JA37 Viggen Jetmads 1/32
+15
LasseThid
linusorn
Henkepenke
glimturen
Henrik Bergman
Gigabyte
Azgaron
Stefan E
rsm.gbg
Matt_Public
Järven
Tobias
Marlin
cas
Janne.S
19 posters
Sida 3 av 24
Sida 3 av 24 • 1, 2, 3, 4 ... 13 ... 24
Sv: JA37 Viggen Jetmads 1/32
Matt_Public skrev:Skol-Viggen är fräsigast, för kvistingen!
En av de två sista flygande viggarna
Janne.S- Moderator
Jag vet att ni har väntat tålmodigt medan jag gjort klar min backlog men nu är det dags, min första byggpost!
Jag har inte öppnat lådan sedan jag gjorde lådtitten, jag var rädd att jag inte kunde motså frestelsen:P
Nu är locket av för gott och jag började med knallpallen per instruktionen
Konstigt med inga gjutramar i bara resinlådor med 3D printade delar..känns udda och lite läskigt att plocka ur lådorna
Ok, delarna ser fina ut men hur tar jag loss dom utan att förstöra något?
Jag klippte loss delarna försiktigt med min sidavbitare och det kändes som om jag deasrmerade en bomb!
När man klipper loss de printade stagen så säger det ofta ping och staget bra flyger iväg...liksom små delar när jag klippte loss dom från blocket.
Det är spänningar i stagen och allt är skört tror inte sidavbitare är rätt verktyg för att ta loss grejerna. ska nog prova dekalsaxen istället.
Så det är vad man har att göra med när man börjar....spänningar plus sköra delar...som flyger iväg
Hursom så fick jag loss delarna till stolen.
En annan sak är de synliga printlagren, som årsringar på delarna, de måste putsas väck på något sätt...Jag bärjade med att slipa försiktigt.
Jag upptäckte att det gick snabbare att skrapa delarna och man har dessutom bättre kontroll än om man slipar.
Uj, det här såg inte vackert ut, tufft att skrapa utan att mista detaljer.
Men med försiktigt skrapande med en kniv eller skrapverktyg så går det.
Jösses, vilka detaljer!
Tappade jag bort en del? jajjemen...en sådan här flög all världens väg, får väl scratcha en ny :/
Jag limmade ihop knallpallen för att inte slarva bort mer delar...ser rätt fräck ut
Sådär, knallpallen redo för prajmer och målning!
Det var allt för denna gången!
Limma lugnt!
Jag har inte öppnat lådan sedan jag gjorde lådtitten, jag var rädd att jag inte kunde motså frestelsen:P
Nu är locket av för gott och jag började med knallpallen per instruktionen
Konstigt med inga gjutramar i bara resinlådor med 3D printade delar..känns udda och lite läskigt att plocka ur lådorna
Ok, delarna ser fina ut men hur tar jag loss dom utan att förstöra något?
Jag klippte loss delarna försiktigt med min sidavbitare och det kändes som om jag deasrmerade en bomb!
När man klipper loss de printade stagen så säger det ofta ping och staget bra flyger iväg...liksom små delar när jag klippte loss dom från blocket.
Det är spänningar i stagen och allt är skört tror inte sidavbitare är rätt verktyg för att ta loss grejerna. ska nog prova dekalsaxen istället.
Så det är vad man har att göra med när man börjar....spänningar plus sköra delar...som flyger iväg
Hursom så fick jag loss delarna till stolen.
En annan sak är de synliga printlagren, som årsringar på delarna, de måste putsas väck på något sätt...Jag bärjade med att slipa försiktigt.
Jag upptäckte att det gick snabbare att skrapa delarna och man har dessutom bättre kontroll än om man slipar.
Uj, det här såg inte vackert ut, tufft att skrapa utan att mista detaljer.
Men med försiktigt skrapande med en kniv eller skrapverktyg så går det.
Jösses, vilka detaljer!
Tappade jag bort en del? jajjemen...en sådan här flög all världens väg, får väl scratcha en ny :/
Jag limmade ihop knallpallen för att inte slarva bort mer delar...ser rätt fräck ut
Sådär, knallpallen redo för prajmer och målning!
Det var allt för denna gången!
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Azgaron and cas like this post
Snudd på mer spänning i den än i elektriska stolen.
Heja på! Det här reder du som en hel karl.
Heja på! Det här reder du som en hel karl.
Matt_Public- Master of DNF
En gles Janne-skog?
Blir livrädd för den modellen nu, lär bli en Stash-queen tills jag har en större lägenhet iaf.. När den kommer om månader..
Tur jag kan se dig och lära av ditt bygge - som garanterat blir fint! ;9
Blir livrädd för den modellen nu, lär bli en Stash-queen tills jag har en större lägenhet iaf.. När den kommer om månader..
Tobias
Det är lite andra byggtekniker än plast, resin är så skört!
Snygg start i alla fall!
Stefan
Snygg start i alla fall!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Snyggt jobbat Janne, och kul att bygget är igång.
Gällande loss tagandet av de printade delarna har jag använt mig av min resin såg för att få bort stagen från gjutplattan.
På så sätt har jag klarat mig hittills från att delar flyger iväg ut i världsrymden.
/Bosse
Gällande loss tagandet av de printade delarna har jag använt mig av min resin såg för att få bort stagen från gjutplattan.
På så sätt har jag klarat mig hittills från att delar flyger iväg ut i världsrymden.
/Bosse
Marlin
Snyggt jobbat, jag som tyckte det var mycket resin på min Grip
små fina sågar dessa använder jag på små fina resin delar, kommer åt att såga överallt.
Supertunna, men man pajar dom ganska lätt, dom blir krokiga
- Rolansd
små fina sågar dessa använder jag på små fina resin delar, kommer åt att såga överallt.
- Rolansd
rsm.gbg
Matt_Public likes this post
var ju en lite nervslitande historia att få loss alla pinaler hela
Snyggt jobbat med resinet
//Kent
//Kent
Gigabyte
Tobias skrev:En gles Janne-skog?
Tack Tobias
jo man får poppa en och annan valium känns det som
Men det går....bara man är försiktig.
Tack Stefan, jo det gäller att ha tungan i rätt mun.Stefan E skrev:Det är lite andra byggtekniker än plast, resin är så skört!
Snygg start i alla fall!
Stefan
Tack Bosse....får anskaffas vid tillfälle.Marlin skrev:Snyggt jobbat Janne, och kul att bygget är igång.
/Bosse
rsm.gbg skrev:Snyggt jobbat, jag som tyckte det var mycket resin på min Grip
- Rolansd
Tack Roland
Gigabyte skrev:var ju en lite nervslitande historia att få loss alla pinaler hela
//Kent
Tack Kent
Janne.S- Moderator
Tobias likes this post
Vidare med knallpallen!
Prajmade i Alclad gray primer.
Och blåste White Aluminium över ramen.
Älskar selen, målade i Light Ghost Gray och XF-11 JN Green
Och med det så limmade jag ihop knallpallen, jag gillar vad jag ser!
Jag målade parapacken i FS34079, Sätesskyddet i XF-61 Dark green, sätesdynan, ankelstöden och huvudstödet målades i XF-70 IJN Dark Green,översta huvudstödet är målat i RLM 25 Bright green (Dynorna kommer i lite olika färger och de färg matchar inte när de byts ut ) Och slutligen stolens parapack i XF-62 Olive drab..
Washade allt i Citadell Nuln oil och torrborstade med hudfärg och ljusgrått
Nu ska stolen förseglas med blanklack och få lite dekaler sedan slut pill och mattlack
Limma lugnt!
Prajmade i Alclad gray primer.
Och blåste White Aluminium över ramen.
Älskar selen, målade i Light Ghost Gray och XF-11 JN Green
Och med det så limmade jag ihop knallpallen, jag gillar vad jag ser!
Jag målade parapacken i FS34079, Sätesskyddet i XF-61 Dark green, sätesdynan, ankelstöden och huvudstödet målades i XF-70 IJN Dark Green,översta huvudstödet är målat i RLM 25 Bright green (Dynorna kommer i lite olika färger och de färg matchar inte när de byts ut ) Och slutligen stolens parapack i XF-62 Olive drab..
Washade allt i Citadell Nuln oil och torrborstade med hudfärg och ljusgrått
Nu ska stolen förseglas med blanklack och få lite dekaler sedan slut pill och mattlack
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Azgaron, Gigabyte, Marlin and Järven like this post
Snyggt byggt och målat, jag är helt säker på att du kommer att göra detta bygge till en riktig höjdare.
Senast ändrad av Järven den fre okt 08 2021, 21:29, ändrad totalt 4 gånger
Järven
Mycket snyggt, Janne!
Superbt att få alla färgerna serverade!
Stefan
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Järven skrev:Snyggt byggt och målat, jag är helt säker på att du kommer att göra detta bygge till en riktig höjdare.
Tackar jag gör mitt bästa
Tobias skrev:Riktigt fint och ser mycket "rätt" ut.
Är hängslena i resin??
Tack
Allt är printat
Tack Stefan.Stefan E skrev:Mycket snyggt, Janne!
Stefan
Ja jag tyckte det var lika bra att jag nämnde alla färger jag använder
Janne.S- Moderator
Dags att göra klar knallpallen!
Satte dit dekalerna...fina och tunna
Sedan karvade jag till det förlorade utlösningshandtaget, japp den är inte perfekt men det är ingen mening att bli anal på något som inte kommer synas Jag väljer mina strider.
Oc h slutligen den slutliga stolen med säkringshandtaget på plats...nu ska den bara ställas på en sker plats så jag inte pajar den innan den ska in i cockpit
Sådär ja, mot nya mål!
Limma lugnt!
Satte dit dekalerna...fina och tunna
Sedan karvade jag till det förlorade utlösningshandtaget, japp den är inte perfekt men det är ingen mening att bli anal på något som inte kommer synas Jag väljer mina strider.
Oc h slutligen den slutliga stolen med säkringshandtaget på plats...nu ska den bara ställas på en sker plats så jag inte pajar den innan den ska in i cockpit
Sådär ja, mot nya mål!
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Azgaron and cas like this post
Kul att du påbörjat bygget! Grymt fin stol blev det ju!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Dom senaste bilderna gör att det vid en hastig anblick ser ut som "the real thing", riktigt snygg stol.
Järven
Tobias likes this post
rsm.gbg skrev:Sicken start
Rackarns vackert
Årets höjdar bygge
- Roland
Tack Rollo
Tack HåkanAzgaron skrev:Kul att du påbörjat bygget! Grymt fin stol blev det ju!
Håkan
Järven skrev:Dom senaste bilderna gör att det vid en hastig anblick ser ut som "the real thing", riktigt snygg stol.
Tack Järven
Ja, den fick en helt annan känsla av massa än i 1/48.
Tänker att jag fortsätter så här där jag tar bilder av bygget över byggbordet och när komponenten är klar så fotar jag den mot en vit bakgrund.
Ska slå ett slag för min Patreon sida där uppdateringar om mina byggen kommer dels tidigare och mer tips och där jag även aktivt kan stötta mina medlemmar i sina byggen.
Ni hittar mig på Model Mad Man
Janne.S- Moderator
Azgaron likes this post
Sida 3 av 24 • 1, 2, 3, 4 ... 13 ... 24
Liknande ämnen
» JA37 Viggen Jetmads 1/32
» Tarangus 1/48 JA37 Viggen
» JA37 Viggen Tarangus 1/48
» Tarangus JA37
» Första bygget...en JA37:a
» Tarangus 1/48 JA37 Viggen
» JA37 Viggen Tarangus 1/48