JA37 Viggen Jetmads 1/32
+15
LasseThid
linusorn
Henkepenke
glimturen
Henrik Bergman
Gigabyte
Azgaron
Stefan E
rsm.gbg
Matt_Public
Järven
Tobias
Marlin
cas
Janne.S
19 posters
Sida 11 av 24
Sida 11 av 24 • 1 ... 7 ... 10, 11, 12 ... 17 ... 24
Sv: JA37 Viggen Jetmads 1/32
En sån best.. Så underbart stor! Och skönt o se dig jobba med den, en ren fröjd..
Tobias
Uj! Antingen har du små händer (och en liten byggbänk) eller så blir modellen stor som ett ordinärt groggbord.
Snyggt byggt är det oaktat vilket.
Matt_Public- Master of DNF
Tobias skrev:En sån best.. Så underbart stor! Och skönt o se dig jobba med den, en ren fröjd..
Matt_Public skrev:Uj! Antingen har du små händer (och en liten byggbänk) eller så blir modellen stor som ett ordinärt groggbord.
Stefan E skrev:Vilken best det blir....
Snyggt jobbat!
Stefan
Tack grabbar!
Jo, jag får nog röja byggbordet när jag limmar ihop kroppen....fan vad kass jag är på att hålla ordning på byggbordet!
Janne.S- Moderator
Trodde det var ett krav för att kallas modellbyggare? Edit: Att INTE ha bra ordning.. Utan "sin" ordning.. man vet var grejorna är, men ingen annan vet det..
Senast ändrad av Tobias den fre nov 26 2021, 18:23, ändrad totalt 1 gång
Tobias
Matt_Public likes this post
Attans fint knåpat med vingarna, Janne! Blev ju himla bra!
Rejäl best som sagt!
Håkan
Rejäl best som sagt!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Tobias skrev:Trodde det var ett krav för att kallas modellbyggare? Edit: Att INTE ha bra ordning.. Utan "sin" ordning.. man vet var grejorna är, men ingen annan vet det..
Hahaha, möjligt....men den här besten kommer ta upp lite kvadrat på byggbordet så jag måste göra plats
Janne.S- Moderator
Tack HåkanAzgaron skrev:Attans fint knåpat med vingarna, Janne! Blev ju himla bra!
Rejäl best som sagt!
Håkan
Janne.S- Moderator
Azgaron likes this post
Läckrare än det mest dignande julbord . Ordningen ser jag inget konstigt med. Ser ut precis som hos mig.
linusorn
linusorn skrev:Läckrare än det mest dignande julbord . Ordningen ser jag inget konstigt med. Ser ut precis som hos mig.
Tack Linus
Oordning behärskar jag...men modellen kommer kräva kvadratmeter när jag fogar ihop kroppen
Janne.S- Moderator
Spackla på...
Det är söndag och jag har en jätteuppdatering för er....mycket bilder!
Vingfilletarna är otroligt tunna och de ser ut som en råtta gnagt på dom, blir kungligt spacklande!
Andra sidan ser lite bättre ut men spackel blir det jojomen.
Likadant på undersidan.
Och lite reparationer här och där.
Först maska och spackla
Sedan får vingarna vila åtminstone 24 timmar så då fick kanarderna min uppmärksamhet.
Fästena på flapsen är riktigt klipska, en printad del som passar in i en fördjupning i framkanten på flapsen...
Och andra sidan passar in i en fördjupning i själva kanarden, blir en stark fog.
Kanarderna själva är lite ömtåliga och man får ha tungan i rätt mun när man tar loss dom från gjutblocken!
Först den lätta biten att bara lossa från blocket, bara dra ett knivblad längs den raka kanten på båda sidor.
Sedan är det smidigt med ett par sådana här långsmala tänger.
Rista med ett knivnlad längs profien och ta tag med tången längs med och vicka tills resinet knäcks i ristningen.
Nu blir det marigare, för at ta väck godset från delen nutan att ha sönder något
JAg drog knivbladet längs profilen och sedan tog jag min avbitare och klippte längs med på den tunna änden.
Det ger en smal remsa som man kan hålla i och försiktigt bryta med fingrarna
Det blir kvar lite delar längs profilen och då använder man tången tvärs över och bryter försiktigt loss delarna.
Lite skador blev det i alla fall men överkomligt
Härnäst blev det dags för DREMELN!
Brummade på tills jag fick en god passning mot kroppen
Limmade dit vortex generatorerna
Och nu får kanarderna vila.
Hjulhusluckorna hade kraftiga printränder både utanpå och innanför
Lite orolig för den lilla knölen på luckan.
Jag mixade greenstuff med thinner och plaskade på.
Fixade flapsen när jag ändå höll på
Slipade...
Och avslutade med primer.
Det var allt jag hade att bjuda på idag.
Limma lugnt!
Det är söndag och jag har en jätteuppdatering för er....mycket bilder!
Vingfilletarna är otroligt tunna och de ser ut som en råtta gnagt på dom, blir kungligt spacklande!
Andra sidan ser lite bättre ut men spackel blir det jojomen.
Likadant på undersidan.
Och lite reparationer här och där.
Först maska och spackla
Sedan får vingarna vila åtminstone 24 timmar så då fick kanarderna min uppmärksamhet.
Fästena på flapsen är riktigt klipska, en printad del som passar in i en fördjupning i framkanten på flapsen...
Och andra sidan passar in i en fördjupning i själva kanarden, blir en stark fog.
Kanarderna själva är lite ömtåliga och man får ha tungan i rätt mun när man tar loss dom från gjutblocken!
Först den lätta biten att bara lossa från blocket, bara dra ett knivblad längs den raka kanten på båda sidor.
Sedan är det smidigt med ett par sådana här långsmala tänger.
Rista med ett knivnlad längs profien och ta tag med tången längs med och vicka tills resinet knäcks i ristningen.
Nu blir det marigare, för at ta väck godset från delen nutan att ha sönder något
JAg drog knivbladet längs profilen och sedan tog jag min avbitare och klippte längs med på den tunna änden.
Det ger en smal remsa som man kan hålla i och försiktigt bryta med fingrarna
Det blir kvar lite delar längs profilen och då använder man tången tvärs över och bryter försiktigt loss delarna.
Lite skador blev det i alla fall men överkomligt
Härnäst blev det dags för DREMELN!
Brummade på tills jag fick en god passning mot kroppen
Limmade dit vortex generatorerna
Och nu får kanarderna vila.
Hjulhusluckorna hade kraftiga printränder både utanpå och innanför
Lite orolig för den lilla knölen på luckan.
Jag mixade greenstuff med thinner och plaskade på.
Fixade flapsen när jag ändå höll på
Slipade...
Och avslutade med primer.
Det var allt jag hade att bjuda på idag.
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Azgaron likes this post
Jäklar vilket slip och spackeljobb du lägger ner, men fint blir det.
Järven
Det är något i det närmaste vacformskt över den här tråden. När Janne väl har fått till allt sådär klassiskt busbra lär betraktare som inte har följt skapelseprocessen svårligen kunna bli tillräckligt djupt imponerade.
Matt_Public- Master of DNF
Ja, mycket slipande blir det....
Men du löser det galant!
Vad limmar (Greenstuff och superlim?) och spacklar du med (Greenstuff?)?
Du har säkert nämnt det någonstans men jag är för slö för att leta igenom hela tråden, den börjar bli lång nu.
Stefan
Men du löser det galant!
Du har säkert nämnt det någonstans men jag är för slö för att leta igenom hela tråden, den börjar bli lång nu.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Järven skrev:Jäklar vilket slip och spackeljobb du lägger ner, men fint blir det.
Tack ja man ska inte vara rädd för att slipa P
Matt_Public skrev:Det är något i det närmaste vacformskt över den här tråden. När Janne väl har fått till allt sådär klassiskt busbra lär betraktare som inte har följt skapelseprocessen svårligen kunna bli tillräckligt djupt imponerade.
Tack Matte
Nå, riktigt så illa är det inte.
Stefan E skrev:Ja, mycket slipande blir det....
Men du löser det galant!
Stefan
Tackar Stefan
Vad jag limmar med? Loctite och Gorilla trögflytande superlim. Och jag spacklar med squadron Green Stuff, Tamiya och ett akrylspackel jag glömt namnet på
Janne.S- Moderator
Janne.S skrev:
Vad jag limmar med? Loctite och Gorilla trögflytande superlim.
Tycker du det funkar bra med med Loctite ?
Jag håller ju med på med en Resinmodell och tyckte det var lite sådär om det var lite påfrestning.
Gick över och provade tvåkomponent Araldite, ett jäkla kladdande men håller bra och ger lite möjlighet till efterjustering.
Järven
Järven skrev:Janne.S skrev:
Vad jag limmar med? Loctite och Gorilla trögflytande superlim.
Tycker du det funkar bra med med Loctite ?
Jag håller ju med på med en Resinmodell och tyckte det var lite sådär om det var lite påfrestning.
Gick över och provade tvåkomponent Araldite, ett jäkla kladdande men håller bra och ger lite möjlighet till efterjustering.
Loctite är skört som du säger...så jag limmar bara smågrejer. Gorilla däremot är grymt bra att limma stora grejer som man vill pilla lite på innan det härdar.
Janne.S- Moderator
Mycket snyggt knåpat Janne, men oj vilka glipor det var på undersidan!
Tur det finns spackel!
Håkan
Tur det finns spackel!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Azgaron skrev:Mycket snyggt knåpat Janne, men oj vilka glipor det var på undersidan!
Tur det finns spackel!
Håkan
Mycket spackel blir det
Janne.S- Moderator
Azgaron likes this post
Ugh, ofrivillig byggpaus....golvläggaren kommer så det blir kaos ett tag
Janne.S- Moderator
Slipa....Spackla...!
Äntligen fredag och idag har jag TVÅ uppdateringar. Det är pga att mitthobbyrum måste vara tömt på söndag då mattläggaren kommer på måndag morgon.
OK...
Det går åtminstone framåt....
Så här lämnade jag det och nu har det härdat någon dag och det är dags att slipa...
Först 120 Grit och 320 grit, jag vet att detaljer kommer gå förlorade men det är ju nästa "roliga" fas av bygget när allt ska återställas :/
Sedan grunda för att se sanningen...
Inte så illa faktiskt men givetvis krävs det mer spackel.... känns inte omänskligt iaf.
Denna gång testade jag med akrylspackel, med en fuktig tops torkade jag av överflödet.
Nog för denna gången...
Limma lugnt!
Äntligen fredag och idag har jag TVÅ uppdateringar. Det är pga att mitthobbyrum måste vara tömt på söndag då mattläggaren kommer på måndag morgon.
OK...
Det går åtminstone framåt....
Så här lämnade jag det och nu har det härdat någon dag och det är dags att slipa...
Först 120 Grit och 320 grit, jag vet att detaljer kommer gå förlorade men det är ju nästa "roliga" fas av bygget när allt ska återställas :/
Sedan grunda för att se sanningen...
Inte så illa faktiskt men givetvis krävs det mer spackel.... känns inte omänskligt iaf.
Denna gång testade jag med akrylspackel, med en fuktig tops torkade jag av överflödet.
Nog för denna gången...
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Azgaron and Marlin like this post
JA....slipandet och spacklandet fortsätter!
Efter dagens slipsession...
Efter slipandet på med mer grundfärg...det ser bättre ut men det är fortfarande hål att fylla. Och ja rejäla skador på framkanten av vingroten.
Ny runda med spacklande, tar Tamiya spacklett denna gången.
OK, jag åste göra något annat än att slipa och spackla annars blir jag tokig!
Hmmm...huven och vindrutan ser rätt ok ut...men de kan förbättras!
Fram med Tamiya Fine Compound
Vindrutan är polerad..jämför med huven, skillnaden är rätt påtaglig
Sedan diskade jag delarna.
Nubbe dags!
Nä, det är en mixtur av Johnson med 1/5 ajax. Ajaxen gör att det flyter ut bättre och jämnare.
Sedan doppade jag delarna tills jag var nöjd
SÅ här kristallklara blev de till sist
JAg dippar alltid mina huvar även om jag inte polerat dom, det blir ett skyddande lager som inte heller blir dimmigt av superlim.
Limma lugnt!
Efter dagens slipsession...
Efter slipandet på med mer grundfärg...det ser bättre ut men det är fortfarande hål att fylla. Och ja rejäla skador på framkanten av vingroten.
Ny runda med spacklande, tar Tamiya spacklett denna gången.
OK, jag åste göra något annat än att slipa och spackla annars blir jag tokig!
Hmmm...huven och vindrutan ser rätt ok ut...men de kan förbättras!
Fram med Tamiya Fine Compound
Vindrutan är polerad..jämför med huven, skillnaden är rätt påtaglig
Sedan diskade jag delarna.
Nubbe dags!
Nä, det är en mixtur av Johnson med 1/5 ajax. Ajaxen gör att det flyter ut bättre och jämnare.
Sedan doppade jag delarna tills jag var nöjd
SÅ här kristallklara blev de till sist
JAg dippar alltid mina huvar även om jag inte polerat dom, det blir ett skyddande lager som inte heller blir dimmigt av superlim.
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Azgaron and Marlin like this post
Tobias skrev:Snyggt jobbat, speciellt vackert med huven - det blev kanon!
Tack Tobbe
Kristallklar, hoppas den håller sig så
Janne.S- Moderator
Ja de säger ju att den inte skall gulna iallafall - får hoppas de har rätt!
Schysst grisjobb med spacklingen med. Börjar tuberna ta slut?
Schysst grisjobb med spacklingen med. Börjar tuberna ta slut?
Tobias
Sida 11 av 24 • 1 ... 7 ... 10, 11, 12 ... 17 ... 24
Liknande ämnen
» JA37 Viggen Jetmads 1/32
» Tarangus 1/48 JA37 Viggen
» JA37 Viggen Tarangus 1/48
» Tarangus JA37
» Första bygget...en JA37:a
» Tarangus 1/48 JA37 Viggen
» JA37 Viggen Tarangus 1/48
» Tarangus JA37
» Första bygget...en JA37:a