Focke-Wulf Fw190A-5, Eduard 1/48
+7
Gigabyte
Janne.S
JOooCKE
Caverö
T-34
Azgaron
Stefan E
11 posters
Sida 1 av 1
Focke-Wulf Fw190A-5, Eduard 1/48
Här är lite flera bilder på min Focke-Wulf Fw190A-5 från Eduard.
Jag har målat camouflaget på frihand med airbrush och jag har använt färger från White Ensign och Humbrol.
Antennlinan är gjord av elastisk Lycra-tråd, men för övrigt är modellen byggd ”rakt ur lådan”.
Några tankar om den här modellen;
Passformen är i stort sett mycket bra även om det finns en del mycket pilliga och fippliga sektioner där det även krävs stor noggrannhet.
Jag tänker mest på motorinstallationen, där MÅSTE allt sitta precis rakt, annars blir hela nosen fel.
Ett annat knöligt ställe var raket rören eftersom rören skulle limmas på fyra små pinnar (stag) utan några som helst anvisningar om VAR!
Modellen är konstruerad att byggas med alla luckor öppna, så det blir mera jobb att göra en ”stängd” modell.
Lite filande och skärande som dessutom ställer till det med passformen….
Tro nu inte att jag inte tyckte om modellen, det är precis tvärtom, jag gillar den skarpt!
Hela paketet från Eduard är toppen-kvalitet; en fantastisk box-art, en mycket snygg o klar instuktionsbok, hög kvalitet på plast,gjutning, ets, masker och många intressanta dekalalternativ.
Priset är mycket rimligt med tanke på vad man får i lådan, helt oslagbart!
Jag kan rekommendera den här modellen till alla som har lite erfarenhet av modellbygge.
Själv kommer jag helt säkert att bygga ett par stycken till…
Limma Lungt!
Stefan
Jag har målat camouflaget på frihand med airbrush och jag har använt färger från White Ensign och Humbrol.
Antennlinan är gjord av elastisk Lycra-tråd, men för övrigt är modellen byggd ”rakt ur lådan”.
Några tankar om den här modellen;
Passformen är i stort sett mycket bra även om det finns en del mycket pilliga och fippliga sektioner där det även krävs stor noggrannhet.
Jag tänker mest på motorinstallationen, där MÅSTE allt sitta precis rakt, annars blir hela nosen fel.
Ett annat knöligt ställe var raket rören eftersom rören skulle limmas på fyra små pinnar (stag) utan några som helst anvisningar om VAR!
Modellen är konstruerad att byggas med alla luckor öppna, så det blir mera jobb att göra en ”stängd” modell.
Lite filande och skärande som dessutom ställer till det med passformen….
Tro nu inte att jag inte tyckte om modellen, det är precis tvärtom, jag gillar den skarpt!
Hela paketet från Eduard är toppen-kvalitet; en fantastisk box-art, en mycket snygg o klar instuktionsbok, hög kvalitet på plast,gjutning, ets, masker och många intressanta dekalalternativ.
Priset är mycket rimligt med tanke på vad man får i lådan, helt oslagbart!
Jag kan rekommendera den här modellen till alla som har lite erfarenhet av modellbygge.
Själv kommer jag helt säkert att bygga ett par stycken till…
Limma Lungt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Focke-Wulf Fw190A-5, Eduard 1/48
Mycket snyggt bygge Stefan! Kul att få lite tankar om modellen också! Låter köpvärt tycker jag!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Ett snyggebygge det där må jag säga. En FW 190:a är aldrig fel.
Caverö
Som vanligt , ett mycket snyggt bygge av dig Stefan !
Jocke
Jocke
JOooCKE
Läckert! inte utan att man blir sugen och sneglar på min i garderoben
Janne.S- Moderator
Som sagt av alla andra redan, kanon! Är mycket nyfiken på att bygga ngn Eduard själv... lär väl falla dit på att köpa någon snart.
/MArkus
/MArkus
MiniStuff- Vicesheriff
Tack skall ni ha för lovorden!
Har ni inte byggt något från Eduard så gör det snart, ni kommer inte att ångra det!
Modellerna är inte så svårbyggda men de faller inte ihop på Tamiya-vis, utan brukar fodra att man lägger ner lite mera jobb.
Men resultatet talar ju för sig själv.
En liten varning bara, Eduards modeller är MYCKET beroendeframkallande!
Limma Lungt!
Stefan
Har ni inte byggt något från Eduard så gör det snart, ni kommer inte att ångra det!
Modellerna är inte så svårbyggda men de faller inte ihop på Tamiya-vis, utan brukar fodra att man lägger ner lite mera jobb.
Men resultatet talar ju för sig själv.
En liten varning bara, Eduards modeller är MYCKET beroendeframkallande!
Limma Lungt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Jäkligt snygg flygmaskin. Camon är ju döläcker. Nån som vet om det finns ww2 flyg i skala 1/35? Har en liten dröm om ett stalingrad dio med ett störtat Junkers eller Heinkel bombplan inne på nått torg eller liknade där ryssen väller fram.
ErikM
ErikM skrev:Jäkligt snygg flygmaskin. Camon är ju döläcker. Nån som vet om det finns ww2 flyg i skala 1/35? Har en liten dröm om ett stalingrad dio med ett störtat Junkers eller Heinkel bombplan inne på nått torg eller liknade där ryssen väller fram.
Enda flyg i 1/35 jag sett är några amerikanska lätta spaningsflygplan/målmarkerare från bronco. Men det skiljer inte jätte mycket mellan 1/32 och 1/35, det blir lite lite större i 1/32 bara.... och som tur är så finns det en Junkers Ju88 i 1/32 hos Kempe till ett mycket fördelaktigt pris!
Janne.S- Moderator
Jag bara instämmer med föregående talare; SNYGGT JOBBAT!
merlin1953packard
Liknande ämnen
» Focke-Wulf Fw190A-5, Eduard 1/48
» Focke-Wulf Fw190a-5 - 1/48, Eduard
» Focke-Wulf Fw190A-8, Blaue 4, Eduard 1/48
» Focke Wulf Eduard & Focke Wulf ...Eduard
» Focke-Wulf Ta183 "Huckebein", Tamiya/AmTech 1/48
» Focke-Wulf Fw190a-5 - 1/48, Eduard
» Focke-Wulf Fw190A-8, Blaue 4, Eduard 1/48
» Focke Wulf Eduard & Focke Wulf ...Eduard
» Focke-Wulf Ta183 "Huckebein", Tamiya/AmTech 1/48
Sida 1 av 1