Tarangus 1/72 SAAB JA37 Viggen
+12
rsm.gbg
Janne.S
Stefan E
Gigabyte
linusorn
Marlin
Azgaron
glimturen
cas
Järven
Matt_Public
TommyKillander
16 posters
Sida 7 av 11
Sida 7 av 11 • 1, 2, 3 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11
Sv: Tarangus 1/72 SAAB JA37 Viggen
Bra med test.
Den mörkgröna bör vara mer grön i mitt tycke, men fråga aldrig mig om färg, som cas skulle sagt....
Dock kan man i min erfarenhet tycka att det ser konstigt ut om man får proportionerna fel mot det riktiga.
Har man för stora (och för många) bruna fält så ser de andra färgerna konstiga ut. Den bruna är ju någonstans kring 6 % av ytan, om jag inte minns fel.
Men det kan skilja mellan armé och flyg med....
Den mörkgröna bör vara mer grön i mitt tycke, men fråga aldrig mig om färg, som cas skulle sagt....
Dock kan man i min erfarenhet tycka att det ser konstigt ut om man får proportionerna fel mot det riktiga.
Har man för stora (och för många) bruna fält så ser de andra färgerna konstiga ut. Den bruna är ju någonstans kring 6 % av ytan, om jag inte minns fel.
glimturen skrev:Bra med test.
Du har helt rätt om proportionerna, hittade denna bilden:
Här ser det ju lite mer vettigt ut kanske...
Tommy
TommyKillander
Jo, det där ser betydligt vettigare ut. En mörk wash på det så blir det säkert utmärkt.
Kör hårt!
Kör hårt!
Måste skjuta in med en grej här bara och som jag alltid har i åtanke när jag gör Viggar.
Noskonen och de svarta fälten i kamouflaget har aldrig samma svarta nyans, vanligtvis så löser det sig om man mattlackar hela flygplanet utom noskonen -som ska vara halvblank- men tänkte på när du sa att du ville få den att se nymålad ut.
Jag hade löst det genom att måla noskonen i lite annorlunda nyans isåfall.
Annat än det så tycker jag att det ser riktigt bra ut, du har verkligen gjort ett kanonjobb på kärran.
Hoppas du inte tar illa upp på om man kommer med konstruktiv kritik.
Noskonen och de svarta fälten i kamouflaget har aldrig samma svarta nyans, vanligtvis så löser det sig om man mattlackar hela flygplanet utom noskonen -som ska vara halvblank- men tänkte på när du sa att du ville få den att se nymålad ut.
Annat än det så tycker jag att det ser riktigt bra ut, du har verkligen gjort ett kanonjobb på kärran.
Zander_Lindstrom
Men i detta fallet håller jag med. Det är nåt konstigt med de gröna färgerna...men eftersom det är så bekvämt (men stinkande) att använda MrPaint så håller jag tyst och litar på Tommy.glimturen skrev:Bra med test.
Har inte Tobias Holmbom labbat fram en egen MrPaint-mix förresten?
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
glimturen skrev:Jo, det där ser betydligt vettigare ut. En mörk wash på det så blir det säkert utmärkt.
Kör hårt!
Jag börjar med att köra hårt på undersidan... Den Blå-Grå färgen är spot-on, så där är det ingen tvekan
Zander_Lindstrom skrev:Måste skjuta in med en grej här bara och som jag alltid har i åtanke när jag gör Viggar.
Tack, Zander. Kritik och goda råd under byggets gång är den bästa kritiken - när det är klart så är det ju försent
Du har helt rätt att noskonen och cammots svarta är olika nyanser/glans. En kul detalj är att spetsen på noskonen är högblank.
cas skrev:Men i detta fallet håller jag med. Det är nåt konstigt med de gröna färgerna...men eftersom det är så bekvämt (men stinkande) att använda MrPaint så håller jag tyst och litar på Tommy.glimturen skrev:Bra med test.
Har inte Tobias Holmbom labbat fram en egen MrPaint-mix förresten?
Jag är lite inne på samma sak... Jag får se om jag kan hitta rätt kulörer bara....
Jag började måla småsaker på undersidan i Blå-Grått
Först ett marble-coat...
...efter 15-20 minuter så lade jag på ett blend-coat
Detta kommer ta ett tag - marble-coaten tar ett tag att göra och den kräver full koncentration, så jag sprider ut jobbet över några dagar.
Sa jag att jag älskar denna färgen ?
Tommy
TommyKillander
Snyggt målat, Tommy!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
MrPaint Blågrå 058M är en underbar färg, alla kategorier!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Snyggt målad undersida! Lycka till med kammot!
Håkan
Håkan
Just! Just!rsm.gbg skrev:Kammot ser vi fram emot.
Ifall det blågrå är något att gå efter så blir det säkerligen kalas.
Matt_Public- Master of DNF
Ack ja, det går då att måla så snirkligt och så smått med MrPaint att man bara blir matt...
Snyggt som bara den Tommy!
Egen mix för toppfärgerna låter ju mycket spännande!
Snyggt som bara den Tommy!
Egen mix för toppfärgerna låter ju mycket spännande!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Herrejä......vad fint och smått han kan måla!
Mycket imponerande och slutresultatet fantastiskt!
Mycket imponerande och slutresultatet fantastiskt!
Ja,jäklar vad snyggt!
Jag tycker att den blå-grå till undersidan är spot-on, men färgerna på ovansidan känns för kalla, särskilt den ljusgröna o bruna (Om nu någon fattar vad jag menar...), den svarta o den mörk gröna ser OK ut.
Men det är nog ännu viktigare med rätt proportioner mellan färgerna, belysning och typ av lampa kan nog göra en hel del också.
Mönstret är vad jag förstått hårt standardiserat och är exakt detsamma oavsett VAD det används på.
Intressant att se MRP-färgerna "in action" eftersom jag tänkte använda dem själv på mina Viggar.
...och visst är de härliga att jobba med (även om de stinker)....
Stefan
Jag tycker att den blå-grå till undersidan är spot-on, men färgerna på ovansidan känns för kalla, särskilt den ljusgröna o bruna (Om nu någon fattar vad jag menar...), den svarta o den mörk gröna ser OK ut.
Men det är nog ännu viktigare med rätt proportioner mellan färgerna, belysning och typ av lampa kan nog göra en hel del också.
Mönstret är vad jag förstått hårt standardiserat och är exakt detsamma oavsett VAD det används på.
Intressant att se MRP-färgerna "in action" eftersom jag tänkte använda dem själv på mina Viggar.
...och visst är de härliga att jobba med (även om de stinker)....
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Tack killar!
Denna byggtråden hade halkat ner långt på listan...
Men jag har andra byggen som står på kö och väntar, så det är bara att ta sig i kragen och sätta igång
MRP färgerna är fantastiska att jobba med, men jag är inte helsåld på de Svenska lövhögs-kulörerna...
...så jag bestämde mig för "skruva lite" på dom
...det är inte exakt de vädrade färgerna som jag tänkte mig, men det får duga
Och nu var det dax för det roliga - maskering!
Maskeringsetet är gjort för Hellers gamla kit så förhoppningar om passform är rätt låga...
Jag började med att ta bort all onödig tejp, så jag kunde se de olika areorna tydligare (det är svårt nog ändå!)
Tejpade dit kontrollplanen så dom får färg på sig också
Ok... då jag är mycket misstänksam över passformen så tejpar jag upp hela modellen först för att se var problemområdena är...
..och lite maskering av undersidan för att skydda mot överspray
Kontentan av 3 timmars tejpande blev: det är stora överlapp på flera ställen, glipor på andra och Tarangus-kitet är längre än Hellers. Så visst; det finns problem att sätta tänderna i....
Min approach kommer vara att lyfta maskeringsbitarna och måla respektive färg, där jag börjar med de ljusa och avslutar med svart, och kommer täta alla glipor allteftersom färgfälten blir klara och försöka hitta på något kreativt där det är överlapp eller saknas tejp.
Tommy
Denna byggtråden hade halkat ner långt på listan...
Men jag har andra byggen som står på kö och väntar, så det är bara att ta sig i kragen och sätta igång
MRP färgerna är fantastiska att jobba med, men jag är inte helsåld på de Svenska lövhögs-kulörerna...
...så jag bestämde mig för "skruva lite" på dom
...det är inte exakt de vädrade färgerna som jag tänkte mig, men det får duga
Och nu var det dax för det roliga - maskering!
Maskeringsetet är gjort för Hellers gamla kit så förhoppningar om passform är rätt låga...
Jag började med att ta bort all onödig tejp, så jag kunde se de olika areorna tydligare (det är svårt nog ändå!)
Tejpade dit kontrollplanen så dom får färg på sig också
Ok... då jag är mycket misstänksam över passformen så tejpar jag upp hela modellen först för att se var problemområdena är...
..och lite maskering av undersidan för att skydda mot överspray
Kontentan av 3 timmars tejpande blev: det är stora överlapp på flera ställen, glipor på andra och Tarangus-kitet är längre än Hellers. Så visst; det finns problem att sätta tänderna i....
Min approach kommer vara att lyfta maskeringsbitarna och måla respektive färg, där jag börjar med de ljusa och avslutar med svart, och kommer täta alla glipor allteftersom färgfälten blir klara och försöka hitta på något kreativt där det är överlapp eller saknas tejp.
Tommy
Senast ändrad av TommyKillander den ons jul 03 2019, 23:14, ändrad totalt 1 gång
TommyKillander
+1 på denMatt_Public skrev:Huj! Rena rama mumifieringen...
Detta är väldigt spännande, som Mumien IV
- Roland
rsm.gbg
Hujeda mig, snacka om maskeringsarbete, slår ju min svävare med hästlängder!
Mycket spännande att få se fortsättningen.....
Stefan
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Skall det göras så skall det göras ordentligt...
Vad blev det för färgmix till slut?
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Matt_Public skrev:Huj! Rena rama mumifieringen...
rsm.gbg skrev:+1 på denMatt_Public skrev:Huj! Rena rama mumifieringen...
Detta är väldigt spännande, som Mumien IV
- Roland
Sista svepning innan det bär in i evigheten
Stefan E skrev:Hujeda mig, snacka om maskeringsarbete, slår ju min svävare med hästlängder!
Stefan
Jag tycker det är spännande också - detta kan gå hursomhelst...
cas skrev:Skall det göras så skall det göras ordentligt...
Jag tänkte göra några sista försök - problemet är att jag har inte rätt färger att utgå ifrån känns det som. Vad som ytterligare komplicerar det hela är att MRP ser helt annorlunda ut när man blandar dem jämfört med när dom är målade. Så man måste prova sig fram genom att blanda lite i taget och provmåla.
Det är med andra ord inte alls säkert att jag kommer få fram någon klockren färgmix och framför allt så är det inte säkert att jag vet hur jag har blandat
Tommy
TommyKillander
Sicket tejpmonster!
Testmålningen artar sig, men jag tycker den mörkgröna är lite för ljus och brun?
Se iaf. mer rätt ut när proportionerna är rätt!
Testmålningen artar sig, men jag tycker den mörkgröna är lite för ljus och brun?
Se iaf. mer rätt ut när proportionerna är rätt!
Snyggt maskerat! Och jag som tyckte maskeringen på Viragon var jobbig!
Håkan
Håkan
Tamyia xf-13 japan green är spot on för den mörkgröna och använt Tamyia NATO black i kammot och svart på nosen.
Spetsen på noskonen är blank svart för det är plast . Sedan brukar noskonen poleras av luftströmmen så den kan vara blankare fläckvis.
Spetsen på noskonen är blank svart för det är plast . Sedan brukar noskonen poleras av luftströmmen så den kan vara blankare fläckvis.
Janne.S- Moderator
Sida 7 av 11 • 1, 2, 3 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11
Liknande ämnen
» Tarangus 1/72 SAAB JA37 Viggen
» JA37 Viggen Jetmads 1/32
» JA37 Viggen Tarangus 1/48
» Tarangus 1/48 JA37 Viggen
» Tarangus JA37
» JA37 Viggen Jetmads 1/32
» JA37 Viggen Tarangus 1/48
» Tarangus 1/48 JA37 Viggen
» Tarangus JA37