IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

+8
Azgaron
cas
Sadolf
Stefan E
glimturen
Tobias
Matt_Public
LasseThid
12 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 12 1, 2, 3 ... 10, 11, 12  Nästa

Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 Empty (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av LasseThid sön mar 13 2022, 19:11

Den hade väl i och för sig kunnat vara ännu större, men den är som ni ser nedan mer än stor nog...

Vi börjar väl med en titt på lådan och lite granna av det som finns inuti...

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 20220313-171626

Bygganvisning modell större:
(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 20220313-171804

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 20220313-185531

Lite genomskinliga delar:
(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 20220313-171948

Kropp och vingar sammanfogade:
(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 20220313-172641

Storleksjämförelse med en F-16C i samma skala (1/48)
(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 20220313-172807

Det ingick även lite primitiv ets:
(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 20220313-173340

Och en illustration:
(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 20220313-173430

Jag skaffade lite extra ets från Eduard:
(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 20220313-173727

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 20220313-174021

Lite sugen på del 2 också som innehåller det mesta till lastutrymmet, men 600 kr till vet i hoppsan om det är värt...

LasseThid


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Matt_Public sön mar 13 2022, 20:19

Finns inte den där kolossen även i 1/32? Very Happy


Nåja, den där blir nog stor så det räcker och blir över ändå.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Tobias sön mar 13 2022, 21:06

manligt.. Vacker kärra, gilalr hur de flyger den i The Dambusters.. Wink  Blir kul det här! Very Happy

Ja.. jag hade nog skippat mer ets men... Orkar du och är duktig på det.. Du lär inte bygga många fler av denna? :/
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av glimturen sön mar 13 2022, 21:20

Big bird och Big ed? Shocked
Det saknas inte ambitioner minsann! Very Happy

Strålande tilltag! Very Happy

cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av LasseThid sön mar 13 2022, 21:46

Matt_Public skrev:Finns inte den där kolossen även i 1/32? Very Happy


Nåja, den där blir nog stor så det räcker och blir över ändå.
Jodå, den finns i 1/32 med, men prislappen är inte 1.5 ggr priset av 1/48 modellen, utan snarare 5-6 ggr så högt...  affraid

Tobias skrev:manligt.. Vacker kärra, gilalr hur de flyger den i The Dambusters.. Wink  Blir kul det här! Very Happy

Ja.. jag hade nog skippat mer ets men... Orkar du och är duktig på det.. Du lär inte bygga många fler av denna? :/
Hehehe... Nej, en sådan här räcker nog... Såvida jag inte får en 1/32 i julklapp eller födelsedagspresent...

glimturen skrev:Big bird och Big ed? Shocked
Det saknas inte ambitioner minsann! Very Happy

Strålande tilltag! Very Happy

cheers
Att vilja, men inte kunna, är bättre än att kunna, men inte vilja, som jag brukar säga...

lol!

LasseThid


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Stefan E sön mar 13 2022, 22:28

Du har det du behöver, lägg extrautgifterna där det syns, jag kanske skulle säga en omgång mässingspipor från Master och eventuellt ett par hjul i Resin.

Det här kommer du att ha kul med under lång tid framöver och det blir en bjässe att ha i skåpet!


Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av LasseThid sön mar 13 2022, 22:47

Jo tack, det ska gudarna veta.

Allvarligt talat så funderar jag på att hänga den på väggen eftersom jag inte har någonstans att ställa den...
Ibland straffar det sig att skoja med frugan... 
Jag ville nämligen köpa en modell och hon knorrade väldigt mycket innan hon sa ja till det och då sa jag attan också att jag inte bad om den här istället och visade henne Lancastern. Den bilden gav hon sedan sin systerdotter, som av någon outgrundlig anledning tyckte att den ska Lasse ha i julklapp... Inte för att jag gråtit mig sömnlös för det, men ändå...  Cool
Mässingspipor kan det mycket väl bli så småningom...

Jag kommer definitivt att försöka ta det lugnt med denna och titta igenom Nigels bygge en gång till innan jag sätter igång och bygger, även om jag kommer att köra mer oob än vad han gjorde. Jag kör än så länge mer på "if it looks like a duck and it sounds like a duck, it's a f**king duck!" snarare än att varje bult och nit ska sitta på exakt rätt plats.  Very Happy

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Sadolf mån mar 14 2022, 01:50

Grymt!
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av cas mån mar 14 2022, 06:44

Hmm, den har 15cm större vingbredd än min Shackleton och är bara 4cm längre...
Helt plötsligt känns inte 1/48 bombare åt helsefyr för stort längre!

Himla fina instruktioner verkar det vara, och delarna går inte av för hackor dom heller.
Stort lycka till, och jag är inte det minsta avis, nehej då!
Cool

_________________
På byggbordet just nu:
Byggbord nerpackat i väntan på husförsäljning

I skämslådan:
Alldeles för många, men till semestern så!
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Azgaron mån mar 14 2022, 08:35

Ser väldigt trevligt ut! Lycka till med bygget! Smile

Nästan så jag funderar på att damma av min gamla Tamiya-häck! Lite extra pryttlar till den behövs nog dock! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Matt_Public likes this post

Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av LasseThid mån mar 14 2022, 10:01

Tack!

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Marlin mån mar 14 2022, 12:25

Detta kommer bli kul att följa. cheers
Måste medge att jag är väldigt sugen på att köpa denna själv.
Men jag kan inte motivera en Lancaster i min samling med annat än att sätta Egyptiska dekaler på den.
Och där är jag inte idag.......

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Gigabyte mån mar 14 2022, 22:00

Härligt vingspann skall bli kul att följa,, hoppas att den har lika fin passform som Tamiyas 1/48 grand Slam version.
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av cas tis mar 15 2022, 05:59

Lite inspiration, eller kanske hetsande ?
https://www.britmodeller.com/forums/index.php?/topic/235107255-hk-models-avro-lancaster-148/
Alltid bra med en föråkare som visar var utmaningarna finns...

_________________
På byggbordet just nu:
Byggbord nerpackat i väntan på husförsäljning

I skämslådan:
Alldeles för många, men till semestern så!
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av LasseThid tis mar 15 2022, 06:53

Tack cas!
Den sidan är nu bokmärkt...  (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 1f44d 

Jag har tittat på de tre första youtubevideorna av Nigels bygge och trots att jag sa att det blir ett oob bygge börjar jag redan fundera på att modifiera delar av cockpit... LOL

Tydligen sitter väggen bakom pilotens säte 6mm för långt fram vilket gör att stolpen inte går upp i taket utan hamnar i luften under glaskupolen. Detta innebär vidare att bordet är 6mm för långt och grejerna som är gjutna i golvet också behöver flyttas 6 mm bakåt.

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 51923732396-e855c366c2-k

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 51933187060-d01e558d0e-k

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 20220315-070200

LasseThid


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av cas tis mar 15 2022, 12:47

Hmm. Den där bakre väggen ser då lite märkligt placerad ut, det har du ju helt rätt i.
Gott om fin-fina delar är det ju!

_________________
På byggbordet just nu:
Byggbord nerpackat i väntan på husförsäljning

I skämslådan:
Alldeles för många, men till semestern så!
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Azgaron tis mar 15 2022, 18:19

Snyggt knåpat så långt! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Matt_Public tis mar 15 2022, 18:28

Azgaron skrev:Snyggt knåpat så långt! Smile
Just! Flådigt värre, ju. Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Gigabyte tis mar 15 2022, 19:24

Prydlig inredning med fina detaljer  Very Happy
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av LasseThid tis mar 15 2022, 19:26

Jag har inte ens börjat än, jag tog bara de fyra delarna för att illustrera problemet.

Tyvärr lär det inte bli mycket gjort innan helgen eftersom jag fått rosfeber IGEN...
40 graders feber och illamående för tillfället, så det blir en tidig kväll idag. (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 1f635

Läkaren övervägde till och med att lägga in mig på sjukhuset... Där finns det ju en massa sjuka människor...

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Matt_Public tis mar 15 2022, 19:49

LasseThid skrev:Jag har inte ens börjat än, jag tog bara de fyra delarna för att illustrera problemet.
De målade cockpit-ytorna då? Bältena på stolarna och sånt, liksom? scratch

Jag anser då att det är en bra start.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Tobias tis mar 15 2022, 20:37

Det finns faktiskt en vits med att bli inlagd för "rosfeber", kan vara bra att kunna se progressen och du kan få intravenös antibiotika (bensylpenicillin) vilket kan vara bra första dagarna åtminstone. Så erbjuder de det, inte helt fel. Ta med lite modelltidningar o annat? Wink
Men krya på dig! Och hoppas du snart kan/orkar bygga den fina modellen.
Tobias
Tobias


Matt_Public likes this post

Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av rsm.gbg tis mar 15 2022, 21:03

Ojdå, krya på dig.
Hoppas du blir kry nog att börja på den här skönheten.

- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av cas ons mar 16 2022, 06:14

Hoppsan! Rosefeber skall man inte skoja bort
Krya på dig Lasse!

_________________
På byggbordet just nu:
Byggbord nerpackat i väntan på husförsäljning

I skämslådan:
Alldeles för många, men till semestern så!
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Matt_Public ons mar 16 2022, 06:25

cas skrev:Krya på dig, Lasse!
Just! Och ha det så uthärdligt som möjligt tills du blir bra igen.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 12 1, 2, 3 ... 10, 11, 12  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet