Älgmulebombaren från förorten
+8
Henke R
rsm.gbg
Matt_Public
Marlin
glimturen
Stefan E
Azgaron
cas
12 posters
Sida 1 av 7
Sida 1 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Älgmulebombaren från förorten
Familjen har lämnat mig alldeles ensam ikväll och kanske även imorgon.
Vad annat att göra än att mumsa lass och bygga modeller?
Självklart startade jag en ny, för så gör jag. Bli klar med nåt kan vara för andra, mig bekommer det inte!
Ikväll kommer jag att roa mig med en fantastisk brittisk mellankrigskärra som bildade ena trehörningen av Bomber Commands tre medium bombare (Wellington och Hampden var de andra två. En var åtminstone framgångsrik...) och en makalös konstruktion.
Döpt efter en förort till Coventry innan Luftwaffe jämnade stan med marken, men den har ändå en air av undergång över sig.
Stor, långsam men med snälla flygenskaper och en nos sm helt klart har tagit "inspiration" från skogens konung, eller så har Konstfack lyckats med att både resa i tiden och göra en installation igen.
Sa jag att den knappt hade någon bomblast, kass flyghöjd och hade smeknamnet den bevingade korridoren?
Vacker är den inte
Nåväl, vi tar en liten lådtitt, medans bakongen svalnar lite så man kan sitta där...
Airfix släppte skönheten förra året, och tidigare i somras drabbades jag av ett plötsligt ha-begär efter tvåmotoriga bombare.
Måste var den där PBJ-1J:ans fel.
Och så är den här brittisk.
Och kass!
Fast den hade bra motorer i MkV och GR Mk VII (Merlin alltså), men det spelar ingen roll både där åbäket.
Lådtitt var det ja.
Fyra fint gjutna ramar, med rätt krispiga detaljer (för att vara Airfix...) och lite delningslinjer här och där.
Lite bättre gjuten än en viss Typhoon...
Sa jag att den är stor förresten?
En jäkla best, eller kanske man skall säga ko?
Älgko...
Klarplaste innehåller åt helvete för mycket små glaspaneler
Man får ha tålamod som Tommy, eller om det saknas, omedelbart införskaffa målningsmasker.
Dekalarket är funktionabelt, med två alternativ. En bombare från 1940 i svart/grönt och brunt och en glidflygplansbogserare i svart.
Trevligt är ordet, och är den nya Wellingtonen i denna klassen så är det kraftigköpvarning på den!
Men då fortsätter jag att klippa delar och göra janneskog?
Vad annat att göra än att mumsa lass och bygga modeller?
Självklart startade jag en ny, för så gör jag. Bli klar med nåt kan vara för andra, mig bekommer det inte!
Ikväll kommer jag att roa mig med en fantastisk brittisk mellankrigskärra som bildade ena trehörningen av Bomber Commands tre medium bombare (Wellington och Hampden var de andra två. En var åtminstone framgångsrik...) och en makalös konstruktion.
Döpt efter en förort till Coventry innan Luftwaffe jämnade stan med marken, men den har ändå en air av undergång över sig.
Stor, långsam men med snälla flygenskaper och en nos sm helt klart har tagit "inspiration" från skogens konung, eller så har Konstfack lyckats med att både resa i tiden och göra en installation igen.
Sa jag att den knappt hade någon bomblast, kass flyghöjd och hade smeknamnet den bevingade korridoren?
Vacker är den inte
Nåväl, vi tar en liten lådtitt, medans bakongen svalnar lite så man kan sitta där...
Airfix släppte skönheten förra året, och tidigare i somras drabbades jag av ett plötsligt ha-begär efter tvåmotoriga bombare.
Måste var den där PBJ-1J:ans fel.
Och så är den här brittisk.
Och kass!
Fast den hade bra motorer i MkV och GR Mk VII (Merlin alltså), men det spelar ingen roll både där åbäket.
Lådtitt var det ja.
Fyra fint gjutna ramar, med rätt krispiga detaljer (för att vara Airfix...) och lite delningslinjer här och där.
Lite bättre gjuten än en viss Typhoon...
Sa jag att den är stor förresten?
En jäkla best, eller kanske man skall säga ko?
Älgko...
Klarplaste innehåller åt helvete för mycket små glaspaneler
Man får ha tålamod som Tommy, eller om det saknas, omedelbart införskaffa målningsmasker.
Dekalarket är funktionabelt, med två alternativ. En bombare från 1940 i svart/grönt och brunt och en glidflygplansbogserare i svart.
Trevligt är ordet, och är den nya Wellingtonen i denna klassen så är det kraftigköpvarning på den!
Men då fortsätter jag att klippa delar och göra janneskog?
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Älgmulebombaren från förorten
Trevligt med en brittisk bombare! Ska bli kul att följa!
Ska snart också börja bygga en brittiskt bombare till ett Bomber Command gruppbygge på fejjan, som börjar den 17:e.
Har en Drake att försöka avsluta innan dess!
Håkan
Ska snart också börja bygga en brittiskt bombare till ett Bomber Command gruppbygge på fejjan, som börjar den 17:e.
Har en Drake att försöka avsluta innan dess!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Älgmulebombaren från förorten
Bli klar med nåt? Skall det vara nödvändigt?
Men jag ser fram emot en Stirling den 17:e !
Men jag ser fram emot en Stirling den 17:e !
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Älgmulebombaren från förorten
Härligt Brittisk maskin som blivit lite bortglömd, Whitleyn!
Men den är inte vacker, nej.....
Kommer att följa bygget med intresse......
Jag har en Whimpey som är startad, om man skulle ta tag i den......
Stefan
Men den är inte vacker, nej.....
Kommer att följa bygget med intresse......
Jag har en Whimpey som är startad, om man skulle ta tag i den......
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Älgmulebombaren från förorten
Urdåliga maskiner har en tendens att glömmas bort...lite oförtjänt i detta fall, för den flög ju ändå skarpa 9000 uppdrag.
Klart du skall ta tag i din Whimpey Stefan!
Kör kör kör!
Klart du skall ta tag i din Whimpey Stefan!
Kör kör kör!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Älgmulebombaren från förorten
Man tror ju som vanligt att man hinner göra mycket på några timmar....det är som vanligt ett stort önsketänkande!
Den här modellen har en ganska annorlunda uppbyggnad, men det hänger ju ihop med hur Airfix kan göra en GR Mk VII men utan att göra om rubb och stubb.
Man har alltså en bakkropp, vinge och en nos, och eftersom jag inte har fått hem nån ets än så startade jag inte med cockpit, utan helt enkelt med de andra delarna.
Här har vi undervingens centersektion, tillsammans med det bakre bombrummet och två rejäla vingbalkar som skall hålla ihop de där massiva vingarna.
Det är gott om vinklar och vrår, så det går inte att limma allt och sen måla utan man får ta de stora delarna så gott det går först och sen limma försiktigt.
För att göra det mer spännande så skall inredningen vara Interior green, bombrummet svart och hjulhusen aluminium, så man får redan börja maska!
Här har vi korridoren som den kallas, eller bakkroppen som vanligt folk utan fördomar säger.
Ett rejält korrugerat golv, infernaliskt många 1,5x5mm stora fönster och lite konstiga hål här och där, plus utstötarmärken.
Nu fuskar jag järnet och tar bara han om dom utstötarmärken man kan se från dörren, och då var det bara två som skulle putsas bort
Lite ovanligt att taket är en separat del, men det går ihop rätt bra och kommer nog inte behöva såvärst mycket spackel. Att taket är gjutet på detta viset kan ju ha att göra med de små söta takfönstren som förhöjer mysfaktorn i korridoren. Dom måste ju ha lite ljus därinne, det förstår man ju!
Min vana trogen så pysslade jag också om motorerna.
Det är ju ett par Merlin här men vill man ha n ännu knepigare Whitley har Flightpath ett konverteringskit för att göra en Mk II/III med Tiger radialmotorer.
Det brandskottet har lite småtaskig passform, men det skall nog reda sig med lite PPP hoppas jag.
Fanns också en liten klaff som med fördel lämnas i öppet utförande.
Återigen ignorerar jag ett utstötarmärke, vi får se hur det kommer att straffa sig.
Lite kylare, extra intag och annat smått och gått skall på dessa innan de kan smackas fast på vingen.
Sådär, då var man officiellt igång då!
Den här modellen har en ganska annorlunda uppbyggnad, men det hänger ju ihop med hur Airfix kan göra en GR Mk VII men utan att göra om rubb och stubb.
Man har alltså en bakkropp, vinge och en nos, och eftersom jag inte har fått hem nån ets än så startade jag inte med cockpit, utan helt enkelt med de andra delarna.
Här har vi undervingens centersektion, tillsammans med det bakre bombrummet och två rejäla vingbalkar som skall hålla ihop de där massiva vingarna.
Det är gott om vinklar och vrår, så det går inte att limma allt och sen måla utan man får ta de stora delarna så gott det går först och sen limma försiktigt.
För att göra det mer spännande så skall inredningen vara Interior green, bombrummet svart och hjulhusen aluminium, så man får redan börja maska!
Här har vi korridoren som den kallas, eller bakkroppen som vanligt folk utan fördomar säger.
Ett rejält korrugerat golv, infernaliskt många 1,5x5mm stora fönster och lite konstiga hål här och där, plus utstötarmärken.
Nu fuskar jag järnet och tar bara han om dom utstötarmärken man kan se från dörren, och då var det bara två som skulle putsas bort
Lite ovanligt att taket är en separat del, men det går ihop rätt bra och kommer nog inte behöva såvärst mycket spackel. Att taket är gjutet på detta viset kan ju ha att göra med de små söta takfönstren som förhöjer mysfaktorn i korridoren. Dom måste ju ha lite ljus därinne, det förstår man ju!
Min vana trogen så pysslade jag också om motorerna.
Det är ju ett par Merlin här men vill man ha n ännu knepigare Whitley har Flightpath ett konverteringskit för att göra en Mk II/III med Tiger radialmotorer.
Det brandskottet har lite småtaskig passform, men det skall nog reda sig med lite PPP hoppas jag.
Fanns också en liten klaff som med fördel lämnas i öppet utförande.
Återigen ignorerar jag ett utstötarmärke, vi får se hur det kommer att straffa sig.
Lite kylare, extra intag och annat smått och gått skall på dessa innan de kan smackas fast på vingen.
Sådär, då var man officiellt igång då!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Älgmulebombaren från förorten
Åh, ett fulsnyggebygge på G!
Bra start cas!
Detta gör mig med sugen på att bygga en...…
Bra start cas!
Detta gör mig med sugen på att bygga en...…
glimturen
Sv: Älgmulebombaren från förorten
Bra start på bygget Christer!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Älgmulebombaren från förorten
Tack tack!
Klart du skall sätta igång med en också Rickard. Då blir det ju åtminstone en färdig...
Klart du skall sätta igång med en också Rickard. Då blir det ju åtminstone en färdig...
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Älgmulebombaren från förorten
Snygg start Christer.
Även om förlagan är ful som stryk, så kan detta nog bli ett rätt trevligt bygge.
Jag såg att det även följer med vapenlast till bombrummet, det är ju alltid trevligt.
/Bosse
Även om förlagan är ful som stryk, så kan detta nog bli ett rätt trevligt bygge.
Jag såg att det även följer med vapenlast till bombrummet, det är ju alltid trevligt.
/Bosse
Marlin
Sv: Älgmulebombaren från förorten
Tack Bosse.
Jo, det följer med 4 bomber också, men i skrivande stund har jag inte listat ut vilken sort än.
En vanlig last var tydligen 12 st 250lb och 2st 500lb så detta är ju en annan konfig
Jo, det följer med 4 bomber också, men i skrivande stund har jag inte listat ut vilken sort än.
En vanlig last var tydligen 12 st 250lb och 2st 500lb så detta är ju en annan konfig
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Älgmulebombaren från förorten
4.000 lbs bomblast måste väl ändå räknas som rätt stor på den tiden.
Vi får väl hoppas att Eduard kommer med fina resin bomber så du kan lasta den full.
/Bosse
Vi får väl hoppas att Eduard kommer med fina resin bomber så du kan lasta den full.
/Bosse
Marlin
Sv: Älgmulebombaren från förorten
Marlin skrev:4.000 lbs bomblast måste väl ändå räknas som rätt stor på den tiden.
Vi får väl hoppas att Eduard kommer med fina resin bomber så du kan lasta den full.
/Bosse
Lika mycket som en B-17 kunde ta (ungefär 2000 kg), rätt bra lastkapacitet för en tvåmotorig kärra skulle jag säga.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Älgmulebombaren från förorten
Tja-a-a, om glitter och glamour nu har ett lysande centrum för flygplan så torde den där härken befinna sig på rejält avstånd därifrån.
Men på Britfix-skalan placerar den sig däremot säkerligen skyhögt. Den där paradoxalt trotsiga menlösheten biter för övrigt även på undertecknad.
Carry on!
Men på Britfix-skalan placerar den sig däremot säkerligen skyhögt. Den där paradoxalt trotsiga menlösheten biter för övrigt även på undertecknad.
Carry on!
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Älgmulebombaren från förorten
Fast den har dubbla bombrum, så den kunde inte ta en HC eller något större än 2000lb.
Max bomblast var nånstans runt 7000lb, men jag antar att den inte kunde komma speciellt högt eller snabbt med den lasten.
Max bomblast var nånstans runt 7000lb, men jag antar att den inte kunde komma speciellt högt eller snabbt med den lasten.
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Älgmulebombaren från förorten
Och där är Matt ocksåMatt_Public skrev:Tja-a-a, om glitter och glamour nu har ett lysande centrum för flygplan så torde den där härken befinna sig på rejält avstånd därifrån.
Men på Britfix-skalan placerar den sig däremot säkerligen skyhögt. Den där paradoxalt trotsiga menlösheten biter för övrigt även på undertecknad.
Carry on!
Trotsig menlöshet? Låter som en dag på jobbet det!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Älgmulebombaren från förorten
Mjo, det är hemskt vad det är sant.cas skrev:Trotsig menlöshet? Låter som en dag på jobbet, det!
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Älgmulebombaren från förorten
Mycket bra start, trevligt med engelska bombare.
Men snygg är den ju inte...
- Roland
Men snygg är den ju inte...
- Roland
rsm.gbg
Sv: Älgmulebombaren från förorten
Snygg är den inte, men det är väldigt mycket älgko över den
Sen kan man ju alltid titta på en jämförelse mellan RAFs samtliga bombare 1939.
Wellington ser åtminstone ut som nåt ordentligt...
Sen kan man ju alltid titta på en jämförelse mellan RAFs samtliga bombare 1939.
Wellington ser åtminstone ut som nåt ordentligt...
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Älgmulebombaren från förorten
Sommar, sol och gröna stunder!
Ja, interior Grey/green då...
Mycket små konstiga hål på insidan av korridoren, men jag har ingen aning om vad dom är bra för
Korridoren skall klarlackas, sen blir det vädring innan fönstren installeras.
Lite konstigt med ett löst tak på det viset, men det för klaras ju i och med att det är ett antal takfönster som skall sitta där.
Vi lämnar korridorskänslan och ägnaar tid åt den ganska så massiva vingen,
Rejäla vingbalkar behövs för att stadga upp allt och det behöver så spannet är på 36cm. Det är ganska stor i den här skalan...
Note to self, inte glömma bort att limma i de fyra fönstren på undersidan!
Om vi skulle vänta på steken?
Här får man bygga upp en del struktur för hjulhusen och det kan vara lite svårt att måla allt efter att toppvingen är på plats, så jag chansar att fackverket klarar sig en stund. Detaljnivån är mycket trivsam och det mesta passar om man tar till modern airfix-byggsäkring alltås att fila bort alla delningslinjer och hålla alla limytorna fria från färg.
Det där fackverket är en oväntat stadig konstruktion.
Framtill skall det sättas ihop med motornsbrandvägg och dessutom fästas i "taket" på övervingen. Man kan nästan tro att det skall hålla landstället också men det kommer i sin tur att fästas rätt in i vingbalken i två fyrkanthål. Ser ut att vara rätt stadigt som väl är!
Sen primade jag rubbet med UMP gloss black, så kan det få bli metallfärgat i eftermiddag.
Efter att ha kikat på lite andra byggtrådar så har jag hittat en liten skojig fälla.
Passformen mellan motorgondol och övervinge är inte helt smärtfri, men om man karvar ner sargen på läppen på övervingen så kan passformen förbättras avsevärt.
Läppen är visserligen synlig i hjulhusen, men bara om man använder optiska fibrer med belysning i a'la läkare och annat löst folk.
För oss vanliga dödliga är det inget problem alls!
Här har vi en annan lurig detalj som är mycket mycket viktig!
Kylarna vill Airfix montera efter att man har satt ihop motorhalvorna, och de tär inte lite lurigt det!
Att sätta in dom före kan vara ett alternativ, men då får man å andra sidan tampas med en besvärlig skarv när kylarna väl sitter på plats.
Allt skall ju dessutom vara svart, men glipor kommer att synas, och man vill ju gärna ha kylarna i lite mer metallisk look.
Kommer krävas lite mer tankemöda!
Nu skall man bara jobba en hel dag till, sen är det semester!
Det kan bli en del bygge då...
(hoppas jag)
Ja, interior Grey/green då...
Mycket små konstiga hål på insidan av korridoren, men jag har ingen aning om vad dom är bra för
Korridoren skall klarlackas, sen blir det vädring innan fönstren installeras.
Lite konstigt med ett löst tak på det viset, men det för klaras ju i och med att det är ett antal takfönster som skall sitta där.
Vi lämnar korridorskänslan och ägnaar tid åt den ganska så massiva vingen,
Rejäla vingbalkar behövs för att stadga upp allt och det behöver så spannet är på 36cm. Det är ganska stor i den här skalan...
Note to self, inte glömma bort att limma i de fyra fönstren på undersidan!
Om vi skulle vänta på steken?
Här får man bygga upp en del struktur för hjulhusen och det kan vara lite svårt att måla allt efter att toppvingen är på plats, så jag chansar att fackverket klarar sig en stund. Detaljnivån är mycket trivsam och det mesta passar om man tar till modern airfix-byggsäkring alltås att fila bort alla delningslinjer och hålla alla limytorna fria från färg.
Det där fackverket är en oväntat stadig konstruktion.
Framtill skall det sättas ihop med motornsbrandvägg och dessutom fästas i "taket" på övervingen. Man kan nästan tro att det skall hålla landstället också men det kommer i sin tur att fästas rätt in i vingbalken i två fyrkanthål. Ser ut att vara rätt stadigt som väl är!
Sen primade jag rubbet med UMP gloss black, så kan det få bli metallfärgat i eftermiddag.
Efter att ha kikat på lite andra byggtrådar så har jag hittat en liten skojig fälla.
Passformen mellan motorgondol och övervinge är inte helt smärtfri, men om man karvar ner sargen på läppen på övervingen så kan passformen förbättras avsevärt.
Läppen är visserligen synlig i hjulhusen, men bara om man använder optiska fibrer med belysning i a'la läkare och annat löst folk.
För oss vanliga dödliga är det inget problem alls!
Här har vi en annan lurig detalj som är mycket mycket viktig!
Kylarna vill Airfix montera efter att man har satt ihop motorhalvorna, och de tär inte lite lurigt det!
Att sätta in dom före kan vara ett alternativ, men då får man å andra sidan tampas med en besvärlig skarv när kylarna väl sitter på plats.
Allt skall ju dessutom vara svart, men glipor kommer att synas, och man vill ju gärna ha kylarna i lite mer metallisk look.
Kommer krävas lite mer tankemöda!
Nu skall man bara jobba en hel dag till, sen är det semester!
Det kan bli en del bygge då...
(hoppas jag)
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Älgmulebombaren från förorten
Tjusigt knåpat där.
Ja följa instruktioner kan vara lurigt ibland, det är därför vi uppfunnit torrpassning
Följa instruktioner och måla i olika färger kanske inte alltid stämmer överens...
- Roland
Ja följa instruktioner kan vara lurigt ibland, det är därför vi uppfunnit torrpassning
Följa instruktioner och måla i olika färger kanske inte alltid stämmer överens...
- Roland
rsm.gbg
Sv: Älgmulebombaren från förorten
Snyggt jobbat Christer.
Konstruktionsmässigt verkar det som om Airfix verkligen har lyft sig.
Jag har inte byggt något nytt från Airfix på flera år.
Kanske dags att ändra på det, jag har ju några stora röda lådor i stashen.
/Bosse
Konstruktionsmässigt verkar det som om Airfix verkligen har lyft sig.
Jag har inte byggt något nytt från Airfix på flera år.
Kanske dags att ändra på det, jag har ju några stora röda lådor i stashen.
/Bosse
Marlin
Sv: Älgmulebombaren från förorten
Tack Roland.rsm.gbg skrev:Tjusigt knåpat där.
Ja följa instruktioner kan vara lurigt ibland, det är därför vi uppfunnit torrpassning
Följa instruktioner och måla i olika färger kanske inte alltid stämmer överens...
- Roland
Precis så! En sån slarvmålarpelle som jag vill ju dessutom maskera hejvilt också och det är svårt att göra när allt är på plats och i vägen...
Tack Bosse!Marlin skrev:Snyggt jobbat Christer.
Konstruktionsmässigt verkar det som om Airfix verkligen har lyft sig.
Jag har inte byggt något nytt från Airfix på flera år.
Kanske dags att ändra på det, jag har ju några stora röda lådor i stashen.
/Bosse
Så klart att du skall bygga nåt i en modern röd låda, speciellt om det står Lancaster på den.
Fast den flång nya Wellington ser ju helt underbar ut den med...
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Älgmulebombaren från förorten
Nja 1/72 är ju inte min vanliga skala så några sådana har jag inte.
Men jag har Sea Vixen (x2) och en Lynx Mk.88
Lynxen kan det nog mycket väl bli.
Bundesmarines Lynxar såg jag nästa dagligen på semestern nere i Tyskland.
Så vem vet, när Su-35:an har kommit en bit till på vägen så är det kanske dags för en gräddvisp.
/Bosse
Men jag har Sea Vixen (x2) och en Lynx Mk.88
Lynxen kan det nog mycket väl bli.
Bundesmarines Lynxar såg jag nästa dagligen på semestern nere i Tyskland.
Så vem vet, när Su-35:an har kommit en bit till på vägen så är det kanske dags för en gräddvisp.
/Bosse
Marlin
Sv: Älgmulebombaren från förorten
Rejält ramverk, må jag säga. Snyggt grönmålat med, för den delen.
Matt_Public- Master of DNF
Sida 1 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Sida 1 av 7
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet