JA37 Viggen Jetmads 1/32
+15
LasseThid
linusorn
Henkepenke
glimturen
Henrik Bergman
Gigabyte
Azgaron
Stefan E
rsm.gbg
Matt_Public
Järven
Tobias
Marlin
cas
Janne.S
19 posters
Sida 8 av 24
Sida 8 av 24 • 1 ... 5 ... 7, 8, 9 ... 16 ... 24
Sv: JA37 Viggen Jetmads 1/32
Det blev minsann bra, mycket fint fixat! trots hemska printlinjer.. :/
Skjutmått, jo det har man ju inte.. Ett bra kostar en slant? Fint arv av far din..
Skjutmått, jo det har man ju inte.. Ett bra kostar en slant? Fint arv av far din..
Tobias
Stefan E skrev:Supersnyggt bygge!
Stefan
Tack Stefan
Tobias skrev:Det blev minsann bra, mycket fint fixat! trots hemska printlinjer.. :/
Tack Tobias
De stör mindre när allt är monterat
Jag vet faktiskt inte vad de kostar Pappas känns fint och den har ett hölster i skinn.
Janne.S- Moderator
Tobias likes this post
Fint fixat med kåpan! Hur tillverkaren egentligen tänkte kring själva instrumentpanelen är emellertid en gåta.
Också: Vad skjutmått anbelangar så är dessa i det närmsta oumbärliga även bortom byggbänken.
Också: Vad skjutmått anbelangar så är dessa i det närmsta oumbärliga även bortom byggbänken.
Matt_Public- Master of DNF
Lekte lite med skjutmått i teknologin på gymnasiet.. men har PTSD efter de kurserna då läraren var en mycket märklig Chalmersingejör, rädd för sin egen skugga och med lika mycket pedagogik som en gråsten..
Känns ovärdigt att köpa Kines-skit eller motsvarande dock.. Kjell och Clas Ohlson verkar ha för runt 150..
Kommer faktiskt ihåg hur min fysiklärare (Lunds Tekniska Högskola-lärare som skrev boken vi hade! Alf Ölme) orerade om hur användbar ett BRA skjutmått är..
Ah, ja - det ser bättre ut under kåpan men första bilden på IPn ser - jobbig ut.. Hade det vart Sovjet 1986 hade man nog hällt in betong och hoppas att Väst inte fick reda på det..
Har ju beställt en i andra upplagan, ganska sent.. Blir mer och mer rädd.. Fast kanske blir en fin Stash Queen som får gräddas till pensionen..?
Känns ovärdigt att köpa Kines-skit eller motsvarande dock.. Kjell och Clas Ohlson verkar ha för runt 150..
Kommer faktiskt ihåg hur min fysiklärare (Lunds Tekniska Högskola-lärare som skrev boken vi hade! Alf Ölme) orerade om hur användbar ett BRA skjutmått är..
Ah, ja - det ser bättre ut under kåpan men första bilden på IPn ser - jobbig ut.. Hade det vart Sovjet 1986 hade man nog hällt in betong och hoppas att Väst inte fick reda på det..
Har ju beställt en i andra upplagan, ganska sent.. Blir mer och mer rädd.. Fast kanske blir en fin Stash Queen som får gräddas till pensionen..?
Tobias
Matt_Public skrev:Fint fixat med kåpan! Hur tillverkaren egentligen tänkte kring själva instrumentpanelen är emellertid en gåta.
Tack Matte
Jag tror att de gjorde en ärlig tabbe och kunde inte ändra när produktionen var igång. Just knall pall och IP skulle tjäna på att vara gjutna istället för printade.
Hade IPn legat ner så lagren hamnade på andra ledden hade nog den blivit bättre.
Tobias skrev:Lekte lite med skjutmått i teknologin på gymnasiet.. men har PTSD efter de kurserna då läraren var en mycket märklig Chalmersingejör, rädd för sin egen skugga och med lika mycket pedagogik som en gråsten..
Tack Tobias
Klart du ska bygga den.... cockpit ser inte så hemsk ut på lite avständ
Janne.S- Moderator
Tobias likes this post
Ur tjusig styrkvart och fint pulande med skarvar o resin
//Kent
//Kent
Gigabyte
TackarGigabyte skrev:Ur tjusig styrkvart och fint pulande med skarvar o resin
//Kent
Janne.S- Moderator
Tobias skrev:
Skjutmått, jo det har man ju inte.. Ett bra kostar en slant?
Ska man ha ett riktigt bra typ Mitutoyo så bli det en hel del pengar.
Fabrikatet Limit brukar vara ok för hobbybruk och kostar oftast dryga tvåhundringen, sen finns det säkert att hitta begagnade på tex Tradera.
Ursäkta OT.....snyggt knåpat i vanlig ordning Janne.
Järven
cas and Tobias like this post
Järven skrev:Tobias skrev:
Skjutmått, jo det har man ju inte.. Ett bra kostar en slant?
Ska man ha ett riktigt bra typ Mitutoyo så bli det en hel del pengar.
Fabrikatet Limit brukar vara ok för hobbybruk och kostar oftast dryga tvåhundringen, sen finns det säkert att hitta begagnade på tex Tradera.
Ursäkta OT.....snyggt knåpat i vanlig ordning Janne.
Hehehe...tack tack
Skjutmått är viktiga saker att dryfta!
Janne.S- Moderator
Tobias likes this post
Tyvärr, min TI-85 grafiska miniräknare är uträknad....Tobias skrev:Hölster till den låter manligt - miniräknare i bakfickan?
rsm.gbg skrev:Riktigt snyggt Janne, den där IPn är ju så läcker.
- Roland
Tack Rollo
Janne.S- Moderator
Tobias likes this post
Kulmåns!Janne.S skrev:Tyvärr, min TI-85 grafiska miniräknare är uträknad...Tobias skrev:Hölster till den låter manligt — miniräknare i bakfickan?
Janne.S likes this post
Passningen var oemotståndligMatt_Public skrev:Kulmåns!Janne.S skrev:Tyvärr, min TI-85 grafiska miniräknare är uträknad...Tobias skrev:Hölster till den låter manligt — miniräknare i bakfickan?
Janne.S- Moderator
Tobias likes this post
Mycket snyggt knåpat Janne! Blev väldans fint trots eländes linjer!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Azgaron skrev:Mycket snyggt knåpat Janne! Blev väldans fint trots eländes linjer!
Håkan
Tack Håkan
I dag kommer ett par bonusar gott folk!
Janne.S- Moderator
Näsa, kropp och stjärt...
Japp, idag har jag två bonusuppdateringar för er!
Normalt uppdaterar jag fredagar och söndagar men jag har uppdaterat mycket oftare på Patreon och det har lett till lite små probs med att URL:er blir för gamla och så. Jag ligger 8-9 updateringar före på Patreon just nu och det är lite mycket.
Visst ni är välkomna att följa mig på Patreon och få dagsfärska uppdateringar och mina följare får alltid uppdateringarna först plus att jag har ett bonus bygge på gång där som bara mina följare får se (en Sk50)
Men ett par fria bonusuppdateringar kommer idag
Inte så sexigt men nödvändigt...
Massa spackel till att börja med
Slipa slipa slipa...
Kolla med grundfärg...
Mer spackel här och där
Medan spacklaet härdade tittade jag lite på kroppen... Jag måste skära ut delr för att få plats med vingar och hjulbrunnar.
Mycket jobb men jag måste börja någonstans
Skar ut med kniv, bara följde kanterna med kniven tills godset poppade ut.
Jag fick Dremla (MUAHAHAHAHAHAHAHA) bort lite på insidan av kroppen för att få plats för stjärtkonen och utblåset.
Fick till en hyfsad passning till sist...torrpassade fenan också
There are some serious gaps here though and the tailcone is a wee bit smaller than the fuselage at the joint. I will ponder this...
Torrpassning av hela flygkroppen....jösses vadstor den blir!
En titt på stjärtkonen visar a fantastiska detaljer, hela grejen är 3D printad och på insidan kan man se R8 regulatorn också och styrflänsarna för täckplåtarna över reverseringsslittarna är på plats.
LAgren från printningen är väldigt tydliga på ryggåsen.
När spacklet har härdat så slipade jag försiktigt
Återställde panellinjer med dymotejp och Tamyia böjligt tejp som stöd för ristningen
Efteråt polserade jag ytan med en 4000 grit slipkudde
Lite mer grundfärg och polering
Jag får ta väck de här rören som sticker ut, det ena är dessutom skadat, för att det ska vara lättare att slipa
Limma lugnt!
Japp, idag har jag två bonusuppdateringar för er!
Normalt uppdaterar jag fredagar och söndagar men jag har uppdaterat mycket oftare på Patreon och det har lett till lite små probs med att URL:er blir för gamla och så. Jag ligger 8-9 updateringar före på Patreon just nu och det är lite mycket.
Visst ni är välkomna att följa mig på Patreon och få dagsfärska uppdateringar och mina följare får alltid uppdateringarna först plus att jag har ett bonus bygge på gång där som bara mina följare får se (en Sk50)
Men ett par fria bonusuppdateringar kommer idag
Inte så sexigt men nödvändigt...
Massa spackel till att börja med
Slipa slipa slipa...
Kolla med grundfärg...
Mer spackel här och där
Medan spacklaet härdade tittade jag lite på kroppen... Jag måste skära ut delr för att få plats med vingar och hjulbrunnar.
Mycket jobb men jag måste börja någonstans
Skar ut med kniv, bara följde kanterna med kniven tills godset poppade ut.
Jag fick Dremla (MUAHAHAHAHAHAHAHA) bort lite på insidan av kroppen för att få plats för stjärtkonen och utblåset.
Fick till en hyfsad passning till sist...torrpassade fenan också
There are some serious gaps here though and the tailcone is a wee bit smaller than the fuselage at the joint. I will ponder this...
Torrpassning av hela flygkroppen....jösses vadstor den blir!
En titt på stjärtkonen visar a fantastiska detaljer, hela grejen är 3D printad och på insidan kan man se R8 regulatorn också och styrflänsarna för täckplåtarna över reverseringsslittarna är på plats.
LAgren från printningen är väldigt tydliga på ryggåsen.
När spacklet har härdat så slipade jag försiktigt
Återställde panellinjer med dymotejp och Tamyia böjligt tejp som stöd för ristningen
Efteråt polserade jag ytan med en 4000 grit slipkudde
Lite mer grundfärg och polering
Jag får ta väck de här rören som sticker ut, det ena är dessutom skadat, för att det ska vara lättare att slipa
Limma lugnt!
Senast ändrad av Janne.S den tis nov 09 2021, 18:46, ändrad totalt 1 gång
Janne.S- Moderator
Azgaron and Tobias like this post
Tobias skrev:Oh.. Stjärt till kropp.. :/ Men du jobbar på bra!
tackar
kommer mer....
Janne.S- Moderator
Out of Glue Error
Och den andra inte fullt så sexiaga uppdateringen
Till att börja med så fick jag slut på superlim...men jag kan ju passa saker ändå.
Började med att slipa och polera stjärten...
Mer slipa....
Återgrundat.... blev av med fulisarna på ryggåsen men lite att jobba med på ändå
Det är gropar där printstöden var...provade skrapa och slipa..nu blir det spackel!
Kul kul kul...
Vidare mot hjulhusen
Efter lite Dremlande i kroppen så passade det ok....och sedan tog josen slut i Dremeln
OK, vingarna då, hur passar de?
Rätt ok till min förvåning....efter massa slipande filande och skrapande förstås!
Och andra sidan också, jag använde min defekta vinge här för att passa in. Jag antar att ersättningsvingen är likadan
Om n i undrade vad som var felet med vingen så var det att spetsen inte härdat utan är mjuk och klibbig.
Här har vi att jobba på passformen ...stora glipor!
Att passa vingen till stjärtkonen var inga probs.
Och vingarna är lika stora.... ergo, vaj på kroppen.
Så fram med skjutmåttet (shoot meassure)och..... Aha, det diffar nästan 1mm mellan höger och vänster sida!
Fram med markeringspenna och sedan slipa mot ett grovt papper med cirkulära rörelser passa ofta så fick jag detta.
Elak fog mellan kropp och stjärt ändå.
Men passningen mellan kropp och vingar är hyfsad i alla fall.
mer att jobba med men en annan dag.
limma lugnt!
Och den andra inte fullt så sexiaga uppdateringen
Till att börja med så fick jag slut på superlim...men jag kan ju passa saker ändå.
Började med att slipa och polera stjärten...
Mer slipa....
Återgrundat.... blev av med fulisarna på ryggåsen men lite att jobba med på ändå
Det är gropar där printstöden var...provade skrapa och slipa..nu blir det spackel!
Kul kul kul...
Vidare mot hjulhusen
Efter lite Dremlande i kroppen så passade det ok....och sedan tog josen slut i Dremeln
OK, vingarna då, hur passar de?
Rätt ok till min förvåning....efter massa slipande filande och skrapande förstås!
Och andra sidan också, jag använde min defekta vinge här för att passa in. Jag antar att ersättningsvingen är likadan
Om n i undrade vad som var felet med vingen så var det att spetsen inte härdat utan är mjuk och klibbig.
Här har vi att jobba på passformen ...stora glipor!
Att passa vingen till stjärtkonen var inga probs.
Och vingarna är lika stora.... ergo, vaj på kroppen.
Så fram med skjutmåttet (shoot meassure)och..... Aha, det diffar nästan 1mm mellan höger och vänster sida!
Fram med markeringspenna och sedan slipa mot ett grovt papper med cirkulära rörelser passa ofta så fick jag detta.
Elak fog mellan kropp och stjärt ändå.
Men passningen mellan kropp och vingar är hyfsad i alla fall.
mer att jobba med men en annan dag.
limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Azgaron likes this post
Åhoj! Häcken på härken var ju direkt vanvettigt vacker.
Också: Om man bara kunde förmå sig själv att finna spackel sexigt så skulle hobby-livet kunna nå helt nya höjder.
Också: Om man bara kunde förmå sig själv att finna spackel sexigt så skulle hobby-livet kunna nå helt nya höjder.
Matt_Public skrev:Åhoj! Häcken på härken var ju direkt vanvettigt vacker.
Sannerligen... mmmm....ååååååh.....stöööön....SPACKEL!
Tänk om man kunnat stänga regulatorn....hade sett annorlunda ut
Janne.S- Moderator
Tobias likes this post
Jaså? Har dom varken med A8 regulator eller lösa reverseringsklaffar?
Lite trist på en så dyr modell...
Ett fasligt slipande och meckande för att få ihop det hela. Har du kul då?
Lite trist på en så dyr modell...
Ett fasligt slipande och meckande för att få ihop det hela. Har du kul då?
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tjusigt jobbat Janne.
Jag måste medge att jag känner ett visst sug efter denna själv när jag ser dig jobba.
Men jag håller mig till 1/48, det blir tillräckligt stort det.
/Bosse
Jag måste medge att jag känner ett visst sug efter denna själv när jag ser dig jobba.
Men jag håller mig till 1/48, det blir tillräckligt stort det.
/Bosse
Marlin
Sida 8 av 24 • 1 ... 5 ... 7, 8, 9 ... 16 ... 24
Liknande ämnen
» JA37 Viggen Jetmads 1/32
» Tarangus 1/48 JA37 Viggen
» JA37 Viggen Tarangus 1/48
» Tarangus JA37
» Första bygget...en JA37:a
» Tarangus 1/48 JA37 Viggen
» JA37 Viggen Tarangus 1/48
» Tarangus JA37