JA37 Viggen Jetmads 1/32
+15
LasseThid
linusorn
Henkepenke
glimturen
Henrik Bergman
Gigabyte
Azgaron
Stefan E
rsm.gbg
Matt_Public
Järven
Tobias
Marlin
cas
Janne.S
19 posters
Sida 7 av 24
Sida 7 av 24 • 1 ... 6, 7, 8 ... 15 ... 24
Sv: JA37 Viggen Jetmads 1/32
cas skrev:Har alltid haft för mig att hjulbrunnarna på Viggen är aluminium i massa olka nyanser men Erig G-punkts bilder visar ju nåt annat.
Det kanske är skillnad på AJ och JA även där?
Jag har ingen aning...
Krasande ljud när man provpassar är ju inte nåt ASMR-ljud direkt. Hubba!
Strålande räddat! Målningen i cockpit är ju enastående. Så det så.
Tack Christer
Kan vara så, det kryllade inte av referenser på nätet på JA hjulbrunnar så jag fick använda det jag fick tag på :/ Jag antog att de såg lika ut..
Tack TobiasTobias skrev:Ser super ut Janne!
ja hade också för mig att det var aluminium i hjulhusen, dock mest slöbläddrat i diverse böcker och har egentligen inegn aning.. Men det där ser bra ut!
Tack HåkanAzgaron skrev:Går ju framåt fint! Ser snyggt ut!
Håkan
Järven skrev:cas skrev:Har alltid haft för mig att hjulbrunnarna på Viggen är aluminium i massa olka nyanser men Erig G-punkts bilder visar ju nåt annat.
Det kanske är skillnad på AJ och JA även där?
Jag har ingen aning...
De bilder på JA jag sett har haft fält med antingen en grönaktig nyans eller något som sett ut mer åt grafitgrå hållet kombinerat med aluminium, i alla fall de exemplar som tillverkades mot slutet.
Men det kanske finns andra varianter.
Som sagt, kryllade inte av bra referenser så jag använde de jag hittade....hoppas ingen glor in i hjulhuset
Janne.S- Moderator
Tobias likes this post
Ganska få som har så bra koll och det ser mycket vackert ut! JA byggdes ju under mer än tio år - Kan ju ändrats?
Tobias
Janne.S likes this post
Jippi!
Äntligen har ersättningsvingen kommit! Givetvis fick jag pynta moms och avgifter på 100 spänn.....Grrr
Kom i ett jättepaket rejält inpackad i skumplast, har skumplast för en livstid nu.
Äntligen har ersättningsvingen kommit! Givetvis fick jag pynta moms och avgifter på 100 spänn.....Grrr
Kom i ett jättepaket rejält inpackad i skumplast, har skumplast för en livstid nu.
Janne.S- Moderator
Azgaron likes this post
Ja de där jävla tullarna alltså.. Hälften av mina beställningar från Hannants kommer igenom.. Hade någon där värdet var lågt så avgiften var bra mycket mera än momsen. Jävla skitsystem.. Sämre service och mera avgifter..
En bankomat käkade mitt kort i tosdags, 45 kö att spärra och beställa nytt.. Varannandagspost - så får det på måndag - förhoppningsvis! utan kort nästan en vecka...
Hoppsan, lite gnäll på kvällskvisten..
Gött att du fick vingen iallafall och bygget tuffar på! Gillar din arbetsplats med..
En bankomat käkade mitt kort i tosdags, 45 kö att spärra och beställa nytt.. Varannandagspost - så får det på måndag - förhoppningsvis! utan kort nästan en vecka...
Gött att du fick vingen iallafall och bygget tuffar på! Gillar din arbetsplats med..
Tobias
Janne.S likes this post
Tobias skrev:Ja de där jävla tullarna alltså.. Hälften av mina beställningar från Hannants kommer igenom.. Hade någon där värdet var lågt så avgiften var bra mycket mera än momsen. Jävla skitsystem.. Sämre service och mera avgifter..
Surt!! Helt OK att gnälla när livet delar ut bajsmackor
Janne.S- Moderator
Tobias likes this post
Skönt att du fick din vinge!
Jetmads tar sin kundservice på allvar!
Surt att behöva lägga onödiga pengar till posten!
Stefan
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Kontoret....
Fredag igen, alltså dags för en uppdatering på jätte viggen
Först en titt på hur det tillslut blev efter slipandet och spacklandet förra veckan, nu ser det bra ut.
Gär är instrument panelen, blir bara grundfärg på den idag den får en alldeles egen uppdatering på söndag.
Detaljerna var faktiskt bättre än jag först tyckte med printlagren har nästan sabbat alla detaljerna! De kanske skulle printa IPn liggandes istället...
IP-kåpan ser bra ut också förutom att jag tycker HUD ramen ser klumpig ut och det är massa printlinjer överallt
Utmärkt passform däremot
OK, redo för grundfärg, allt grundades i svart och IP samt pedaler målades i FS36375
Så skrapade jag fram lite grafitpulver
Blev bra skav
Så limmades delarna in...ursäkta bildkvalitén
En annan dålig bild på styrspaken, handtaget är i mörk metall och knapparna i svart och rött
In med grejerna i kontoret.
Sedan var det dags att passa in, ja vad kallas de på svenska? sills på engelska.
Och på plats, målade i aluminium uppepå och mattsvart på insidan.
dags för knepiga saker nu, alla rör och fästen som håller knallpallen på plats.
Det var riktigt tufft för ögonen. Varje del behövde kortas för att passa...så massa passande och skärande i små små steg tills de passade!
OK,klart för idag!
Dagens arbete, först med kåpan på plats
Och sedan utan...
Sådärja, det tar sig!
Limma lugnt!
Fredag igen, alltså dags för en uppdatering på jätte viggen
Först en titt på hur det tillslut blev efter slipandet och spacklandet förra veckan, nu ser det bra ut.
Gär är instrument panelen, blir bara grundfärg på den idag den får en alldeles egen uppdatering på söndag.
Detaljerna var faktiskt bättre än jag först tyckte med printlagren har nästan sabbat alla detaljerna! De kanske skulle printa IPn liggandes istället...
IP-kåpan ser bra ut också förutom att jag tycker HUD ramen ser klumpig ut och det är massa printlinjer överallt
Utmärkt passform däremot
OK, redo för grundfärg, allt grundades i svart och IP samt pedaler målades i FS36375
Så skrapade jag fram lite grafitpulver
Blev bra skav
Så limmades delarna in...ursäkta bildkvalitén
En annan dålig bild på styrspaken, handtaget är i mörk metall och knapparna i svart och rött
In med grejerna i kontoret.
Sedan var det dags att passa in, ja vad kallas de på svenska? sills på engelska.
Och på plats, målade i aluminium uppepå och mattsvart på insidan.
dags för knepiga saker nu, alla rör och fästen som håller knallpallen på plats.
Det var riktigt tufft för ögonen. Varje del behövde kortas för att passa...så massa passande och skärande i små små steg tills de passade!
OK,klart för idag!
Dagens arbete, först med kåpan på plats
Och sedan utan...
Sådärja, det tar sig!
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Azgaron, Marlin and Tobias like this post
Stefan E skrev:Skönt att du fick din vinge!
Stefan
Eller hur! gravt irriterande!
Janne.S- Moderator
Skönt att du fick vingen, och gott jobbat i övrigt!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Janne.S likes this post
Floskel snart men - blir bara bättre och bättre. Riktigt snygg cockpit.
Tobias
Janne.S likes this post
Azgaron skrev:Skönt att du fick vingen, och gott jobbat i övrigt!
Håkan
Tobias skrev:Floskel snart men - blir bara bättre och bättre. Riktigt snygg cockpit.
Tack grabbar
Nejdå, ingen floskler.....alla behöver bekräftelse att det man bygger uppskattas ger lite extra go tycker jag.
Kommentarer och konstruktiv kritik är oändligt uppskattat
Janne.S- Moderator
Tobias likes this post
Ah det är bra!
Inte trött på Viggen ännu hoppas jag.. Skall du ha en Draken med?
Tobias
Beträffande resin föredrar jag gjutning framför additiv tillverkning. Med detta sagt skäms då inte resultatet för sig i det här fallet, oavsett framställningsmetod.
Man blir ju liksom lyrisk.
Matt_Public- Master of DNF
Janne.S skrev:Tack grabbar
Nejdå, ingen floskler.....alla behöver bekräftelse att det man bygger uppskattas ger lite extra go tycker jag.
Då ska du få lite mer beröm av mig då jag är imponerad av dina tidigare Viggenbyggen, mycket snyggt så långt även denna gång.
Om konstruktiv kritik även innefattar tips så har jag ett litet som många missar att rista ut med eller utan vilje, kanske även beroende på vilken tidsepok som man bygger sin Viggen om den luckan ska sitta där.
Vilken individ bygger du Janne...eller blir det en Cliffhanger ?
Järven
Azgaron likes this post
Tobias skrev:Ah det är bra!
Vill nog bygga något annat efter den här Har en halvfärdig F-4B som hamnade på hyllan när jag fick massa beställningar.
Ja, så håller jag på med en Sk50 i 1/48 åt en kund, det bygget är enbart för mina Patreon följare....kommer säkert lägga upp bilder när den är klar.
En Draken i 1/32 vore fett, jag är inte alls främmande för det....men det kostar en hacka och som min ekonomi ser ur just nu så blir det svårt.
Matt_Public skrev:Beträffande resin föredrar jag gjutning framför additiv tillverkning. Med detta sagt skäms då inte resultatet för sig i det här fallet, oavsett framställningsmetod.
Tack Matte Jo jag ser fördelarna med 3D printing...blir billigare och man kan få fram häpnadsväckande detaljer, men det kräver jobba av byggaren för att få bra.
Nu har jag listat ut att penslar jag ett par lager förtunnad Tamiya spackel så går det fort att få väck lagren och bara lite poserande på det.
Järven skrev:Janne.S skrev:Tack grabbar
Då ska du få lite mer beröm av mig då jag är imponerad av dina tidigare Viggenbyggen, mycket snyggt så långt även denna gång.
Om konstruktiv kritik även innefattar tips så har jag ett litet som många missar att rista ut med eller utan vilje, kanske även beroende på vilken tidsepok som man bygger sin Viggen om den luckan ska sitta där.
Vilken individ bygger du Janne...eller blir det en Cliffhanger ?
Jag tar med glädje emot små tips som luckor och annat skoj som jag missat...har hyfsad koll på Viggen men man blir aldrig fullärd.
Så fortsätt slänga upp bilder.
Janne.S- Moderator
Tobias likes this post
P.S... jag vet faktiskt inte än vad jag ska göra för individ...enda jag vet är att den ska ha lövhög och komma från F4.
Jag har frågat i Viggen gruppen på FB efter skojiga individer med någon intressant anekdot bakom men hittills har det inte kommit några förslag
Jag har frågat i Viggen gruppen på FB efter skojiga individer med någon intressant anekdot bakom men hittills har det inte kommit några förslag
Janne.S- Moderator
Tobias likes this post
Hur konstruktiv kritiken är beror uteslutande på hur mottagaren hanterar densamma.Järven skrev:Om konstruktiv kritik även innefattar tips [...]
Matt_Public skrev:Hur konstruktiv kritiken är beror uteslutande på hur mottagaren hanterar densamma.Järven skrev:Om konstruktiv kritik även innefattar tips [...]
Jag brukar inte ha problem med det här....vi är väldigt snälla mot varandra och brukar veta vilken nivå vi lägger oss. Jag ställer rätt höga krav på mig själv i mitt byggande och uppskattar när någon påpekar något innan det går helt åt skogen.
Ibland kan jag göra något åt det och ibland inte.... som hjulbrunnen nu sist, den var klar och jag hade inga andra referenser....men den är inte så synlig så jag bestämde mig för att välja mina strider och gå vidare
Janne.S- Moderator
Tobias likes this post
Janne.S skrev:
Ibland kan jag göra något åt det och ibland inte.... som hjulbrunnen nu sist, den var klar och jag hade inga andra referenser....men den är inte så synlig så jag bestämde mig för att välja mina strider och gå vidare
Dina hjulhus ser toppenfina ut Janne.
Angående den lilla luckan i kroppen framför hjulhusbrunnen som både modelltillverkare och byggare ofta missar att rista ut.
Jag kan kika om jag har någon tydligare bild hur den ser ut om du inte har med den på någon referensbild, om du vill så klart.
Järven
Konstruktivt och bra.Janne.S skrev:[...] så jag bestämde mig för att välja mina strider och gå vidare.
Janne.S likes this post
Janne.S skrev:P.S... jag vet faktiskt inte än vad jag ska göra för individ...enda jag vet är att den ska ha lövhög och komma från F4.
Ok, hoppas du får napp.
Du kanske redan hade koll men det finns en lista på JA individer där även Flottilj och ibland slutgiltigt öde framgår.
Lista över Saab 37 Viggen – Wikipedia
Det slog mig att jag snubblat över information någonstans endast en enda (1st) JA37 med lövhögscamouflage fick modifieringen till JA37D / DI vilket i så fall gör den unik, möjligen var den baserad på F4.
Kan kanske vara värt att kolla upp om du kan tänka dig bygga en D moddad kärra ?
Edit:
Blev nyfiken och kollade upp det, tyvärr var det inte en F4 maskin, den var på F13 0ch F17.
Järven
Janne.S likes this post
Järven skrev:Janne.S skrev:P.S... jag vet faktiskt inte än vad jag ska göra för individ...enda jag vet är att den ska ha lövhög och komma från F4.
Ok, hoppas du får napp.
Du kanske redan hade koll men det finns en lista på JA individer där även Flottilj och ibland slutgiltigt öde framgår.
Lista över Saab 37 Viggen – Wikipedia
Det slog mig att jag snubblat över information någonstans endast en enda (1st) JA37 med lövhögscamouflage fick modifieringen till JA37D / DI vilket i så fall gör den unik, möjligen var den baserad på F4.
Kan kanske vara värt att kolla upp om du kan tänka dig bygga en D moddad kärra ?
Edit:
Blev nyfiken och kollade upp det, tyvärr var det inte en F4 maskin, den var på F13 0ch F17.
Tobias skrev:Jupp, står numera i Ugglarp..
Precis, det var Di demonstratorn
Vi får se vad jag landar i....det får gärna vara en ruggig individ
Janne.S- Moderator
Jag önskar verkligen at Jetmads hade löst detta annorlunda. Ja, detaljerna är där men printlinjerna förstör dom och det är i princip omöjligt att få väck dom utan at förstöra detaljerna!
Bästa lösningen hade varit Quinta Studios printade dekaler eller att de printat instrument panelen liggandes.
Menne jag jobbade med det jag hade och målade IPn
Satte dit dekaler på HUDen och insidan av kåpan.
JAg använde en dela av dekalerna till IPn men lämnade skärmarna målade.
Satt dit IPn i kåpan, passformen var inte ljuvlig. Jag fick slipa en del men kunde ändå inte få en perfekt passform utan att sabba mätare.
Jag målae den främre delan av kåpan i kraftigt förtunnad XF-51 Kahki drab sedan torrborstade jag med hudfärg för att få en varm ton.
JO, så målade jag lite silver på HUD linsen.
Påtal om HUDen, den ser ut så här....inte kul att få den genomskinlig..
Så jag skrotade den och använde acetat istället.
Ett av mina favoritverktyg, skjutmåttet. Jag ärvde den efter min far när han gick bort 2007 och varje gång jag använder den så tänker jag på honom.
Ett användbart verktyg som egentligen är ett måste i varje modellbyggares verktygslåda.
Jag mätte bredden på HUD-glaset...
En droppe tamiya klar grön på linsen..
Skar till acetatbitarna och limmade fast dom med klarlack.
Sedan mattlackade jag allt och duttade klarlack på mätartavlorna och skärmarna.
Och limmade fast allt i cockpit... börjar likna klart
Och noskonen på plats
fixar fogen nästa session.
Limma lugnt!
Bästa lösningen hade varit Quinta Studios printade dekaler eller att de printat instrument panelen liggandes.
Menne jag jobbade med det jag hade och målade IPn
Satte dit dekaler på HUDen och insidan av kåpan.
JAg använde en dela av dekalerna till IPn men lämnade skärmarna målade.
Satt dit IPn i kåpan, passformen var inte ljuvlig. Jag fick slipa en del men kunde ändå inte få en perfekt passform utan att sabba mätare.
Jag målae den främre delan av kåpan i kraftigt förtunnad XF-51 Kahki drab sedan torrborstade jag med hudfärg för att få en varm ton.
JO, så målade jag lite silver på HUD linsen.
Påtal om HUDen, den ser ut så här....inte kul att få den genomskinlig..
Så jag skrotade den och använde acetat istället.
Ett av mina favoritverktyg, skjutmåttet. Jag ärvde den efter min far när han gick bort 2007 och varje gång jag använder den så tänker jag på honom.
Ett användbart verktyg som egentligen är ett måste i varje modellbyggares verktygslåda.
Jag mätte bredden på HUD-glaset...
En droppe tamiya klar grön på linsen..
Skar till acetatbitarna och limmade fast dom med klarlack.
Sedan mattlackade jag allt och duttade klarlack på mätartavlorna och skärmarna.
Och limmade fast allt i cockpit... börjar likna klart
Och noskonen på plats
fixar fogen nästa session.
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Azgaron, Gigabyte, Marlin and Järven like this post
Sida 7 av 24 • 1 ... 6, 7, 8 ... 15 ... 24
Liknande ämnen
» JA37 Viggen Jetmads 1/32
» Tarangus 1/48 JA37 Viggen
» JA37 Viggen Tarangus 1/48
» Tarangus JA37