Hawker Sea Fury FB.11, Airfix 1/48
+8
Marlin
cas
glimturen
TommyKillander
Azgaron
Patrik K
Matt_Public
Stefan E
12 posters
Sida 3 av 5
Sida 3 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Sv: Hawker Sea Fury FB.11, Airfix 1/48
Gott jobbat Stefan! Ser fint ut!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
VARFÖR har jag inte skaffat en Sea Fury ännu?
Eller ett halvdussin....stor skam!
Under tiden så njueter jag hejdlöst av detta bygget, snyggt blir det också!
Eller ett halvdussin....stor skam!
Under tiden så njueter jag hejdlöst av detta bygget, snyggt blir det också!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Som ordförande i Kapten Britfixs fanclub ställer jag mig precis lika undrande.cas skrev:VARFÖR har jag inte skaffat en Sea Fury ännu?
Matt_Public- Master of DNF
Mumsig!
Har sett en resin Centaurus hittills, men den såg inte jätterolig ut. Jag håller tummarna för Eduard...
Har sett en resin Centaurus hittills, men den såg inte jätterolig ut. Jag håller tummarna för Eduard...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Snyggt med primer på!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Tjusigt, primer-dax är synonymt med fest!
Man ser ju inte så mycket av motorn på en Sea Fury, vilket är synd då det är en makalöst snygg motor
Men man kanske kan bygga den med öppna kåpor
Tommy
cas skrev:Mumsig!
Man ser ju inte så mycket av motorn på en Sea Fury, vilket är synd då det är en makalöst snygg motor
Men man kanske kan bygga den med öppna kåpor
Tommy
TommyKillander
Det var just öppna kåpor som man är ute efter!
Det är ju samma motor i en Tempest mk II ifall nu Eduard ger ut en sån...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
cas skrev:Det var just öppna kåpor som man är ute efter!
Tack skall ni ha!
Det kommer nog en resin-motor snart, byggsatsen förtjänar faktiskt det!
Undrar om inte Airfix har en Tempest/Typhoon på gång också?
Jag hoppas på det!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Avgasplåtarna målade Alclad Aluminium….
…och naturligtvis hittade jag saker som behövde förbättras när det kom färg på….
Mera primer…..
…nu vart jag nöjd.
För mig var valet av individ självklart, en ESDG/SKY målad maskin med svart/vita Korea ID-band ville jag ha.
Båda alternativen i Airfix byggsats saknar de klassiska Korea-banden så jag valde ett annat alternativ från ett gammalt Aeromaster ark som hade banden.
Själva banden målar jag, men det är individmarkeringarna jag behöver.
För maskering av de svart/vita Korea-banden, stämmer Tamiyas 6mm tejp nästan exakt, då banden är smalare än Invasions-banden från Dagen D (300mm mot 500mm), 6mm i 1/48 ger 288mm i verkligheten.
Nära nog för mig!
Först limmade jag dit "kraftägget" lite tillfälligt med ett par små duttar CA-lim.
Bara att börja mäta ut o tejpa direkt på den svarta primern!
Ett problem ställde sidonumren till, själva numret är målat i en ruta i banden så numret ligger mot en SKY-färgad bakgrund.
Lite trixigt att maskera….
Först mäter jag ut rutan för numret direkt på dekalarket genom att lägga tejp över dekalen, sedan skär jag väldigt lätt längs kanterna av rutan, så jag skär igenom tejpen, men INTE igenom dekalpappret.
Färdigmaskerat;
Det kommer mera…..
Limma Lugnt!
Stefan
…och naturligtvis hittade jag saker som behövde förbättras när det kom färg på….
Mera primer…..
…nu vart jag nöjd.
För mig var valet av individ självklart, en ESDG/SKY målad maskin med svart/vita Korea ID-band ville jag ha.
Båda alternativen i Airfix byggsats saknar de klassiska Korea-banden så jag valde ett annat alternativ från ett gammalt Aeromaster ark som hade banden.
Själva banden målar jag, men det är individmarkeringarna jag behöver.
För maskering av de svart/vita Korea-banden, stämmer Tamiyas 6mm tejp nästan exakt, då banden är smalare än Invasions-banden från Dagen D (300mm mot 500mm), 6mm i 1/48 ger 288mm i verkligheten.
Nära nog för mig!
Först limmade jag dit "kraftägget" lite tillfälligt med ett par små duttar CA-lim.
Bara att börja mäta ut o tejpa direkt på den svarta primern!
Ett problem ställde sidonumren till, själva numret är målat i en ruta i banden så numret ligger mot en SKY-färgad bakgrund.
Lite trixigt att maskera….
Först mäter jag ut rutan för numret direkt på dekalarket genom att lägga tejp över dekalen, sedan skär jag väldigt lätt längs kanterna av rutan, så jag skär igenom tejpen, men INTE igenom dekalpappret.
Färdigmaskerat;
Det kommer mera…..
Limma Lugnt!
Stefan
Trixig maskering runt IDnumret, men det löste sig väl!
Nu får vi hoppas att målningen blir smärtfri!
Nu får vi hoppas att målningen blir smärtfri!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Själv lägger jag dekalarken i kopiatorn när dylika behov uppstår, men det förefaller ju fungera bra att lägga tejpen direkt ovanpå klibbisarna också.
Matt_Public- Master of DNF
Snyggt!
En eloge för val av färg och maskeringar och för att du målar ID-ränderna
Tommy
En eloge för val av färg och maskeringar och för att du målar ID-ränderna
Tommy
TommyKillander
Tack skall ni ha!
@ Matt; Om man inte trycker ner tejpen för hårt och ser till att ta bort en del klister först går det bra med Tesa-tejpen.
@ Tommy; Att måla ränderna är mycket enklare än att försöka få dit stora dekalblaffor som inte passar ordentligt och som ändå måste bättras med färg.
Erfarenheten talar.....
ESDG/SKY är ju klassiska Sea Fury färger, men det blir nog en Irakisk (Mid Stone/dark Earth/Azure Blue), en australisk (helt mörkblå) och sedan har vi ju Pakistanska, Kubanska med flera, så det finns att göra!
Stefan
@ Matt; Om man inte trycker ner tejpen för hårt och ser till att ta bort en del klister först går det bra med Tesa-tejpen.
@ Tommy; Att måla ränderna är mycket enklare än att försöka få dit stora dekalblaffor som inte passar ordentligt och som ändå måste bättras med färg.
Erfarenheten talar.....
ESDG/SKY är ju klassiska Sea Fury färger, men det blir nog en Irakisk (Mid Stone/dark Earth/Azure Blue), en australisk (helt mörkblå) och sedan har vi ju Pakistanska, Kubanska med flera, så det finns att göra!
Stefan
Tjusigt knåpat ,,
Skära ut på tape får jag försöka mig på
//Kent
Skära ut på tape får jag försöka mig på
//Kent
Gigabyte
Glöm inte de kanadensiska eller holländska maskinernaStefan E skrev:
Finns mycket skoj att välja mellan, så snart är det väl dags att sätta tänderna i dom.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Ja, det finns verkligen mycket skoj att göra, så det kommer att bli ett anta Sea Furies framöver!
Har du inte skaffat någon än, så GÖR DET, du kommer inte att ångra dig!
Bygget fortsätter, den här gången är det bara målande som gäller;
Med de svarta banden maskerade kan jag måla på det vita;
Sedan maskerar jag av de yttre vita banden, lite knöligt (bokstavligen talat…) på undersidan av vingarna;
Sedan var det bara att fylla igen mellanrummen;
Nu är banden klara så jag fyller på med mera primer, annars slår det vita igenom den ljusa topp-färgen (Sky).
MEN, Humbrols nya färger tål tydligen inte Alclads primer ;
Detta var aldrig något problem med Humbrolfärgerna förut, de tålde vad som helst!
Men nu är det en ny, MYCKET sämre formula, allt i miljövänlighetens tecken!
Vad trött jag blir på detta……
Missförstå mig rätt nu...
Jag är för miljömedvetenhet och vi skall naturligtvis vara rädda om vår miljö, men tyvärr blir våra hobby-produkter så mycket sämre.
Det är inget "bett" i Humbrols färger längre, till skillnad mot Alclad som vi ser här.
Nåja, efter färgen fått torka (...och jag lugnat ner mig ) några dagar, sandade jag lätt ner ojämnheterna och det visade sig att det inte var riktigt så illa som det såg ut.
Efter lite polerande av de skadade ställena målade jag på Extra Dark Sea Grey (Hu.123);
Den vita färgen slog igenom lite ändå plus att jag fick lite skräp i färgen, så jag polerade lite mera och drog på ett lager ESDG till;
NU blev det riktigt bra (tycker jag…)!
Det kommer mera…..
Limma Lugnt!
Stefan
Har du inte skaffat någon än, så GÖR DET, du kommer inte att ångra dig!
Bygget fortsätter, den här gången är det bara målande som gäller;
Med de svarta banden maskerade kan jag måla på det vita;
Sedan maskerar jag av de yttre vita banden, lite knöligt (bokstavligen talat…) på undersidan av vingarna;
Sedan var det bara att fylla igen mellanrummen;
Nu är banden klara så jag fyller på med mera primer, annars slår det vita igenom den ljusa topp-färgen (Sky).
MEN, Humbrols nya färger tål tydligen inte Alclads primer ;
Detta var aldrig något problem med Humbrolfärgerna förut, de tålde vad som helst!
Men nu är det en ny, MYCKET sämre formula, allt i miljövänlighetens tecken!
Vad trött jag blir på detta……
Missförstå mig rätt nu...
Jag är för miljömedvetenhet och vi skall naturligtvis vara rädda om vår miljö, men tyvärr blir våra hobby-produkter så mycket sämre.
Det är inget "bett" i Humbrols färger längre, till skillnad mot Alclad som vi ser här.
Nåja, efter färgen fått torka (...och jag lugnat ner mig ) några dagar, sandade jag lätt ner ojämnheterna och det visade sig att det inte var riktigt så illa som det såg ut.
Efter lite polerande av de skadade ställena målade jag på Extra Dark Sea Grey (Hu.123);
Den vita färgen slog igenom lite ändå plus att jag fick lite skräp i färgen, så jag polerade lite mera och drog på ett lager ESDG till;
NU blev det riktigt bra (tycker jag…)!
Det kommer mera…..
Limma Lugnt!
Stefan
Senast ändrad av Stefan E den lör sep 15 2018, 09:46, ändrad totalt 1 gång
Mums vad det blir bra!
Kanske dags att pensionera humbrol och gå över till MrPaint?
Kanske dags att pensionera humbrol och gå över till MrPaint?
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sida 3 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Liknande ämnen
» Airfix Hawker Hurricane MK IIc 1/72
» Hawker Fury I, Airfix 1.48
» Trumpeter 1/72 Hawker Sea Fury FB.11
» Hawker Hunter F.6, Airfix 1/48
» Hawker Fury I, Airfix 1.48