Första bygget...en JA37:a
+15
linusorn
flarpen
Marlin
Caverö
Janne.S
Tobhol
Gigabyte
cas
glimturen
Matt_Public
TommyKillander
Azgaron
Henrik Bergman
Stefan E
Järven
19 posters
Sida 2 av 17
Sida 2 av 17 • 1, 2, 3 ... 9 ... 17
Sv: Första bygget...en JA37:a
Lycka är bra resinhjul!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Nu är det väl knappt nån plast kvar?
Blir säkert kalas med alla delar på!
Blir säkert kalas med alla delar på!
glimturen
I kväll så blev det förberedelser för sprintarna till hjulen, man får verkligen hålla tungan i rätt mun om man borrar sånt småfnul med Bosch 12v skruvdragare.
Använder små mässingsnubb som ska kapas i längd som axel.
Skallarna ska slipas ner lite i diameter och bli mer cylindriska.
Att det blir skallar på baksidan gör inte så mycket, det finns något på orginalställen som ser ut något åt det hållet.
Använder små mässingsnubb som ska kapas i längd som axel.
Skallarna ska slipas ner lite i diameter och bli mer cylindriska.
Att det blir skallar på baksidan gör inte så mycket, det finns något på orginalställen som ser ut något åt det hållet.
Senast ändrad av Järven den tor jan 17 2019, 22:20, ändrad totalt 2 gånger
Järven
Lite lite småfix med detaljer kring stolen.
Dom två blytrådarna som är delvis tillplattade och doppade i lack ska bli dom gröna tygomklädda "snablarna" som sitter på stolsryggens yttersidor, det är uppfångningsnät i dom som ska skydda pilotens armar vid utskjutning om jag förstått rätt.
Cylindern i yttre överkant tillverkade jag av en bit blytråd som Limmades dit.
Har även gjort saknade delningen av stolens undre nackstöd där bältena kommer ut.
Har målat cockpitbaljan i ett första lager, fel kulör om man jämför med etsbitatna.
Får vänta till nästa vecka med mer stolmålning då jag får hem färg.
Dom två blytrådarna som är delvis tillplattade och doppade i lack ska bli dom gröna tygomklädda "snablarna" som sitter på stolsryggens yttersidor, det är uppfångningsnät i dom som ska skydda pilotens armar vid utskjutning om jag förstått rätt.
Cylindern i yttre överkant tillverkade jag av en bit blytråd som Limmades dit.
Har även gjort saknade delningen av stolens undre nackstöd där bältena kommer ut.
Har målat cockpitbaljan i ett första lager, fel kulör om man jämför med etsbitatna.
Får vänta till nästa vecka med mer stolmålning då jag får hem färg.
Senast ändrad av Järven den sön jan 20 2019, 21:07, ändrad totalt 3 gånger
Järven
Stefan E skrev:
Jag har själv planer på (minst) fyra Viggar, en Lövhögs-AJ, en Grå -JA, en -SH och en tvåsitsig -SK.
Det ser vi fram emot.
En SH i sista målningen.....dom är ju hur snygga som helst.
Ja, då har du ju lite att pyssla med framöver.
Järven
Bra jobbat med ställ och stol!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Har pillat lite med raketstol och cockpit-brunn parallellt med ställ och hjul.
Ljuset och dålig mobilkamera luras lite, sätet är mörkgrönt med ljusgröna nack och benstöd.
Sittdynan ska lackas med matt klarlack då den är lite för blank.
Cylindern i stolens vänstra överkant är gjord av en bit lödtenn som jag limmade dit och målade dit röda och gula märkningen på.
Tillverkade spak för landställ och "autotrottle" reglage på cockpit vänstra sida, inte helt skalaenligt kanske men känns rätt ok ändå.
Axeln fram till trotteln tillverkade jag av en knappnål.
JA37DI har ju ett lite annorlunda trottelreglage, tillverkade ett med hjälp av reglaget som följde med byggsatsen och lite blytråd, monterar det snare efter att stolen är på plats liksom dom gröna arminfångningsnäten.
Väntar med att montera pedalstället tills jag ser att avståndet stämmer med Pilot i sätet.
Radarreglaget på vänstersidan är en bit blytråd jag knackade lite fyrkantig och målade svart.
Hittade några bilder på JA som hade en ovalt cylindrisk förvaring för mask (?) på höger sida om stolen så jag knåpade till en sådan.
Två paralellstag bakom stolen fick det bli med.
Jäkligt pilligt och tidskrävande med så små pinaler när man är nybörjare, men roligt.
Lite finlir och småjusteringar till så....
Hemmagjord DI-Trottel
Förvaringsrör ?
DI-Trottel skiss
Reglage för landställ och auto-trottle.
JA:s radarreglage
Ljuset och dålig mobilkamera luras lite, sätet är mörkgrönt med ljusgröna nack och benstöd.
Sittdynan ska lackas med matt klarlack då den är lite för blank.
Cylindern i stolens vänstra överkant är gjord av en bit lödtenn som jag limmade dit och målade dit röda och gula märkningen på.
Tillverkade spak för landställ och "autotrottle" reglage på cockpit vänstra sida, inte helt skalaenligt kanske men känns rätt ok ändå.
Axeln fram till trotteln tillverkade jag av en knappnål.
JA37DI har ju ett lite annorlunda trottelreglage, tillverkade ett med hjälp av reglaget som följde med byggsatsen och lite blytråd, monterar det snare efter att stolen är på plats liksom dom gröna arminfångningsnäten.
Väntar med att montera pedalstället tills jag ser att avståndet stämmer med Pilot i sätet.
Radarreglaget på vänstersidan är en bit blytråd jag knackade lite fyrkantig och målade svart.
Hittade några bilder på JA som hade en ovalt cylindrisk förvaring för mask (?) på höger sida om stolen så jag knåpade till en sådan.
Två paralellstag bakom stolen fick det bli med.
Jäkligt pilligt och tidskrävande med så små pinaler när man är nybörjare, men roligt.
Lite finlir och småjusteringar till så....
Hemmagjord DI-Trottel
Förvaringsrör ?
DI-Trottel skiss
Reglage för landställ och auto-trottle.
JA:s radarreglage
Senast ändrad av Järven den lör mar 09 2019, 11:22, ändrad totalt 8 gånger
Järven
Rackarns snyggt
Krutfåtöljen och baljan ser kalasers ut
Tommy
Krutfåtöljen och baljan ser kalasers ut
Tommy
TommyKillander
Snyggt knåpat med stol och balja!
Håkan
Håkan
Gulp! Här gås det ner djupt i detaljträsket, men det är bra det!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Har ägnat mig åt lite pilotmålning, svårare än jag trodde, särskillt uppdragsordern (?) i benfickorna och gradbetekningen på armen samt syrgasslang och bälten var pilligt att få till utan att kludda.
Lite finlir till sen ska han bli lackad med matt klarlack, utom hjälmen och visiret som får några lager Pledge för extra glans.
Har även limmat insugen.
Jag har sett att en del lägger nästan ner sin själ i att få skarvana osynliga, de bilder jag sett så är inte Viggen helt släta i insugen.
Jag valde att göra en enklare "nitning" efter skarven och måla med silverfärg.
I skarven ja jag i lite extra färg, sen avslutade jag med ett lager Pledge blandat med silver i hela insugen så det blev blankt.
Insugsfläkten blev målad i svart plus silver, mittkonen är nu silvermålad.
Instrumenten på plats, målade ytan under där HUD sitter vit med ett tunt lager ljusgrönt över för att få en "lysande" känsla.
Hoppas, tror och vill minnas att det ser ut något åt det hållet i verkligheten.
Svårt att hitta referensbilder kring det området.
Hjulen förmålade på ena sidan.
Lite finlir till sen ska han bli lackad med matt klarlack, utom hjälmen och visiret som får några lager Pledge för extra glans.
Har även limmat insugen.
Jag har sett att en del lägger nästan ner sin själ i att få skarvana osynliga, de bilder jag sett så är inte Viggen helt släta i insugen.
Jag valde att göra en enklare "nitning" efter skarven och måla med silverfärg.
I skarven ja jag i lite extra färg, sen avslutade jag med ett lager Pledge blandat med silver i hela insugen så det blev blankt.
Insugsfläkten blev målad i svart plus silver, mittkonen är nu silvermålad.
Instrumenten på plats, målade ytan under där HUD sitter vit med ett tunt lager ljusgrönt över för att få en "lysande" känsla.
Hoppas, tror och vill minnas att det ser ut något åt det hållet i verkligheten.
Svårt att hitta referensbilder kring det området.
Hjulen förmålade på ena sidan.
Järven
Snyggt jobbat! Ser fint ut med insugen!
Håkan
Håkan
Har jävlats med att måla hjul, blev inte alls nöjd.
Hur försiktig man än var så slant det in lite svart in på fälgen eller så kom man för långt i från fälgkanten.
Jag fick helt enkelt stripa av all färg med aceton och börja om från början.
Sen råkade jag snubbla över Stefan E:s tips om hjulmålning som tål att upprepas.
https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t1029-att-mala-hjul
Vilken skillnad, nästan som trolleri i jämförelse med att försöka "vara stadig på handen"......ett mycket bra tips, nu känns det som det kommer lösa sig med hjulen.
Hur försiktig man än var så slant det in lite svart in på fälgen eller så kom man för långt i från fälgkanten.
Jag fick helt enkelt stripa av all färg med aceton och börja om från början.
Sen råkade jag snubbla över Stefan E:s tips om hjulmålning som tål att upprepas.
https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t1029-att-mala-hjul
Vilken skillnad, nästan som trolleri i jämförelse med att försöka "vara stadig på handen"......ett mycket bra tips, nu känns det som det kommer lösa sig med hjulen.
Järven
Mest lite småfix i dag, målade området kring cockpit svart både ut och ivändigt.
Maskerade och torrborstade mittområdet under främre huven för att försöka få till det tvåtonade utseendet jag sett på referensbilder.
Filade även upp hacken vid huvlåsen.
Ska försöka tillverka dom vassa mojängerna vid huvlåset man ser på bilden nedan senare, vet dock inte riktig vad dom är till för.
Kanske någon slags utslagsbegränsare ?
Maskerade och torrborstade mittområdet under främre huven för att försöka få till det tvåtonade utseendet jag sett på referensbilder.
Filade även upp hacken vid huvlåsen.
Ska försöka tillverka dom vassa mojängerna vid huvlåset man ser på bilden nedan senare, vet dock inte riktig vad dom är till för.
Kanske någon slags utslagsbegränsare ?
Senast ändrad av Järven den tis feb 05 2019, 22:16, ändrad totalt 2 gånger
Järven
Svårt att hitta bilder på det du beskriver med den rackarns varmlufttsröret (måste vara för defrosting)
Jag har svårt att tänka mig att det INTE finns på JA, men jag har inte hittat bildbevis på det heller.
Om det finns, så är det nog mörkare målat än på AJ.
Jag har svårt att tänka mig att det INTE finns på JA, men jag har inte hittat bildbevis på det heller.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
JA hade också varmluftrören, tror du ser det på JA-bilden längst fram. Exakt hur dragningen är kan jag inte svara på just nu.
De "Vassa mojängerna" vid huven är knivar. Huven är fastsatt med "tygband" som ska se till att huven separerar på ett säkert sätt vid nöduthopp. Knivarna är till för att kapa banden och låta huven flyga iväg.
/Tobbe
De "Vassa mojängerna" vid huven är knivar. Huven är fastsatt med "tygband" som ska se till att huven separerar på ett säkert sätt vid nöduthopp. Knivarna är till för att kapa banden och låta huven flyga iväg.
/Tobbe
Tobhol
Tobhol skrev:JA hade också varmluftrören, tror du ser det på JA-bilden längst fram. Exakt hur dragningen är kan jag inte svara på just nu.
/Tobbe
Tack.
Ja det ser ut som JA har den på bilden ovan.
Lite svårt att hitta referensbilder som sagt, jag får göra ett försök på FB:s Viggensida och se om jag får napp.
Då är det att knåpa till knivar med andra ord, vet du om dom var lackade i planets färg från början eller blanka ?
Järven
cas skrev:Svårt att hitta bilder på det du beskriver med den rackarns varmlufttsröret (måste vara för defrosting)
Jag tycker mig kunna se att det sitter där på den gråa Viggen där men ser främre huv och HUD i profil ovan i tråden.
Tror bilden är tagen på en JA, det är väl bara dom som har sådan HUD om jag förstått rätt.
Fick även bekräftat från fler håll att det är för defroster/varmluftspolning.
Järven
Sida 2 av 17 • 1, 2, 3 ... 9 ... 17
Liknande ämnen
» Tarangus 1/48 JA37 Viggen
» JA37 Viggen Jetmads 1/32
» Andra bygget...en vägbas klargöringsplats.
» Sinkmarks galore och nostalgi...
» Tarangus JA37
» JA37 Viggen Jetmads 1/32
» Andra bygget...en vägbas klargöringsplats.
» Sinkmarks galore och nostalgi...
» Tarangus JA37
Sida 2 av 17
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet