IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48

+7
Stefan E
Gigabyte
rsm.gbg
TommyKillander
Matt_Public
cas
Azgaron
11 posters

Sida 2 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Gå ner

Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48

Inlägg av Stefan E mån jan 04 2021, 22:15

Skönt att de kom fram OK!

För flera år sedan gav Airfix ut en serie modeller som hette "Operation Herrick", för att hedra minnet av Storbritanniens insats i Afghanistan.
I serien ingick en sats med en jeep, figurer och en påse med färg, en annan sats med en Lynx-helikopter med samma figurer och en påse med färg, lim o pensel och ytterligare någon sats med samma figurer.

Jag köpte alla av någon anledning så jag har gott om dessa figurer...

Jag  tänkte peta in en påse med figurer i lådan redan innan jag skickade julklappen till dig, men jag glömde bort det.... 

Nåja, de kommer säkert till bättre användning hos dig!

Ritning och målningsbeskrivning hoppas jag du kan hitta på Airfix hemsida eller på nätet, annars kan jag maila en kopia om du vill ha det.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48

Inlägg av Azgaron mån jan 04 2021, 22:36

Förhoppningsvis ska de bli till nån nytta! Smile

Har sett de där modellerna, och har funderat på setet med Lynxen, men det har inte blivit av, som med mycket man ibland tänker att man ska skaffa! Smile
Det blir väl lite lättare att motivera inköp när väl lönen börjar trilla in.
Det har dock inte börjat så bra med sjukskrivning för trolig covid. Min sambo testade positivt, så det är nog väldigt troligt.

Jag har redan kollat runt på nätet och hittat beskrivning. Har inte fungerande skrivare så det blir väl till att leta reda på det på mobilen, eller att sitta och bygga i datorrummet. Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48

Inlägg av Gigabyte ons jan 06 2021, 12:34

Fin uppdatering på din kärra Håkan  Very Happy
Gigabyte
Gigabyte


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48

Inlägg av Azgaron ons jan 06 2021, 17:02

Tack Kent! Smile

Kommer nog en ny uppdatering snart! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48

Inlägg av Azgaron tor jan 07 2021, 02:05

Byggde lite andra detaljer medans färger och annat torkade.

Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48 - Sida 2 Bae_warrior_48_build_4

Limmade sedan dit bakre väggen.

Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48 - Sida 2 Bae_warrior_48_build_5

Sedan kom plåten till undersidan på.

Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48 - Sida 2 Bae_warrior_48_build_6

Gjorde lite försiktig vädring i bottenplattan. Lite wash och sedan lite ljus sand.

Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48 - Sida 2 Bae_warrior_48_build_7

Jag kanske ska göra lite skav också.

Sen ska det dit två plåtar under toppsektionen. De kan sitta i två olika positioner, men jag är osäker på vilken jag ska välja.
Men först lite primer.

Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48 - Sida 2 Bae_warrior_48_paint_2

Sen ska plåtarna ha grön färg och det ska delar av tornet också.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48

Inlägg av cas tor jan 07 2021, 14:10

Här trillar det på i ett trivsamt tempo!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48

Inlägg av Gigabyte tor jan 07 2021, 18:49

pinnar på fint för dig ,,snyggt jobbat Håkan !
Gigabyte
Gigabyte


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48

Inlägg av Azgaron tor jan 07 2021, 19:08

Tack Christer och Kent! Smile

Alltid kul så länge det går framåt. Målade nyligen lite grönt till.
Ska bara bestämma mig för hur plåtarna ska sitta. Lite osäker på funktionen och skillnaden i position.
Dock verkar det ena läget vara öppet och det andra stängt.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48

Inlägg av linusorn tor jan 07 2021, 19:48

Blir ju riktigt mysigt grönmurrigt!

linusorn


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48

Inlägg av Azgaron tor jan 07 2021, 23:23

Tack Linus! Smile

Mer grönmurrigt lär det bli! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48

Inlägg av Stefan E tor jan 07 2021, 23:39

Går framåt med raska steg!  cheers

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48

Inlägg av Azgaron fre jan 08 2021, 23:36

Tack Stefan! Smile

Här kommer några steg till! Smile

Med grönmålade plåtar på plats så kunde överdelen också komma på plats.

Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48 - Sida 2 Bae_warrior_48_build_8

Även om passformen på den här modellen varit helt okej, fick jag inte till det helt hundra på undersidan, utan fick ta till lite spackel på undersidan och baktill.

Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48 - Sida 2 Bae_warrior_48_build_9

Så fort spacklet var slipat och klart, så kunde jag börja med armarna till det jag antar är torsionsfjädring.

Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48 - Sida 2 Bae_warrior_48_build_10

Det medföljer en liten jigg, men då fästena är fasade så är jag osäker på nyttan med jiggen.
En stund senare var dock alla bitarna på plats samt några stödhjul.

Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48 - Sida 2 Bae_warrior_48_build_11

Så nu börjar det bli dags att ta tag i länkarna till banden. Link and length så det blir inte fullt så mycket småpyssel.
Vissa länkar ska dock limmas på därför avsedda platser på hjulen. Så nån slags färg behöver komma på plats snart.

Jag kollade lite på vad jag har hemma och dessa hittade jag i min Life Color låda.
Kan det vara tänkbart att nån av dem funkar?

Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48 - Sida 2 Bae_warrior_48_possible_colours-768x576

Annars blir det till att beställa, men det dröjer ett litet tag till i så fall.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48

Inlägg av Matt_Public lör jan 09 2021, 08:40

Övre däck seglar i hamn? Så förnämligt! pirat

Jag saknar nödvändig kunskap vad färgerna anbelangar; någon av dem, eller en mix, torde dock kunna fungera. Den amerikanska akronymen FICE (F**k It, Close Enough) vinner mitt gillande allt mer på ålderns höst.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48

Inlägg av Stefan E lör jan 09 2021, 09:12

Ser kanonbra ut!

Jag är lika hopplös som Matt vad gäller Pansar, så jag brukar köra med "Close enough for government Work"!   Very Happy


Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Matt_Public likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48

Inlägg av Azgaron lör jan 09 2021, 10:38

Tack Matt och Stefan! Smile

Nära nog får det nog bli! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48

Inlägg av glimturen lör jan 09 2021, 19:17

Snyggt jobbat Håkan! cyclops
Någon av de där färgerna är säkert tillräckligt nära. Very Happy

cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48

Inlägg av Azgaron lör jan 09 2021, 21:55

Tack Rikard! Smile

Ska testa lite och se hur det blir.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48

Inlägg av rsm.gbg sön jan 10 2021, 09:00

Snyggt, nu börjar det likna en vagn Very Happy
Kör på med färg det blir snyggt även om det råkar bli lite fel nyans Very Happy 

- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48

Inlägg av Azgaron sön jan 10 2021, 22:54

Tack Roland! Smile

Jo, det blir nog bra när jag kommer så långt! Smile

Fick för mig att testa de båda tropical tan färgerna på sidoplåtarna.

Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48 - Sida 2 Bae_warrior_48_paint_4

Fick inte taget nån jättebra bild, så det är svårt att se skillnaderna (även i verkligheten).
Ska prova att tona med nån av de andra lite ljusare färgerna för att se hur det blir.

Sedan fick banden en släng gun metal.

Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48 - Sida 2 Bae_warrior_48_paint_5

Jag får väl lägga på lite rost eller nåt sånt samt måla plattorna i svart gummifärg.
Jag behöver banden ganska snart har jag fått för mig.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Matt_Public likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48

Inlägg av cas mån jan 11 2021, 08:42

Du kanske kan grunda allt i den mörkare färgern och sen postshade järnet med den ljusare?
Borde ju kunna gå att få bra skuggeffekter om du liksom målar ovanifrån...

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Azgaron and Matt_Public like this post

Till överst på sidan Gå ner

Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48

Inlägg av Azgaron mån jan 11 2021, 10:02

Tack Christer! Smile

Jo, nåt sånt får det nog bli. Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48

Inlägg av Azgaron ons jan 13 2021, 22:27

Testade att postshada lite med de färger jag har till förfogande.

Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48 - Sida 2 Bae_warrior_48_paint_6

För egen del lutar jag åt den ljusare nyansen, men jag tänkte höra era åsikter i ämnet. Smile

Drog på lite av den ljusa färgen på en bunte hjul också.

Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48 - Sida 2 Bae_warrior_48_paint_7

Sen har jag börjat lite smått med att fixa luckor så jag kan täcka alla öppningar när jag målar vagnen.

Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48 - Sida 2 Bae_warrior_48_build_12

Ska se om jag ska slänga på mer pryttlar först innan jag målar.

Lite dumt med band som troligen behöver komma dit innan resten av delarna sätts dit.

Misstänker dock att staketen får målas separat innan de monteras.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48

Inlägg av rsm.gbg tor jan 14 2021, 07:56

Ärligt talat skulle jag nog använda alla tre, dom flyter in i varandra perfekt.
Grunda med den ljusaste och kör vidare med mörkare partier för variation.

- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48

Inlägg av Azgaron tor jan 14 2021, 08:38

Tack för tipset Roland! Smile

Kan ju vara värt att testa!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48

Inlägg av cas tor jan 14 2021, 08:43

Den ljusare nyansen känns mycket mer ökenbränd!
I vilken ordning man borde måla ömtåliga saker på ett markmål har jag inten annig om Cool

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Min julklapp från Stefan - BAE Warrior Airfix 1/48

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet