Eduard Focke Wulf 190F8 1/144
+6
merlin1953packard
Warsawpact
JOooCKE
Azgaron
Janne.S
dm4
10 posters
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
Eduard Focke Wulf 190F8 1/144
Jadå, då kör jag på med nästa redan innan första är klar..
Fick sista exet hos Rebell..
Inte många delar (17st och 4st huvar!?) men väldigt plottrigt ..
Lite byggt..
Var oförsiktig med att ta loss delar från ramen så det fick bli lite spackel..
Återkommer med mer ..
Mvh
Fick sista exet hos Rebell..
Inte många delar (17st och 4st huvar!?) men väldigt plottrigt ..
Lite byggt..
Var oförsiktig med att ta loss delar från ramen så det fick bli lite spackel..
Återkommer med mer ..
Mvh
dm4
Sv: Eduard Focke Wulf 190F8 1/144
Kära nån vad söt den var!!!!!!!
Kan du inte ställa bygget på en femma så man ser hur litet det e?
Kan du inte ställa bygget på en femma så man ser hur litet det e?
Janne.S- Moderator
Ser bra ut Dm4! Kul med plan i 1/144!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Jodå, lite gjort idag med ..
Först en request
Ytterligare en storleksjämförelse..
Grundat maskinen i RLM-76
Nu väntar målning av hjulhus, cockpit, propeller och sedan undersida i RLM-76 + 25% vit.
Mvh
Först en request
Ytterligare en storleksjämförelse..
Grundat maskinen i RLM-76
Nu väntar målning av hjulhus, cockpit, propeller och sedan undersida i RLM-76 + 25% vit.
Mvh
dm4
Här går det undan bra! Snyggt också!
Håkan
Håkan
Minimal e ordet!! Den där skulle matt-monstret äta upp i en tugga hos mig
Janne.S- Moderator
Tiny !
...otroligt liten!
Använder du förstoringsglas när du ska måla den?
...otroligt liten!
Warsawpact- Starwarsviritous
Använder en sådan här, 59 kr på Biltema.Warsawpact skrev:Tiny !
...otroligt liten!
Men det går faktisk bra utan också. Enda problemet är hur jag skall hantera den under målning. Förmodligen borrar jag hål i cockpit och fäster en pinne för att kunna hålla i den istället för att kladda på maskinen.
dm4
Eftersom jag inte vet riktigt hur jag skall bära mig åt fortsätter jag exprimentera. Har i ett försök till preshade använt mig av hård blyerst för att markera panellinjer. Någon med synpunkter?
Undersida..
Nästa steg är att lägga färg, rlm-76 med ca 25% vit.
Undersida..
Nästa steg är att lägga färg, rlm-76 med ca 25% vit.
dm4
Det blir nog en liten näpen Fw190:a! Bra med "referensfemman" så man kan se hur liten den är. Bygga en sådan liten maskin i 1/144 är verkligen en utmaning! Skall bli spännande att se fortsättningen!
merlin1953packard
Liten uppdatering!
Misslyckades dessvärre med camomålningen, funderar på att göra om den. Dels sabbade jag med tejp och dels blev det fel färgnyans, skulle inte blandat med vit.
Utöver det har jag sprayat lite rött i fronten och fick då lära mig att färgen TAR tid att torka, förstörde därmed camot när jag maskade med tejp..
Återkommer..
Fråga om någon har tid: Hur maskar ni hjul för sprayning, mallar att köpa eller målar ni frihand?
Misslyckades dessvärre med camomålningen, funderar på att göra om den. Dels sabbade jag med tejp och dels blev det fel färgnyans, skulle inte blandat med vit.
Utöver det har jag sprayat lite rött i fronten och fick då lära mig att färgen TAR tid att torka, förstörde därmed camot när jag maskade med tejp..
Återkommer..
Fråga om någon har tid: Hur maskar ni hjul för sprayning, mallar att köpa eller målar ni frihand?
dm4
Oj ! den var då inte stor !
Men jag tycker att camot ser bra ut.
Ang. maskering av hjul så brukar inte jag maskera , först så brukar jag blåsa på färgen på fälgen och sedan målar jag däcket med pensel...
Jocke
Men jag tycker att camot ser bra ut.
Ang. maskering av hjul så brukar inte jag maskera , först så brukar jag blåsa på färgen på fälgen och sedan målar jag däcket med pensel...
Jocke
JOooCKE
Ser rätt bra ut iaf!
Lätt att ha lite för bråttom!
Gör nog likadant med hjulen som Jocke! Brukar tunna ut svart färg och låta kapillärkraften göra sitt!
På så vis slipper man pillet med att komma kloss intill fälgen!
Håkan
Lätt att ha lite för bråttom!
Gör nog likadant med hjulen som Jocke! Brukar tunna ut svart färg och låta kapillärkraften göra sitt!
På så vis slipper man pillet med att komma kloss intill fälgen!
Håkan
Tycker inte heller att det ser så tokigt ut...men det viktiga är att du är nöjd!
Jag gör likadant som pojkarna med hjulen....blåser navfärgen åsså penslar jag gummit.
Jag gör likadant som pojkarna med hjulen....blåser navfärgen åsså penslar jag gummit.
Janne.S- Moderator
Körde om vingarna ikväll, lagt på RLM 75 och väntar till imorgon med den mörkare RLM 74.
En viktig fråga dock, kör nu med Julas airbrush, vad får man om man byter upp sig t.ex. till en Aztec 470 eller motsvarande? Träffbild, smalare streck, mer kontroll på flöde?
Mvh
En viktig fråga dock, kör nu med Julas airbrush, vad får man om man byter upp sig t.ex. till en Aztec 470 eller motsvarande? Träffbild, smalare streck, mer kontroll på flöde?
Mvh
dm4
Har aldrig kört JUlas spruta så jag vet inte...men Azteken dög åt mig i 3 år i alla fall.
Janne.S- Moderator
Får se om det blir en Infinity, har inte bestämt mig ännu. Har däremot pysslat lite med den lille:
- Sprutat om camon eftersom jag var missnöjd, nu blev det bättre..
- Målat utblås avgas/motorkåpa enligt FW standard
- Målat machineguns
- Washat hjulhus
- Torrborstat motor med lite silver
- Maskat huv nr 2 (har fyra varav jag nu förbrukat två)
Nya camot..
Från sidan..
Underifrån (lite rinn som jag får fixa..)
Uppdatering kommer..
- Sprutat om camon eftersom jag var missnöjd, nu blev det bättre..
- Målat utblås avgas/motorkåpa enligt FW standard
- Målat machineguns
- Washat hjulhus
- Torrborstat motor med lite silver
- Maskat huv nr 2 (har fyra varav jag nu förbrukat två)
Nya camot..
Från sidan..
Underifrån (lite rinn som jag får fixa..)
Uppdatering kommer..
dm4
Det e så fin den där lilla...... man blir nästan sugen på att bygga något i 1/144.....
Janne.S- Moderator
Ser snyggt ut Dm4!
Lite tråkigt att det inte finns nån cockpit på en i övrigt till synes rätt fin modell!
Håkan
Lite tråkigt att det inte finns nån cockpit på en i övrigt till synes rätt fin modell!
Håkan
Ser riktigt bra ut dm4.
Kan man hoppas på att du tar med den på Modell Göteborg så att man kan få se den Live?
Keep em coming
// Johan
Kan man hoppas på att du tar med den på Modell Göteborg så att man kan få se den Live?
Keep em coming
// Johan
johan r
Hejsan!
Jättefin liten "Wurger", dm4!
@Håkan: det FINNS ets-satser att köpa till dessa små modeller numera, komplett inredning med bälten o allt!
Jo, det är sant;
http://www.modelimex.com/detail/accessories/1-144/1-144-fw190d-dora-detail-set-platz-two-in-pack
I o för sig till en Fw190D-9, men det finns till flera andra flygplan också, kolla, det är värt en titt!
Vågar inte tänka på hur smått det måste vara!
Limma Lungt!
Stefan
Jättefin liten "Wurger", dm4!
@Håkan: det FINNS ets-satser att köpa till dessa små modeller numera, komplett inredning med bälten o allt!
Jo, det är sant;
http://www.modelimex.com/detail/accessories/1-144/1-144-fw190d-dora-detail-set-platz-two-in-pack
I o för sig till en Fw190D-9, men det finns till flera andra flygplan också, kolla, det är värt en titt!
Vågar inte tänka på hur smått det måste vara!
Limma Lungt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Ja, lite tråkigt utan 'styrdon' men det får bli en annan gång då det är pilligt nog som det är.
Johan, ingen utställning denna gång, får be att återkomma nästa år då jag förhoppningsvis har några fler modeller byggda.
Phantom, har faktiskt ytterligare en 144 i bygghögen, får presentera när det är dags men den har fotoetsade detaljer, dessa är små..
Mvh
Johan, ingen utställning denna gång, får be att återkomma nästa år då jag förhoppningsvis har några fler modeller byggda.
Phantom, har faktiskt ytterligare en 144 i bygghögen, får presentera när det är dags men den har fotoetsade detaljer, dessa är små..
Mvh
dm4
Oj det där såg pilligt ut värre, Stefan! Tack för tipset! Kan nog bli lite utmaning!
Håkan
Håkan
Sida 1 av 2 • 1, 2
Sida 1 av 2
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet