen och försegla ytan.
De få återstående smådelarna gick på snabbt, de sista maskerna åkte av, några smärre bättringar här o där och modellen vart klar.
Mera bilder I “rutan”!
Limma Lungt!
Den blev ju snygg Stefan! Ska kolla vidare i rutan!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
detta blev riktigt bra det! Snyggt med den helgula noskonen.
/Markus
/Markus
MiniStuff- Vicesheriff
Kanon snygg Stefan!!!!! En färgglad maskin till!!
Japp, Eduards dekaler är underbara...enda som klår dom e nog special hobbys (åtminstone de jag använde til X-15)
Konstigt nog är Trumpeters och Hobby bosses dekaler rätt fina åxå, kanske inte alltid stämmer med verkligheten men dekalerna i sig är väldigt bra.
Japp, Eduards dekaler är underbara...enda som klår dom e nog special hobbys (åtminstone de jag använde til X-15)
Konstigt nog är Trumpeters och Hobby bosses dekaler rätt fina åxå, kanske inte alltid stämmer med verkligheten men dekalerna i sig är väldigt bra.
Janne.S- Moderator
Väldigt snyggt, Stefan! Nu måste du bara berätta hur du gjorde när du målade mottlingen! Just att få till dessa diffusa "tussar" av färg har jag själv haft lite svårt för, även om jag övat och experimenterat en del. Janne tipsade om att man kan använda ett papper med lagom stort hål i, som hålls en bit ovanför ytan, men det kan vara intressant att veta hur du gick tillväga. Jag tror att jag genast skall bege mig till Bildrutan och titta lite närmare på din maskin...
merlin1953packard
merlin1953packard skrev:Väldigt snyggt, Stefan! Nu måste du bara berätta hur du gjorde när du målade mottlingen! Just att få till dessa diffusa "tussar" av färg har jag själv haft lite svårt för, även om jag övat och experimenterat en del. Janne tipsade om att man kan använda ett papper med lagom stort hål i, som hålls en bit ovanför ytan, men det kan vara intressant att veta hur du gick tillväga.
Måste fundera lite för jag har egentligen aldrig tänkt på hur jag gör, jag bara GÖR det!
Skall skriva i Tips-sektionen så småningom, det lovar jag.
Limma Lungt!
Stefan
OK, Stefan! Det är väl det som kallas för tacit knowledge (tyst görande) på engelska, eller mer vardagligt; tyst kunskap (som inte alldeles självklart låter sig beskrivas som en explicit formulerad arbetsprocess). Får väl fortsätta att öva mottling med Evon då och då för att få upp känslan!
merlin1953packard
Liknande ämnen
» Eduard Focke Wulf 190F8 1/144
» Focke-Wulf Fw190a-5 - 1/48, Eduard
» Eduard 1/48 och Hase 1/32 Focke-Wulf Fw 190A-8
» Focke Wulf Eduard & Focke Wulf ...Eduard
» Eduard 1/48 Focke-Wulf 190A-8/R2
» Focke-Wulf Fw190a-5 - 1/48, Eduard
» Eduard 1/48 och Hase 1/32 Focke-Wulf Fw 190A-8
» Focke Wulf Eduard & Focke Wulf ...Eduard
» Eduard 1/48 Focke-Wulf 190A-8/R2
Sida 1 av 1