IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

+8
Azgaron
cas
Sadolf
Stefan E
glimturen
Tobias
Matt_Public
LasseThid
12 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 2 av 12 Föregående  1, 2, 3, ... 10, 11, 12  Nästa

Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 2 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Marlin ons mar 16 2022, 06:48

Krya på dig Lasse. Very Happy
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 2 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av LasseThid ons mar 16 2022, 07:15

Matt_Public skrev:
LasseThid skrev:Jag har inte ens börjat än, jag tog bara de fyra delarna för att illustrera problemet.
De målade cockpit-ytorna då? Bältena på stolarna och sånt, liksom? scratch

Jag anser då att det är en bra start.
Tack!

11 timmars sängliggande senare är jag nere i 38 graders feber, så det går på rätt håll. Ett par dagar till så börjar penicillinet ge effekt också...

De första två bilderna snodde jag från den länk cas la upp. Det var mest för att visa hur det ser ut, men eftersom jag insåg att det inte visade problemet tillräckligt bra klippte jag loss de fyra delarna som behövdes och tog den nedre bilden. Jag borde så klart ha skrivit det för att undvika förvirring...

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 2 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Stefan E ons mar 16 2022, 09:14

Ingen fara, du kommer väl dit så småningom i bygget!

Har man väl börjat klippa loss delar kan man anse att den är påbörjad, så nu har du ingen ursäkt att INTE börja längre!  Laughing bounce


Jag är bänkad!


(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 2 2497531929 (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 2 2497531929 (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 2 2497531929 (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 2 2497531929

...men krya på dig ordentligt först!   drunken    Very Happy




Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 2 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av LasseThid ons mar 16 2022, 12:03

Nu kan man nog anse att projektet är påbörjat, även om det enda som är limmat är bordshalvorna då jag kortat bordet med 6 mm.

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 2 20220316-115750

LasseThid


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 2 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Tobias ons mar 16 2022, 12:04

Ah, du kör på som ett riktigt pro! Jag hade fegat men det där blir bra tror jag!
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 2 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av LasseThid ons mar 16 2022, 15:30

Pro vet I hoppsan om jag skulle säga, men friskt sågat, hälften brunnet som snickaren säger.

Jag har börjat med kontorsstolen, men det var en hyfsad glipa i framkant som jag spacklat, så nu kämpar jag mot lusten att slipa den.

Snart dags att börja titta närmare på var det ska sättas ets, så att jag kan slipa dem inför målningen.

LasseThid


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 2 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Matt_Public ons mar 16 2022, 15:34

LasseThid skrev:[...] även om det enda som är limmat är bordshalvorna då jag har kortat bordet med 6 mm.
Möbelminskning är minsann en åtgärd så god som någon. Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 2 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Stefan E ons mar 16 2022, 16:09

Vet inte om du får någon nytta av detta, men kanske kan du få lite idéer och inspiration från mitt bygge av Tamiyas Lanc.  Very Happy

https://www.flickr.com/photos/organize/?start_tab=sets

Titta på flyg 1.48 - Avro Lancaster B.I/III

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 2 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av LasseThid ons mar 16 2022, 17:46

Fotoets måste vara ett av djävulens påfund...  Mad

Jag försöker sätta ihop spakapans fotpedeler, men med en kontaktyta på 0.5x0.5 mm är det inte lätt att få dem att fästa... Som tur var hittade jag en stötdämpare eller liknande som jag glömt att sätta dit på någon av modellerna jag byggt så att jag kunde använda den för att linjera upp gavlarna på pedalerna.

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 2 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Stefan E ons mar 16 2022, 18:01

LasseThid skrev:Fotoets måste vara ett av djävulens påfund...  Mad

Jag försöker sätta ihop spakapans fotpedeler, men med en kontaktyta på 0.5x0.5 mm är det inte lätt att få dem att fästa... Som tur var hittade jag en stötdämpare eller liknande som jag glömt att sätta dit på någon av modellerna jag byggt så att jag kunde använda den för att linjera upp gavlarna på pedalerna.


..och superlimmet hugger aldrig när man behöver det!  Laughing

Men fingrarna limmar man både här o där omedelbart!   Mad

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


cas likes this post

Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 2 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Tobias ons mar 16 2022, 18:13

Fan, skulle kunna slänga ihop något ordspråk där.. Kvinnor och Ets? Båda ser vackra ut i teorin, men skapar mest problem?

Kanske inget i klass med Churchills bevingade ord men.. Sant?

Wink

What a Face clown

Vad har du för hjälpmedel? Jag har ingen sådäringa block - men väl Tamiya´s "tång", den är dock bra. och dyr nu, såg jag..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 2 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Matt_Public ons mar 16 2022, 18:32

Tobias skrev:Kvinnor och ets?
Kvinnor har jag främst hört likställas med bilar.  scratch

Till exempel: "Vare sig objektet har en ratt eller två så orsakar det problem och kostar pengar."


Fotoets är därtill minst sju gånger smidigare att bearbeta, liknelsen haltar således betänkligt. Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 2 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Tobias ons mar 16 2022, 18:41

Fan, du kan ha rätt.. Men att hantera bägge kan i vissa fall liknas vid tortyr eller iallafall något som driver en till vansinne?Wink
Gillade din  liknelse dock!
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 2 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av LasseThid ons mar 16 2022, 19:40

Jag har inget fancy stuff utan jag använder mina Master Tools pincetter. Fördelen med de böjda pincetterna är att om man trycker minsta lilla så är det risk för att delen man håller i smätter iväg, vilket hände ett antal gånger när jag höll i tvärstaget som är ca 3x1 mm när det är vikt... Jag lyckades på något mirakulöst sätt hitta dem alla gånger.

Det blev inte snyggt, men å andra sidan är det ingen som ser dem i alla fall...  Cool

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 2 20220316-193735

Pilotens Whiskeyflaskhållare blev desto bättre...

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 2 20220316-195235


Senast ändrad av LasseThid den tor mar 17 2022, 08:33, ändrad totalt 2 gånger

LasseThid


Azgaron, Marlin and Tobias like this post

Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 2 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Tobias ons mar 16 2022, 19:53

Fick trampbåts-vibbar.. Smile Skönt att de inte försvann!
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 2 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av cas tor mar 17 2022, 06:40

Herregud! Etsade pedaler på det viset är ju en smula omöjligt att jobba med.
Mycket arbete för svarta pedaler i en svart cockpit...

_________________
På byggbordet just nu:
Byggbord nerpackat i väntan på husförsäljning

I skämslådan:
Alldeles för många, men till semestern så!
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 2 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av rsm.gbg tor mar 17 2022, 07:44

Hehe, jag känner igen det där, Ets är omöjligt att limma, det enda som fastnar är fingrar, pincetten och annat.

- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 2 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av LasseThid tor mar 17 2022, 17:16

Ingen kul dag idag... Först fick frugan åka pling pling taxi till plåsterhuset vid 01.30 med ordentliga smärtor (magkatarr eller gallsten), sedan upptäckte jag att jag eventuellt fått en allergisk reaktion på penicillinet, så jag fick boka tid för ett läkarbesök. Väl där fick jag vänta 30 minuter efter bokad tid innan jag kom in och då plingade det till att jag skulle vara med dottern hos tandläkaren om tio minuter, vilket givetvis inte funkade, eftersom jag var tvungen att hämta frugan på Sahlgrenska, då hon blev utskriven efter 14 timmar... Roligt nästan jämt...

Bygget fortskrider så sakteliga och jag är nu redo att lägga primer på i princip allting som ska sitta på insidan. Den sista ombyggnaden i cockpit, en piedestal till kontorsstolen så att spakapan faktiskt ser ut, är också klar.

And the hits, just keeps on coming...
Jag skulle borra upp ett fönster i ett av skotten mot bombrummet, som besättningen tittade genom för att säkerställa att de verkligen släppt hela lasten, och jag kör givetvis borret rakt in i fingertoppen när det går genom plasten... Attans vad skönt det inte är...  (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 2 1f62c  (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 2 1f62c  (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 2 1f62c  (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 2 1f62c 
(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 2 20220317-171907

LasseThid


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 2 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Tobias tor mar 17 2022, 18:37

Usch och fy.. Trist.. Alla hyfsat ok nu då?

Det där med allergisk reaktion mot penicillin är spännande. Haft med det att göra i ett arbete. Lite. Men tcyker immunförsvar är spännande. Ingen större fara så länge man "bara" får utslag o annat. Problemet är om man sensitiviseras och kan hamna att man får anafylaktiska reaktioner.. Det vill man undvika. Skulle tippa på att du får klindamycin istället eller en cefalosporin (derivat av det du fått). Den förstnämnda har en vanlig biverkan (30%) - racerbajs på mindre fint språk.......

Krya på dig! Och frugan med.

Ser trevligt ut men trist med olyckan.. Hur gick det med borren???

Wink

Hoppas både fönster och finger blir fint!
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 2 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av LasseThid tor mar 17 2022, 20:24

Jo tack, Tobias, allt är bra med frugan och borren...
Jag lyckades till och med hålla mig till ord som inte behövde censureras, varken i England eller USA... Dumbass var väl det grövsta jag fick ur mig typ...  Cool

Herr doktor ansåg att det bara var små blödningar från tunna blodkärl i foten och ingenting att oroa sig för, så jag skulle fortsätta med mina Flucolaxocillin eller vad de nu heter.

Jag måste erkänna att det är lite imponerande av HKM att de justerad upphöjningen som spakapan sitter på, men samtidigt glömt av att justera alla upphöjda detaljer på väggen...  Laughing
Inte riktigt lika imponerad som jag är över min usla slipning av batteripackets undersida dock...
lol! (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 2 1288785663

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 2 20220317-201752

LasseThid


Azgaron and Tobias like this post

Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 2 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Tobias tor mar 17 2022, 20:58

Tur att borren klarade sig. Wink Fingret ok med? clown

Ah, fick du Flukloxacillin? Då misstänkte de S.Aureus eller ville täcka dem med. Annars är "rosfeber" vanligtvis bara streptococcer (Grupp A oftast). Men det är bra. ´kloxa tar båda. Snart skall du vara bra och kunna bygga som en frisk man!  cheers

Hehe, den sjunker lite, batterilådan, men det syns ju inte sen. Jag ryser av att se etsen.. iaf den runda prylen..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 2 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av LasseThid tor mar 17 2022, 21:39

Detta är tredje gången sedan den 10/1 i år som jag fått rosfeber och de tidigare gångerna har jag fått Kåvepenin. Det kan vara så att de var rädda att Kåvepeninet inte var tillräckligt effektivt...
Klindamycin fick jag i början, men sedan var det en sköterska som sa: "Usch, det rävgiftet ska du inte ha..."  Laughing

Jo tack, fingret klarade sig skapligt det med. En ynka bloddroppe kom det ur fingret innan det sinade. Nu är jag bara lite öm i fingertoppen, men så har jag ju också skurit mig i samma fingertopp med skapellen ett antal gånger de senaste dagarna, dock utan blodflöde. Troligen är bladet för slött, så det har bara svidit till när jag klantat mig.

Jag har inte börjat med IP'n är och där ska det ju på ett par kilo ets, så det lär testa mitt tålamod hyfsat. Hittills har det dock gått skapligt, men jag har inte satt dit några paneler i ets ännu eftersom jag vill måla allting först. Imorgon blir det till att maska en mängd små ytor och sedan är det dags för primer och färg...
Lite osäker på hur jag gör med golvet som ska vara grönt, men ser rätt trevligt ut i svart också. Nåväl, det löser sig, ja, vasken och så vidare...  Laughing

Vi avslutar väl dagen med ett relaterbart skämt och ett gott skratt...

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 2 Ska-rmavbild-2022-03-17-kl-21-28-03

LasseThid


Azgaron and Marlin like this post

Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 2 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Tobias tor mar 17 2022, 22:06

Jo men det är det. Har aldrig uppstått någon form av resistens av GAS(Grupp A streptococcer) mot PcV som Kåvepenin är. Vilket är fascinerande!
Det är oftast GAS. men ibland med inslag av de där Staffarna. Kan vara det de funderar på. Mycket är sannolikheter man kör på. Oftast är det GAS - ge kåvepenin.. Sen tar man problemet om det uppkommer, om det inte funkar. Så de kan ha tolkat att det är andra bakterier iblandade. och PcV tar inte Staffar (men Flukloxa är till för det)

Fast å andra sidan kan man säga att du har rätt i ditt påstående. Wink  Det kanske itne var tillräckligt effektivt, men det är en möjlig förklaring varför det inte var det.

I en perfekt värld hade du blivit inlagd även om du inte var tokpåverkad. För då kan man följa förloppet bättre och snabbare byta antibiotika. Ev ta lite andra prover, sårodla etc.

Skönt, -ish, att höra att det inte bara är jag som är klantig. Wink Inte skadat mig men väl slarvat och klantat mig i byggena lite..

ja skit inte i vasken! även om det löser sig det med! Wink Ja det mesta är den där Interior grey green här med va? Är IPn i pre-painted eller omålad ets?

hahahah! Aldrig sett den..! Gustaf är så skön.. Visste inte att han bygger modeller. cheers
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 2 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Stefan E tor mar 17 2022, 22:23

Hoppas du mår lite bättre nu!

Jag vet inte hur många gånger jag skurit eller stuckit mig själv när jag byggt och frågat mig varifrån alla röda fläckar kommer ifrån?   Laughing

Borra sig i fingret är en klassiker, att försöka fånga en rund modellkniv som rullar över kanten med att slå ihop benen är en annan.
Jag kan tala om att det gör man bara en gång, ouch vad det blödde och en annan gång hann jag inte få undan foten!

Numera använder jag platta modellknivar, typ supervassa skalpeller, så det är mycket lätt att skära sig utan att känna det (det kommer lite efter).

Att limma fast sig själv vid diverse föremål eller vid sig själv har väl också hänt!

Hoppas du redde ut dety och är OK nu!

Bygget ser ut att rulla på fint!   cheers

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 2 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av LasseThid tor mar 17 2022, 22:38

Tobias skrev:Ja det mesta är den där Interior grey green här med va? Är IPn i pre-painted eller omålad ets?

RAF Interior Green är vad instuktionerna säger och grönt är det jag sett på bilder, även om jag såg en Lancaster med svart matta inlagd, men det var nog ett modernt påfund för att skydda mot slitage.

IP'n är prepainted ets, även om det inte syns så bra på bilden.
(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 2 20220317-223543

LasseThid


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 2 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 12 Föregående  1, 2, 3, ... 10, 11, 12  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet