Luftwaffe Tonka, Revell 1/48
+8
Janne.S
TommyKillander
Marlin
glimturen
rsm.gbg
Matt_Public
Stefan E
cas
12 posters
Sida 3 av 8
Sida 3 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Sv: Luftwaffe Tonka, Revell 1/48
Lite surt är det allt ja.
Antingen kan man höra av sig till Aires och se om man kan köpa loss det andra ets och film setet eller så skiter man i det och kör vidare ändå.
Jag avvaktar lite med cockpit en stund till.
Har inte hunnit tömma kameran ännu efter helgens begivenheter, men det finns ju ändå vissa grejjer som gjorts!
Texempel så har jag lagt till de små små riborna som sitter i överkant luftintag:
Syns nästan inte alls i Luftwaffe-maskiner som i Norm-83 skall ha RAL 7012 även i luftintaget!
Den färgen är misstänkt lik både UMP:s gråa primer men även Tamiya FX-77, men det är den sistnämnda jag kör på.
Jag har även roat mig med den där gigantiska fenan
Tänker ha rodret löst ett tag då det skall maskas och målas lite speciellt.
Passformen för främre och bakre radarvaranare var väl lite sådär, men de där gliporna borde man kunna åtgärde med lite PPP tycker jag allt.
Luftintaget på fenroten var dom lite skadat i gjutningen, så här får man laga
Nå, det känns ju inte jättekomplicerat i sammanhanget!
Antingen kan man höra av sig till Aires och se om man kan köpa loss det andra ets och film setet eller så skiter man i det och kör vidare ändå.
Jag avvaktar lite med cockpit en stund till.
Har inte hunnit tömma kameran ännu efter helgens begivenheter, men det finns ju ändå vissa grejjer som gjorts!
Texempel så har jag lagt till de små små riborna som sitter i överkant luftintag:
Syns nästan inte alls i Luftwaffe-maskiner som i Norm-83 skall ha RAL 7012 även i luftintaget!
Den färgen är misstänkt lik både UMP:s gråa primer men även Tamiya FX-77, men det är den sistnämnda jag kör på.
Jag har även roat mig med den där gigantiska fenan
Tänker ha rodret löst ett tag då det skall maskas och målas lite speciellt.
Passformen för främre och bakre radarvaranare var väl lite sådär, men de där gliporna borde man kunna åtgärde med lite PPP tycker jag allt.
Luftintaget på fenroten var dom lite skadat i gjutningen, så här får man laga
Nå, det känns ju inte jättekomplicerat i sammanhanget!
Senast ändrad av cas den mån sep 14 2020, 10:26, ändrad totalt 1 gång
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Azgaron likes this post
Sv: Luftwaffe Tonka, Revell 1/48
Snyggt jobbat Christer.
Kortgjutningen av intaget i fenroten har jag på mina Tornados också.
Dessutom en felgjutning på ena sidan av fenan.
Jag lappar det med flytande gjutstam.
/Bosse
Kortgjutningen av intaget i fenroten har jag på mina Tornados också.
Dessutom en felgjutning på ena sidan av fenan.
Jag lappar det med flytande gjutstam.
/Bosse
Marlin
Sv: Luftwaffe Tonka, Revell 1/48
Tack Bosse.
Det är ganska mycket kvalitetsdefekter på den där rackaren, men å andra sidan så är ju priset därefter....
Det är ganska mycket kvalitetsdefekter på den där rackaren, men å andra sidan så är ju priset därefter....
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Luftwaffe Tonka, Revell 1/48
Precis, priset betyder mycket.
Ska komplettera stashen när ASSTA 3.1 kommer ut.
Fick några nya individer jag nu vill bygga.
Farligt att köpa flygböcker.
/Bosse
Ska komplettera stashen när ASSTA 3.1 kommer ut.
Fick några nya individer jag nu vill bygga.
Farligt att köpa flygböcker.
/Bosse
Marlin
Sv: Luftwaffe Tonka, Revell 1/48
Snyggt jobbat, Christer!
Det verkar som formarna får gå hårt....
Stefan
Det verkar som formarna får gå hårt....
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Luftwaffe Tonka, Revell 1/48
Meh, ibland är det ju bra att leva i okunskap. Inte många andra hade sett detta när det satt i.....
Men nu MÅSTE du ju fixa det!
Nåväl, en braf karl som ni reder nog ut detta!
Snyggt byggt och snyggt blir det säkert!
Men nu MÅSTE du ju fixa det!
Nåväl, en braf karl som ni reder nog ut detta!
Snyggt byggt och snyggt blir det säkert!
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Sv: Luftwaffe Tonka, Revell 1/48
Tack Roland, Stefan och Rickard!
Så klart man måste fixa saker när man bygger. Det hör ju liksom till.
Det verkar vara på modet att visa upp sin vapenlast:
SAAB:s BOZ kapsel för facklor och remsor ser väl lite sådär ut, även om den inte är nå katastrof.
Tankarna med sina upphöjda panellinjer är märklig.
Jag har inte emot upphöjda linjer som sådana, men där är dom olika höga på vänster och höger halva, och försvinner nässtan helt utmed limfogen, och detta innan jag har slipat nåt. Tufft.
Sidvindarna ser ut som AIM-9D och inte alls som AIM-9L/M.
Men störkapseln, TSJP, är en Cerberus III och ser faktiskt riktigt bra ut! Tur det, för där finns det inte mycket att göra åt det.
Detta gjorde ju att jag snabbt slängde iväg en order för Eduard Brassin BOZ-kapsel och Sidvindare, som kommer kännas som ett rejält lyft.
MW-1 kapseln däremot får vara som den är
Jag har också fått tips om resin vingtätningar, för det Revell skickar med ser ju lite trist ut.
Dessa var inte så fasligt dyra, och kan erhållas via en Shaun via Tornado SIG:en (finns på fejjan, jag betalade 7 £ ink frakt för två par)
Har även passat på att kika lite på luftbromsarna
Här har jag lite ideér som också betyder lite hjälp från Killanders Mekaniska
Så klart man måste fixa saker när man bygger. Det hör ju liksom till.
Det verkar vara på modet att visa upp sin vapenlast:
SAAB:s BOZ kapsel för facklor och remsor ser väl lite sådär ut, även om den inte är nå katastrof.
Tankarna med sina upphöjda panellinjer är märklig.
Jag har inte emot upphöjda linjer som sådana, men där är dom olika höga på vänster och höger halva, och försvinner nässtan helt utmed limfogen, och detta innan jag har slipat nåt. Tufft.
Sidvindarna ser ut som AIM-9D och inte alls som AIM-9L/M.
Men störkapseln, TSJP, är en Cerberus III och ser faktiskt riktigt bra ut! Tur det, för där finns det inte mycket att göra åt det.
Detta gjorde ju att jag snabbt slängde iväg en order för Eduard Brassin BOZ-kapsel och Sidvindare, som kommer kännas som ett rejält lyft.
MW-1 kapseln däremot får vara som den är
Jag har också fått tips om resin vingtätningar, för det Revell skickar med ser ju lite trist ut.
Dessa var inte så fasligt dyra, och kan erhållas via en Shaun via Tornado SIG:en (finns på fejjan, jag betalade 7 £ ink frakt för två par)
Har även passat på att kika lite på luftbromsarna
Här har jag lite ideér som också betyder lite hjälp från Killanders Mekaniska
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Luftwaffe Tonka, Revell 1/48
Vingarna var ju lite meckiga att få till...
I och med att Revell har varit hjälpsamma på så vis att dom vill göra även vingbalkarna rörliga så måste man få med en hel hoper med rörliga delar.
Man har ett tvärstag som skall sitta i flygkroppen, och sen två olika svängfästen för balkarna ute på vingen. Revell tycker att man skall sätta ihop detta löst, utan lim och sen trycka ovanvingen på plats och bara limma dess kanter. Vingen skall då balansera runt svängpinnen i flygkroppen samtidigt som styrstaget skall sitta på en liten tapp, och detta medans man jonglerar allt för att kolla att man inte får några glipor i limmandet! Helt galet.
Nästa gång tänker jag limma det direkt på skärmattan istället, och se till att styrstaget kan röra sig bara, vilket är mycket lättare!
Men jag fick ihop det, och passade på att kolla hur vingarna skall vrida sig med sin lilla lås-bit:
Tjoho, det funkar! Balkfästet vrider sig som det skall, så även om man skall limma fast allt så behöver man göra sågär, just för att få linjeringen att stämma.
Sen har vi dock en liten liten detalj....
Min. svepvinkel är 25º för Tonka men inte hos Revell. Här är den 30º!
Tänk på det ni som skall ha den i framåtsvept läge.
Jag skall däremot ha den i 45º, för det är då som den går in i de tyska HAS (eller splitterskyddade Törebodabågar om man så vill) så jag behöver inte modda nåt.
Fast jag vet ju att man inte mäter svepvinkel på framkanten men för illustrativa bilder så...
Men det verkar passa rätt bra med locket på!
(det är alltid kul att torrpassa)
Sen plockade jag isär allt igen och roade mig med att stänga igen vingarna på riktigt.
Med 45º svep kan ju inte klaffarna hänga ner, och det ser konstigt ut om framkantklaffarna hänger om inte dom där bak hänger, så det var lika bra att limma allt stängt.
Synd på så fina detaljer.
Men på min RAF Tonka så blir det att allt får hänga istället!
I och med att Revell har varit hjälpsamma på så vis att dom vill göra även vingbalkarna rörliga så måste man få med en hel hoper med rörliga delar.
Man har ett tvärstag som skall sitta i flygkroppen, och sen två olika svängfästen för balkarna ute på vingen. Revell tycker att man skall sätta ihop detta löst, utan lim och sen trycka ovanvingen på plats och bara limma dess kanter. Vingen skall då balansera runt svängpinnen i flygkroppen samtidigt som styrstaget skall sitta på en liten tapp, och detta medans man jonglerar allt för att kolla att man inte får några glipor i limmandet! Helt galet.
Nästa gång tänker jag limma det direkt på skärmattan istället, och se till att styrstaget kan röra sig bara, vilket är mycket lättare!
Men jag fick ihop det, och passade på att kolla hur vingarna skall vrida sig med sin lilla lås-bit:
Tjoho, det funkar! Balkfästet vrider sig som det skall, så även om man skall limma fast allt så behöver man göra sågär, just för att få linjeringen att stämma.
Sen har vi dock en liten liten detalj....
Min. svepvinkel är 25º för Tonka men inte hos Revell. Här är den 30º!
Tänk på det ni som skall ha den i framåtsvept läge.
Jag skall däremot ha den i 45º, för det är då som den går in i de tyska HAS (eller splitterskyddade Törebodabågar om man så vill) så jag behöver inte modda nåt.
Fast jag vet ju att man inte mäter svepvinkel på framkanten men för illustrativa bilder så...
Men det verkar passa rätt bra med locket på!
(det är alltid kul att torrpassa)
Sen plockade jag isär allt igen och roade mig med att stänga igen vingarna på riktigt.
Med 45º svep kan ju inte klaffarna hänga ner, och det ser konstigt ut om framkantklaffarna hänger om inte dom där bak hänger, så det var lika bra att limma allt stängt.
Synd på så fina detaljer.
Men på min RAF Tonka så blir det att allt får hänga istället!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Azgaron likes this post
Sv: Luftwaffe Tonka, Revell 1/48
Hhmmm.
Snyggt jobbat Christer.
Den där 45 graders vinkeln får jag nog ta och mäta ut på mina två också.
Och fördelen blir ju att de inte tar lika stor plats i vitrinen sen också.
Blir väl till att modifiera Shauns resin vingtäckningar också.
Tror att de är gjutna för 25-30graders svepning.
/Bosse
Snyggt jobbat Christer.
Den där 45 graders vinkeln får jag nog ta och mäta ut på mina två också.
Och fördelen blir ju att de inte tar lika stor plats i vitrinen sen också.
Blir väl till att modifiera Shauns resin vingtäckningar också.
Tror att de är gjutna för 25-30graders svepning.
/Bosse
Marlin
Sv: Luftwaffe Tonka, Revell 1/48
Tack tack!
Ja, man blir så illa tvungen att karva i Shauns tätningar och det är väl vad jag skall göra härnäst.
Ja, man blir så illa tvungen att karva i Shauns tätningar och det är väl vad jag skall göra härnäst.
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Luftwaffe Tonka, Revell 1/48
Sicket fippel med vingarna.
Blir lite leksak med att kunna röra vingarna.
På min Tomcat så resultera det endast i att jag skavde bort färgen.
För är dom rörliga kan man ju inte låta bli att pilla
Jag skulle limma fast dom i ett läge
- Roland
Blir lite leksak med att kunna röra vingarna.
På min Tomcat så resultera det endast i att jag skavde bort färgen.
För är dom rörliga kan man ju inte låta bli att pilla
Jag skulle limma fast dom i ett läge
- Roland
rsm.gbg
Sv: Luftwaffe Tonka, Revell 1/48
Man kan inte ha rörliga vingar i och med vingtätningarna, så man har inget annat väl än att limma fast dom. Allt det röriga kan man bara leka med om man bestämmer sig för att fälla in alla klaffar och välja 67º svep. Då kan man få det att flaxa så mycket man vill.
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Luftwaffe Tonka, Revell 1/48
Dom där luftbromsbrunnarna är för tråkiga alltså...
Eduard har ju ett set med lite ets för att förgylla tillvaron men det tar ju inte upp hål i plasten.
Aires har gjort resin-varianter som visserligen ser fina ut, men dom löser ändå inte det jag vill åt.
Så det är väl bara att fippla till nåt och sen 3D printa?
Jag känner ju en kille som knappt gör nåt annat (förutom att maniskt putsa på sin skärmatta då )
Eduard har ju ett set med lite ets för att förgylla tillvaron men det tar ju inte upp hål i plasten.
Aires har gjort resin-varianter som visserligen ser fina ut, men dom löser ändå inte det jag vill åt.
Så det är väl bara att fippla till nåt och sen 3D printa?
Jag känner ju en kille som knappt gör nåt annat (förutom att maniskt putsa på sin skärmatta då )
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Luftwaffe Tonka, Revell 1/48
cas skrev:
Jag känner ju en kille som knappt gör nåt annat (förutom att maniskt putsa på sin skärmatta då )
Jag kollade precis mailboxen - konstigt, det låg inte nån fil där och väntade...
Tommy
TommyKillander
Sv: Luftwaffe Tonka, Revell 1/48
Nej, det låg inte nåt där och väntade för jag har inte tweakat klart än. Men det kommer nog snart
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Luftwaffe Tonka, Revell 1/48
Ja alltså....jag är kass på att borra symmetrisk på frihand.
Man skulle ju egentligen bara kunna såga bort botten av det som finns och borra lite hål på insidan och dra nya sladdar, men nu kan man göra lite extra liksom
Man skulle ju egentligen bara kunna såga bort botten av det som finns och borra lite hål på insidan och dra nya sladdar, men nu kan man göra lite extra liksom
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Luftwaffe Tonka, Revell 1/48
Ja varför skall man göra det enkelt för sigcas skrev:Ja alltså....jag är kass på att borra symmetrisk på frihand.
Man skulle ju egentligen bara kunna såga bort botten av det som finns och borra lite hål på insidan och dra nya sladdar, men nu kan man göra lite extra liksom
- Roland
rsm.gbg
Sv: Luftwaffe Tonka, Revell 1/48
Skulle man gjort det enkelt för sig så hade man ju inte köpt massa resin och jox...
Nåväl.
Trots en helg som mest gick åt til att bestämma hur ett hus skall se ut invändigt och utvändigt i drösvis med detaljer så kunde jag ta mig lite tid till att bygga nåt.
Eller byggt och byggt, jag ritade färdigt luftbromskanalen.
Har bett Tommy om ett provskott på den så om det blir bra och passar så är det bara att spegla den och göra en till, eller så går jag tillbaka till ritbordet igen.
Lite tid har också ägnats å plasten/resinet, tro inte annat!
Jag har nu testat monteringsordningen.
Nos/cockpit-parti går att skjuta in på plats!
Inga steg verkar uppkomma nånstans så det här kan bli bra.
Vissa påstår att man skall limma dit yttre bitarna för luftintaget i detta läge för att undvika skarven uppe på och det kan ligga en viss poäng i det. Frågan är bara om inskjutandet och skarven på flygkroppen blir så bra om man vill ha den då?
Här har man ju mer vingel och böjmån så att säga.
Nu när man åtminstone har sett till att det går att montera hyggligt så får man väl sätta igång med att bygga ihop en cockpit antar jag...
Nåväl.
Trots en helg som mest gick åt til att bestämma hur ett hus skall se ut invändigt och utvändigt i drösvis med detaljer så kunde jag ta mig lite tid till att bygga nåt.
Eller byggt och byggt, jag ritade färdigt luftbromskanalen.
Har bett Tommy om ett provskott på den så om det blir bra och passar så är det bara att spegla den och göra en till, eller så går jag tillbaka till ritbordet igen.
Lite tid har också ägnats å plasten/resinet, tro inte annat!
Jag har nu testat monteringsordningen.
Nos/cockpit-parti går att skjuta in på plats!
Inga steg verkar uppkomma nånstans så det här kan bli bra.
Vissa påstår att man skall limma dit yttre bitarna för luftintaget i detta läge för att undvika skarven uppe på och det kan ligga en viss poäng i det. Frågan är bara om inskjutandet och skarven på flygkroppen blir så bra om man vill ha den då?
Här har man ju mer vingel och böjmån så att säga.
Nu när man åtminstone har sett till att det går att montera hyggligt så får man väl sätta igång med att bygga ihop en cockpit antar jag...
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Azgaron likes this post
Sv: Luftwaffe Tonka, Revell 1/48
Snyggt jobbat Christer.
Visst är det trist när byggen i skala 1:1 tar tiden från 1/48.
/Bosse
Visst är det trist när byggen i skala 1:1 tar tiden från 1/48.
/Bosse
Marlin
Sv: Luftwaffe Tonka, Revell 1/48
Tack Bosse!
Det är ett jäkla elände att massa "verkliga" saker skall ta tid från det viktiga.
Det är ett jäkla elände att massa "verkliga" saker skall ta tid från det viktiga.
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Luftwaffe Tonka, Revell 1/48
Just! Just!cas skrev:Det är ett jäkla elände att massa "verkliga" saker skall ta tid från det viktiga.
Matt_Public- Master of DNF
Sida 3 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Liknande ämnen
» Luftwaffe Tornado IDS - Revell 1/144
» Luftwaffe JG73 & JG74 - Eurofighter Typhoon - Revell 1/48 & 1/144
» Kinetic 1/32 F-86 F40 Sabre Luftwaffe
» Luftwaffe Canberra B.2 99+34 WTD 61 - Airfix 1/48
» N.A. F-86 Sabre "Luftwaffe", Academy 1/48
» Luftwaffe JG73 & JG74 - Eurofighter Typhoon - Revell 1/48 & 1/144
» Kinetic 1/32 F-86 F40 Sabre Luftwaffe
» Luftwaffe Canberra B.2 99+34 WTD 61 - Airfix 1/48
» N.A. F-86 Sabre "Luftwaffe", Academy 1/48
Sida 3 av 8
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet