Grumman F4F-3 Wildcat, Hobbyboss 1/48
+10
Järven
Tobias
glimturen
Marlin
cas
TommyKillander
rsm.gbg
Mal
Matt_Public
Stefan E
14 posters
Sida 2 av 4
Sida 2 av 4 • 1, 2, 3, 4
Sv: Grumman F4F-3 Wildcat, Hobbyboss 1/48
Underbar liten modell....byggde den för länge sedan
Janne.S- Moderator
Sv: Grumman F4F-3 Wildcat, Hobbyboss 1/48
Janne.S skrev:Underbar liten modell....byggde den för länge sedan
Ja, det var den du byggde precis när jag gick med i detta forat, den första modellen här?
Nu ligger den på sista sidan (44).....
....det var ett tag sedan, du.....
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Janne.S likes this post
Sv: Grumman F4F-3 Wildcat, Hobbyboss 1/48
Hahahaha...det var tider det, män var riktiga män och kvinnor var riktiga kvinnor.....
Janne.S- Moderator
Sv: Grumman F4F-3 Wildcat, Hobbyboss 1/48
Janne.S skrev:Hahahaha...det var tider det, män var riktiga män och kvinnor var riktiga kvinnor.....
...och vi var?????
S
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Grumman F4F-3 Wildcat, Hobbyboss 1/48
Vi var smala, lyckliga och hade hår!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Grumman F4F-3 Wildcat, Hobbyboss 1/48
Hörru, jag undanbeder mig pikar med sådan laser-precision!cas skrev:Vi var smala, lyckliga och hade hår!
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Grumman F4F-3 Wildcat, Hobbyboss 1/48
Trivsamt kontor och fin motor!
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Sv: Grumman F4F-3 Wildcat, Hobbyboss 1/48
Kroppen också klar….
Motorn klar, fast det är ju helt fel motor för flygplanet!
Wildcaten hade en P&W Wasp Junior, 7-Cylindrig (enkelradig!) motor, Hobbyboss har stoppat i en 14-Cylindrig DUBBELRADIG motor!
Jag bryr mig inte om att byta motor då jag inte har fått tag i en korrekt motor till ett rimligt pris.
Dessutom kommer man inte att se så värst mycket mera än fronten i alla fall.
Nåja, den blev ju rätt snygg ändå;
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Grumman F4F-3 Wildcat, Hobbyboss 1/48
Nice!
Men visst var det så att vissa F4F hade Cyclone och andra hade Twin Wasp? Har för mig att Britterna specade sina G-36 or med den motorn, och då är det ju rätt
Men visst var det så att vissa F4F hade Cyclone och andra hade Twin Wasp? Har för mig att Britterna specade sina G-36 or med den motorn, och då är det ju rätt
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Grumman F4F-3 Wildcat, Hobbyboss 1/48
Jag lägger mig inte i motorfrågan annat än för att hylla målningsarbetet.
En ombonad liten kajuta blev det minsann också!
En ombonad liten kajuta blev det minsann också!
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Grumman F4F-3 Wildcat, Hobbyboss 1/48
cas skrev:Nice!
Men visst var det så att vissa F4F hade Cyclone och andra hade Twin Wasp? Har för mig att Britterna specade sina G-36 or med den motorn, och då är det ju rätt
Ja, F4F-4 hade den motorn och för den versionen är motorn rätt, men detta är den tidigare F4F-3 och för denna version är motorn helt fel.
Storbritannien fick några tidiga exemplar av Wildcaten som en del av lend-Lease avtalet och kallade den Martlet.
Men Britterna ville snart ha en starkare motor och fällbara vingar för deras hangarfartyg var mindre och hade väldigt lågt i tak i hangarerna under flygdäcket.
Därför tog Grumman fram F4F-4 som är den variant vi känner som den vanliga Wildcat och Martlet II och den hade en Twin Wasp.
Jag är inte 100 på de Brittiska varianterna, jag har inte kommit till dem än så där är du förmodligen mera påläst än jag för tillfället....
Detta är vad min Kagero-profil säger...
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Grumman F4F-3 Wildcat, Hobbyboss 1/48
Redan inflyttningsdags!
Snygg rova, även om den är "fel" .
Snygg rova, även om den är "fel" .
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Sv: Grumman F4F-3 Wildcat, Hobbyboss 1/48
Tack, Roland!
Landställsbaljan med motorinfästningen och kylaren.
Kedjorna till landstället som piloten själv fick veva upp, 29(!) varv tog det!
Den gula behållaren är oljetanken och oljekylaren som ligger precis bakom motorn är en detalj som till o med Tamiya missat!
Den här katastrofen får ni skylla helt på mig, byggsatsen är absolut oskyldig…
Jag fick för mig att kombinera Tamiyas kropp med Hobbyboss vingar.
Resultatet av det testet som innebar en del skärande ser ni, det gick inte….
Passformen var för övrigt utmärkt på Hobbyboss delar, bara lite tryck i nosen för att hålla ihop delarna!
Det blev ett rejält gap…
Kommer mera snart!
Stefan
Landställsbaljan med motorinfästningen och kylaren.
Kedjorna till landstället som piloten själv fick veva upp, 29(!) varv tog det!
Den gula behållaren är oljetanken och oljekylaren som ligger precis bakom motorn är en detalj som till o med Tamiya missat!
Den här katastrofen får ni skylla helt på mig, byggsatsen är absolut oskyldig…
Jag fick för mig att kombinera Tamiyas kropp med Hobbyboss vingar.
Resultatet av det testet som innebar en del skärande ser ni, det gick inte….
Passformen var för övrigt utmärkt på Hobbyboss delar, bara lite tryck i nosen för att hålla ihop delarna!
Det blev ett rejält gap…
Kommer mera snart!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Grumman F4F-3 Wildcat, Hobbyboss 1/48
Det ser lite dragigt ut i botten på kärran...men varför fick du för dig den operationen?
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Grumman F4F-3 Wildcat, Hobbyboss 1/48
cas skrev:Det ser lite dragigt ut i botten på kärran...men varför fick du för dig den operationen?
Tamiyas modell är bättre detaljerad och framförallt är den översållad med upphöjda nitar, vilket är helt förebildsenligt och ser bättre ut än försänkta nitar på en Wildcat!
Jag har sett både Wildcat, Hellcat och Bearcat i verkligheten och man förstår varför man sa "Grumman Iron Works"!
Snacka om robust grovsmide och nitar överallt, inga vackra byggen egentligen, men de höll och kunde ta otroligt med stryk!
Jag fick idén att byta vingen innan jag såg att Tamiya hade en hel underdel på vingen och Hobbyboss hade två separata vingar.
Det hade nog varit görbart, men fört med sig bra mycket mera jobb än jag hade lust med nu, kanske ett projekt för framtiden?
Hobbyboss modell har överraskat med både detaljering (frånsett den felaktiga motorn och de försänkta nitarna då...) och passformen har varit i det närmaste perfekt.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Grumman F4F-3 Wildcat, Hobbyboss 1/48
Det där var ett intressant tilltag!
Blir lite pyssel, men det fixar du!
Blir lite pyssel, men det fixar du!
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Sv: Grumman F4F-3 Wildcat, Hobbyboss 1/48
Lite plasticard till räddning…
Klipp till lite grovt…
Jag tröttnade på slipandet och limmade dit vingarna, utmärkt passform!
Tillbaka till slipande och putsande av skarven, nu börjar det se acceptabelt ut…
Mycket lite sandning av vingroten behövdes…
Helt perfekt och spackelfri skarv!
Kommer mera snart!
Stefan
Klipp till lite grovt…
Jag tröttnade på slipandet och limmade dit vingarna, utmärkt passform!
Tillbaka till slipande och putsande av skarven, nu börjar det se acceptabelt ut…
Mycket lite sandning av vingroten behövdes…
Helt perfekt och spackelfri skarv!
Kommer mera snart!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Grumman F4F-3 Wildcat, Hobbyboss 1/48
Såja, nu blir det kalas!
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Sv: Grumman F4F-3 Wildcat, Hobbyboss 1/48
Nu artar det sig!
Snyggt!
Snyggt!
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Sida 2 av 4 • 1, 2, 3, 4
Liknande ämnen
» Grumman F4F Wildcat
» Grumman Wildcat Mk VI Arma hobby 1:72
» F4F-4 Wildcat, Academy 1/72
» HobbyBoss 1/72 Grumman F9F Panther
» Grumman A6-A Intruder, Hobbyboss 1/48
» Grumman Wildcat Mk VI Arma hobby 1:72
» F4F-4 Wildcat, Academy 1/72
» HobbyBoss 1/72 Grumman F9F Panther
» Grumman A6-A Intruder, Hobbyboss 1/48
Sida 2 av 4
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet