88mm Flak 36, Dragon 1/35, FÄRDIG
+6
glimturen
Järven
Marlin
Azgaron
Matt_Public
Stefan E
10 posters
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
88mm Flak 36, Dragon 1/35, FÄRDIG
Jag började på denna ur-klassiska Tyska kanon på kollot 2021;
Jag vet inte när jag köpte den, men jag har haft den i stashen så länge jag kan minnas, så runt 20år gissar jag.
Men nu är det dags att bygga den!
Man får en chock när man lyfter på locket till den rejäla lådan;
Travar med smockfulla gjutramar fulla av små delar, enligt boxen skall det vara nästan 600delar!
Ritningen är minst sagt rörig, så en stund med penna o linjal för att ”städa upp” ritningen lite betalar sig!
Det blir lite mera lättläst när man ser vad som hör till vilket steg och minskar risken för att man glömmer något…
Byggsatsen innehåller även en hel del svarvade aluminiumdelar till pipa och rekyldämpare(?), en bit kedja, en bit snöre, en bit ståltråd, ett litet etsark och ett litet dekalark.
Detta hann jag få ihop under en hel dag på kollot;
Kommer mera snart!
Stefan
Jag vet inte när jag köpte den, men jag har haft den i stashen så länge jag kan minnas, så runt 20år gissar jag.
Men nu är det dags att bygga den!
Man får en chock när man lyfter på locket till den rejäla lådan;
Travar med smockfulla gjutramar fulla av små delar, enligt boxen skall det vara nästan 600delar!
Ritningen är minst sagt rörig, så en stund med penna o linjal för att ”städa upp” ritningen lite betalar sig!
Det blir lite mera lättläst när man ser vad som hör till vilket steg och minskar risken för att man glömmer något…
Byggsatsen innehåller även en hel del svarvade aluminiumdelar till pipa och rekyldämpare(?), en bit kedja, en bit snöre, en bit ståltråd, ett litet etsark och ett litet dekalark.
Detta hann jag få ihop under en hel dag på kollot;
Kommer mera snart!
Stefan
Senast ändrad av Stefan E den ons 24 jul 2024, 11:44, ändrad totalt 1 gång
Stefan E- Linkebodamannen
Azgaron and Järven like this post
Sv: 88mm Flak 36, Dragon 1/35, FÄRDIG
Blank och fin pipa, det där!
Nästan som om Håkan varit framme med krom-pennan.
Nästan som om Håkan varit framme med krom-pennan.
Matt_Public- Master of DNF
Azgaron likes this post
Snyggt knåpat Stefan!
Lite skillnad på denna och Tamiyas dito!
Håkan
Lite skillnad på denna och Tamiyas dito!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Kanon!
Lite mera smådetaljer på kanonen…
Med själva kanonen färdig är det dags att ta sig an de fyra stödbenen, dessa två sitter i längsled…
Dessa två sitter på sidorna och som ni ser är de uppfällbara för transport.
Man var tvungen att välja antingen ”skjutklar” eller ”under transport”, jag har valt att göra kanonen under transport, så jag gjorde stödbenen uppfällda.
Här är alla fyra benen monterade o klara, det är en himla massa delar i de här benen!
Stödbenen monterade till mittbiten av chassiet, den monterade jag på ett byggmöte o glömde fota!
Hittills har det varit ett riktigt roligt och bitvis pyssligt bygge med en otrolig passform som vanligt när det gäller Dragon!
Kommer mera snart!
Stefan
Med själva kanonen färdig är det dags att ta sig an de fyra stödbenen, dessa två sitter i längsled…
Dessa två sitter på sidorna och som ni ser är de uppfällbara för transport.
Man var tvungen att välja antingen ”skjutklar” eller ”under transport”, jag har valt att göra kanonen under transport, så jag gjorde stödbenen uppfällda.
Här är alla fyra benen monterade o klara, det är en himla massa delar i de här benen!
Stödbenen monterade till mittbiten av chassiet, den monterade jag på ett byggmöte o glömde fota!
Hittills har det varit ett riktigt roligt och bitvis pyssligt bygge med en otrolig passform som vanligt när det gäller Dragon!
Kommer mera snart!
Stefan
Azgaron likes this post
Snyggt jobbat Stefan! Ser bra ut!
Håkan
Håkan
Många små delar på en där!
Dags att ta sig an hjulen, som inte liknar något annat jag sett!
Varje hjul består av en fälg och FEM (ja, 5 stycken!) tunna skivor som ska limmas ihop!
...och det finns åtta (8!) hjul på kanonen!
…men resultatet blir supersnyggt tack vare perfekt passform!
Hjulen monteras ihop till fyra tvillingmontage, 48delar bara här…
De båda Dolly-axlarna är inte mindre detaljerade än resten av kanonen, lite drygt 50delar till vardera dollyn….
Båda dollyna(?) färdiga…
Några små etsbitar på dollyna….
Kommer mera snart!
Stefan
Varje hjul består av en fälg och FEM (ja, 5 stycken!) tunna skivor som ska limmas ihop!
...och det finns åtta (8!) hjul på kanonen!
…men resultatet blir supersnyggt tack vare perfekt passform!
Hjulen monteras ihop till fyra tvillingmontage, 48delar bara här…
De båda Dolly-axlarna är inte mindre detaljerade än resten av kanonen, lite drygt 50delar till vardera dollyn….
Båda dollyna(?) färdiga…
Några små etsbitar på dollyna….
Kommer mera snart!
Stefan
Azgaron and Gigabyte like this post
Beskrivningen ,,, är ,,,Drakulic i ett nötskal ,, men själva byggsatsen är kanon ,,,
snygga framsteg på ett skönt objekt Stefan
//Kent
snygga framsteg på ett skönt objekt Stefan
//Kent
Gigabyte
Dagobert-däck?
Nåja, sällsynt snyggt blev det ju allt. Vackert värre!
Nåja, sällsynt snyggt blev det ju allt. Vackert värre!
Finfint där!
Tjusigt knåpat med däck och dollies!
Håkan
Håkan
jaha, dom gör på det viset för att få till mönster på däcken?
det funkar ju, men blir heltokigt i praktiken.
Men helt klart är Dragon balsam för själen för se som gillar att limma ihop många delar!
det funkar ju, men blir heltokigt i praktiken.
Men helt klart är Dragon balsam för själen för se som gillar att limma ihop många delar!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Ja, Christer, här får man verkligen limma för pengarna!
Jag hade Tamiyas 88a redan när jag fick se den här modellen i en tidning, jag blev helsåld på den här byggsatsen direkt!
Tamiyas må vara mera lättbyggd, men den här blåser den gamla Tamiyan ur sjön detaljmässigt!
Jag sålde Tamiyan innan jag fick hem den här...
Trots detaljgraden och mängden delar (600+) så har kanonen varit mycket lättbyggd, men ritningen är en katastrof ( i sann Dragon-tradition) om man inte kan 88an innan och utan.
Jag kan absolut ingenting om kanoner, så jag hoppas att jag fått ihop modellen någorlunda rätt.
Nu är det dags att få ihop chassiet till kanonen!
Själva ”kanonkrysset” (delen med stödbenen) skulle hängas i krokarna på dollyn, samtidigt som ett par fästen skulle snäppa ihop på undersidan.
Det såg minst sagt vanskligt ut med extremt stor risk att bryta sönder något.
Men ett bestämt, varligt tryck fick delarna att snäppa ihop och jag säkrade allt med lite lim.
När det torkat var chassiet helt stabilt och nu börjar det se riktigt häftigt ut.
Medan chassiet torkade började jag med kabelrullarna, en monterad på varje skärm.
Först fick man limma ihop alla kabelrullarna, sedan borrade jag ett extra hål i axeln och trädde in en tråd (följde med i byggsatsen) genom en slits i axeln och säkrade den med en knut.
Sedan lindade jag upp lagom med tråd så rullen blev lagom full och säkrade med superlim.
Varje kabelrulle monteras mellan två fästen och en kontaktdosa limmas till kabeländen.
Kabelrullarna monterade på skärmarna…
Kommer mera snart!
Stefan
Jag hade Tamiyas 88a redan när jag fick se den här modellen i en tidning, jag blev helsåld på den här byggsatsen direkt!
Tamiyas må vara mera lättbyggd, men den här blåser den gamla Tamiyan ur sjön detaljmässigt!
Jag sålde Tamiyan innan jag fick hem den här...
Trots detaljgraden och mängden delar (600+) så har kanonen varit mycket lättbyggd, men ritningen är en katastrof ( i sann Dragon-tradition) om man inte kan 88an innan och utan.
Jag kan absolut ingenting om kanoner, så jag hoppas att jag fått ihop modellen någorlunda rätt.
Nu är det dags att få ihop chassiet till kanonen!
Själva ”kanonkrysset” (delen med stödbenen) skulle hängas i krokarna på dollyn, samtidigt som ett par fästen skulle snäppa ihop på undersidan.
Det såg minst sagt vanskligt ut med extremt stor risk att bryta sönder något.
Men ett bestämt, varligt tryck fick delarna att snäppa ihop och jag säkrade allt med lite lim.
När det torkat var chassiet helt stabilt och nu börjar det se riktigt häftigt ut.
Medan chassiet torkade började jag med kabelrullarna, en monterad på varje skärm.
Först fick man limma ihop alla kabelrullarna, sedan borrade jag ett extra hål i axeln och trädde in en tråd (följde med i byggsatsen) genom en slits i axeln och säkrade den med en knut.
Sedan lindade jag upp lagom med tråd så rullen blev lagom full och säkrade med superlim.
Varje kabelrulle monteras mellan två fästen och en kontaktdosa limmas till kabeländen.
Kabelrullarna monterade på skärmarna…
Kommer mera snart!
Stefan
Azgaron, Gigabyte and Marlin like this post
Tyskarnas transportlösning på 88an är närmast genial
snygga framsteg på bygget ,
,Många prytlar är det,,,, men som du även skriver så är passformen utmärkt .
snygga framsteg på bygget ,
,Många prytlar är det,,,, men som du även skriver så är passformen utmärkt .
Gigabyte
Otroligt detaljrik modell! Måste vara ett intressant bygge
Asuraswe
Intressant är definitivt rätt adjektiv beträffande Dragon.Asuraswe skrev:Måste vara ett intressant bygge.
Matt_Public skrev:Intressant är definitivt rätt adjektiv beträffande Dragon.Asuraswe skrev:Måste vara ett intressant bygge.
Indeed just Flak 88 är en otrolig intressant pjäs. Snacka om allround...
Ser fram emot att följa processen.
Asuraswe
Ja, Dragons byggsatser är både spännande och lärorika att bygga och passformen är vanligtvis helt fenomenal!
Ännu lite mera smådelar monterade på chassiet…
Skölden har kommit på plats…
Kanonen monterad på chassiet…
Ja, jag vet att jag lyckades vända kanonen fel, den ska alltid vara vänd bakåt under transport, som tur var så hann jag inte limma fast den innan jag såg det, PUH!
Massor av detaljer…
Nu är hjulen klara, chassiet är klart, snart dags att börja måla, men jag har kört slut på min svarta Alclad primer!
Så fort jag får hem primern (beställd!) så blir det målning!
Kommer mera snart!
Stefan
Ännu lite mera smådelar monterade på chassiet…
Skölden har kommit på plats…
Kanonen monterad på chassiet…
Ja, jag vet att jag lyckades vända kanonen fel, den ska alltid vara vänd bakåt under transport, som tur var så hann jag inte limma fast den innan jag såg det, PUH!
Massor av detaljer…
Nu är hjulen klara, chassiet är klart, snart dags att börja måla, men jag har kört slut på min svarta Alclad primer!
Så fort jag får hem primern (beställd!) så blir det målning!
Kommer mera snart!
Stefan
Azgaron and Gigabyte like this post
Ser ju tjusigt ut!
När vankas det färg?
Håkan
När vankas det färg?
Håkan
Azgaron skrev:Ser ju tjusigt ut!
När vankas det färg?
Håkan
Så snart som jag får hem mera svart Alclad Primer.
Jag har kört helt slut på den Svarta primern, mera är beställd, men jag vet inte när den blir levererad.
Visserligen har jag både vit och Grå primer hemma, men det blir inte lika bra.
Vare sig MBK i Tyskland eller ALFA Hobby har den hemma, jag har ett gäng flaskor restade från MBK!
Stefan
Sida 1 av 2 • 1, 2
Liknande ämnen
» 88mm gun flak 37 - Tamiya 1/35
» Säljes/Intressekoll: Dragon FlaK 37 3-in-1-kit 1/35
» Horten ho-229. 1/48 Dragon, färdig, äntligen!
» 88mm gun och Sd.Kfz.7 Airfix 00
» 88mm gun och Sd.Kfz.7 Airfix 00 Klar!
» Säljes/Intressekoll: Dragon FlaK 37 3-in-1-kit 1/35
» Horten ho-229. 1/48 Dragon, färdig, äntligen!
» 88mm gun och Sd.Kfz.7 Airfix 00
» 88mm gun och Sd.Kfz.7 Airfix 00 Klar!
Sida 1 av 2
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet