Focke Wulf Fw190 A5 "Herman Gräf special" 1:48 Hasegawa
+2
Tobias
Sadolf
6 posters
Sida 1 av 1
Focke Wulf Fw190 A5 "Herman Gräf special" 1:48 Hasegawa
Hej ..igen...
Nu den sista spam delen , jag har inte mer projekt som går att visa ...
Hasses Fw är nog inte i klassen med Eduard, men det fortfarande ganska rejält bit av plastvirke...
Och omslaget var fint. Den här skulle föreställa en specialutrustad plan av flygarässen Hemrann Gräf (202 nedskjutna plan).
Grejen är att hasegawa har blandat lite gurka och bananer, de som exempel låter folk spackla bort 2 luckor på höger sida och göra en annan ( de skickar en liten dekal om man vill inte "svarva")
Det hela är missförstånd. Inga luckor behöver spacklas. Gräf hade under den tiden TVÅ Fw 190 som var identiskt målade , Den första var 190 A4 den andra 190 A5. Efter den första planet var ..skadat eller skickat till en annan pilot så fick han samma färgrika motiv på den andra.
Han kunde kräva specialbetraktning för att han var teknisk inspektör på den tiden och 200 nedskjutna plan... Grejen är att både A4 och A5 hade INTE på många bilder varit utrustade med större kompressor med speciella luftinlopp som fins med som extra resindelar i kitet.
Det finns bara en bild som visar EN av dessa plan i den speciella konfigurationen, och allt tyder på att det var plan nr.2 Dvs A5.
Dessutom så var den i "lätt konfiguration" utan extra kanoner i vingarna, utan bombrack och med landningsstall luckor.
Så mer eller mindre det som Hasegawa föreslår ang cammo och utrustning stämmer inte riktig...
Grädde på toppen resinluckor med extra luftinlopp passar inte i motorkåpan- dessa är för korta...De kanske stämmer med kortare "tidig " variant av A4 , men det är A5 som vi ska bygga...
Jag har gjort lite fyllning i form av plaststrajp, men om jag skulle göra detta igen så skulle jag placera fyllning framför luckorna och flytta de bakot en bit, så man har inte en konstig mellanrum mellan motorkåpan och vingens front.
Visst det var en elastisk packning där , men inte så tjock som min konstiga fyllning.
Bortse från det här och total avsaknad av säkerhetsbälten så allt stämmer ganska bra och passar fint.. Jag har kört lite rivettlinjer - inget seriöst , men det min första försök ...
Lämnade förarsitsen lös så jag kan montera säkerhetsbälten när jag få tag i något vettig aftermarket. Kändes inte OK att göra en snabbis med aluminiumfolie...
Men nu nog med snacket- här kommer bildspelet, hoppas det faller i smaken...
Här kan man se i steg 2 i instruktionen att de vill man ska spackla och dona....
På de sista bilder kan man se resin motorkåpor med extra luftinlopp- som inte passar....
Nu den sista spam delen , jag har inte mer projekt som går att visa ...
Hasses Fw är nog inte i klassen med Eduard, men det fortfarande ganska rejält bit av plastvirke...
Och omslaget var fint. Den här skulle föreställa en specialutrustad plan av flygarässen Hemrann Gräf (202 nedskjutna plan).
Grejen är att hasegawa har blandat lite gurka och bananer, de som exempel låter folk spackla bort 2 luckor på höger sida och göra en annan ( de skickar en liten dekal om man vill inte "svarva")
Det hela är missförstånd. Inga luckor behöver spacklas. Gräf hade under den tiden TVÅ Fw 190 som var identiskt målade , Den första var 190 A4 den andra 190 A5. Efter den första planet var ..skadat eller skickat till en annan pilot så fick han samma färgrika motiv på den andra.
Han kunde kräva specialbetraktning för att han var teknisk inspektör på den tiden och 200 nedskjutna plan... Grejen är att både A4 och A5 hade INTE på många bilder varit utrustade med större kompressor med speciella luftinlopp som fins med som extra resindelar i kitet.
Det finns bara en bild som visar EN av dessa plan i den speciella konfigurationen, och allt tyder på att det var plan nr.2 Dvs A5.
Dessutom så var den i "lätt konfiguration" utan extra kanoner i vingarna, utan bombrack och med landningsstall luckor.
Så mer eller mindre det som Hasegawa föreslår ang cammo och utrustning stämmer inte riktig...
Grädde på toppen resinluckor med extra luftinlopp passar inte i motorkåpan- dessa är för korta...De kanske stämmer med kortare "tidig " variant av A4 , men det är A5 som vi ska bygga...
Jag har gjort lite fyllning i form av plaststrajp, men om jag skulle göra detta igen så skulle jag placera fyllning framför luckorna och flytta de bakot en bit, så man har inte en konstig mellanrum mellan motorkåpan och vingens front.
Visst det var en elastisk packning där , men inte så tjock som min konstiga fyllning.
Bortse från det här och total avsaknad av säkerhetsbälten så allt stämmer ganska bra och passar fint.. Jag har kört lite rivettlinjer - inget seriöst , men det min första försök ...
Lämnade förarsitsen lös så jag kan montera säkerhetsbälten när jag få tag i något vettig aftermarket. Kändes inte OK att göra en snabbis med aluminiumfolie...
Men nu nog med snacket- här kommer bildspelet, hoppas det faller i smaken...
Här kan man se i steg 2 i instruktionen att de vill man ska spackla och dona....
På de sista bilder kan man se resin motorkåpor med extra luftinlopp- som inte passar....
Senast ändrad av Sadolf den tis aug 16 2022, 00:24, ändrad totalt 1 gång
Sadolf
Tobias likes this post
Sv: Focke Wulf Fw190 A5 "Herman Gräf special" 1:48 Hasegawa
Forts.
Nu kommer det lite bilder från lackverkstan...
Efter dakaler och stenciler har jag lagt en halvmatt över hela och sen wash ( nedan)
Klart!Klart!
Nu kommer det lite bilder från lackverkstan...
Efter dakaler och stenciler har jag lagt en halvmatt över hela och sen wash ( nedan)
Klart!Klart!
Sadolf
Azgaron and Tobias like this post
Du kan dina Fockar du.. Sett den lådan då o då, vanlig? Hasses Fockar verkar populära iaf. Men är väl iofs ppopulära vem som än gör dem? Hade några med mig nyss tillsamammans med min P-47M (!) mot ryssarna. De är bra att han bredvid sig ibland.. Men kul att jaga med..
Riktigt snyggt målat! Vad har du kört för färger här?
Riktigt snyggt målat! Vad har du kört för färger här?
Tobias
Ja det Vallejo air... men obligatorisk deras polyurethane varnish- Annars går det inte att slippa då färgen går av... poly grejen gör den slippbar till en viss grad...
Sadolf
Ännu ett mycket snyggt bygge, Sadolf!
Stefan
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Tjusigt bygge, Sadolf!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sadolf
Azgaron likes this post
Liten lek ikväll...
Kan inte riktig måla figurer men man försöker....
Kan inte riktig måla figurer men man försöker....
Sadolf
Azgaron and Tobias like this post
Blev utmärkt tjusigt plan.
Figurer får man öva myyycket på! Man blir ändå inte nöjd....
Figurer får man öva myyycket på! Man blir ändå inte nöjd....
Tack!
Figurer som sagt vet jag inte mycket om... måste skaffa hudfärg, för att min blandning ser lite konstig ur...
Det följde en liten bil så den står på tur också...
Figurer som sagt vet jag inte mycket om... måste skaffa hudfärg, för att min blandning ser lite konstig ur...
Det följde en liten bil så den står på tur också...
Sadolf
Trevligt med lite figurer till planet också!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Ja, jag måste kanske utforska lite mer tema med figurer, har fått någon gång ICM "Raf pilots och ground personnal" i 1:48
Det finns även en hund där med!
Vem vet jag kanske provar med de figurer med...
Grejen är jag har inga RAF plan ...på hyllan iaf.
Det finns även en hund där med!
Vem vet jag kanske provar med de figurer med...
Grejen är jag har inga RAF plan ...på hyllan iaf.
Sadolf
Fint med en hund - den kan du ju använda till vem som?
Kul med figurer o dioraman.. Hur ser ICMs ut? Har ju lite bilden av Airfix gamla 1/72-figurer i huvudet när jag tänker plast.. Antar att de ser bättre ut dock!
Har lite... Fan vet vad et var nu, div 1732-piloter i resin jag borde leka med..
Kul med figurer o dioraman.. Hur ser ICMs ut? Har ju lite bilden av Airfix gamla 1/72-figurer i huvudet när jag tänker plast.. Antar att de ser bättre ut dock!
Har lite... Fan vet vad et var nu, div 1732-piloter i resin jag borde leka med..
Tobias
JA de är fina , de har olika , tyska och amerikanska med... Sen så säljer de också satsen typ flygplats med 2 modellplan och pilot/ mek satsen.
https://www.super-hobby.se/products/WWII-RAF-Pilots-and-Ground-Personnel-39-45.html
https://www.super-hobby.se/products/WWII-Luftwaffe-Airfield-Messerschmitt-Bf-109F-4-Hs-126-B-1-German-Luftwaffe-Pilots-and-Ground-Personnel-7-figures.html
De har typ m2 typer av satser: Endast figurer, figurer och en plan, figurer och 2 plan
De har gjort nyligen amerikanska bombbesättningar/ mek
Dessutom har engelska, ryska, tyska us och us vietnam.
Jag limmar de figurer nu, väldigt fina, lite flash.
Fin skulpterade också.
Fråga om jag kan måla ...
https://www.super-hobby.se/products/WWII-RAF-Pilots-and-Ground-Personnel-39-45.html
https://www.super-hobby.se/products/WWII-Luftwaffe-Airfield-Messerschmitt-Bf-109F-4-Hs-126-B-1-German-Luftwaffe-Pilots-and-Ground-Personnel-7-figures.html
De har typ m2 typer av satser: Endast figurer, figurer och en plan, figurer och 2 plan
De har gjort nyligen amerikanska bombbesättningar/ mek
Dessutom har engelska, ryska, tyska us och us vietnam.
Jag limmar de figurer nu, väldigt fina, lite flash.
Fin skulpterade också.
Fråga om jag kan måla ...
Sadolf
Haha, ja det är det som brkar begränsa för en.
Tobias
En mycket fin Wurger minsann!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Liknande ämnen
» Focke-Wulf Ta183 "Huckebein", Tamiya/AmTech 1/48
» Focke Wulf Eduard & Focke Wulf ...Eduard
» Focke Wulf Ta-183 Huckebein
» Eduard Focke Wulf 190F8 1/144
» Focke-Wulf Fw190A-5, Eduard 1/48
» Focke Wulf Eduard & Focke Wulf ...Eduard