E-2C Hawkeye 2000, hasegawa 1/72
+6
dm4
merlin1953packard
Azgaron
Gigabyte
JOooCKE
Janne.S
10 posters
Sida 3 av 6
Sida 3 av 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Sv: E-2C Hawkeye 2000, hasegawa 1/72
Ha ha ha skära direkt på glaset det gör väl alla? Ibland ger det mer än hår på bröstet om ni fattar!!!
Caverö
Beklagar grabbar, även om det finns en mindre ryamatta hos undertecknad, beror det nog inte så mycket på frihandsskuren maskering på cockpithuvar! Tillhör nog snarare fegbyggartypen som helst ska ha en hel "kortlek" med färdiga masker från Eduard eller liknande tillhands i stashen. Således viker jag ned mig inför en sådan massiv anstormning av duktiga byggare med "hår på bröstet"!
merlin1953packard
Aha, nit trodde ni skulle komma undan utan en uppdatering idag va?
FEL!
Här kommer en till mycket liten uppdatering, faktum är att jag sitter på jobbet och skriver uppdateringen. Alla har gått till sängs och jag är klar med allt administrativt för dagen.
Så jag tänkte jag kunde sätta lite text till bilderna jag tog innan jag stack till jobbet-
Som sagt det har inte hänt jättemycket....
Vingens bakkant e slipad å spacklad å checkad...
Jag vet att jag pratade om att ristapanellinjer idag men jag iddes inte...så jag gjorde något mycket roligasre nämligen sätta ihop motorgondolerna!
Här är en av gondolerna, fin gjutning det här! Turboproppens utblås målades med alclad II jet exhaust och hjulbrunnen var sedan tidigare klar (ni vet förut när jag målade cockpit å ställ,
jag gjorde klar lite annat smått å gott åxå. Det gäller att planera sina byggen, det lönar sig i längden
Jag gondolerna limmades ihop och runt avgasutblåset så målade jag AlcladII White aluminium, det samma hamnade på insidan av luftintaget (som kommer på i ett senare moment)
Sedan limmade jag på ett litet segment på buken med en stor antenn av något slag, det gick inte helt smärtfritt. Stora glipor och jox, vet inte om det är modellen eller mitt byggande som orsakat detta (antagligen mitt byggande,
finns en anledning till varför jag förbrukar så mycket spackel). Nåväl då har jag något att se fram emot när sde släpper ut mig härifrån imorgon
Den andra sidan såg inte bättre ut den heller....
Ja ja, lite torrpassning livar upp i alla lägen
Det var vad jag hann med idag... få se vad jag får gjort imorgon
Limma lugnt!
FEL!
Här kommer en till mycket liten uppdatering, faktum är att jag sitter på jobbet och skriver uppdateringen. Alla har gått till sängs och jag är klar med allt administrativt för dagen.
Så jag tänkte jag kunde sätta lite text till bilderna jag tog innan jag stack till jobbet-
Som sagt det har inte hänt jättemycket....
Vingens bakkant e slipad å spacklad å checkad...
Jag vet att jag pratade om att ristapanellinjer idag men jag iddes inte...så jag gjorde något mycket roligasre nämligen sätta ihop motorgondolerna!
Här är en av gondolerna, fin gjutning det här! Turboproppens utblås målades med alclad II jet exhaust och hjulbrunnen var sedan tidigare klar (ni vet förut när jag målade cockpit å ställ,
jag gjorde klar lite annat smått å gott åxå. Det gäller att planera sina byggen, det lönar sig i längden
Jag gondolerna limmades ihop och runt avgasutblåset så målade jag AlcladII White aluminium, det samma hamnade på insidan av luftintaget (som kommer på i ett senare moment)
Sedan limmade jag på ett litet segment på buken med en stor antenn av något slag, det gick inte helt smärtfritt. Stora glipor och jox, vet inte om det är modellen eller mitt byggande som orsakat detta (antagligen mitt byggande,
finns en anledning till varför jag förbrukar så mycket spackel). Nåväl då har jag något att se fram emot när sde släpper ut mig härifrån imorgon
Den andra sidan såg inte bättre ut den heller....
Ja ja, lite torrpassning livar upp i alla lägen
Det var vad jag hann med idag... få se vad jag får gjort imorgon
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Ser ju bra ut så långt Janne! Lite glipor tycks vara svårt att slippa undan!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Ser bra it Janne !
Det går aldrig att bygga en modell helt perfekt
Jocke
Det går aldrig att bygga en modell helt perfekt
Jocke
JOooCKE
Det går ju lysande. Lite fel och brister finns i verkligheten oxå, så varför inte i modellvärlden?
Caverö
Den här skulle ju bli perfekt ju!
Tack Jocke å Caverö en gör så gott han kan.
Tack Jocke å Caverö en gör så gott han kan.
Janne.S- Moderator
Ser lovande ut Janne !!!och visst vill man göra det perfekta bygget ,det är ju det som drar ,,
Gigabyte
Om man strävar efter månen kanske man når trädtopparna!
Tack Giga
Tack Giga
Janne.S- Moderator
Ser ut som bitarna börjar falla på plats nu, Janne! "Skiten" i hjulhusen (main gear), är det washern?
merlin1953packard
Nä det är min vanliga wash blandad av svart och obränd umbra mixat med terpentin.
Janne.S- Moderator
Tyvär Chrille, inget japanskt den här gången. (tror de japanska har de gamla fyrbladiga propellrarna fortfarande)
Det blir den som är på boxarten....med den fula pippin.
Det blir den som är på boxarten....med den fula pippin.
Janne.S- Moderator
Aaaah! Äntligen lite byggtid!!
Jag har haft fullt upp med bygget idag...massa ristande, spacklande å slipande! (åh vad kul!)
Nåja, lite byggande åxå faktiskt.
Jag börhade med något enkelt för att få upp värmen...limmade på landningsljusen i nosen och satta dit noskonen. spacklade sedan med lite CA-lim och slipade till det lite.
Ska rista dit en ny panellinje sedan men det får bli efter grundmålningen så jag ser var jag ristar
En anna enkel grej, passade perfekt och jag behövde bara spackla med lite lite CA-lim.
Ho hum, så var det dags att kavla upp ärmarna och sätta igång med det riktiga jobbet! Alla hemska fogar på buksektionen ska fixas till!
Jag viste att det skulle käka ordentligt med spackel så jag började med at begränsa kladdanded med lite tejp runtom fogen. Tejpkanten är ungefär 1mm från fogen helavägen runt.
O
Kladdade på spackel och tog väck tejpen...åsså satte jag igåmng å slipade!
Jag började med 460 grit våtslippapper och gnuggade mig energiskt ända fram till 2000 grit papper....och ta mig tusan om jag inte börjar få ordning på det här!
Behöver rista om lite linjer bara ...ja och så ska fogarna kollas, men det ser bättre ut i alla fall
Med det slitet bakom mig så pillade jag på lite småsaker, som den här generatorn (tror jag), härliga detaljer och den består av hela 4 delar del lilla
Så limmade jag fast löuftintagen till turbopropparna, de är målade med Alclad White Aluminium
Jag känner mig väldigt tillfreds med dagens arbete så jag unnade mig en torrpassning av hela kånkarången!
Börjar likna något nu va?
Imorgon blir det pansarmuseum så det lär väl inte bli någe byggande men på söndag kan jag nog ta tag i fortsättningen av slipandet, spacklandet och ristandet
Limma lugnt!
Jag har haft fullt upp med bygget idag...massa ristande, spacklande å slipande! (åh vad kul!)
Nåja, lite byggande åxå faktiskt.
Jag börhade med något enkelt för att få upp värmen...limmade på landningsljusen i nosen och satta dit noskonen. spacklade sedan med lite CA-lim och slipade till det lite.
Ska rista dit en ny panellinje sedan men det får bli efter grundmålningen så jag ser var jag ristar
En anna enkel grej, passade perfekt och jag behövde bara spackla med lite lite CA-lim.
Ho hum, så var det dags att kavla upp ärmarna och sätta igång med det riktiga jobbet! Alla hemska fogar på buksektionen ska fixas till!
Jag viste att det skulle käka ordentligt med spackel så jag började med at begränsa kladdanded med lite tejp runtom fogen. Tejpkanten är ungefär 1mm från fogen helavägen runt.
O
Kladdade på spackel och tog väck tejpen...åsså satte jag igåmng å slipade!
Jag började med 460 grit våtslippapper och gnuggade mig energiskt ända fram till 2000 grit papper....och ta mig tusan om jag inte börjar få ordning på det här!
Behöver rista om lite linjer bara ...ja och så ska fogarna kollas, men det ser bättre ut i alla fall
Med det slitet bakom mig så pillade jag på lite småsaker, som den här generatorn (tror jag), härliga detaljer och den består av hela 4 delar del lilla
Så limmade jag fast löuftintagen till turbopropparna, de är målade med Alclad White Aluminium
Jag känner mig väldigt tillfreds med dagens arbete så jag unnade mig en torrpassning av hela kånkarången!
Börjar likna något nu va?
Imorgon blir det pansarmuseum så det lär väl inte bli någe byggande men på söndag kan jag nog ta tag i fortsättningen av slipandet, spacklandet och ristandet
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Aha, då har jag lärt mig hur man skall spackla, tackar..
Snyggt!
Mvh
Snyggt!
Mvh
dm4
Det går undan i bygget ser jag! Snyggt och metodiskt, Janne! Det växer inget mögel på det byggbordet, minsann!
merlin1953packard
Tack dm4
Finns många olika sätt att spackla, jag använder i huvudsak 3 sätt.
För små glipor och feldragna panellinjer och annat smått: Superlim applicerat med ett knivblad, sedan fukta.....fukt fungerar som accellerator på CA-lim.
För lite större glipor: Flytande spackel applicerat med en pensel, jag brukar blanda mitt eget flytande spackel av Squadronspackel och förtunning. Finns färdiga produkter som Mr.Surface bland annat.
För gapande sår och stora arbeten så använder jag fast spackel, där finns det massa olika produkter...alla har sin egen favorit om det är Tamyia, Italeri, Testor, milliput, Squadron...eller hagmans, spelar ingen större roll...
Man använder det man trivs med.
Tack B-L Ingen mening att ha hobbyrum om man inte använder det
Finns många olika sätt att spackla, jag använder i huvudsak 3 sätt.
För små glipor och feldragna panellinjer och annat smått: Superlim applicerat med ett knivblad, sedan fukta.....fukt fungerar som accellerator på CA-lim.
För lite större glipor: Flytande spackel applicerat med en pensel, jag brukar blanda mitt eget flytande spackel av Squadronspackel och förtunning. Finns färdiga produkter som Mr.Surface bland annat.
För gapande sår och stora arbeten så använder jag fast spackel, där finns det massa olika produkter...alla har sin egen favorit om det är Tamyia, Italeri, Testor, milliput, Squadron...eller hagmans, spelar ingen större roll...
Man använder det man trivs med.
Tack B-L Ingen mening att ha hobbyrum om man inte använder det
Janne.S- Moderator
Sida 3 av 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Liknande ämnen
» E-2C Hawkeye 2000, hasegawa 1/72
» Kollobygget : E-2C Hawkeye VAW-112 Golden Hawks 1995
» Revells Pzh.2000 1/35
» Reggiane Re.2000 aka J20
» Eurofighter 2000 Typhoon, Italeri 1:48 scale
» Kollobygget : E-2C Hawkeye VAW-112 Golden Hawks 1995
» Revells Pzh.2000 1/35