F-4C Phantom II, Air National Guard runt 1985
+10
Marlin
glimturen
Gigabyte
rsm.gbg
Caverö
Henkepenke
Stefan E
Matt_Public
TommyKillander
cas
14 posters
Sida 1 av 8
Sida 1 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
F-4C Phantom II, Air National Guard runt 1985
Nu gäller det att sno sig medans järnet är varmt!
Tommy har inte börjat på sin lilla Phantom riktigt ännu, och ingen annan heller tycks det.
För närvarande är det ingen som ens pillar på den fula besten och då jag saknar både vett och sans så har jag dreglat lite för länge på den här nu.
Bäst att sätta igång innan Brage gjuter färdigt vingarna till min Sea Vixen...
För den som är obekant med en Academy Phantom så ser plasten ut så här:
Mycket plast är det!
Men varför nöja sig med enbart det?
Pengarna brände ju i plånboken så spenderarkostymen har åkt fram....lite AM godis måste man ju ha!
Frågan är om det räcker?
Funderar på om jag behöver Masters pitotrör (till fenan) och Eduards luftbromar också.
I denna lådan så är dekalerna tryckta av Cartograf, som Academy alltid gör nuförtiden och det tackar vi för!
Fast jag tycker inte en vietnamkärra är så himla rolig...fram med köpedekalerna!
Här skall göras en grön Euro-1 kärra!
Men vilken?
TAC:s oldest Phantom?
California ANG?
SCAT XXVII?
(samma kärra som boxarten, men sisådär 15 år senare)
Just nu lutar det åt California faktiskt. Den är både mundan och stilig på samma gång.
Notera också den totala avsaknaden av hajkäftar.
Konstigt va?
Dekalarket är dock mycket snoffsigt
Det finns dock ETT orosmoment med detta (förutom att starta ännu en modell, men nu talar vi inte om det)
JA, det följer med en del stenciler här.
Ganska rejält många faktiskt.
JÄTTEMÅNGA!
Tommy har inte börjat på sin lilla Phantom riktigt ännu, och ingen annan heller tycks det.
För närvarande är det ingen som ens pillar på den fula besten och då jag saknar både vett och sans så har jag dreglat lite för länge på den här nu.
Bäst att sätta igång innan Brage gjuter färdigt vingarna till min Sea Vixen...
För den som är obekant med en Academy Phantom så ser plasten ut så här:
Mycket plast är det!
Men varför nöja sig med enbart det?
Pengarna brände ju i plånboken så spenderarkostymen har åkt fram....lite AM godis måste man ju ha!
Frågan är om det räcker?
Funderar på om jag behöver Masters pitotrör (till fenan) och Eduards luftbromar också.
I denna lådan så är dekalerna tryckta av Cartograf, som Academy alltid gör nuförtiden och det tackar vi för!
Fast jag tycker inte en vietnamkärra är så himla rolig...fram med köpedekalerna!
Här skall göras en grön Euro-1 kärra!
Men vilken?
TAC:s oldest Phantom?
California ANG?
SCAT XXVII?
(samma kärra som boxarten, men sisådär 15 år senare)
Just nu lutar det åt California faktiskt. Den är både mundan och stilig på samma gång.
Notera också den totala avsaknaden av hajkäftar.
Konstigt va?
Dekalarket är dock mycket snoffsigt
Det finns dock ETT orosmoment med detta (förutom att starta ännu en modell, men nu talar vi inte om det)
JA, det följer med en del stenciler här.
Ganska rejält många faktiskt.
JÄTTEMÅNGA!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: F-4C Phantom II, Air National Guard runt 1985
Ojojoj... nu bänkar jag mig bums - så här mycket ögongodis är det inte varje dag man ser
Lycka till!
Tommy
TommyKillander
Sv: F-4C Phantom II, Air National Guard runt 1985
TAC:s äldsta!
Jag kommer inte att kunna slappna av och njuta av tråden innan detta bekräftats av byggledningen.
Jag kommer inte att kunna slappna av och njuta av tråden innan detta bekräftats av byggledningen.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: F-4C Phantom II, Air National Guard runt 1985
TAC:s äldsta var mitt förstaval, det är bara på sistone som jag har börjat tycka att den är lite skrikig...men jag kan låta mig övertalas tillbaka till denna fantastiska best. Dubbla vildsvin och en rejält sliten noshörning är egentligen hur läckert som helst.
Efter att ha tittat på luftbromsarna så inser att jag behöver såna i ets också. Lönehelg FTW!
Efter att ha tittat på luftbromsarna så inser att jag behöver såna i ets också. Lönehelg FTW!
Senast ändrad av cas den lör jan 27 2018, 06:37, ändrad totalt 1 gång
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: F-4C Phantom II, Air National Guard runt 1985
Det här kommer att bli ett episkt bygge!
Jag är redan bänkad....
...och laddad
Fast cammot är definitivt inte mitt förstahandsval....
...håller med om att det är alldeles för få Spökbyggen på gång......
Stefan
Jag är redan bänkad....
...och laddad
Fast cammot är definitivt inte mitt förstahandsval....
...håller med om att det är alldeles för få Spökbyggen på gång......
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: F-4C Phantom II, Air National Guard runt 1985
Oh! Så det gick inte att hålla sig undan alltså Och en betydande mängd AM, detta kommer bli smaskens!
Satt och tittade på Furballs nya F-4S dekaler igår och hade jag haft lite bättre budget så hade det blivit ett sånt och en ny Zoukei Mura Rhino det är ett som är säkert! Får se hur länge jag kan stå emot nu när du drar igång ett sånt här bygge...
//Henke
Satt och tittade på Furballs nya F-4S dekaler igår och hade jag haft lite bättre budget så hade det blivit ett sånt och en ny Zoukei Mura Rhino det är ett som är säkert! Får se hur länge jag kan stå emot nu när du drar igång ett sånt här bygge...
//Henke
Henkepenke
Sv: F-4C Phantom II, Air National Guard runt 1985
California den blåa dekoren på stjärten är nice
Caverö
Sv: F-4C Phantom II, Air National Guard runt 1985
Ännu än lysande modell.
Känner på mig att här kommer stordåd att skapas
- Roland
Känner på mig att här kommer stordåd att skapas
- Roland
rsm.gbg
Sv: F-4C Phantom II, Air National Guard runt 1985
Säger som dom andra i tråden , skall bli kul att följa ditt bygge Cas
//Kent
//Kent
Gigabyte
Sv: F-4C Phantom II, Air National Guard runt 1985
Men den är ju så SNYGG i Euro1, och alla göra ju US Navy eller Vietnam-kärror. Eller Hill-schemat.Stefan E skrev:
Fast cammot är definitivt inte mitt förstahandsval....
...håller med om att det är alldeles för få Spökbyggen på gång......
Stefan
Här skall bli grönt!
Sälj en njure, köp en Zoukei Mura! Den skall väl vara ännu finare än Academy.Henkepenke skrev:Oh! Så det gick inte att hålla sig undan alltså Och en betydande mängd AM, detta kommer bli smaskens!
Satt och tittade på Furballs nya F-4S dekaler igår och hade jag haft lite bättre budget så hade det blivit ett sånt och en ny Zoukei Mura Rhino det är ett som är säkert! Får se hur länge jag kan stå emot nu när du drar igång ett sånt här bygge...
//Henke
Helst vill jag ha VF-31 märkning till en F-4J men det har inte kommit några såna ännu. Men den som väntar, den välter tuvor!
Visst är den!Caverö skrev:California den blåa dekoren på stjärten är nice
Man tackar för förtroendet!rsm.gbg skrev:Ännu än lysande modell.
Känner på mig att här kommer stordåd att skapas
- Roland
[quote="Gigabyte"]Säger som dom andra i tråden , skall bli kul att följa ditt bygge Cas
Tack tack!
Jag ju inte börjat på den här ännu, jag bara torrpassar. Ok?
Det är först när limmet och färgen kommer fram som det räknas som att den är startad...
Det här var ju kul. Aires hjulbrunn och vingarna har börjat bli kompisar!
Har inte karvat nåt i plasten (nästan) men resinet har slipats. Som tur är var ingjöten placerade i kanten och inte uppe på, och det underlättar ENORMT!
Tack för det Aires, för det verkar passa mycket bra!
Ett orosmoment dök upp i form av landstället. Eftersom hjulhuset och fästena är bredare än hålet i vingen så vill Academy sätta dit det innan man ens sätter hjulhuset i vingen. Det är inget avslappnat sätt att hantera landställ på.
Men det verkar som det faktiskt går att trycka dom på plats i efterhand.
Puh!
I nosen är det skenfullt lättare.
Häråt är det bara fint!
Kruxet är ju det här
Minst en cm resin måste bort för att kunna sätta cockpiten på noshjulschaktet.
Och ingen Dremel finns att tillgå. Kommer blir MYCKET slipdamm här, och resin skall man ju undvika att få i sig. Jag antar att det blir till att sitta i en badbalja med detta.
Men innan man kan börja där, så måste man ju se till hur cockpit passar i den stora kroppshalvan.
Och det skall tydligen inte vara enkelt.
Jag börjar såhär, så får vi se vart detta tar en...
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: F-4C Phantom II, Air National Guard runt 1985
Resin är ett elände och jämrans jucklo, men jag måste erkänna att barnhagen är bedårande. *ler förväntansfullt*
Matt_Public- Master of DNF
Sv: F-4C Phantom II, Air National Guard runt 1985
Tjusigt val av modell och förebild och en fin start!
Jag anar mycket jobb med både resin och stenciler!
Men det ordnar du säkert till en Fantom som ibland syns på himlen som en vanlig fågel....
Jag anar mycket jobb med både resin och stenciler!
Men det ordnar du säkert till en Fantom som ibland syns på himlen som en vanlig fågel....
glimturen
Sv: F-4C Phantom II, Air National Guard runt 1985
Ser ju riktigt bra ut!
Det största kruxet är att Academy vill att landställen skall dit så tidigt, men det finns en fix, skicka mig ett vanligt mail!
Jag är kanske inget större fan av det gröna Euro-1 cammot, men du valde definitivt den snyggaste av dom!
Men som du säger, den kommer att sticka ut!
Såga bort klumpen under cockpit, sanda inte!
Såga först i längsled (framifrån mot bakåt ), precis under det främre golvet ( så nära du vågar), gör sen ett snitt tvärs cockpiten i steget och såga bort resten bakifrån och sanda ner det som eventuellt är kvar med vatten-slippapper för att undvika dammet.
Skönt att se att hjulhusen passade, det är inte särskilt vanligt, speciellt inte med Aires resindelar.
Stefan
Det största kruxet är att Academy vill att landställen skall dit så tidigt, men det finns en fix, skicka mig ett vanligt mail!
Jag är kanske inget större fan av det gröna Euro-1 cammot, men du valde definitivt den snyggaste av dom!
Men som du säger, den kommer att sticka ut!
Såga bort klumpen under cockpit, sanda inte!
Såga först i längsled (framifrån mot bakåt ), precis under det främre golvet ( så nära du vågar), gör sen ett snitt tvärs cockpiten i steget och såga bort resten bakifrån och sanda ner det som eventuellt är kvar med vatten-slippapper för att undvika dammet.
Skönt att se att hjulhusen passade, det är inte särskilt vanligt, speciellt inte med Aires resindelar.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: F-4C Phantom II, Air National Guard runt 1985
läckert när man får AM prylarna på
men är ju en del jobb innan
snyggt jobbat Cas
//Kent
men är ju en del jobb innan
snyggt jobbat Cas
//Kent
Gigabyte
Sv: F-4C Phantom II, Air National Guard runt 1985
Ohja, det där tupphålet är helt enastående ju mer man starrbligar på det!Matt_Public skrev:Resin är ett elände och jämrans jucklo, men jag måste erkänna att barnhagen är bedårande. *ler förväntansfullt*
Men fy vilket meck det kommer att bli att få in det i flygkroppen!
Tack för förtroendet Rickard!glimturen skrev:Tjusigt val av modell och förebild och en fin start!
Jag anar mycket jobb med både resin och stenciler!
Men det ordnar du säkert till en Fantom som ibland syns på himlen som en vanlig fågel....
Det nya svarta är helt klart Aires hjulhus.Stefan E skrev:Ser ju riktigt bra ut!
Det största kruxet är att Academy vill att landställen skall dit så tidigt, men det finns en fix, skicka mig ett vanligt mail!
Jag är kanske inget större fan av det gröna Euro-1 cammot, men du valde definitivt den snyggaste av dom!
Men som du säger, den kommer att sticka ut!
Såga bort klumpen under cockpit, sanda inte!
Såga först i längsled (framifrån mot bakåt ), precis under det främre golvet ( så nära du vågar), gör sen ett snitt tvärs cockpiten i steget och såga bort resten bakifrån och sanda ner det som eventuellt är kvar med vatten-slippapper för att undvika dammet.
Skönt att se att hjulhusen passade, det är inte särskilt vanligt, speciellt inte med Aires resindelar.
Stefan
Dom verkar ha lärt sig att inte sätta ingjötet uppe på utan mer på sidan, både på den här och Sea Vixen och det underlättare ju enormt mycket när det gäller inpassning. Efter att ha fasat kanterna en aning så passar det som en smäck!
När det gäller sågandet så hade jag det besvärligt. Mitt vanliga rakbladssåg klarar bara 5mm sen så börjar det ta i, men dinominhobby har ju nästan öppet dygnet runt så det problemet borde kunna lösas ikväll!
Tips på landstället mottages med tacksamhet, PM skickat för jag har nog supit bort din mailadress...
Tack Kent!Gigabyte skrev:läckert när man får AM prylarna på
men är ju en del jobb innan
snyggt jobbat Cas
//Kent
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: F-4C Phantom II, Air National Guard runt 1985
Läckert bygge Christer.
Och jag står helt på din sida, Euro 1 är helt rätt.
Nu blev jag väldigt sugen på att hänga på med en egen Phantom II.
/Bosse
Och jag står helt på din sida, Euro 1 är helt rätt.
Nu blev jag väldigt sugen på att hänga på med en egen Phantom II.
/Bosse
Marlin
Sv: F-4C Phantom II, Air National Guard runt 1985
Så klart du skall hänga på Bosse!
Academys modell är helfin, och den behöver egentligen inget annat än bälten, men jag kunde inte hejda mig.
(och mer är beställt!)
Academys modell är helfin, och den behöver egentligen inget annat än bälten, men jag kunde inte hejda mig.
(och mer är beställt!)
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: F-4C Phantom II, Air National Guard runt 1985
Inte helt omöjligt.
Jag har några israeliska spaningsversioner som pockar på uppmärksamhet.
/Bosse
Jag har några israeliska spaningsversioner som pockar på uppmärksamhet.
/Bosse
Marlin
Sv: F-4C Phantom II, Air National Guard runt 1985
Trevligt litet bygge du påbörjat, Christer!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: F-4C Phantom II, Air National Guard runt 1985
Tack Håkan!
Klart vi behöver lite israeliska spaningsmaskiner Bosse!
Sätt igång bara så fort din MiG-31 är klar...
Dags för en uppdatering från en sjukling som har fått vara hemma och tycka synd om sig själv hela dan...och lite tid har man ju kunnat spendera vid byggbordet.
Jag saknade bra såg för att ge sig på resiningjöten på cockpit och nosställschaktet. Som tur är löser dinominhobby det på nolltid.
Här skall sågas!
Mycket sågspån blir det, men det är ju rätt stora partiklar, så risken att andas in dom är ganska minimal.
Men till slut verkar det som jag kan få ihop allt med en hel del våld visserligen.
Sidopanelerna kan ju ställa till det ytterligare men det känns rätt ok nu.
Svårt att torrpassa allt för det rör sig lätt inne i kroppen.
Men när nosställschaktet limmas fast så kommer passformen att öka lite till, det är jag säker på.
För att muntra upp mig lite till beslutade jag mig för att titta till rumpan.
Passformen är ferpekt!
Undrar om det går att sätta dit utblåsen i efterhand?
Jajjamänsan!
Det var ju trevliga nyheter!
Klart vi behöver lite israeliska spaningsmaskiner Bosse!
Sätt igång bara så fort din MiG-31 är klar...
Dags för en uppdatering från en sjukling som har fått vara hemma och tycka synd om sig själv hela dan...och lite tid har man ju kunnat spendera vid byggbordet.
Jag saknade bra såg för att ge sig på resiningjöten på cockpit och nosställschaktet. Som tur är löser dinominhobby det på nolltid.
Här skall sågas!
Mycket sågspån blir det, men det är ju rätt stora partiklar, så risken att andas in dom är ganska minimal.
Men till slut verkar det som jag kan få ihop allt med en hel del våld visserligen.
Sidopanelerna kan ju ställa till det ytterligare men det känns rätt ok nu.
Svårt att torrpassa allt för det rör sig lätt inne i kroppen.
Men när nosställschaktet limmas fast så kommer passformen att öka lite till, det är jag säker på.
För att muntra upp mig lite till beslutade jag mig för att titta till rumpan.
Passformen är ferpekt!
Undrar om det går att sätta dit utblåsen i efterhand?
Jajjamänsan!
Det var ju trevliga nyheter!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: F-4C Phantom II, Air National Guard runt 1985
Snyggt jobbat Christer.
Och sågen ser ut som något jag också skulle ha nytta av....
Vi får väl se hur det blir med en IDF/AF RF-4:a, men omöjligt är det inte.
/Bosse
Och sågen ser ut som något jag också skulle ha nytta av....
Vi får väl se hur det blir med en IDF/AF RF-4:a, men omöjligt är det inte.
/Bosse
Marlin
Sv: F-4C Phantom II, Air National Guard runt 1985
Sedärja, ångar ju på i friskt tempo!
Har du ett munskydd så behöver du inte tänka på partiklarna....ha en dammsugare i närheten så kan du rensa luften då och då.
Har du ett munskydd så behöver du inte tänka på partiklarna....ha en dammsugare i närheten så kan du rensa luften då och då.
Janne.S- Moderator
Sv: F-4C Phantom II, Air National Guard runt 1985
G.V.Ö.R.S.K.
Kontoret blev ju rentav pimpigare än vad jag vågade hoppas på. Du är en fixare och en trixare!
Kontoret blev ju rentav pimpigare än vad jag vågade hoppas på. Du är en fixare och en trixare!
Matt_Public- Master of DNF
Sv: F-4C Phantom II, Air National Guard runt 1985
Praktiskt med en bra såg! Ser bra ut!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: F-4C Phantom II, Air National Guard runt 1985
Lite resin-damm piggar upp och river runt bra i luftrören när man känner sig krasslig...
Jag har också varit hemma och vårdat både sjukt barn och vuxen med "man-flu" - stackars oss!
Snyggt snickrat - Aires är synonymt med rikliga doser av såga-slipa-torrpassa
...det blir ett väldans fint bygge - se till att hysta in resten av eftermarknadsdelarna också medan du ändå funderar på det
Tommy
Jag har också varit hemma och vårdat både sjukt barn och vuxen med "man-flu" - stackars oss!
Snyggt snickrat - Aires är synonymt med rikliga doser av såga-slipa-torrpassa
...det blir ett väldans fint bygge - se till att hysta in resten av eftermarknadsdelarna också medan du ändå funderar på det
Tommy
Senast ändrad av TommyKillander den ons jan 31 2018, 23:38, ändrad totalt 1 gång
TommyKillander
Sida 1 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Liknande ämnen
» A-7D Corsair II Air National Guard, (Hobbyboss 1/72)
» Pålad Phantom (Hasegawa F-4E Phantom II, 1/72)
» McDD F-4J Phantom ''Showtime 100'' OCH McDD F-4C/D Phantom - Gawa 1/48
» Så går vi runt en Do 335...
» Man kan grilla året runt.....
» Pålad Phantom (Hasegawa F-4E Phantom II, 1/72)
» McDD F-4J Phantom ''Showtime 100'' OCH McDD F-4C/D Phantom - Gawa 1/48
» Så går vi runt en Do 335...
» Man kan grilla året runt.....
Sida 1 av 8
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet