JA37 Viggen Jetmads 1/32
+15
LasseThid
linusorn
Henkepenke
glimturen
Henrik Bergman
Gigabyte
Azgaron
Stefan E
rsm.gbg
Matt_Public
Järven
Tobias
Marlin
cas
Janne.S
19 posters
Sida 4 av 24
Sida 4 av 24 • 1, 2, 3, 4, 5 ... 14 ... 24
Sv: JA37 Viggen Jetmads 1/32
Änte möcke....jag är helt grön på det här med patreon...min första följare betalar 15 spänn i månaden. Sedan ska det tydligen vara en stege med olika förmåner men jag har inte satt mig in i det hela än. Jag säger som det är....jag blev tvingad av polare att starta, så jag startade för att slippa deras tjatGigabyte skrev:Så vad kostar det att få del av dina byggen tidigare och tips ?
Janne.S- Moderator
Tänker att jag fortsätter så här där jag tar bilder av bygget över byggbordet och när komponenten är klar så fotar jag den mot en vit bakgrund.
Låter som en plan, blir så mycket mera focus på delen när den framträder i ensamt majestät.
Hur tycker du det går att jobba i Resin ?
Själv upplever jag min Volvo 959 Bogbil som mycket mera bråkig att få loss bitar från gjutblock och slipa är det är att jobba med traditionell plast, fast man kanske vänjer sig.
Järven
Tycker resin är ganska lättarbetat, dammar något fruktansvärt när man dremlar så mask är bra att ha.Järven skrev:
Tänker att jag fortsätter så här där jag tar bilder av bygget över byggbordet och när komponenten är klar så fotar jag den mot en vit bakgrund.
Låter som en plan, blir så mycket mera focus på delen när den framträder i ensamt majestät.
Hur tycker du det går att jobba i Resin ?
Själv upplever jag min Volvo 959 Bogbil som mycket mera bråkig att få loss bitar från gjutblock och slipa är det är att jobba med traditionell plast, fast man kanske vänjer sig.
Det är lätt att få loss delar från gjutblock, man rispar med en kniv och sedan bryter man. Titta på min iranska F-86...mycket resin i den och jag berättar hur jag får loss de olika delarna.
Janne.S- Moderator
Får väl hänga påJanne.S skrev:Änte möcke....jag är helt grön på det här med patreon...min första följare betalar 15 spänn i månaden. Sedan ska det tydligen vara en stege med olika förmåner men jag har inte satt mig in i det hela än. Jag säger som det är....jag blev tvingad av polare att starta, så jag startade för att slippa deras tjatGigabyte skrev:Så vad kostar det att få del av dina byggen tidigare och tips ?
//Kent
Gigabyte
Janne.S likes this post
Gigabyte skrev:Får väl hänga påJanne.S skrev:Änte möcke....jag är helt grön på det här med patreon...min första följare betalar 15 spänn i månaden. Sedan ska det tydligen vara en stege med olika förmåner men jag har inte satt mig in i det hela än. Jag säger som det är....jag blev tvingad av polare att starta, så jag startade för att slippa deras tjatGigabyte skrev:Så vad kostar det att få del av dina byggen tidigare och tips ?
//Kent
Hahaha, bra det!
För övriga som inte prenumererar på mig...ni får vänta till i helgen med hur RATen blev.
Janne.S- Moderator
Idag började jag att diska lite....eh, alltså tvätta resindelarna i varmt vatten och disk medel för att få bort klegget som gör att de släpper från gjutformarna.
Låt oss se vad för en RAT Jetmads har kokat ihop åt oss...
Delarna är 3D printade och jag hade lite vag panik när jag klippte loss delarna från printstagen, otroligt nog pajade jag inget!
Efter att ha putsat delarna gjorde jag dom redo för grundfärg.
Grundade i Alclad svart.
Sedan blåste jag på Alclad White Aluminium.
Med det så var kanvasen redo för detaljer, washer och grejer.
Här ett tips på ett bra ställe med referenser!
http://www.plasticwarfare.se/2014/11/viggen-details/
Vidare till målandet!
Jag har ingen aning vad för saker dess är med de har en grön-gyllene glans och när domarna kisar in i luckan så är det ju kul för dom att se något där ;P
Det målades med Citadel Auric Amor Gold och en förtunnad strykning med Balthasar gold sedan en torrborstning med Retribution Armor och en wash med Nulnoil.
Sedan var det dags att detaljmåla RAT huset, inget vidunderligt utan lite blått på anslutningar och sandgult för etiketter slutligen lite svart och vitt för mätartavlorna.
och Nulnoil på det.
Så var det dags att karva lite!
Inte så dramatiskt som det låter utan Jetmads hade försynen att ge valet till stängd eller öppen lucka, för öppet så bara karvar man utefter kanterna där de gjort försvagningar. Det gör inget
om man pajar luckan eftersom det finns en detaljerad 3 D printad dito.
Par drag med kniven så var det klart, enda abret är att överkanten är rätt tjock men det är svårt att göra något åt det då RAT huset är gjort för att passa som det är.. väljer mina strider gör jag
RATen är klar och jag är nöjd:D
En torrpassning i skrovet visar vad som syns.
Och slutligen ett par bilder på den färdiga RAThuset
Limma lugnt!
Låt oss se vad för en RAT Jetmads har kokat ihop åt oss...
Delarna är 3D printade och jag hade lite vag panik när jag klippte loss delarna från printstagen, otroligt nog pajade jag inget!
Efter att ha putsat delarna gjorde jag dom redo för grundfärg.
Grundade i Alclad svart.
Sedan blåste jag på Alclad White Aluminium.
Med det så var kanvasen redo för detaljer, washer och grejer.
Här ett tips på ett bra ställe med referenser!
http://www.plasticwarfare.se/2014/11/viggen-details/
Vidare till målandet!
Jag har ingen aning vad för saker dess är med de har en grön-gyllene glans och när domarna kisar in i luckan så är det ju kul för dom att se något där ;P
Det målades med Citadel Auric Amor Gold och en förtunnad strykning med Balthasar gold sedan en torrborstning med Retribution Armor och en wash med Nulnoil.
Sedan var det dags att detaljmåla RAT huset, inget vidunderligt utan lite blått på anslutningar och sandgult för etiketter slutligen lite svart och vitt för mätartavlorna.
och Nulnoil på det.
Så var det dags att karva lite!
Inte så dramatiskt som det låter utan Jetmads hade försynen att ge valet till stängd eller öppen lucka, för öppet så bara karvar man utefter kanterna där de gjort försvagningar. Det gör inget
om man pajar luckan eftersom det finns en detaljerad 3 D printad dito.
Par drag med kniven så var det klart, enda abret är att överkanten är rätt tjock men det är svårt att göra något åt det då RAT huset är gjort för att passa som det är.. väljer mina strider gör jag
RATen är klar och jag är nöjd:D
En torrpassning i skrovet visar vad som syns.
Och slutligen ett par bilder på den färdiga RAThuset
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Azgaron likes this post
Den blev riktigt fin. Syns lagom mycket? Men en riktigt trevlig detalj.
Påminner ju lite om ölfat men tippar på att det inte är det, även om det hade vart trevligt..
Påminner ju lite om ölfat men tippar på att det inte är det, även om det hade vart trevligt..
Tobias
Snyggt jobbat!
Gissar att ingen av er, vet vad som finns i det utrymmet och var det är till för.
/Henrik
Gissar att ingen av er, vet vad som finns i det utrymmet och var det är till för.
/Henrik
Henrik Bergman
cas and Tobias like this post
Jo.. cas har nog berättat.. Var det inte.. Det var skillnad på SF och resten så något med radarn?
Tobias
Tobias skrev:Den blev riktigt fin. Syns lagom mycket? Men en riktigt trevlig detalj.
Hahahaha, fredags association? Tackar
TacKHenrik Bergman skrev:Snyggt jobbat!
/Henrik
Jag har inte en susning om vad det är för prylar...så sitter du inne med info så ut med det!
Tobias skrev:Jo.. cas har nog berättat.. Var det inte.. Det var skillnad på SF och resten så något med radarn?
Inte för mig
Janne.S- Moderator
Tobias likes this post
Henrik Bergma skrev:Gissar att ingen av er, vet vad som finns i det utrymmet och var det är till för.
/Henrik
Nu blev det spännande, menar du i dom guldfärgade burkarna ?
Vild gissning:
Har med hydralolja att göra.
Senast ändrad av Järven den fre okt 15 2021, 21:55, ändrad totalt 1 gång
Järven
Tackar....även om själva turbinen inte är gjord, det är själva burken med propellern som hänger ut i luckanJärven skrev:Jäkligt snygg Nödturbin måste jag säga.
Janne.S- Moderator
Järven likes this post
Snyggt knåpat och målat Janne!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Tack HåkanAzgaron skrev:Snyggt knåpat och målat Janne!
Håkan
Janne.S- Moderator
Om vi börjar med de översta cylindrarna, så är det hydraultankarna för system 1 och 2.
Därunder syns två filter för samma system.
Den röda ringen till vänster, är munstycket för brandsläckning av startmotorn (GTS - Gas Turbine Starter).
Under den sitter en mikrobrytare (röd prick) som indikerar öppen eller stängd RAT-lucka.
På höger sida sitter det några mätare som visar det hydraultryck man kan pumpa upp, samt kvävgastryck i hydraulsystemet.
Ovanför handpumpen på höger sida finns det finns en lampa som tänds vid brand i GTS.
Strömbrytaren till vänster om lampan används vid test av brandvarningssystemet.
Handpumpen är till för att pumpa upp bromstryck som används i samband med bogsering/rangering.
/Henrik
Henrik Bergman
Azgaron, Janne.S, Tobias and Järven like this post
Janne.S skrev:Tackar....även om själva turbinen inte är gjord, det är själva burken med propellern som hänger ut i luckanJärven skrev:Jäkligt snygg Nödturbin måste jag säga.
Såklart sant, men holken den ska bo i blev snygg.
Hanrik@
Visst är det väl så att Nödgeneratorn ger både ström och hydraltryck ?
Järven
Härligt att se dig i action Janne!
Hysteriskt med prylar på den där!
Snygg knallpall och råtta!
Visst är det väl så att Nödgeneratorn ger både ström och hydraltryck ?
Nej, Endast ström.
Det finns en reservhydraulpump som även kan manövreras på marken vid service och underhåll.
/Henrik
Henrik Bergman
Henrik Bergman skrev:
Om vi börjar med de översta cylindrarna, så är det hydraultankarna för system 1 och 2.
Därunder syns två filter för samma system.
Den röda ringen till vänster, är munstycket för brandsläckning av startmotorn (GTS - Gas Turbine Starter).
Under den sitter en mikrobrytare (röd prick) som indikerar öppen eller stängd RAT-lucka.
På höger sida sitter det några mätare som visar det hydraultryck man kan pumpa upp, samt kvävgastryck i hydraulsystemet.
Ovanför handpumpen på höger sida finns det finns en lampa som tänds vid brand i GTS.
Strömbrytaren till vänster om lampan används vid test av brandvarningssystemet.
Handpumpen är till för att pumpa upp bromstryck som används i samband med bogsering/rangering.
/Henrik
Tack Henrik för den genomgången!
rsm.gbg skrev:Rackarns vackert och detaljerat
- Roland
Tack Rollo
Tack Rickardglimturen skrev:Härligt att se dig i action Janne!
Makalösa detaljer....och den är kul att bygga.
Var redo för nästa uppdatering där jag ger mig på noshjulbrunnen!
Janne.S- Moderator
Azgaron likes this post
Rackarns vad snyggt detta blir.
En himla tur att jag inte bygger i 1/32, annars hade jag blivit tvungen att köpa denna.
Det får räcka med Tarangus 1/48 versioner för min del.
/Bosse
En himla tur att jag inte bygger i 1/32, annars hade jag blivit tvungen att köpa denna.
/Bosse
Marlin
Marlin skrev:Rackarns vad snyggt detta blir.
/Bosse
Hehehe...vem bygger 1/32? Kunde bara inte säga nej till det här
Janne.S- Moderator
Nästa lilla minimodell, som är en del av helheten är noshjulhuset.
Det tog lite sökande efter bra bilder som referens men det ska nog kunna bli något av det här
Först en titt på den fina 3D printade delen....vilka detaljer! Men lagren från själva printningen är rätt synliga på svåra ställen, så jag gör helt enkelt inget åt det
De klara printade delarna var inte jättteklara...behövde jobbas med.
Den till vänster är polerad och den högra som den kommer i...gjutblocket?
Menne lite gnussande med lite sådant här på en tops....
Så blir det något som detta.
Sedan maskar jag med en häftmasseboll över linsen.
Så själva hjulbrunnen...
Grundade i svart och sedan blåste jag XF-73 Dark Green (JGSDF) och post shejdade lite med XF-51 Khaki Drab
Sedan detaljmålande så gott jag kunde. Rör i silver, kablar i grått och svart, etiketter i sandgult och sidopanelerna i rå sienna.
härnäst lite dekaler, den här panelen ska bak i brunnen och målades med ljusgrått.
Ett par dekaler i brunnen också
Så här blev landnings ljuset.
Sedan på med Citadel Nuln oil
När det torkat torrborstade jag med hudfärg och limmade dit saker och avslutade med mattlack
Lite damm med pigment och så var det klart.
Limma lugnt!
Det tog lite sökande efter bra bilder som referens men det ska nog kunna bli något av det här
Först en titt på den fina 3D printade delen....vilka detaljer! Men lagren från själva printningen är rätt synliga på svåra ställen, så jag gör helt enkelt inget åt det
De klara printade delarna var inte jättteklara...behövde jobbas med.
Den till vänster är polerad och den högra som den kommer i...gjutblocket?
Menne lite gnussande med lite sådant här på en tops....
Så blir det något som detta.
Sedan maskar jag med en häftmasseboll över linsen.
Så själva hjulbrunnen...
Grundade i svart och sedan blåste jag XF-73 Dark Green (JGSDF) och post shejdade lite med XF-51 Khaki Drab
Sedan detaljmålande så gott jag kunde. Rör i silver, kablar i grått och svart, etiketter i sandgult och sidopanelerna i rå sienna.
härnäst lite dekaler, den här panelen ska bak i brunnen och målades med ljusgrått.
Ett par dekaler i brunnen också
Så här blev landnings ljuset.
Sedan på med Citadel Nuln oil
När det torkat torrborstade jag med hudfärg och limmade dit saker och avslutade med mattlack
Lite damm med pigment och så var det klart.
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Azgaron and Marlin like this post
Sida 4 av 24 • 1, 2, 3, 4, 5 ... 14 ... 24
Liknande ämnen
» JA37 Viggen Jetmads 1/32
» Tarangus 1/48 JA37 Viggen
» JA37 Viggen Tarangus 1/48
» Tarangus JA37
» Första bygget...en JA37:a
» Tarangus 1/48 JA37 Viggen
» JA37 Viggen Tarangus 1/48