JA37 Viggen Jetmads 1/32
+15
LasseThid
linusorn
Henkepenke
glimturen
Henrik Bergman
Gigabyte
Azgaron
Stefan E
rsm.gbg
Matt_Public
Järven
Tobias
Marlin
cas
Janne.S
19 posters
Sida 10 av 24
Sida 10 av 24 • 1 ... 6 ... 9, 10, 11 ... 17 ... 24
Sv: JA37 Viggen Jetmads 1/32
Eugh.... men det måste göras!
Det tråkigaste jag vet i modellbygge är att ta hand om fogar och defekter.
Till arbetet...
Jag behöver skrapa av ca en millimieter från bakkroppen för att den ska vara jämn med stjärtkonen.
Måste säga att jag gillar det här verktyget, istället för att slipa i eoner så kan jag snabbt skrapa av plast eller resin.
Lite spacklande..
Efter sandpapprande med 120 grit, 320 grit och olika slipkuddar landade jag i det här.
Kollade med grundfärg....lite mer att göra.
Återigen på med Tamiya spackel men denna gången bara tunnt som jag skrapar på med ett gammalt knivblad.
Medan det härdade så spacklade jag runt hjulhusen i flygkroppen.
Limmade på ett par varmluftutblås. Det ska dit ett par till men jag väntar med dom tills kroppen är sammanfogad.
Så nu var det möjligt att slipa spacklet. Jag började försiktigt med 320 grit och sedan mina slipkuddar ända till 2000 grit.
Efter att ha kollat med grundfärg så var jag nöjd.
Som hastigast så limmade jag ihop fälltanken....inte den bästa passformen här :/ Jaja, spackel och slipande senare då.
Dags att återställa förlorade panellinjer, detaljer och nitar.
Det ska gå en panellinje precis i fogen mellan stjärtkon och kropp...inte det lättaste att rista.
Tricket är att göra många lätta drag med verktyget för att inte braka igenom spacklet. För att lyckas med detta så håll ritsen i bakänden, så här. Sedan göra flera dussin mjuka drag över fogen.
Så får man en rak och jämn panellinje hela vägen.
Med panellinjerna fixade så var det dags för nitarna.... ja markerade med en penna.
Och så var det premiär för mitt nitverktyg! Jag har alltid gjort nitar med en syl tidigare men äntligen så skaffade jag mig en sådan här. Jag vet grundläggande modellutrustning men det bara tog ett tag innan jag skaffade en
Och med det så är jag färdig för idag
Limma lugnt!
Det tråkigaste jag vet i modellbygge är att ta hand om fogar och defekter.
Till arbetet...
Jag behöver skrapa av ca en millimieter från bakkroppen för att den ska vara jämn med stjärtkonen.
Måste säga att jag gillar det här verktyget, istället för att slipa i eoner så kan jag snabbt skrapa av plast eller resin.
Lite spacklande..
Efter sandpapprande med 120 grit, 320 grit och olika slipkuddar landade jag i det här.
Kollade med grundfärg....lite mer att göra.
Återigen på med Tamiya spackel men denna gången bara tunnt som jag skrapar på med ett gammalt knivblad.
Medan det härdade så spacklade jag runt hjulhusen i flygkroppen.
Limmade på ett par varmluftutblås. Det ska dit ett par till men jag väntar med dom tills kroppen är sammanfogad.
Så nu var det möjligt att slipa spacklet. Jag började försiktigt med 320 grit och sedan mina slipkuddar ända till 2000 grit.
Efter att ha kollat med grundfärg så var jag nöjd.
Som hastigast så limmade jag ihop fälltanken....inte den bästa passformen här :/ Jaja, spackel och slipande senare då.
Dags att återställa förlorade panellinjer, detaljer och nitar.
Det ska gå en panellinje precis i fogen mellan stjärtkon och kropp...inte det lättaste att rista.
Tricket är att göra många lätta drag med verktyget för att inte braka igenom spacklet. För att lyckas med detta så håll ritsen i bakänden, så här. Sedan göra flera dussin mjuka drag över fogen.
Så får man en rak och jämn panellinje hela vägen.
Med panellinjerna fixade så var det dags för nitarna.... ja markerade med en penna.
Och så var det premiär för mitt nitverktyg! Jag har alltid gjort nitar med en syl tidigare men äntligen så skaffade jag mig en sådan här. Jag vet grundläggande modellutrustning men det bara tog ett tag innan jag skaffade en
Och med det så är jag färdig för idag
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Azgaron and Gigabyte like this post
Snyggt Janne! Håller med, nödvändigt ont.. Men bra gör du det!
Är det Trumpeters rivetter? Tamiyas - vad-den-nu-heter?
Har ingen - har bara en PE-rescriber från Radu brinzan. Som iofs funkar ok - men dina ser ut som något jag borde skaffa..
Extratanken är trevlig på något sätt..
Har ingen - har bara en PE-rescriber från Radu brinzan. Som iofs funkar ok - men dina ser ut som något jag borde skaffa..
Tobias
Tack igen TobbeTobias skrev:Snyggt Janne! Håller med, nödvändigt ont.. Men bra gör du det!
Precis, dina hökögon såg rätt....jag använder antingen knivblad, syl eller Tamiya ritsen för att rista panellinjer.
Brukar känna ett behov av att limma något när jag slipat och donat
Janne.S- Moderator
Jupp, hökögonen har spanat på de produkterna lite..
Man får ju unna sig lite kul efter de mindre roliga sysslorna ja!
Man får ju unna sig lite kul efter de mindre roliga sysslorna ja!
Tobias
Snyggt Jobbat, Janne!"
Slip och spackeljobb är bland det tråkigaste som finns, men det är bland det viktigast som finns att det blir bra!
Jag brukar också "belöna" mig med lite rent "limma delar" jobb efter ett tråkigt slipjobb.
Stefan
Slip och spackeljobb är bland det tråkigaste som finns, men det är bland det viktigast som finns att det blir bra!
Jag brukar också "belöna" mig med lite rent "limma delar" jobb efter ett tråkigt slipjobb.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Matt_Public and Tobias like this post
Spacklande är så mycket fridsammare när andra gör det.
Matt_Public- Master of DNF
Tobias likes this post
Snyggt spacklat, slipat, ritsat och nitat!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Snyggt fixat med alla kanterna.
Ristning och nitar fixade du galant, metoden med att ta i bakändan så där snor jag direkt
- Roland
Ristning och nitar fixade du galant, metoden med att ta i bakändan så där snor jag direkt
- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg skrev:[...] metoden med att ta i bakändan så där snor jag direkt.
Gigabyte and Tobias like this post
Tack StefanStefan E skrev:Snyggt Jobbat, Janne!"
Stefan
Japp, måste göra mer än bara spackla! Annars blir man knäpp
Matt_Public skrev:Spacklande är så mycket fridsammare när andra gör det.
Eller hur
Tack HåkanAzgaron skrev:Snyggt spacklat, slipat, ritsat och nitat!
Håkan
rsm.gbg skrev:Snyggt fixat med alla kanterna.
- Roland
Matt_Public skrev:rsm.gbg skrev:[...] metoden med att ta i bakändan så där snor jag direkt.
Janne.S- Moderator
Snyggt jobbat med fogarna Janne.
Det kommer bli kalas det här.
/Bosse
/Bosse
Marlin
Som sagt fint jobbat med skarvar o spackel slipning
Men alltså RESIN ,,,,,,Fina detaljer men ett litet helvete till material
//Kent
//Kent
Gigabyte
Läst igenom hela tråden nu och dra åt...svångremmen, vad smaskigt detta blir!
Grymt jobbat Janne!
//Henke
Grymt jobbat Janne!
//Henke
Henkepenke
Tobias likes this post
Tack BosseMarlin skrev:Snyggt jobbat med fogarna Janne.
/Bosse
Tack KentGigabyte skrev:Som sagt fint jobbat med skarvar o spackel slipning
//Kent
Det har sina utmaningar..och likaledessina fördelar. Det är inte att rekommenderasom förstagångs modell
Tack HenkeäHenkepenke skrev:Läst igenom hela tråden nu och dra åt...svångremmen, vad smaskigt detta blir!
Grymt jobbat Janne!
//Henke
Jodå, denna kommer bli ståtlig i vitrinen
Janne.S- Moderator
Kämpa med kroppen!
Det blir mycket passande och slipande idag...jippi!
Först slipade jag runt hjulhuset
Sedan blåste jag grundfärg på kroppen
Självklart krävs det lite bättrande...
Slängde på massa spackel runt fogen på tanken....kommer fortsätta med den någon dag framöver
Sedan tog jag loss kanardflapsen, givetvis pajade jag en...som om jag inte hade nog att göra.
Jaja, jag limmade på lite plasticard med superlim.
Skar till den och slipade till det...klart.
Härnäst var det till att fästa en del printade grejer men först mixade jag Tamiya spackel med förtunning för att få ett flytande spackel.
Första offret blev bakänden på KCA bulan....ni ser printlagren.
JAg an vände en platt bred pensel och plaskade på två lager på straken och KCA bulan som jag sedan putsade.
Usel bild jag vet men ändå, polerade delarna, grundade, polerade och limmade fast. Det är en liten glipa mellan straken och kroppen men det fixar jag lätt med ackrylspackel senare.
Gjorde samma sak på vinginsatserna
ser rätt bra ut med gundfärg på...ja givetvis fick jag rista panellinjer oc skrämma upp nitar
Vid tillfället hade jag bara en vinge att jobba med...torrpassade och den behöver putsas lite.
SLipade mot 120 grit sandpapper och hoppades inget skulle gå sönder.
Efter en bra stund av slipande och putsande så passade delen men den satt skevt.
Jag skrapade en sida tills det passade.
Limmad på plats...får gå igenom samma process på den andra vingen när den kommer
Nu kunde jag slipa rund hjulbrunnen i kroppen...
Inte jättebra passform mellan vinge och kropp.
Ovansidan är ännu värre
Började skrapa, slipa och passa en stund och kom så här långt....mer att göra men det är för en annan dag.
Limma lugnt!
Det blir mycket passande och slipande idag...jippi!
Först slipade jag runt hjulhuset
Sedan blåste jag grundfärg på kroppen
Självklart krävs det lite bättrande...
Slängde på massa spackel runt fogen på tanken....kommer fortsätta med den någon dag framöver
Sedan tog jag loss kanardflapsen, givetvis pajade jag en...som om jag inte hade nog att göra.
Jaja, jag limmade på lite plasticard med superlim.
Skar till den och slipade till det...klart.
Härnäst var det till att fästa en del printade grejer men först mixade jag Tamiya spackel med förtunning för att få ett flytande spackel.
Första offret blev bakänden på KCA bulan....ni ser printlagren.
JAg an vände en platt bred pensel och plaskade på två lager på straken och KCA bulan som jag sedan putsade.
Usel bild jag vet men ändå, polerade delarna, grundade, polerade och limmade fast. Det är en liten glipa mellan straken och kroppen men det fixar jag lätt med ackrylspackel senare.
Gjorde samma sak på vinginsatserna
ser rätt bra ut med gundfärg på...ja givetvis fick jag rista panellinjer oc skrämma upp nitar
Vid tillfället hade jag bara en vinge att jobba med...torrpassade och den behöver putsas lite.
SLipade mot 120 grit sandpapper och hoppades inget skulle gå sönder.
Efter en bra stund av slipande och putsande så passade delen men den satt skevt.
Jag skrapade en sida tills det passade.
Limmad på plats...får gå igenom samma process på den andra vingen när den kommer
Nu kunde jag slipa rund hjulbrunnen i kroppen...
Inte jättebra passform mellan vinge och kropp.
Ovansidan är ännu värre
Började skrapa, slipa och passa en stund och kom så här långt....mer att göra men det är för en annan dag.
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Azgaron and Gigabyte like this post
Jodå, tankslipartankar kan man minsann gå i länge.Janne.S skrev:Slängde på massa spackel runt fogen på tanken. Kommer fortsätta med den någon dag framöver.
Tjusigt jobbat.
Snyggt sätt att täcka print spåren.
Förtunnad tamiya spackel, en till ide
Jag har börjat använda Mr surface 500, den borde funka ungefär likadant, vansinnigt lätt att slipa bort.
Den täcker lätt en skada typ när ristning går fel.
Och den går att rista på den igen.
Och ta i bakändan provade jag idag, det blev succé direkt
- Roland
Jag har börjat använda Mr surface 500, den borde funka ungefär likadant, vansinnigt lätt att slipa bort.
- Roland
rsm.gbg
Matt_Public and Tobias like this post
Snyggt jobbat!
Trist med så mycket spår från printern, men du hade en snygg lösning på det.
/Henrik
/Henrik
Henrik Bergman
PrecisMatt_Public skrev:Jodå, tankslipartankar kan man minsann gå i länge.Janne.S skrev:Slängde på massa spackel runt fogen på tanken. Kommer fortsätta med den någon dag framöver.
Tobias skrev:Gediget arbete som vanligt Janne. Tufft jobb det här..
Tack Tobbe
rsm.gbg skrev:Tjusigt jobbat.
- Roland
Precis...I brist på Mr Surface så gjorde jag eget
Tack HenrikHenrik Bergman skrev:Snyggt jobbat!
/Henrik
Nya problem, nya lösingar:P
Janne.S- Moderator
Mycket jobb med denna Janne, men ack så vackert det blir!
Azgaron skrev:Snyggt jobbat Janne!
Håkan
glimturen skrev:Mycket jobb med denna Janne, men ack så vackert det blir!
Tack Håkan och Rickard
Hoppas på det bästa
Janne.S- Moderator
Azgaron likes this post
Vingligt...
Ah, fredag igen ...redo för en liten uppdatering?
Som jag nämn tidigare så fick jag min ersättningsvinge. Den var seriöst inpackad Tror man kunnat spela fotboll med paketet utan att något hade hänt
Beväpnad med båda vingarna var det dags att få dom att passa
Passformen är inte fantastisk, jag kommer ha många skojiga timmars arbete framför mig med slipa, dremla, skrapa och spackla för att få det att se bra ut.
Bästa att vara noggrann här tänker jag...
Passformen är värst på ovansidan där den tunna fyllnaden ska möta flygkroppen.
När jag jobbat tillräckligt på att få vingarna att passa så limmade jad dit den printade delen för hjulbrunnen...slite slipande och skrapande som på andra sidan.
Sedan limmade jag dit vingarna.... det blev hyfsat med som sagt det blir spacklande här. Det är ett lite steg på undersidan mot stjärtkonen.
Båda vingarna på plats
En liten torrpassning mot framkroppen....den blir stor!
Med det var dagens mödor över!
Limma lugnt!
Ah, fredag igen ...redo för en liten uppdatering?
Som jag nämn tidigare så fick jag min ersättningsvinge. Den var seriöst inpackad Tror man kunnat spela fotboll med paketet utan att något hade hänt
Beväpnad med båda vingarna var det dags att få dom att passa
Passformen är inte fantastisk, jag kommer ha många skojiga timmars arbete framför mig med slipa, dremla, skrapa och spackla för att få det att se bra ut.
Bästa att vara noggrann här tänker jag...
Passformen är värst på ovansidan där den tunna fyllnaden ska möta flygkroppen.
När jag jobbat tillräckligt på att få vingarna att passa så limmade jad dit den printade delen för hjulbrunnen...slite slipande och skrapande som på andra sidan.
Sedan limmade jag dit vingarna.... det blev hyfsat med som sagt det blir spacklande här. Det är ett lite steg på undersidan mot stjärtkonen.
Båda vingarna på plats
En liten torrpassning mot framkroppen....den blir stor!
Med det var dagens mödor över!
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Sida 10 av 24 • 1 ... 6 ... 9, 10, 11 ... 17 ... 24
Liknande ämnen
» JA37 Viggen Jetmads 1/32
» Tarangus 1/48 JA37 Viggen
» JA37 Viggen Tarangus 1/48
» Tarangus JA37
» Första bygget...en JA37:a
» Tarangus 1/48 JA37 Viggen
» JA37 Viggen Tarangus 1/48