IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

+8
Azgaron
cas
Sadolf
Stefan E
glimturen
Tobias
Matt_Public
LasseThid
12 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 11 av 12 Föregående  1, 2, 3 ... , 10, 11, 12  Nästa

Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 11 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Matt_Public tis maj 31, 2022 5:43 pm

Sadolf skrev:Kalasbra! (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 11 1288785663
Just! Vilken flådig fläskbest. cyclops
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 11 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av LasseThid ons jun 01, 2022 4:14 am

Tackar!
Jag roade mig med att måla Nato Black igår kväll, så nu kan jag snart påbörja färdigställande.

LasseThid


Sadolf likes this post

Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 11 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av glimturen fre jun 03, 2022 5:21 pm

Flådigt målat! cyclops

cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 11 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av LasseThid lör jun 04, 2022 6:37 pm

Allting är nu målat och klart.

Lasten är säkrad och väntar bara på att levereras.
(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 11 20220604-203304

Och flapsen är fullt öppna...
(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 11 20220604-224947

Navigationsljusen kvar...
(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 11 20220605-113331

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 11 20220605-113422

LasseThid


Azgaron, Matt_Public, cas, Tobias and Sadolf like this post

Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 11 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Sadolf sön jun 05, 2022 2:47 pm

Fint svart och fint i överdel!
Nu börjar den ta formen!
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 11 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Stefan E sön jun 05, 2022 8:24 pm

Det ser kanonbra ut!   cheers

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 11 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Azgaron sön jun 05, 2022 10:32 pm

Snyggt jobbat Lasse! Ser snyggt ut! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 11 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av LasseThid mån jun 06, 2022 5:53 am

Tack så mycket.
Jag la på klarlack igår, så idag ska dekalerna på och sedan ett lager matt lack.
Därefter blir det till att fundera på fanorna.
Tyvärr lyckades jag få ett fingeravtryck på ena bombluckan då jag skulle fästa den igen efter att limmet släppt... Crying or Very sad
Annars har jag nästan lyckats bygga denna utan några större missöden, så när som på två avbrutna pipor till maskingevären, samt att en pipa i aktre tornet pekar lite för mycket inåt.

LasseThid


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 11 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Tobias mån jun 06, 2022 6:46 am

Ser bra ut Lasse. Smile
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 11 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av LasseThid mån jun 06, 2022 6:11 pm

Tack!

Det börjar likna en Spitfire, som de säger... Cool
(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 11 20220606-200413

Dock är jag inte riktigt kompis med alla linjer som ska sättas på plats...

LasseThid


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 11 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Matt_Public mån jun 06, 2022 8:30 pm

Häffarns, som det plägar sägas häromkring. drunken
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 11 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av LasseThid mån jun 06, 2022 8:59 pm

Äntligen är alla, nåja alla utom en, dekaler på plats...

En dekal gick upp i rök och försvann spårlöst i tomma intet. Som tur är syns det inte jättetydligt att den saknas.

Imorgon blir det matt lack och sedan ska jag fundera på hur jag ska göra rökfanorna innan detta projekt äntligen läggs till handlingarna...

Än så länge är jag hyfsat nöjd och det är mitt klart bästa verk, även om det stundtals gick mig på nerverna. Framförallt alla linjer som fastnade mer på mina fingrar än på modellen. Mad

Varför man sedan gjort nio dekaler i stället för en på undersidan av vingarna förstår jag inte, men det finns säkert någon anledning som uppskattas av mer erfarna byggare än mig. Cool

LasseThid


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 11 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Azgaron mån jun 06, 2022 10:12 pm

Tjusigt med dekaler på! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 11 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av cas tis jun 07, 2022 4:21 am

Där så! Nu blir det doningar av det hela!

_________________
På byggbordet just nu:
Byggbord nerpackat i väntan på husförsäljning

I skämslådan:
Alldeles för många, men till semestern så!
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 11 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Tobias tis jun 07, 2022 6:25 am

Dekaler har en tendens att krypa in i sin rumpa och försvinna.. Wink Men det ser bra ut. Snyggt jobbat Lasse! cheers
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 11 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Sadolf tis jun 07, 2022 11:51 am

Mycket fint och rent bygge!
Om det gäller dekalen som försvann- det måste vara en skrivbords troll i närheten.
Jag har de under mitt skrivbord, de lånar alltid alla smådelar som jag tappar under skrivbordet.
Vetenskaplig bevisat.
Ibland så lägger de smådelar precis under stolens hjul så jag mejar de när jag flyttar stolen för att leta efter de....
Sadolf
Sadolf


Marlin, Tobias and LasseThid like this post

Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 11 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av LasseThid tis jun 07, 2022 1:59 pm

Tack så mycket!

Jo Sadolf, skrivbordstrollen brukar allt dyka upp titt som tätt. Som tur är har jag dock fått tillbaka det mesta i helt skick... 🤣

Ytterligare ett par bilder här.
(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 11 20220607-071951
(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 11 20220607-072049

LasseThid


Azgaron, Matt_Public and Tobias like this post

Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 11 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Sadolf tis jun 07, 2022 2:22 pm

Mycket bra lackjobb, ser ut som den ska!
Skribordstrollen gillar inte snus, så länge jag vet- Tappar jag prillan så han aldrig lånar den, den hamnar alltid under mina skor....
Sadolf
Sadolf


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 11 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Matt_Public tis jun 07, 2022 2:29 pm

Admiral Sviskon? Känns spontant mer Björnligan än Musse Pigg, men vem är jag att klaga? Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


cas likes this post

Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 11 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Azgaron tis jun 07, 2022 4:04 pm

Ser snyggt ut! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 11 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av LasseThid ons jun 08, 2022 4:25 am

De senaste tolv timmarna har varit lite av en känslomässig bergochdalbana...
Först var jag stolt över att ha lyckats få ihop denna modell utan att bryta av eller tappa bort någon del och sedan upptäckte jag till min förfäran att en av motvikterna på det ena sidorodret var borta.
Ner på knä och "dammsuga" golvet med händerna för att se om jag på något vis kunde hitta denna del, då jag var helt säker på att den varit på plats tidigare under dagen, men nej, det gick inte att hitta.
Så i morse tänkte jag att jag får försöka att tillverka en liknande del från en gjutram, så jag letade i arkivet (papperskorgen) och hittade en perfekt bit som jag började bearbeta och plink så for den iväg. Ner på knä för att leta igen, men icke sa Nicke. Som tur var hade jag en bit till som jag kunde jobba med och efter mycket möda och stort besvär såg den någorlunda ut, så jag börjar att måla den. Ett plink och ett smätt senare är även den biten borta. Eftersom jag hörde hur den träfffade väggen framför mig började jag att leta på skrivbordet för att sedan kolla under skrivbordet ifall den på något sätt lyckats att falla ner mellan vägg och skrivbord. Vad skådar då mitt norra öga? Jo, originalbiten som jag letat som en idiot efter ligger helt plötsligt mitt på golvet, så synlig att till och med en blind person sett den. Hur i hela friden har jag kunnat missa den? Det måste vara Sadolfs förbaskade skrivbordstroll som spelat mig ett spratt och lämnat tillbaka originalet efter att ha stulit mina två nytillverkade bitar...  Very Happy
Nu ska jag bara försöka klura ut en lösning på hur jag ska få det aktre tornet att sitta kvar utan att behöva limma fast det...

Man får inte vara dum, för då kan man börja jobba på ett tryckeri...

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 11 20220608-071719

LasseThid


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 11 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Matt_Public ons jun 08, 2022 6:40 am

LasseThid skrev:Det måste ha varit Sadolfs förbaskade skrivbordstroll som spelat mig ett spratt och lämnat tillbaka originalet efter att ha stulit mina två nytillverkade bitar.  
De expanderar således sitt verksamhetsområde även utanför det egna reviret? Fasaväckande. Laughing


Också: Utmärkt tornlösning i klassisk pansarbyggstil. king
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 11 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Stefan E ons jun 08, 2022 6:57 am

Mattmonstret kan anta många skrämmande skepnader....
Ibland känns det som jag tillbringar mera tid under byggbordet, letandes efter delar som smitit, än jag får byggt PÅ bordet!   Very Happy


Men det ser ut som du lyckats få till en mycket snygg modell, trots alla små otrevligheter!   cheers

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 11 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av LasseThid ons jun 08, 2022 7:55 am

Tack.

Jo, den ser riktigt trevlig ut. Framförallt nu när alla delar sitter på plats.

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 11 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Sadolf ons jun 08, 2022 9:40 am

LasseThid skrev:De senaste tolv timmarna har varit lite av en känslomässig bergochdalbana...
Först var jag stolt över att ha lyckats få ihop denna modell utan att bryta av eller tappa bort någon del och sedan upptäckte jag till min förfäran att en av motvikterna på det ena sidorodret var borta.
Ner på knä och "dammsuga" golvet med händerna för att se om jag på något vis kunde hitta denna del, då jag var helt säker på att den varit på plats tidigare under dagen, men nej, det gick inte att hitta.
Så i morse tänkte jag att jag får försöka att tillverka en liknande del från en gjutram, så jag letade i arkivet (papperskorgen) och hittade en perfekt bit som jag började bearbeta och plink så for den iväg. Ner på knä för att leta igen, men icke sa Nicke. Som tur var hade jag en bit till som jag kunde jobba med och efter mycket möda och stort besvär såg den någorlunda ut, så jag börjar att måla den. Ett plink och ett smätt senare är även den biten borta. Eftersom jag hörde hur den träfffade väggen framför mig började jag att leta på skrivbordet för att sedan kolla under skrivbordet ifall den på något sätt lyckats att falla ner mellan vägg och skrivbord. Vad skådar då mitt norra öga? Jo, originalbiten som jag letat som en idiot efter ligger helt plötsligt mitt på golvet, så synlig att till och med en blind person sett den. Hur i hela friden har jag kunnat missa den? Det måste vara Sadolfs förbaskade skrivbordstroll som spelat mig ett spratt och lämnat tillbaka originalet efter att ha stulit mina två nytillverkade bitar...  Very Happy
Nu ska jag bara försöka klura ut en lösning på hur jag ska få det aktre tornet att sitta kvar utan att behöva limma fast det...

Man får inte vara dum, för då kan man börja jobba på ett tryckeri...

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 11 20220608-071719

Samma sak här: Hur många gånger så tappade jag en liten pryl, gjorde en ny bara för att tappa den med. Och slutligen poppade upp den först tappade prylen på en mest uppenbara platsen.
Det är skrivbordstrollen som lämnade den tillbaka, det vet man. Han tyckte mer om den delen som Du tillverkade som ersättning ...
Förr hade man alltid lämnat ett skal med mjölk för trollen. Vet inte om det funkar..
Lite osäker om trollen lever bara i Skandinavien, för att när jag levde utomlands då hade min kära Mor städat regelbundet och slängt alla mina grejor ( inklusive ventiler till min motorcykel)- länge innan trollen kunde låna någonting...
En sak är säker: Du har byggd så fin Lancaster trollen vill ha en sådan hemma under skrivbordet...
Sätta fast tornet på ett enklaste... Häftmassa ?? Så brukar jag sätta fast propellrar...Annars verkar det som man kan tillverka 3 ganska exakta ringar från plastark monter de ihop på plast och sedan montera själva tornet uppe på... Eller som DU redan började- med pinne bara klippa ( fila) en liten öppning till vid ringen på motsatta sidan ...
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 11 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 11 av 12 Föregående  1, 2, 3 ... , 10, 11, 12  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet