JA37 Viggen Jetmads 1/32
+15
LasseThid
linusorn
Henkepenke
glimturen
Henrik Bergman
Gigabyte
Azgaron
Stefan E
rsm.gbg
Matt_Public
Järven
Tobias
Marlin
cas
Janne.S
19 posters
Sida 16 av 24
Sida 16 av 24 • 1 ... 9 ... 15, 16, 17 ... 20 ... 24
Sv: JA37 Viggen Jetmads 1/32
Håller med om FM cammo är supergrymt!Järven skrev:Snyggt och pedagogiskt visat och resultatet talar för sig själv....strålande.
Med lite småfix på färgsläppet och mattlack så kommer den där att tappas bort om man skulle ställa den i skogen.
Sverige har nog ändå lyckats få fram bland det absolut snyggaste och häftigaste kamouflaget på sina krigsmaskiner av alla länder.
Sadolf
Ja, cammot är inte bara snyggt, det är fruktansvärt effektivt om den som bär det står still!
Jag var ute o gick med en väninna och vi pratade om dans, plötsligt frågade hon mig om ett par dansturer.
En snabb koll i den tidiga höstskogen med mestadels lövträd.
Vi var ensamma....
Vi körde några dansturer på stigen, sedan hörde vi plötsligt ett gapflabb och då såg vi fem man som satt i försvarets uniform, bara 5-6 meter från stigen.
Vi såg dom inte, i fullt dagsljus och på nära håll!
Jag vet inte hur många militärer jag höll på att missa när jag körde buss, man såg dem inte förrän de rörde på sig!
...och dessa camouflagejackor som är så populära, folk fattar inte varför bussen inte stannar....
Stefan
Jag var ute o gick med en väninna och vi pratade om dans, plötsligt frågade hon mig om ett par dansturer.
Vi var ensamma....
Vi körde några dansturer på stigen, sedan hörde vi plötsligt ett gapflabb och då såg vi fem man som satt i försvarets uniform, bara 5-6 meter från stigen.
Jag vet inte hur många militärer jag höll på att missa när jag körde buss, man såg dem inte förrän de rörde på sig!
...och dessa camouflagejackor som är så populära, folk fattar inte varför bussen inte stannar....
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Tack MatteMatt_Public skrev:Kungligt krigskompost-kamouflage, för farao!
Janne.S- Moderator
Stefan E skrev:Ja, cammot är inte bara snyggt, det är fruktansvärt effektivt om den som bär det står still!
Stefan
Vad jag förstått så passar det extra bra till Attakkärror som ägnar sig åt lågflygning och när dom står på marken och lurpassar vid tex landsvägsbaser, tillsammans med maskeringsnäten utgjorde det för tiden säkert ett ypperligt kamouflage.
För jakten på höjd är det sannolikt viktigast att få bort siluett, då passar gråtonerna på tex JA bra.
Snyggt är det hur som.
Järven
Järven skrev:Snyggt och pedagogiskt visat och resultatet talar för sig själv....strålande.
Med lite småfix på färgsläppet och mattlack så kommer den där att tappas bort om man skulle ställa den i skogen.
Sverige har nog ändå lyckats få fram bland det absolut snyggaste och häftigaste kamouflaget på sina krigsmaskiner av alla länder.
Janne.S- Moderator
Stefan E skrev:Ruggigt snyggt, Janne!
Stefan
Tack Stefan
Janne.S- Moderator
Sadolf skrev:Oh den är supergrymt! Ser fantastisk ut i detta cammo. Allt hård jobb med mycket maskering gav en superb resultat.
Fröjd för ögat.
Tack Sadolf
Mycket maskande blir det men sedan rena rama julafton när man packar upp
Janne.S- Moderator
Stefan E skrev:Ja, cammot är inte bara snyggt, det är fruktansvärt effektivt om den som bär det står still!
Vi var ensamma....
Stefan
Verkligen... i lumpen en gång var vi4 gubbar som låg i bushen 1,5m från en snubbe som högg björksly till skolavslutningen...han såg oss aldrig
Janne.S- Moderator
Järven skrev:Stefan E skrev:Ja, cammot är inte bara snyggt, det är fruktansvärt effektivt om den som bär det står still!
Stefan
Vad jag förstått så passar det extra bra till Attakkärror som ägnar sig åt lågflygning och när dom står på marken och lurpassar vid tex landsvägsbaser, tillsammans med maskeringsnäten utgjorde det för tiden säkert ett ypperligt kamouflage.
För jakten på höjd är det sannolikt viktigast att få bort siluett, då passar gråtonerna på tex JA bra.
Snyggt är det hur som.
De behöll lövhög på vissa jaktkärror för att de skulle se likadan ut som attacken...så lede fi inte visste om det var attack eller jakt han mötte.
Janne.S- Moderator
Janne.S skrev:Verkligen... i lumpen en gång var vi4 gubbar som låg i bushen 1,5m från en snubbe som högg björksly till skolavslutningen...han såg oss aldrig
Vi har en syn som är skapt för att ha lätt att se rörelse och färgavvikelser men är mindre effektiv att urskilja orörliga föremål mot likartad bakgrund, många fåglar som tex Korp är mycket skickligare på det.
Nästan 100% att dom ser en vid en överflygning när man jagar fast man sitter blick stilla i gröna kläder i skogen.
Kanske Ryssarna borde börjat tämja korpar när vi införde Bas 60 ?
Ursäkta OT.
Järven
Mycket snyggt maskerat och målat Janne! Blev läckert!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Marlin skrev:Galet snyggt målat Janne.
/Bosse
Tack Bosse och HåkanAzgaron skrev:Mycket snyggt maskerat och målat Janne! Blev läckert!
Håkan
Janne.S- Moderator
Azgaron likes this post
Fredag igen och ni vet vad det innebär...
Nu går vi vidare
Efter att ha gjort lövhögen så skulle man tro att modellen nästan är färdig men nej.
Nu handlar det om att göra canvasen redo...allt fram tills nu har egentligen varit en transportsträcka och det finns mer att göra innan det är dags att blåsa liv i modellen och ge den sin själ.
Det är en djup känsla när man öergår till de små sakerna. Först på listan är regulatorn som syns i reverseringsslitsarna
MAskade fentoppen också.
Sedan sköt jag Alclad Gloss Black Base
Jag använder Alclad Airframe Aluminium för att få den metalliska blanka ytan att jobba med.
Sedan shoot Alclad steel och avmaskning
JAg sköt Alclad Gloss Black Base på fentoppen och noskonen.
Sedan bättrade jag luftintagen med Alclad White Aluminium
Jag tror jag lämnar de här skönhetsfläcken, faktum är att man hittade många sådana på riktiga Viggar också....målarverkstaden var inte bemannad med modellbyggare
Sådär! Härnäst blir det de svarta kanterna på vingar och fenor, fixa radarvarnarna, bättringsmåla här och där och sedan gå vidare.
Limma lugnt!
Nu går vi vidare
Efter att ha gjort lövhögen så skulle man tro att modellen nästan är färdig men nej.
Nu handlar det om att göra canvasen redo...allt fram tills nu har egentligen varit en transportsträcka och det finns mer att göra innan det är dags att blåsa liv i modellen och ge den sin själ.
Det är en djup känsla när man öergår till de små sakerna. Först på listan är regulatorn som syns i reverseringsslitsarna
MAskade fentoppen också.
Sedan sköt jag Alclad Gloss Black Base
Jag använder Alclad Airframe Aluminium för att få den metalliska blanka ytan att jobba med.
Sedan shoot Alclad steel och avmaskning
JAg sköt Alclad Gloss Black Base på fentoppen och noskonen.
Sedan bättrade jag luftintagen med Alclad White Aluminium
Jag tror jag lämnar de här skönhetsfläcken, faktum är att man hittade många sådana på riktiga Viggar också....målarverkstaden var inte bemannad med modellbyggare
Sådär! Härnäst blir det de svarta kanterna på vingar och fenor, fixa radarvarnarna, bättringsmåla här och där och sedan gå vidare.
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Azgaron, Gigabyte and Marlin like this post
Fint av dig att lämna skönhetsfelet intakt.
Det hela blev liksom mer dynamiskt så.
Matt_Public- Master of DNF
Tack SadolfSadolf skrev: Ser bra ut!
Eller hur, lite karaktärMatt_Public skrev:Fint av dig att lämna skönhetsfelet intakt.
Janne.S- Moderator
Snyggt maskat och målat Janne! Blev snyggt!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Azgaron skrev:Snyggt maskat och målat Janne! Blev snyggt!
Håkan
rsm.gbg skrev:Läckert
- Roland
Tack Håkan och Rollo
Janne.S- Moderator
Azgaron likes this post
Anders Novotny räddade mig, han gjorde nya F4 vapen åt mig och de är asgrymma!
Bara kolla vad snygga de blev!
Bara kolla vad snygga de blev!
Janne.S- Moderator
Azgaron and Matt_Public like this post
Självklart!Järven skrev:Jäklar vad fina märken.
Jasså.... det blir en F4 maskin ?
Jag gjorde lumpen på markstrid på F4 en gång i forntiden Frösön forever!
Janne.S- Moderator
Janne.S skrev:
Självklart!
Jag gjorde lumpen på markstrid på F4 en gång i forntiden Frösön forever!
Ja, den flottiljen borde vi haft kvar.
Jag har under Rödingfiske från båt i Ottsjön haft första parkett och sett en "luftstrid" mellan två 37:or från F4 mellan fjällen i Vålådalen där dom tidvis gick vertikalt rakt upp......hård flygning och både syn och hörselintryck var riktigt mäktiga.
Ett minne med Viggen som etsats sig fast.
Järven
Sida 16 av 24 • 1 ... 9 ... 15, 16, 17 ... 20 ... 24
Liknande ämnen
» JA37 Viggen Jetmads 1/32
» Tarangus 1/48 JA37 Viggen
» JA37 Viggen Tarangus 1/48
» Tarangus JA37
» Första bygget...en JA37:a
» Tarangus 1/48 JA37 Viggen
» JA37 Viggen Tarangus 1/48
» Tarangus JA37
» Första bygget...en JA37:a