JA37 Viggen Jetmads 1/32
+15
LasseThid
linusorn
Henkepenke
glimturen
Henrik Bergman
Gigabyte
Azgaron
Stefan E
rsm.gbg
Matt_Public
Järven
Tobias
Marlin
cas
Janne.S
19 posters
Sida 5 av 24
Sida 5 av 24 • 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 14 ... 24
Sv: JA37 Viggen Jetmads 1/32
Matt_Public skrev:Skapligt snygg balja, hörru!
Man tackar
Janne.S- Moderator
Mycket tjusigt hjulhus!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Tobias skrev:Riktigt fint hjulhus!
Tack Tobbe och Håkan:DAzgaron skrev:Mycket tjusigt hjulhus!
Håkan
Janne.S- Moderator
Azgaron likes this post
Då var det dags att ta sig an den främre flygkroppen och börja på cockpit. Den här modellen är så stor så jag får bita av en liten bit i taget och bara cockpiten kommer ta flera sessioner.
Idag börjar jag med det aktre skottet i sittbrunnen och först granskar jag kroppen.
Vad som stog ut direkt när jag höll flygkroppen var att något kändes konstigt. Det är en konstig linje i gjutningen, som en dålig fog mellan två delar. Märkligt men jag får väl göra något åt den så småningom.
Sittbrunnen ser himla fin ut, det är tydligt att de 3D printade kroppen och sedan gjorde en gjutning på den eftersom jag hittar printlager på den gjutna biten.
Det finns utrymme för förbättringar. det ska gå massa kablar och grejer bakom knallpallen och vissa syns ganska väl. Jag markerade några ställen för förbättringar.
Sedan stoppade jag in stolen för att se hur mycker den täcker.
Limmade på de få delarna som fanns i modellen.
Sedan letade jag fram mitt Punch & Die set för att göra anslutningar.....små saker.
Limmade anslutningarna på plats och sedan satte jag dit kablarna.
Stoppade dit stolen igen för att se hur allt passar .....och bröt av stolsäkringen
Sedan torrpassade jag sido konsollerna.... ser fint ut, jäkla fina detaljer!
Sedan va det dags att grunda.
MRPs ljusblågrå är en bra färg för cockpit.
När sidokonsollerna var målade så lade jag dom åt sidan för en annan dag och en annan uppdatering. Det är det aktre skottet som gäller idag
Golvet målades i cockpit färg men det aktre skottet ska bli i aluminium.
MAskade golvet
Målade med Alclad white aluminium
detaljmålning av kablar och anslutningar
Efter det blev det en Nulnoil wash, torrborstning med aluminium och sedan en mattlack för att riktigt få ner glansen och med det var det klart.
I med knallpallen bara för att det är kul
Det var allt för idag
Limma lugnt!
Idag börjar jag med det aktre skottet i sittbrunnen och först granskar jag kroppen.
Vad som stog ut direkt när jag höll flygkroppen var att något kändes konstigt. Det är en konstig linje i gjutningen, som en dålig fog mellan två delar. Märkligt men jag får väl göra något åt den så småningom.
Sittbrunnen ser himla fin ut, det är tydligt att de 3D printade kroppen och sedan gjorde en gjutning på den eftersom jag hittar printlager på den gjutna biten.
Det finns utrymme för förbättringar. det ska gå massa kablar och grejer bakom knallpallen och vissa syns ganska väl. Jag markerade några ställen för förbättringar.
Sedan stoppade jag in stolen för att se hur mycker den täcker.
Limmade på de få delarna som fanns i modellen.
Sedan letade jag fram mitt Punch & Die set för att göra anslutningar.....små saker.
Limmade anslutningarna på plats och sedan satte jag dit kablarna.
Stoppade dit stolen igen för att se hur allt passar .....och bröt av stolsäkringen
Sedan torrpassade jag sido konsollerna.... ser fint ut, jäkla fina detaljer!
Sedan va det dags att grunda.
MRPs ljusblågrå är en bra färg för cockpit.
När sidokonsollerna var målade så lade jag dom åt sidan för en annan dag och en annan uppdatering. Det är det aktre skottet som gäller idag
Golvet målades i cockpit färg men det aktre skottet ska bli i aluminium.
MAskade golvet
Målade med Alclad white aluminium
detaljmålning av kablar och anslutningar
Efter det blev det en Nulnoil wash, torrborstning med aluminium och sedan en mattlack för att riktigt få ner glansen och med det var det klart.
I med knallpallen bara för att det är kul
Det var allt för idag
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Azgaron likes this post
Slött av dem att inte putsa bort linjerna före avgjutningen, dock alls ingen skugga över ditt gedigna arbete. Toksnyggt, ju!
Matt_Public- Master of DNF
Marlin skrev:Rackarnas vad snyggt du bygger Janne.
/Bosse
Matt_Public skrev:Slött av dem att inte putsa bort linjerna före avgjutningen, dock alls ingen skugga över ditt gedigna arbete. Toksnyggt, ju!
rsm.gbg skrev:Toksnyggt är ordet
- Roland
Tack grabbar
Jo, det är lite störigt med alla dessa ränder överallt :/
Janne.S- Moderator
Luften jag andas...
Hejsan,
rör mig bort från den omedelbara cockpitområdet och fokuserar på luftintagen!
Insidorna av hålen för luftkanalerna är rätt grova så de måste.....
... DREMLAS!!! MUAHAHAHAHAHAHAH!!
Självklart förstörde jag den dramatiska effekten genom att ha fel verktyg på :/
Hur som så var Dremlandet framgångsrikt och kanalerna passade perfa.
Japp, man kommer se jättemycket när luftintagen ät på plats
Hyfsad passform men ändarna är lite grova och ojämna.
Jag kör på med 90 grit sandpapper, jag gör cirkulära rörelser med delen på papperet så det blit jämnt och rakt.
Mycket bättre, slipade kroppsändarna också när jag ändå hade papperet framför mig.
Putsade det här lilla insuget/utblåset...
Heh, bara klickade på plats.
Här är fläktfronten, den i mitt tycke finaste och mest imponerande 3D printade mästerstycket!
Fläktfronten och intagen grundade i blank svart.
Fläktfronten målades i Alclad Polished Aluminium...lite mer skinande än den White aluminium jag målade luftkanalerna med.
Se så fin fläktfronten ser ut...synd bara att man kommer behöva ett endoskop för att se den .P
Blanklackade kanalerna och blåste Alclad Pale Burnt Metal, det ändrar glansen och får en lite gulaktig nyans som från antikorrosionsbehandlingen.
Dags att limma!
Fick trimma luftkanalen omedelbart framför fronten för att den skulle passa.
Och allt på plats, intressant hur mycket mindre fläktfronten är proportionellt mot tarangus, inte för att gnälla på tarangus men det här känns mer rätt.
Redan svårt att se fläktfronten där inne utan ljus.
Innan luftintagen ska på plats så är det en liten grej som måste fixas.
Det går en liten stång genom insugskanten precis där hacket är. Jag gjorde den av pianotråd, borrade ett litet hål och tryckte igenom den...
Klippte av med en pianotrådsavbitare och slipade änden.
Sedan limmade jag in luftintagen. Passformen var ok men intagen är lite mindre än där de ansluter till kroppen så det blir ett steg mellan dom....måste hanteras, brutalt!
Dags att stoppa in RAT-huset
En annan smart lösning av Jetmads, de har gjort printade block som hjälper att att hålla och styra kroppshalvorna när de ska limmas ihop, brilljant!
VAr bara tvungen att torrpassa.....riktigt bra passform, inte Tamiya men bättre än många andra plastmodeller jag byggt, jag är impregnerad!
Mitt brutala sätt att få bukt med steget till luftintagen var att skrapa med mitt skrapverktyg tills det passade. Ända sättet om man inte vill bli galen, detaljerna blir lätta att återskapa.
Sedan massa spackel, det får härda till imorgon då jag putsar allt och fixar detaljerna
Resultatet av dagen session
Limma lugnt!
Hejsan,
rör mig bort från den omedelbara cockpitområdet och fokuserar på luftintagen!
Insidorna av hålen för luftkanalerna är rätt grova så de måste.....
... DREMLAS!!! MUAHAHAHAHAHAHAH!!
Självklart förstörde jag den dramatiska effekten genom att ha fel verktyg på :/
Hur som så var Dremlandet framgångsrikt och kanalerna passade perfa.
Japp, man kommer se jättemycket när luftintagen ät på plats
Hyfsad passform men ändarna är lite grova och ojämna.
Jag kör på med 90 grit sandpapper, jag gör cirkulära rörelser med delen på papperet så det blit jämnt och rakt.
Mycket bättre, slipade kroppsändarna också när jag ändå hade papperet framför mig.
Putsade det här lilla insuget/utblåset...
Heh, bara klickade på plats.
Här är fläktfronten, den i mitt tycke finaste och mest imponerande 3D printade mästerstycket!
Fläktfronten och intagen grundade i blank svart.
Fläktfronten målades i Alclad Polished Aluminium...lite mer skinande än den White aluminium jag målade luftkanalerna med.
Se så fin fläktfronten ser ut...synd bara att man kommer behöva ett endoskop för att se den .P
Blanklackade kanalerna och blåste Alclad Pale Burnt Metal, det ändrar glansen och får en lite gulaktig nyans som från antikorrosionsbehandlingen.
Dags att limma!
Fick trimma luftkanalen omedelbart framför fronten för att den skulle passa.
Och allt på plats, intressant hur mycket mindre fläktfronten är proportionellt mot tarangus, inte för att gnälla på tarangus men det här känns mer rätt.
Redan svårt att se fläktfronten där inne utan ljus.
Innan luftintagen ska på plats så är det en liten grej som måste fixas.
Det går en liten stång genom insugskanten precis där hacket är. Jag gjorde den av pianotråd, borrade ett litet hål och tryckte igenom den...
Klippte av med en pianotrådsavbitare och slipade änden.
Sedan limmade jag in luftintagen. Passformen var ok men intagen är lite mindre än där de ansluter till kroppen så det blir ett steg mellan dom....måste hanteras, brutalt!
Dags att stoppa in RAT-huset
En annan smart lösning av Jetmads, de har gjort printade block som hjälper att att hålla och styra kroppshalvorna när de ska limmas ihop, brilljant!
VAr bara tvungen att torrpassa.....riktigt bra passform, inte Tamiya men bättre än många andra plastmodeller jag byggt, jag är impregnerad!
Mitt brutala sätt att få bukt med steget till luftintagen var att skrapa med mitt skrapverktyg tills det passade. Ända sättet om man inte vill bli galen, detaljerna blir lätta att återskapa.
Sedan massa spackel, det får härda till imorgon då jag putsar allt och fixar detaljerna
Resultatet av dagen session
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Azgaron and Järven like this post
Fint fixat lite här och var, minsann, men vilken jumlarns fläkt!
Fläktbladen var verkligen fina ja! Men håller med.. Lägg ett endoskop bredvid kabinettet sen? Eller ta med modellen om du får en remiss på rekto- alt gastroskopi?
Snyggt jobbat!
Snyggt jobbat!
Tobias
Ja, jäklar, den fläktfronten gick inte av för hackor!
Vilket läckert bygge, och vilken väl genomtänkt modell det verkar vara, jag blir bara mer o mer otålig!
Min kommer naturligtvis att bli en Kallinge-kärra (F17, "Quintus")!
Stefan
Vilket läckert bygge, och vilken väl genomtänkt modell det verkar vara, jag blir bara mer o mer otålig!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
"Som kontrast till vad ni vanligtvis får vara med om tänkte jag bjuda på en frisk fläkt."Tobias skrev:Eller ta med modellen om du får en remiss på rekto- eller gastroskopi?
Visst är det utblåset för startmotor man ser du monterat här ?
Har Jetmads fått med luckan för Akankylning i satsen ?
Den ska tydligen vara i öppet läge på marken på JA, många som missar den på Tangarus.
Järven
Matt_Public skrev:Fint fixat lite här och var, minsann, men vilken jumlarns fläkt!
Tackar
Tobias skrev:Fläktbladen var verkligen fina ja! Men håller med.. Lägg ett endoskop bredvid kabinettet sen? Eller ta med modellen om du får en remiss på rekto- alt gastroskopi?
Snyggt jobbat!
Tack, ja det kan ju vara en tanke
Tack StefanStefan E skrev:Ja, jäklar, den fläktfronten gick inte av för hackor!
Stefan
Ja du kommer få mycket nöje av den, lite småmissar här och där men fantastiska detaljer och prisvärd modell
Järven skrev:
Visst är det utblåset för startmotor man ser du monterat här ?
Har Jetmads fått med luckan för Akankylning i satsen ?
Den ska tydligen vara i öppet läge på marken på JA, många som missar den på Tangarus.
Tack Järven
Du kan ha rätt.
Akankylningen verkar vara stängd.....har du någon bild på hur det ska se ut?
Janne.S- Moderator
Järven likes this post
Japp.
Bilden är tagen av Emil Lindberg, det var även han som tipsade om dess existens och funktion i Viggengruppen på FB om jag inte missminner mig.
Han brukar ha bra koll så jag tog han på orden, men du kan ju alltid dubbelkolla men någon insatt så inte jag lurar dig till något som blir galet.
Så här gjorde jag en enkel lösning på Tangarus modell:
Första bygget...en JA37:a - Sida 16 (swedishforum.se)
Bilden är tagen av Emil Lindberg, det var även han som tipsade om dess existens och funktion i Viggengruppen på FB om jag inte missminner mig.
Han brukar ha bra koll så jag tog han på orden, men du kan ju alltid dubbelkolla men någon insatt så inte jag lurar dig till något som blir galet.
Så här gjorde jag en enkel lösning på Tangarus modell:
Första bygget...en JA37:a - Sida 16 (swedishforum.se)
Järven
Azgaron and Janne.S like this post
Lysande snyggt jobbat Janne! Blev ju fint i både cockpit och insug med fläkt!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
*Djup suck av vällust*
Det här, det är fina grejjer det!
Möllan och framför allt inkråmet ser ju ut precis som jag minns det i huvudet, men det var ju 1997 när jag var VPL FPL-MEK på F7 så det var ju ett bra tag sen, och det har ju blivit lite lösningsmedel efter det...
När Henrik så tydligt förklarade allt så kom det tillbaka, som det där pumphandtaget man fick streta med när kärrorna skulle knuffas ut till linjen på morgonkvisten.
JAg har ändå för mig att man fyllde på syrgas och vågledar-tryckluft här men det kan ha varit unikt för AJ?
Eller så har jag drömt.
Tack för att du trots allt delar med dig av detta bygge i gratisform Janne!
Möllan och framför allt inkråmet ser ju ut precis som jag minns det i huvudet, men det var ju 1997 när jag var VPL FPL-MEK på F7 så det var ju ett bra tag sen, och det har ju blivit lite lösningsmedel efter det...
När Henrik så tydligt förklarade allt så kom det tillbaka, som det där pumphandtaget man fick streta med när kärrorna skulle knuffas ut till linjen på morgonkvisten.
JAg har ändå för mig att man fyllde på syrgas och vågledar-tryckluft här men det kan ha varit unikt för AJ?
Eller så har jag drömt.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Azgaron skrev:Lysande snyggt jobbat Janne! Blev ju fint i både cockpit och insug med fläkt!
Håkan
Tack Håkan
cas skrev:*Djup suck av vällust*
Eller så har jag drömt.
Tack Christer
Javisst gör jag det...bara en fördröjning på en dryg vecka
Jag kommer fortsätta dela mina byggen som förr bara en liten fördröjning så de som följer mig på Patreon får lite valuta
Det är ett bra sätt att finansiera mitt plastmissbruk och det är precis i början så jag har inte så många följare än. Det finns gratis innehåll på sidan också men det ärcstort sett det jag delar på forumen än så länge.
Ni är välkomna att ta er en titt
Janne.S- Moderator
Azgaron likes this post
P.S. angående Patreon, blev precis varse att många trodde att det beloppet som står på sidan är det man betalar men så är det inte utan det är mitt totala patronage, vill man prenumerera så kostar det från 5-10kr\mån till så mycket man vill betala.
Så jäkla bra är jag inte så folk betalar 300 spänn i månaden för att se vad jag gör i mitt hobbyrum
Så jäkla bra är jag inte så folk betalar 300 spänn i månaden för att se vad jag gör i mitt hobbyrum
Janne.S- Moderator
Pjuh! Det vore ju i det närmaste Onlyfans-belopp.Janne.S skrev: Så jäkla bra är jag inte så folk betalar 300 spänn i månaden för att se vad jag gör i mitt hobbyrum.
cas likes this post
Nä fan, då hade vi nog allt krävt lite naket med!
Vem vet, du kanske kan sälja ditt badvatten med??
Vart hade vi länken nu igen? Ganska modest kostnad ju..
Vem vet, du kanske kan sälja ditt badvatten med??
Vart hade vi länken nu igen? Ganska modest kostnad ju..
Tobias
Tobias skrev:Vem vet, du kanske kan sälja ditt badvatten med?
Tobias likes this post
Sida 5 av 24 • 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 14 ... 24
Liknande ämnen
» JA37 Viggen Jetmads 1/32
» Tarangus 1/48 JA37 Viggen
» JA37 Viggen Tarangus 1/48
» Tarangus JA37
» Första bygget...en JA37:a
» Tarangus 1/48 JA37 Viggen
» JA37 Viggen Tarangus 1/48
» Tarangus JA37