Hawker Sea Fury FB.11, Airfix 1/48
+8
Marlin
cas
glimturen
TommyKillander
Azgaron
Patrik K
Matt_Public
Stefan E
12 posters
Sida 1 av 5
Sida 1 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Hawker Sea Fury FB.11, Airfix 1/48
Egentligen borde jag inte starta flera byggtrådar…..
…men jag vet att några väntar otåligt på denna, so here goes….
En läcker röd låda med strålande boxart, Airfix bästa hittills?
Lådan är ganska stor, men välfylld, det är ett rejält flygplan, det här!
Det första jag gjorde var att kolla om mitt exemplar var ”kort-skjutet”….
Jo….
Det har rivits upp både himmel o jord över det här på diverse forum, men det är inte svårt att åtgärda.
Jag gör ingen lådtitt, vi låter Flory ta en titt i stället…..
Jag börjar (som vanligt) med att limma ihop allt som går innan jag måste måla, kroppen först av allt;
Här ser vi hur ”kort-skottet” yttrar sig, inte SÅ farligt, eller hur?
Fram med lite plasticardremsor;
Klipp till några små bitar;
…och limma dit….
Nu får det torka ett par dagar, sedan är det bara en minuts jobb med en sandsticka.
När jag limmade ihop kroppen lämnade jag naturligtvis bottenskarven olimmad, annars blir det MYCKET svårt att få dit cockpiten!
Sen var det bara att börja limma ihop resten;
Landställen är INTE limmade i vingarna ännu, bara fasttryckta för att torka i rätt läge!
OK, nu är det nog dags att börja måla….
Så här långt har bygget gått som på räls, perfekt passform och väldigt roligt!
Limma Lugnt!
Stefan
…men jag vet att några väntar otåligt på denna, so here goes….
En läcker röd låda med strålande boxart, Airfix bästa hittills?
Lådan är ganska stor, men välfylld, det är ett rejält flygplan, det här!
Det första jag gjorde var att kolla om mitt exemplar var ”kort-skjutet”….
Jo….
Det har rivits upp både himmel o jord över det här på diverse forum, men det är inte svårt att åtgärda.
Jag gör ingen lådtitt, vi låter Flory ta en titt i stället…..
Jag börjar (som vanligt) med att limma ihop allt som går innan jag måste måla, kroppen först av allt;
Här ser vi hur ”kort-skottet” yttrar sig, inte SÅ farligt, eller hur?
Fram med lite plasticardremsor;
Klipp till några små bitar;
…och limma dit….
Nu får det torka ett par dagar, sedan är det bara en minuts jobb med en sandsticka.
När jag limmade ihop kroppen lämnade jag naturligtvis bottenskarven olimmad, annars blir det MYCKET svårt att få dit cockpiten!
Sen var det bara att börja limma ihop resten;
Landställen är INTE limmade i vingarna ännu, bara fasttryckta för att torka i rätt läge!
OK, nu är det nog dags att börja måla….
Så här långt har bygget gått som på räls, perfekt passform och väldigt roligt!
Limma Lugnt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Hawker Sea Fury FB.11, Airfix 1/48
Kortgjuten fena medför inte riktigt något mervärde, men avskräcker heller inte nämnvärt. I övrigt ser det minsann riktigt sportigt ut.
Matt_Public- Master of DNF
Hade på känn att du inte kunde hålla dig ifrån denna
Det lockar väldans att börja bygga 48 nu...
/Patrik
Det lockar väldans att börja bygga 48 nu...
/Patrik
Patrik K
Ser ut som en trevlig modell, men fenan var ju inte snygg!
Ser dock ut som att du fixar det fint med lite plast!
Bra start på bygget!
Håkan
Ser dock ut som att du fixar det fint med lite plast!
Bra start på bygget!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Åhej, vad det går!
Gjutmissen hanterade du mästerligt!
Fram med en laddning popcorn till....
Tommy
Gjutmissen hanterade du mästerligt!
Fram med en laddning popcorn till....
Tommy
TommyKillander
Härligt!
Den saknade plasten var ju lätt ersatt. I övrigt fint och raskt knåpat!
Den saknade plasten var ju lätt ersatt. I övrigt fint och raskt knåpat!
glimturen
Alltså...om man har närmare 100% felgjutningar så börjar man ju misstänka att verktygen gått sönder!
Den ljusa plasten tyder ju också på att det är deras indiska gjutare som är i farten och dom har visat tidigare att hög kvalitet är inte deras främsta motto.
Ack så ledsamt!
Man hade ju hoppats att dom skulle växla över mer och mer till deras brittiska leverantör men det verkar inte vara fallet.
Nåväl, modellen ser ju alldeles strålande ut, och jag sparkar mig själv att jag inte vara snabb nog att beställa en, eller två eller tre..
Det är ju egentligen inget annat är en trimmad Fury som är en lättviktsversion av en Tempest Mk II som bara är en Typhoon med annan motor som i sin tur är en kraftigt omarbetad version av Hurricane vilket kom ur den gamla dubbeldäckaren Fury som i princip var en ensitsig Hart som flög första gången 1928!
Man kan med fog säga att Sydney Camm inte var killen som tog de stora djärva stegen och gjorde nya saker ofta.
Med det sagt så är ändå en Sea Fury en utsökt vacker skapelse!
Hatten av för att du börjar på en!
Det här skall bli mums!
Den ljusa plasten tyder ju också på att det är deras indiska gjutare som är i farten och dom har visat tidigare att hög kvalitet är inte deras främsta motto.
Ack så ledsamt!
Man hade ju hoppats att dom skulle växla över mer och mer till deras brittiska leverantör men det verkar inte vara fallet.
Nåväl, modellen ser ju alldeles strålande ut, och jag sparkar mig själv att jag inte vara snabb nog att beställa en, eller två eller tre..
Det är ju egentligen inget annat är en trimmad Fury som är en lättviktsversion av en Tempest Mk II som bara är en Typhoon med annan motor som i sin tur är en kraftigt omarbetad version av Hurricane vilket kom ur den gamla dubbeldäckaren Fury som i princip var en ensitsig Hart som flög första gången 1928!
Man kan med fog säga att Sydney Camm inte var killen som tog de stora djärva stegen och gjorde nya saker ofta.
Med det sagt så är ändå en Sea Fury en utsökt vacker skapelse!
Hatten av för att du börjar på en!
Det här skall bli mums!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Rasande start Stefan.
Och snyggt blir det också.
/Bosse
Och snyggt blir det också.
/Bosse
Marlin
Tack skall ni ha!
CAS; om du tittar på hur ingjöten ligger och vilka djupa panellinjer Airfix har, så förstår man att det inte funkar.
Det kan inte vara mycket utrymme för plasten att ta sig fram i formen och den har väl hunnit svalna för mycket innan den fyllt ut formen helt.
Borde nog varit ett ingjöt i fentoppen också....
Ja, Hawker tog ett litet steg i taget i utvecklingen av sina plan och man kan spåra släktskapet hela vägen tillbaka till Fury/Hart-serien från -30talet!
Jag vart också lite besviken på att det var en "Indisk-tillverkad" modell, Walrusen var det likaså, var Airfix inte nöjda med den Brittiska firman, eller kapacitetsproblem?
Stefan
CAS; om du tittar på hur ingjöten ligger och vilka djupa panellinjer Airfix har, så förstår man att det inte funkar.
Det kan inte vara mycket utrymme för plasten att ta sig fram i formen och den har väl hunnit svalna för mycket innan den fyllt ut formen helt.
Borde nog varit ett ingjöt i fentoppen också....
Ja, Hawker tog ett litet steg i taget i utvecklingen av sina plan och man kan spåra släktskapet hela vägen tillbaka till Fury/Hart-serien från -30talet!
Jag vart också lite besviken på att det var en "Indisk-tillverkad" modell, Walrusen var det likaså, var Airfix inte nöjda med den Brittiska firman, eller kapacitetsproblem?
Stefan
Berömvärt kärnfull sammanfattning.cas skrev:Den är ju egentligen inget annat är en trimmad Fury, som är en lättviktsversion av Tempest Mk. II, vilken i sin tur endast är en Typhoon (med annan motor); denna är i sin tur en kraftigt omarbetad version av Hurricane, med utgångspunkt i den gamla dubbeldäckaren Fury (i princip en ensitsig Hart, vilken flög första gången 1928). Man kan således med fog säga att Sydney Camm inte var killen som tog de stora djärva stegen och ofta gjorde nya saker.
Hejsan!
Dags att börja måla lite, först svart i cockpiten, det är ju ett Brittiskt flygplan!
Sedan maskade jag av…..
…och målade Alclad Aluminium….
…och så här blev det till slut….
Samtidigt grundade jag motorn med Svart Alclad Microfiller primer….
….och lade på Alclad steel….
Kopplade av från allt svartjobb med att montera den enorma fembladiga propellern…..
Limma Lugnt!
Stefan
Dags att börja måla lite, först svart i cockpiten, det är ju ett Brittiskt flygplan!
Sedan maskade jag av…..
…och målade Alclad Aluminium….
…och så här blev det till slut….
Samtidigt grundade jag motorn med Svart Alclad Microfiller primer….
….och lade på Alclad steel….
Kopplade av från allt svartjobb med att montera den enorma fembladiga propellern…..
Limma Lugnt!
Stefan
Mycket tjusigt!
Jag noterar att tuppbrunnen ser ganska grund ut, nästan i klass med Trumpeters... Dock verkar proportionerna mer korrekta.
Tommy
Jag noterar att tuppbrunnen ser ganska grund ut, nästan i klass med Trumpeters... Dock verkar proportionerna mer korrekta.
Tommy
TommyKillander
Förbenat övertygande metallic-kladd, det där. Synd bara att lukten får mig att fly mot kullarna.
Nåja, den detaljen hör ju varken hit eller dit när det är du som målar. Alltid roligt när det går bra för folk, et cetera. Toppjobb, liksom!
Nåja, den detaljen hör ju varken hit eller dit när det är du som målar. Alltid roligt när det går bra för folk, et cetera. Toppjobb, liksom!
Lite torrborstning i den cockpiten så är det ju klart sen!
Jag hoppas det kommer ett resinkit för motorn nån gång så man kan öppna upp lite motorkåpor och visa härligheten!
Centaurus är allt en maffiga best alltså...
Ser bra ut såhär långt Stefan!
Jag hoppas det kommer ett resinkit för motorn nån gång så man kan öppna upp lite motorkåpor och visa härligheten!
Centaurus är allt en maffiga best alltså...
Ser bra ut såhär långt Stefan!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Snyggt jobbat Stefan!
Håkan
Håkan
Efter jag målat instrument brädan blankt svart (Hu21) var det dekaldags!
Lite pyssligt, men dekalerna passade bra på panelen och sjönk ner fint med lite Micro-set och -sol.
Efter dekalerna satt på plats klarlackade jag med matt lack och lade i lite klarlack i glasen.
Jag målade stolen med Khaki (Hu72) och satte dit ett par etsade bälten från Eduard på stolen och avslutade det hela med en torrborstning med en rätt mörkt grå (Hu27).
Så kunde jag montera ihop cockpiten med paneler och sidostyckena….
Ursäkta de sopiga bilderna, jag MÅSTE köpa en bättre kamera!
Limma Lugnt!
Stefan
Lite pyssligt, men dekalerna passade bra på panelen och sjönk ner fint med lite Micro-set och -sol.
Efter dekalerna satt på plats klarlackade jag med matt lack och lade i lite klarlack i glasen.
Jag målade stolen med Khaki (Hu72) och satte dit ett par etsade bälten från Eduard på stolen och avslutade det hela med en torrborstning med en rätt mörkt grå (Hu27).
Så kunde jag montera ihop cockpiten med paneler och sidostyckena….
Ursäkta de sopiga bilderna, jag MÅSTE köpa en bättre kamera!
Limma Lugnt!
Stefan
Hemtrevlig kolholk!
Visartavlorna livar minsann upp rejält.
Visartavlorna livar minsann upp rejält.
Snyggt jobbat med cockpit! Blev ju fina instrumenttavlor!
Håkan
Håkan
Väldigt ompysslad och fin cockpit! Inte alls så dragig som Typhoon direkt...
Snyggt så Stefan!
Snyggt så Stefan!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Snyggt kontor
Jag fotar med min iPhone 8, kalas bilder
- Roland
Jag fotar med min iPhone 8, kalas bilder
- Roland
rsm.gbg
Trivsamt kontor i dystersvart, jojjomän!
Kalas detta Stefan!
Kalas detta Stefan!
glimturen
Dystersvart är det gamla Brittiska, Rickard.....
Med cockpiten färdig så var det bara att klämma in den underifrån (efter jag målat alla innerytor, dystersvart naturligtvis), jag hade ju lämnat skarven på undersidan olimmad.
Cockpiten gled in på plats med ett tillfredställande litet ”KLICK”!
Nu kunde jag limma skarven på undersidan och förbereda mig att limma ihop kroppen och den mittersta vingsektionen.
De tu klickade villigt ihop utan dramatik…
Inte ens den mest besvärliga skarven var något problem!
Perfekt passform!
Vingbalkarna limmades dit, mycket klämmor för att få vinklarna rätt, men passformen var perfekt även här.
Jag vet att jag låter tjatig, men passningen ÄR helt galet underbar på den här byggsatsen!
Limma Lugnt!
Stefan
Med cockpiten färdig så var det bara att klämma in den underifrån (efter jag målat alla innerytor, dystersvart naturligtvis), jag hade ju lämnat skarven på undersidan olimmad.
Cockpiten gled in på plats med ett tillfredställande litet ”KLICK”!
Nu kunde jag limma skarven på undersidan och förbereda mig att limma ihop kroppen och den mittersta vingsektionen.
De tu klickade villigt ihop utan dramatik…
Inte ens den mest besvärliga skarven var något problem!
Perfekt passform!
Vingbalkarna limmades dit, mycket klämmor för att få vinklarna rätt, men passformen var perfekt även här.
Jag vet att jag låter tjatig, men passningen ÄR helt galet underbar på den här byggsatsen!
Limma Lugnt!
Stefan
Sida 1 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Liknande ämnen
» Airfix Hawker Hurricane MK IIc 1/72
» Hawker Fury I, Airfix 1.48
» Trumpeter 1/72 Hawker Sea Fury FB.11
» Hawker Hunter F.6, Airfix 1/48
» Hawker Fury I, Airfix 1.48