JA37 Viggen Jetmads 1/32
+15
LasseThid
linusorn
Henkepenke
glimturen
Henrik Bergman
Gigabyte
Azgaron
Stefan E
rsm.gbg
Matt_Public
Järven
Tobias
Marlin
cas
Janne.S
19 posters
Sida 9 av 24
Sida 9 av 24 • 1 ... 6 ... 8, 9, 10 ... 16 ... 24
Sv: JA37 Viggen Jetmads 1/32
Oj, här händer det saker!
Snyggt blir det, men det faller inte ihop av sig självt...
Stefan
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Mycket jobb med denna, men Dr. Dremel har ju lösningen på allt!
Snyggt byggt och med tempo!
cas skrev:Jaså? Har dom varken med A8 regulator eller lösa reverseringsklaffar?
Lite trist på en så dyr modell...
Ett fasligt slipande och meckande för att få ihop det hela. Har du kul då?
Jo, regulatorn är med...sa nog R8 istället för A8. Den är I öppet läge som du kan se några poster upp
Och klaffarna är också med som lösa delar....det kommer massa utblås mums senare
Marlin skrev:Tjusigt jobbat Janne.
Jag måste medge att jag känner ett visst sug efter denna själv när jag ser dig jobba.
Men jag håller mig till 1/48, det blir tillräckligt stort det.
/Bosse
Tack Bosse
Nej, det är inget man impulsköper bara sådär
Stefan E skrev:Oj, här händer det saker!
Stefan
Tackar Stefan
Nä, den gör inte det men helt omöjlig är den ju inte
glimturen skrev:Mycket jobb med denna, men Dr. Dremel har ju lösningen på allt!
Tack Rickard
Dremeln är balsam för själen, om man bara körde med filar och sandpapper hade man förlorat vett och sans för länge sedan
Janne.S- Moderator
Tobias likes this post
Attans najs uppdatering Janne! Här händer det saker och snyggt blir det!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Azgaron skrev:Attans najs uppdatering Janne! Här händer det saker och snyggt blir det!
Håkan
Tack Håkan
Janne.S- Moderator
Azgaron likes this post
Rumpvård...
Äntligen fredag och en ny uppdatering på JätteViggen
Fokus är på ändalykten idag
Först limmade jag in hjulhusen i kroppen... Riktigt bra passform efter allt slit, nöjd med mig själv. Kommer inte detaljera då luckan kommer bara vara på glänt så inget kommer synas.
Vidare mot roligare saker, utblåset!
JAg tycker om att göra utblås av någon anledning, samma som med cockpits, jag älskar varje sekund jag pysslar med de grejerna.
Kompresssorbladen och schaktet är gjutna i resin medans EBK-ringen och reverseringsklaffarna är 3D printade
EBK-ringen är ett litet konstverk precis som fläktfronten!
Detta var omtänksamt av Jetmads, man får med 4 reverseringsklaffar! Om man ska bygga den i flygande skick så är ju alla klaffarna infällda! Riktigt klipskt för annars måste man anpassa den hängande klaffen.
När maskinen står på backen så faller hydraltrycket och den översta klaffen sjunker alltid ner. Det finns ingen exakt position utan det är beroende på hur tätt/otätt hydraliksystemet är. Om den är nyservad så hänger knappt klaffen alls.
Bara denna klaffen har detaljer på ovansidan då den är menad att hänga.
De två nedre klaffarna är inte helt jämna mot väggen, det här är faktiskt en bra passform för en parkerad Viggen. När hydraliktrycket är uppe under bruk så sitter de jäms med väggen.
Jäklar! Bra att det var 4 klaffar eftersom jag sabbade ett hörn när jag torrpassade... se upp med de printade grejerna de är sköra!
Hur som...
Grundade utblåset och delarna i Alcald gloss black.
Innan jag börjar med finliret på utblåset vill jag att det ska vara så skinande blankt som möjligt. Jag använder Alclad Airframe ALuminium för att få en spegel finish.
Sedan dammade jag på Alclad Steel och skuggade med Exhaust.
Sedan en wash med Citadel Nulnoil, det är inte bara en bra wash utan fungerar som ett filter också.
Plaskade runt med Nuln Oilen...
Med det var dagens uppdatering klar.... mer skoj på söndag!
Limma lugnt!
Äntligen fredag och en ny uppdatering på JätteViggen
Fokus är på ändalykten idag
Först limmade jag in hjulhusen i kroppen... Riktigt bra passform efter allt slit, nöjd med mig själv. Kommer inte detaljera då luckan kommer bara vara på glänt så inget kommer synas.
Vidare mot roligare saker, utblåset!
JAg tycker om att göra utblås av någon anledning, samma som med cockpits, jag älskar varje sekund jag pysslar med de grejerna.
Kompresssorbladen och schaktet är gjutna i resin medans EBK-ringen och reverseringsklaffarna är 3D printade
EBK-ringen är ett litet konstverk precis som fläktfronten!
Detta var omtänksamt av Jetmads, man får med 4 reverseringsklaffar! Om man ska bygga den i flygande skick så är ju alla klaffarna infällda! Riktigt klipskt för annars måste man anpassa den hängande klaffen.
När maskinen står på backen så faller hydraltrycket och den översta klaffen sjunker alltid ner. Det finns ingen exakt position utan det är beroende på hur tätt/otätt hydraliksystemet är. Om den är nyservad så hänger knappt klaffen alls.
Bara denna klaffen har detaljer på ovansidan då den är menad att hänga.
De två nedre klaffarna är inte helt jämna mot väggen, det här är faktiskt en bra passform för en parkerad Viggen. När hydraliktrycket är uppe under bruk så sitter de jäms med väggen.
Jäklar! Bra att det var 4 klaffar eftersom jag sabbade ett hörn när jag torrpassade... se upp med de printade grejerna de är sköra!
Hur som...
Grundade utblåset och delarna i Alcald gloss black.
Innan jag börjar med finliret på utblåset vill jag att det ska vara så skinande blankt som möjligt. Jag använder Alclad Airframe ALuminium för att få en spegel finish.
Sedan dammade jag på Alclad Steel och skuggade med Exhaust.
Sedan en wash med Citadel Nulnoil, det är inte bara en bra wash utan fungerar som ett filter också.
Plaskade runt med Nuln Oilen...
Med det var dagens uppdatering klar.... mer skoj på söndag!
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Azgaron likes this post
Riktigt snyggt! Bra val av färger med, gillar alla de som verktyg.. Förutom primern kanske..
Snygg stjärtmynning!
Snygg stjärtmynning!
Tobias
Tjusigt värre!
Det är liksom roligt när allt klaffar.
Matt_Public- Master of DNF
Tobias likes this post
Stefan E skrev:Mega-snyggt målat, Janne!
Stefan
Tack Stefan
Tobias skrev:Riktigt snyggt! Bra val av färger med, gillar alla de som verktyg.. Förutom primern kanske..
Snygg stjärtmynning!
HAHAHAHA tack Tobbe vad var det för fel på primern då?
Eller hur Tack MatteMatt_Public skrev:Tjusigt värre!
Janne.S- Moderator
Nej inget fel på din primer, bara inget fan av den Alclad-primern - men det kan vara skit bakom spakarna..
Lät ltie konstigt men jag gillar de färgerna du använde, udnerbar finish - men jag gillar itne Alclads Primer. men min gamla flaska kan vara dekadent.. En sliskig slatt kvar..
Lät ltie konstigt men jag gillar de färgerna du använde, udnerbar finish - men jag gillar itne Alclads Primer. men min gamla flaska kan vara dekadent.. En sliskig slatt kvar..
Tobias
Tobias skrev:Nej inget fel på din primer, bara inget fan av den Alclad-primern - men det kan vara skit bakom spakarna..
Aha...nä, sista slurken är inget vidare men den förtunnas fint med cellulosa förtunning eller liknande.
Janne.S- Moderator
Tobias likes this post
Aha, jo den är lite oljelik som den är.. Men gått bra innan. Tror jag kört fel tryck med - trots att jag vet hur jag skall spreja den.
Tobias
Janne.S likes this post
Baconet är stekt!
Det är söndag och det är dags att ha kul med utblåset!!
Först lite SNJ aluminium puder....Himla bra grejer!
Jag använde en torr pensel och, tja... torrborstade på kanter, nitar och allt som stack upp
Nästa runda blev med AK Black Pigment.
Använde en rund medium pensel för att göra ränder i utblåset och få ner i och runt detaljer.
Sedan MiG City Dark Dust ( också en lite favvo) Och lite ljusare jordpigment.
Jag lade på det med lite mer eftertanke än det svarta för att få fina ränder och go bränd metallkänsla.
Sedan limmade jag de nedre klaffarna på plats...
EBK ringen...
Och det hela limmades fast i utblåset
det limmades sedan fast i stjärtkonen... upp och ner som det visade sig, tydligen var det av betydelse
Det ser bra ut.
På med den hängande klaffen...
Lite putsning behövdes...
så jag TOG FRAM DREMMELN! MUHAHAHAHAHAHA!!
Det var här jag upptäckte att tunneln limmats upp och ner....fixade detta
Med detta så var passningen ok, fortfarnd ett stort steg runt hela vägen då stjärtkonen är lite mindre än kroppen och fogen är hemsk!
Men allt detta för en annan dag.
Dagens framsteg!
Limma lugnt!
Det är söndag och det är dags att ha kul med utblåset!!
Först lite SNJ aluminium puder....Himla bra grejer!
Jag använde en torr pensel och, tja... torrborstade på kanter, nitar och allt som stack upp
Nästa runda blev med AK Black Pigment.
Använde en rund medium pensel för att göra ränder i utblåset och få ner i och runt detaljer.
Sedan MiG City Dark Dust ( också en lite favvo) Och lite ljusare jordpigment.
Jag lade på det med lite mer eftertanke än det svarta för att få fina ränder och go bränd metallkänsla.
Sedan limmade jag de nedre klaffarna på plats...
EBK ringen...
Och det hela limmades fast i utblåset
det limmades sedan fast i stjärtkonen... upp och ner som det visade sig, tydligen var det av betydelse
Det ser bra ut.
På med den hängande klaffen...
Lite putsning behövdes...
så jag TOG FRAM DREMMELN! MUHAHAHAHAHAHA!!
Det var här jag upptäckte att tunneln limmats upp och ner....fixade detta
Med detta så var passningen ok, fortfarnd ett stort steg runt hela vägen då stjärtkonen är lite mindre än kroppen och fogen är hemsk!
Men allt detta för en annan dag.
Dagens framsteg!
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Azgaron and Marlin like this post
Graçias, El Jefe!Matt_Public skrev:¡Suveränt stjärtsmink, señor!
Janne.S- Moderator
Vad är det för mirakelmedel, det första??
Tyckte det var skitsnyggt - det blev snygagre.. Sot och annat gjorde verkligen susen. Otroligt vacker. Du får ha en spegel bakom ändan sen så man ser allt idogt arbete?
Tyckte det var skitsnyggt - det blev snygagre.. Sot och annat gjorde verkligen susen. Otroligt vacker. Du får ha en spegel bakom ändan sen så man ser allt idogt arbete?
Tobias
Ett riktigt snyggt utblås du fått till där.
Modellen ser riktigt ju riktigt fin ut med många snygga detaljer på plats men inget som direkt verkar ramla i hop av sig självt i mina ögon då skarvar och mönster i material efter tillverkning ser ut att kräva en hel del jobb.
Verkar kräva sin man att få till om man säger så.
Modellen ser riktigt ju riktigt fin ut med många snygga detaljer på plats men inget som direkt verkar ramla i hop av sig självt i mina ögon då skarvar och mönster i material efter tillverkning ser ut att kräva en hel del jobb.
Järven
Tobias skrev:Vad är det för mirakelmedel, det första??
Tack Tobbe
S 'n J aluminiumpulver, det kommi ett set för många månvarv sedan, en metall färg, aluminium pulver och en polerduk. Pulvret är dunder!
Järven skrev:Ett riktigt snyggt utblås du fått till där.
Tack Järven
Nä det är nog inget man ska ge sig hän om man inte har byggt med resin förut. Det kräver viss kunskap och handlag.
Janne.S- Moderator
Tobias likes this post
Tack HåkanAzgaron skrev:Supersnyggt utblås!
Håkan
Janne.S- Moderator
Azgaron likes this post
rsm.gbg skrev:Verkligen supersnyggt alltså.
- Roland
Tack Rollo
Janne.S- Moderator
Gigabyte skrev:Mycket vackert vädrat i akterkastellet
//Kent
Tack Kent
Janne.S- Moderator
Sida 9 av 24 • 1 ... 6 ... 8, 9, 10 ... 16 ... 24
Liknande ämnen
» JA37 Viggen Jetmads 1/32
» Tarangus 1/48 JA37 Viggen