Öken-Tiffy
+7
glimturen
TommyKillander
Marlin
Azgaron
Stefan E
Matt_Public
cas
11 posters
Sida 1 av 4
Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
Öken-Tiffy
Kommer ni ihåg den här?
Inte?
Sist den syntes var ihop med stor och lillebrorsorna, för en tre år sen eller nåt:
Med allt surr kring Sea Furys, för att inte tala om dessa magnifika Tempest i 1/48 och 1/32 så börjar det klia förbålt mycket i Hawker.tummen igen.
Jag var på gång att bita i en kanadensisk Bomb-phoon i 1/72 men kom på att jag ville nog ha en resinmotor till den, och kanske hjulhus bara för att det är galet att göra så, men samtidigt så ligger den här rackaren och stirrar på mig med sina valpögon.
"Bygg mig".
Varför inte liksom?
Det är ju tänkt att bli en av de tre Öken-test maskinerna som Churchill själv beordrade ner för utprovning, komplett med ökenkammo, tropikfilter och frilagda kanoner (måste ju vara den aeordynamiska motsvarigheten till Magnum)
Till ändamålet har passande dekaler anförskaffats, som även innehåller ett tropikfilter
Under årens lopp har jag även samlat på mig lite mer i ett försök att få den klar.
Mager utdelning på de inköpen kan man säga...
Nåväl, var var vi?
Ah just det, Aires kanon-installation som är en smula för liten. Det får vi shimsa in, och piffa med Masters metall!
Just det ja, det där insticksbitarna för att göra bildörrsvarianten var lite grisiga. Panellinjer att rista!
Aires Resincockpit verkar ha klarat åren bra, sånär som på ett trimhjul som har gått i omloppsbana. Nå, plasten finns ju fortfarande kvar så det blir nog ett trimhjul till slut.
Då blir det en surdeg och Mossie under överskådlig tid!
Inte?
Sist den syntes var ihop med stor och lillebrorsorna, för en tre år sen eller nåt:
Med allt surr kring Sea Furys, för att inte tala om dessa magnifika Tempest i 1/48 och 1/32 så börjar det klia förbålt mycket i Hawker.tummen igen.
Jag var på gång att bita i en kanadensisk Bomb-phoon i 1/72 men kom på att jag ville nog ha en resinmotor till den, och kanske hjulhus bara för att det är galet att göra så, men samtidigt så ligger den här rackaren och stirrar på mig med sina valpögon.
"Bygg mig".
Varför inte liksom?
Det är ju tänkt att bli en av de tre Öken-test maskinerna som Churchill själv beordrade ner för utprovning, komplett med ökenkammo, tropikfilter och frilagda kanoner (måste ju vara den aeordynamiska motsvarigheten till Magnum)
Till ändamålet har passande dekaler anförskaffats, som även innehåller ett tropikfilter
Under årens lopp har jag även samlat på mig lite mer i ett försök att få den klar.
Mager utdelning på de inköpen kan man säga...
Nåväl, var var vi?
Ah just det, Aires kanon-installation som är en smula för liten. Det får vi shimsa in, och piffa med Masters metall!
Just det ja, det där insticksbitarna för att göra bildörrsvarianten var lite grisiga. Panellinjer att rista!
Aires Resincockpit verkar ha klarat åren bra, sånär som på ett trimhjul som har gått i omloppsbana. Nå, plasten finns ju fortfarande kvar så det blir nog ett trimhjul till slut.
Då blir det en surdeg och Mossie under överskådlig tid!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Öken-Tiffy
Operation Ökenstorm? Prima liv!
Och du verkar minsann ha proviant så du står dig också.
*ler drömskt*
Och du verkar minsann ha proviant så du står dig också.
*ler drömskt*
Matt_Public- Master of DNF
Jag vill minnas att förra byggtråden kallades för Farbror Public-bygge, så det klart att du ler drömskt...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Ser spännande ut, och en öken-tiffie är ju inte fel!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Wow, vilket lördagsgodis du bjuder på Christer.
Detta kommer bli kul att följa.
/Bosse
Detta kommer bli kul att följa.
/Bosse
Marlin
Tack för uppmuntran pojkar! Det ser ut som senaste omgången med panelristning blev bra, så snart kan jag nog trycka hela cockpit på plats.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Två veckor sen trådstart och inget att visa? Pffft, det duger inte!
Den har ju bara stannat av två gånger hittills och det vore ju inte snyggt med en tredje.
Så jag fattade helt enekt mod till mig och limmade ihop flygkroppen, och såg till att kylarhålet var ordentligt målat med Mid Stone på alla delar.
Voffor gör han på detta viset?
Jo, det går ju att sätta in cockpit underifrån när man kör resin, och med allt jucklo som skall in så är det lättar att göra det när flykroppen är ihop.
Det är planen, sen får vi se hur det blir i praktiken
Jag borde nog gjort klart instrumentpanelen som är en utsökt laminerad sak i resin, film och ets, men det tar vi senare.
Istället fick jag den briljanta idén att trycka in de där Aires-hjulhusen...
Hur svårt kan det vara?
Fram med Dremeln och en ny kapskiva då
Den bet ordentligt i plasten och snart hade man kapat undan det som behövde bort. Så långt är allt ok...
Lite torrpassning visar att det kan vara lite besvärligt att få dessa på rätt plats.
Men det börjar dyka upp en liten misstanke när jag ser det där gapet in mot flygkroppen. Är jag så kass på att höfta in detta eller har Aires hittat på nåt udda?
Hmm, det ser ut som Aires inte tänker fyrkantigt, eller rättvinkligt mot vingbalk eller liknande
Jag blev tvungen att leta upp bilder på Referensen med stor R, min gamla 1/24 Tiffy.
Vingbalken är vinkelrätt mot kroppen, och innerväggen på hjulhuset är helt parallell med flygkroppen.
Det betyder att Aires har hittat på lite egna tilltag här!
Nåväl, man får väl dölja det med luckan eller nåt. Jag tänker inte karva i resinet, och det är ju trots allt snyggare än Hasegawas plast.
Undrar hur det passar i vingen då?
Inte alls skall det visa sig. Fram med Dremeln igen och slipa bort ingjötspluggen.
Fortfarande inte tillräckligt!
Dags att tunna ur plasten då, och finslipa med sticka på hjulhusen några vändor till. Tunt skall det bli!
Som tur är hittade jag ett bra böjt oanvänd knivblad så jag kunde avverka ganska mycket plast.
Statiskt laddade små plastflagor som fastnar på precis allting!
Hu vad det ser ut.
Som tur är så kan jag nu stänga ena vingen över resinet utan att något har gått sönder.
Puh!
Dags att fixa högersidan då...
Den har ju bara stannat av två gånger hittills och det vore ju inte snyggt med en tredje.
Så jag fattade helt enekt mod till mig och limmade ihop flygkroppen, och såg till att kylarhålet var ordentligt målat med Mid Stone på alla delar.
Voffor gör han på detta viset?
Jo, det går ju att sätta in cockpit underifrån när man kör resin, och med allt jucklo som skall in så är det lättar att göra det när flykroppen är ihop.
Det är planen, sen får vi se hur det blir i praktiken
Jag borde nog gjort klart instrumentpanelen som är en utsökt laminerad sak i resin, film och ets, men det tar vi senare.
Istället fick jag den briljanta idén att trycka in de där Aires-hjulhusen...
Hur svårt kan det vara?
Fram med Dremeln och en ny kapskiva då
Den bet ordentligt i plasten och snart hade man kapat undan det som behövde bort. Så långt är allt ok...
Lite torrpassning visar att det kan vara lite besvärligt att få dessa på rätt plats.
Men det börjar dyka upp en liten misstanke när jag ser det där gapet in mot flygkroppen. Är jag så kass på att höfta in detta eller har Aires hittat på nåt udda?
Hmm, det ser ut som Aires inte tänker fyrkantigt, eller rättvinkligt mot vingbalk eller liknande
Jag blev tvungen att leta upp bilder på Referensen med stor R, min gamla 1/24 Tiffy.
Vingbalken är vinkelrätt mot kroppen, och innerväggen på hjulhuset är helt parallell med flygkroppen.
Det betyder att Aires har hittat på lite egna tilltag här!
Nåväl, man får väl dölja det med luckan eller nåt. Jag tänker inte karva i resinet, och det är ju trots allt snyggare än Hasegawas plast.
Undrar hur det passar i vingen då?
Inte alls skall det visa sig. Fram med Dremeln igen och slipa bort ingjötspluggen.
Fortfarande inte tillräckligt!
Dags att tunna ur plasten då, och finslipa med sticka på hjulhusen några vändor till. Tunt skall det bli!
Som tur är hittade jag ett bra böjt oanvänd knivblad så jag kunde avverka ganska mycket plast.
Statiskt laddade små plastflagor som fastnar på precis allting!
Hu vad det ser ut.
Som tur är så kan jag nu stänga ena vingen över resinet utan att något har gått sönder.
Puh!
Dags att fixa högersidan då...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Kul med egna lösningar eller inte! Gott karvat, och hoppas du får det att passa snyggt på båda sidor!
Håkan
Håkan
Tack grabbar!
Jag hoppas kunna ge mig på karvandet så snart som möjligt.
Jag hoppas kunna ge mig på karvandet så snart som möjligt.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Ser ju ut som när jag monterade mina hjulbaljor i Lightningen, det är en skräpig hantering!
Var försiktig så du inte går igenom (men det behöver jag väl inte säga?), det blir snyggt när baljorna väl sitter där de skall.
Stefan
Var försiktig så du inte går igenom (men det behöver jag väl inte säga?), det blir snyggt när baljorna väl sitter där de skall.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Tack!
Det finns fortfarande några tiondelar plast kvar, så det är säkert starkt nog...
Det finns fortfarande några tiondelar plast kvar, så det är säkert starkt nog...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Hittade en fantastisk bild på undersidan!
Verklligen målad i en jämn fin färg...
Verklligen målad i en jämn fin färg...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Hujedamig, vilket yrväder av plastbös.
Men det är alltjämt hjärtevärmande med den soliga ökenkulören såpass tidigt i matchen.
Men det är alltjämt hjärtevärmande med den soliga ökenkulören såpass tidigt i matchen.
Va? Var det November förra gången jag uppdaterade här?
Vojne vojne...
Vad har hänt härdå?
Jo, jag har målat landställschakt och undersida av vingen i finaste alumunium!
Högblankt på min ära!
Jag har också bestämt mig för att inte slutdetaljera husen nu, för det kommer ändå inte att överleva maskeringen och det är ju dumt.
Vingen är nu på sina ställe supertunn, och utmaningen blir nu att få fast resinbitarna på rätt ställen. Hur gör man det bäst tro? Jag klippte helt enkelt till några bitar gjutstam och fick agera låsvägg, och limmade dit dom med vanligt TETC medans jag höll husen på rätt ställe.
Efter att gjutstammarna var på plats limmade jag fast husen med CA-lim. Med lagom stor dos våld fick jag det nästan glipfritt. Tur det.
Där det dock FANNS glipor (insidan mot flygkroppen till), klippte jag ut plastremsor och stängde igen med dessa. Det kommer förhoppningsvis ändå täckas av de rätt tjocka landställsluckorna.
Lite detaljmålnings hanns också med, och det är ju rätt bra att kunna gå tillbaka till sin stor-Tiffy och jämföra
Fick också fast instrumentbrädan i cockpit
Kompassen som Hasegawa har glömt var dock lite kämpig att få på plats, men det får duga såhär tillsvidare.
Upptäckte också att den rackarns iläggsbiten vid kylaren har halkat ner, så det får jag föröka får ihop på nåt vis.
Hmm, det kanske går att trycka inifrån?
Vojne vojne...
Vad har hänt härdå?
Jo, jag har målat landställschakt och undersida av vingen i finaste alumunium!
Högblankt på min ära!
Jag har också bestämt mig för att inte slutdetaljera husen nu, för det kommer ändå inte att överleva maskeringen och det är ju dumt.
Vingen är nu på sina ställe supertunn, och utmaningen blir nu att få fast resinbitarna på rätt ställen. Hur gör man det bäst tro? Jag klippte helt enkelt till några bitar gjutstam och fick agera låsvägg, och limmade dit dom med vanligt TETC medans jag höll husen på rätt ställe.
Efter att gjutstammarna var på plats limmade jag fast husen med CA-lim. Med lagom stor dos våld fick jag det nästan glipfritt. Tur det.
Där det dock FANNS glipor (insidan mot flygkroppen till), klippte jag ut plastremsor och stängde igen med dessa. Det kommer förhoppningsvis ändå täckas av de rätt tjocka landställsluckorna.
Lite detaljmålnings hanns också med, och det är ju rätt bra att kunna gå tillbaka till sin stor-Tiffy och jämföra
Fick också fast instrumentbrädan i cockpit
Kompassen som Hasegawa har glömt var dock lite kämpig att få på plats, men det får duga såhär tillsvidare.
Upptäckte också att den rackarns iläggsbiten vid kylaren har halkat ner, så det får jag föröka får ihop på nåt vis.
Hmm, det kanske går att trycka inifrån?
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Berömvärt prydlig instrumentpanel, det där. Bra precis exakt så prydlig som man kan önska.
Hjulhusmeckandet ser också lovande ut, men det var synd på gökuret.
Hjulhusmeckandet ser också lovande ut, men det var synd på gökuret.
Snyggt fixat med hjulhusen och kompassen! Hoppas du får i ordning på biten vid kylaren!
Håkan
Håkan
Tack skall ni ha!
Tror nog att det borde gå att komma åt den där ifyllnadsbiten med en lämplig vinkelhake av lagom dimension! En fördel med att ha limmat ihop kroppen på det här viset...
Det ideala vore ju om man kunde få dit kylaren efteråt och från insidan också...
Nå, jag har ju två Eduard Tiffy-reboxar så det blir ju fler möjligheter att prova ut det.
Tror nog att det borde gå att komma åt den där ifyllnadsbiten med en lämplig vinkelhake av lagom dimension! En fördel med att ha limmat ihop kroppen på det här viset...
Det ideala vore ju om man kunde få dit kylaren efteråt och från insidan också...
Nå, jag har ju två Eduard Tiffy-reboxar så det blir ju fler möjligheter att prova ut det.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
När jag skulle bygga min Hasegawa Tiffie fick jag rådet av en modell-byggare på Hyperscale att först limma ihop NOSEN på kroppen och lämna allt bakom cockpiten olimmat.
Sedan var det en "baggis" att slipa till alla skarvar, måla allt och montera kylaren på rätt plats.
Sista momentet var att montera in den färdiga cockpiten och limma ihop kroppen.
Jag vet att det är lite väl sent att komma med detta nu, men du hade redan kommit för långt i ditt bygge ändå.
Men har du flera Tiffies på gång kan det vara bra att veta, kan säga att det funkade perfekt och jag fick en god vän i USA!
Snyggt kämpat med Aires-husen, ett jäkla jobb men det blir snyggt!
Stefan
Sedan var det en "baggis" att slipa till alla skarvar, måla allt och montera kylaren på rätt plats.
Sista momentet var att montera in den färdiga cockpiten och limma ihop kroppen.
Jag vet att det är lite väl sent att komma med detta nu, men du hade redan kommit för långt i ditt bygge ändå.
Men har du flera Tiffies på gång kan det vara bra att veta, kan säga att det funkade perfekt och jag fick en god vän i USA!
Snyggt kämpat med Aires-husen, ett jäkla jobb men det blir snyggt!
Stefan
Det var ett bra knep!
Jag arkiverar det för framtida bruk helt enkelt.
Man behöver bygga kluriga modeller några gånger för att liksom lära sig alla egenheter.
Undrar hur Eduard och Special Hobby har löst motsvarande på Tempest?
Tack för berömmet!
Jag arkiverar det för framtida bruk helt enkelt.
Man behöver bygga kluriga modeller några gånger för att liksom lära sig alla egenheter.
Undrar hur Eduard och Special Hobby har löst motsvarande på Tempest?
Tack för berömmet!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
"Man behöver bygga kluriga modeller några gånger för att liksom lära sig alla egenheter."
Ja verkligen, ibland skulle man behöva bygga en eller två som en ren övning!
"Undrar hur Eduard och Special Hobby har löst motsvarande på Tempest?"
Det får vi snart se, Eduards Tempest (1/48) står mycket högt på min "önskelista"!
Stefan
Ja verkligen, ibland skulle man behöva bygga en eller två som en ren övning!
"Undrar hur Eduard och Special Hobby har löst motsvarande på Tempest?"
Det får vi snart se, Eduards Tempest (1/48) står mycket högt på min "önskelista"!
Stefan
Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
Liknande ämnen
» Öken! Öken, baby!
» öken diorama
» Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår)
» öken diorama
» Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår)
Sida 1 av 4
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet