IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

+8
Azgaron
cas
Sadolf
Stefan E
glimturen
Tobias
Matt_Public
LasseThid
12 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 3 av 12 Föregående  1, 2, 3, 4 ... 10, 11, 12  Nästa

Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 3 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Tobias tor mar 17 2022, 23:00

Aha, låter ju smart med en matta inne nuförtiden..

Jo den etsen set väl bra ut. Skönt det inte var någon IG, det brukar inte alltid vara "rätt" på Eduards grejz.
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 3 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Stefan E fre mar 18 2022, 09:28

Svart i nosen (Hu.85), Cockpit British Interior Green (HU.78) och resten svart.

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 3 36138553925_418bc1afe9_z


Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 3 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Tobias fre mar 18 2022, 10:21

Aha! Wohin det svarta i nosen tro?
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 3 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av cas fre mar 18 2022, 10:55

Alla områden som kan synas utifrån är svarta, så det är cockpit, nosen, bombbrummet...

_________________
På byggbordet just nu:
Byggbord nerpackat i väntan på husförsäljning

I skämslådan:
Alldeles för många, men till semestern så!
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 3 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av LasseThid fre mar 18 2022, 12:49

Enligt Nigel var de gröna i nosen från början, men så fort de fångades upp av de tyska sökljusen sken de upp som solen och syntes lång väg, så de målades snabbt om i svart... Självbevarelsedrift skulle jag tro...

Idag har jag gjort en del svartarbete, så nu är alla delar till första uppslaget i instruktionen grundmålade.
(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 3 20220318-123816


Senast ändrad av LasseThid den fre mar 18 2022, 12:51, ändrad totalt 1 gång

LasseThid


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 3 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Tobias fre mar 18 2022, 12:50

Aha! Slugt..

Trevligt! Nu börjar det! cheers
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 3 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av cas fre mar 18 2022, 12:53

Såja! nu börjar det bli inbott.

_________________
På byggbordet just nu:
Byggbord nerpackat i väntan på husförsäljning

I skämslådan:
Alldeles för många, men till semestern så!
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 3 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av LasseThid fre mar 18 2022, 13:42

Jag borde veta bättre än att ifrågasätta Stefans information, men jag hittar en del motstridig information vad gäller Lancasterns färger. 

Exempelvis: "I do alot of research into Lancasters and paint the cockpit forward of the nav' seat to the bomb site area in matt black, from the radio room back was cockpit green humbrol 78.


Only very very early lanc's had an all green interior this was due to the fact they where Manchesters coming off the production line !, then being altered near the end of the production into Lancasters "

Och "I'll reinforce the colour scheme inside Lancasters. The entire interior, from the rear turret to the rear face of the main spar, was (British) Interior Green. From the top of the main spar, the starboard side of which had a curved metal sheet covering it, port side held the radio ops seat, the colour was semi-matt black, almost dead matt. The frame of the pilot's seat was black also, with the armour plate panel behind being Interior Green. The hand rails into the bomb-aimers compartment were red, later yellow, as were the two vertical stanchions between the front of the navigators compartment, and the rear of same. In some aircraft, the latter were also black, but worn, showing dull, bare metal."

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 3 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Tobias fre mar 18 2022, 14:22

Ja som vanligt, olika källor säger olika. Smile Jag kan nada.. Men kul att läsa om!
Där har du lite att bita i.. Wink
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 3 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Stefan E fre mar 18 2022, 14:46

Ja, jag har gått på SAMI Datafile på Avro Manchester, Lancaster och Lincoln, mina övriga referenser och frågat på Hyperscale och andra forum om färgerna och detta var jag kom fram till och jag står för det fortfarande.

Det är väl nästan 15-20 år sedan jag byggde min Lancaster så det kan ju ha kommit fram nya fakta.

Men ingenting är bombsäkert och variationerna var säkert många, så gör vad du själv tycker, jag ville bara visa hur jag hade gjort, inte hur du ska måla!

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 3 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av LasseThid fre mar 18 2022, 20:12

Det är lugnt Stefan. Alla bilder jag hittat är gröna invändigt från cockpit och bakåt, men eftersom det såg rätt fräsigt ut med svart golv blev jag lite osäker, framförallt när den enda bilden jag hittade med svart golv visade sig vara en matta man lagt in. När jag googlade så verkar det som att de första planen var helt gröna invändigt, beroende på att de var ombyggda Manchesters. När man blev varse om sökljusproblematiken målades nosen svart och senare målades området från främre spantet matt svart, för att unvika reflekterande ljus som underlättade för den lede fi, och resten grönt.

Jag känner mig lite sliten idag, så det blir nog en tidig kväll alternativt däckar jag i datorstolen till Youtube... 🤣🤣🤣

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 3 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Azgaron fre mar 18 2022, 21:19

Fint jobbat Lasse! Smile

Alltid en massa att hålla reda på när det gäller färger! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 3 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Tobias fre mar 18 2022, 21:32

man skulle vara färgblind! hade fanimej hjälpt. Eller kanske blind. Bara att måla med det man får tag i! Wink
Blir nog snyggt hursom!
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 3 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Stefan E fre mar 18 2022, 22:43

Jag målade golvet svart....   Laughing

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 3 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av LasseThid lör mar 19 2022, 08:30

Jag kommer väl kanske inte göra en 40 shades of Grey, men väl en 4 shades of Black tror jag, efter att ha funderat lite samt tagit en titt i färgskafferiet.

Golv och väggar får bli XF-1 Flat Black.
Metallrör, pedaler, ip och liknande i den lite ljusare XF-84 Dark Iron.
Radioapparater, bord och dylikt i XF-69 Nato Black.
Sittdynor till stolarna XF-85 Rubber Black.

Därefter en drybrush med XF-56 Metallic Grey, XF-24 Dark Grey eller XF-53 Neutral Grey.

Det känns som att det skulle ge "lite" kontrast i det mörka och definitivt bättre än att måla allting i XF-1.

Å andra sidan är ju teori och praktik två vitt skilda saker och det som funkar i teorin funkar inte alltid i praktiken, men i värsta fall är det ju bara att tänka och och göra rätt...

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 3 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Tobias lör mar 19 2022, 12:26

Ah, XF-85, färgen jag alltid glömmer att köpa.. Smile Är den bra? Har Gunzes liknande, tror jag den är iaf, något Tyre Black.

Låter som en schysst plan det där. Ser fram emot målningen. Smile
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 3 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av LasseThid lör mar 19 2022, 12:48

Jag kommer inte ihåg var jag hörde det, men "I love it when a plan comes together"...

Nu har jag förvisso inte målat sätena i Rubber Black, limmat dit etsen eller gjort någon dry brush ännu, men för att citera Donken, "I'm loving it"...
(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 3 20220319-123936

Det vita ska jag fixa till även om det inte kommer att synas när modellen är ihopsatt.

LasseThid


Azgaron and Tobias like this post

Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 3 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Tobias lör mar 19 2022, 13:10

Mysigt dockhus. Smile
Tobias
Tobias


Matt_Public likes this post

Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 3 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Azgaron lör mar 19 2022, 14:27

Låter som en bra plan!

Uttrycket kommer mig veterligen från A-team.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Matt_Public and Tobias like this post

Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 3 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av LasseThid lör mar 19 2022, 18:12

Det stämmer nog Håkan.

Hur som helst så börjar kontoret så sakteliga ramla på plats.
(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 3 20220319-180350
(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 3 20220319-180428
(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 3 20220319-180450
(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 3 20220319-180507



LasseThid


Azgaron and Tobias like this post

Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 3 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Stefan E lör mar 19 2022, 19:13

Ser snyggt ut!

Smart att använda olika nyanser av svart och mörkt grått, det ger inte mycket kontrast, men tillräckligt.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 3 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av LasseThid lör mar 19 2022, 19:38

Tack Stefan!

Hade jag målat allting i matt svart så tror jag inte man hade sett några detaljer, men genom att ta några olika svarta/mörka grå nyanser så får man åtminstone lite kontrast i mörkret. Kul att se att det faktiskt fungerade också.

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 3 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Sadolf lör mar 19 2022, 20:09

Ser jag rätt att det eduards paneller? Eller följer de godis med satsen.
Det blir mycket fint med allt utrustning i kontoret!
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 3 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av LasseThid lör mar 19 2022, 20:23

Jag har Eduards Big Ed Part I, så det är mycket riktigt Eduards ets du ser Sadolf.
Den ets som kom med byggsatsen är ren metall utan några detaljer överhuvudtaget.

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 3 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Tobias lör mar 19 2022, 20:34

Ser mycket trevligt ut, undrar om du inte faktiskt skulle få in Radio Rix på riktigt där! Wink
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 3 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 3 av 12 Föregående  1, 2, 3, 4 ... 10, 11, 12  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet