SAAB JA-37 Viggen
+10
LudvigN
Janne.S
Mal
Azgaron
glimturen
Järven
Stefan E
Sadolf
Matt_Public
LasseThid
14 posters
Sida 1 av 5
Sida 1 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
SAAB JA-37 Viggen
Denna inköptes på C4 Open i Malmö, då jag fick ett bryt på skrammelvagnar med full interiör, vilket var vad jag släpat med mig för att bygga.
Jag gick runt bland försäljarna och letade efter lämplig objekt att börja på, men hittade egentligen ingenting som jag kände att "Wow, den där vill jag bygga..."
Framåt stängningsdags på lördagen fick jag dock ett infall och införskaffade den här rackaren, trots att jag sett att det brukar läggas upp långa listor på grejer som måste införskaffas för att det ska se någorlunda ut.
Jag tänkte bygga denna OOB, då det tydligen är en uppdaterad version där det ingår en extra gjutram med grejer som inte fanns/var bra nog, inte vet jag...
Jag tänkte ge mig på att måla den i splinter camo, så jag har beställt masker och färg till denna, men that's it...
Här är bilder av fram- och baksida av till "nya" gjutramen.
För er som begriper sig på sådana här saker kanske det säger någonting, men för mig som är mer propellerbyggare är det bara en gjutram till...
Jag ska väl villigt erkänna att det inte blev speciellt mycket byggt på denna i Malmö, men efter lite sökande efter information ramlade jag på en "gammal" YouTube serie som kanske kan ge något...
Jag kommer inte ihåg om jag ens byggde något svenskt i tonåren, så det ska bli spännande att bygga något svenskt för en gångs skull.
Jag började med att torrpassa flygkroppen, många delar blev det, och jisses vilken best det blir storleksmässigt.
Nog för att jag kastat något öga på den Viggen som står på Aeroseum och tyckt att den är stor, men ändå...
I nuvarande utförande (utan pitotrör) mäter den nästan 33 cm i längd och 22 cm i bredd.
Så mycket för att jag skulle bygga Ghost of Kiyv...
Nåja, nästa gång...
Och ja, jag vet att det är fel fena som sitter på i nuläget. Jag ville inte riskera att bryta av det tunna röret i framkant på den fena som ska användas när jag bygger modellen.
Jag gick runt bland försäljarna och letade efter lämplig objekt att börja på, men hittade egentligen ingenting som jag kände att "Wow, den där vill jag bygga..."
Framåt stängningsdags på lördagen fick jag dock ett infall och införskaffade den här rackaren, trots att jag sett att det brukar läggas upp långa listor på grejer som måste införskaffas för att det ska se någorlunda ut.
Jag tänkte bygga denna OOB, då det tydligen är en uppdaterad version där det ingår en extra gjutram med grejer som inte fanns/var bra nog, inte vet jag...
Jag tänkte ge mig på att måla den i splinter camo, så jag har beställt masker och färg till denna, men that's it...
Här är bilder av fram- och baksida av till "nya" gjutramen.
För er som begriper sig på sådana här saker kanske det säger någonting, men för mig som är mer propellerbyggare är det bara en gjutram till...
Jag ska väl villigt erkänna att det inte blev speciellt mycket byggt på denna i Malmö, men efter lite sökande efter information ramlade jag på en "gammal" YouTube serie som kanske kan ge något...
Jag kommer inte ihåg om jag ens byggde något svenskt i tonåren, så det ska bli spännande att bygga något svenskt för en gångs skull.
Jag började med att torrpassa flygkroppen, många delar blev det, och jisses vilken best det blir storleksmässigt.
Nog för att jag kastat något öga på den Viggen som står på Aeroseum och tyckt att den är stor, men ändå...
I nuvarande utförande (utan pitotrör) mäter den nästan 33 cm i längd och 22 cm i bredd.
Så mycket för att jag skulle bygga Ghost of Kiyv...
Nåja, nästa gång...
Och ja, jag vet att det är fel fena som sitter på i nuläget. Jag ville inte riskera att bryta av det tunna röret i framkant på den fena som ska användas när jag bygger modellen.
Senast ändrad av LasseThid den mån 30 okt - 7:29, ändrad totalt 1 gång
LasseThid
Matt_Public, cas and Mal like this post
Sv: SAAB JA-37 Viggen
Ja, det är minsann en matig modell.
Men ack, vilken svenskhet som flyter längs gjutramarna!
Men ack, vilken svenskhet som flyter längs gjutramarna!
Matt_Public- Master of DNF
LasseThid likes this post
Sv: SAAB JA-37 Viggen
Ja den är stor och grymt, jag kommer ihåg de över Linköping för bra 20 år sedan.
Jag m'rkte det som hjälper byggarmojo är att brejka stora projekt och bygga något avkopplande OOB ibland...
Jag m'rkte det som hjälper byggarmojo är att brejka stora projekt och bygga något avkopplande OOB ibland...
Sadolf
Sv: SAAB JA-37 Viggen
Ja, Viggen är en mäktig kärra och STOR!
Tarangus modell är riktigt fin, så fin som man kan begära av en liten tillverkare och nu när de fixat de största missarna så klarar den sig utan lull-lull om man tycker så.
För min egen del är en omgång hjul från Res-kit och pitotrör från Master "obligatoriska", men det är inte nödvändigt.
Sen kan man ju lasta på hur mycket tillbehör som helst, om man vill (och har råd!).
Jag ser fram emot ditt bygge, det här kommer att bli intressant!
Jag är bänkad....
Stefan
Tarangus modell är riktigt fin, så fin som man kan begära av en liten tillverkare och nu när de fixat de största missarna så klarar den sig utan lull-lull om man tycker så.
För min egen del är en omgång hjul från Res-kit och pitotrör från Master "obligatoriska", men det är inte nödvändigt.
Sen kan man ju lasta på hur mycket tillbehör som helst, om man vill (och har råd!).
Jag ser fram emot ditt bygge, det här kommer att bli intressant!
Jag är bänkad....
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
LasseThid likes this post
Sv: SAAB JA-37 Viggen
Härligt med ett Viggen bygge.
När det gäller röret på fenan så är ett litet tips att kapa en bit av det och borra, sedan limma dit en bit av en knappnål.
Man skulle nog kunna komma undan med knappnål och lite spackel till Pitotröret med.
Billigt fix som gör susen utseendemässigt.
(Bild från en SK men dom har samma fena)
När det gäller röret på fenan så är ett litet tips att kapa en bit av det och borra, sedan limma dit en bit av en knappnål.
Man skulle nog kunna komma undan med knappnål och lite spackel till Pitotröret med.
Billigt fix som gör susen utseendemässigt.
(Bild från en SK men dom har samma fena)
Järven
LasseThid likes this post
Sv: SAAB JA-37 Viggen
Tack för tipsen!
Jag har följt Stefan råd och beställt hjul och pitotrör.
Jag har följt Stefan råd och beställt hjul och pitotrör.
LasseThid
Sv: SAAB JA-37 Viggen
En fråga till er som har erfarenhet av att bygga Viggen och måla med lövhögskammot.
Hur går man bäst till väga?
Jag tittade på en kille som byggde Tarangus Viggen och målade detta kammo, men han började måla lite här och där med den ljusbruna färgen och sedan maskade han där det skulle vara ljusbrunt innan han målade nästa färg och maskade. Problemet med det är ju att få perfekt passning mellan de olika bitarna, så jag tänkte att det nästan borde vara enklare att köra julkalenderstuket?
Sätt dit alla masker på den primade ytan, öppna luckorna för ljusbrunt, måla och sätt sedan tillbaka bitarna, plocka av för nästa färg, rinse and repeat until done, eller finns det ett bättre alternativ?
Hur går man bäst till väga?
Jag tittade på en kille som byggde Tarangus Viggen och målade detta kammo, men han började måla lite här och där med den ljusbruna färgen och sedan maskade han där det skulle vara ljusbrunt innan han målade nästa färg och maskade. Problemet med det är ju att få perfekt passning mellan de olika bitarna, så jag tänkte att det nästan borde vara enklare att köra julkalenderstuket?
Sätt dit alla masker på den primade ytan, öppna luckorna för ljusbrunt, måla och sätt sedan tillbaka bitarna, plocka av för nästa färg, rinse and repeat until done, eller finns det ett bättre alternativ?
LasseThid
Sv: SAAB JA-37 Viggen
Hej Lasse.
Har inte byggt Viggen men när Du köpte masken så satt jag lite och funderade på just det med kammot...
Vad jag tänkte att när man kör julkalender principen så finns det lite risk för att man kommer få synlig grundfärg där de bitarna flyttar sig lite vid maskning avmaskning.
Kanske bäst man använder grunden i samma färg som en av cammo och sen kör som Du skrev... Kanske den mest dominerande kulören som olivgrön?
Har inte byggt Viggen men när Du köpte masken så satt jag lite och funderade på just det med kammot...
Vad jag tänkte att när man kör julkalender principen så finns det lite risk för att man kommer få synlig grundfärg där de bitarna flyttar sig lite vid maskning avmaskning.
Kanske bäst man använder grunden i samma färg som en av cammo och sen kör som Du skrev... Kanske den mest dominerande kulören som olivgrön?
Sadolf
Sv: SAAB JA-37 Viggen
Det är en bra tanke Sadolf.
Det enda jag oroar mig för är täckningen av underliggande färg.
Jag hade problem med det på båda mina F-16 där underliggande färg syns igenom det ovanliggande lagret och då målade jag ändå den ljusaste färgen först och den mörkaste sist.
Det enda jag oroar mig för är täckningen av underliggande färg.
Jag hade problem med det på båda mina F-16 där underliggande färg syns igenom det ovanliggande lagret och då målade jag ändå den ljusaste färgen först och den mörkaste sist.
LasseThid
Sv: SAAB JA-37 Viggen
Jag tror det gör inget om man har lite tunnare lager... Färgen brukar inte ligga totalt uniform i verkliga livet... Jag tycker att det gör byggsatsen mer naturtrogen om man har lite nyans. När jag kör vallejo ( akryl) så brukar först den tredje lager täcka 100%, jag bara låter det vara. Kör Du ljusare som underlager så ska det inte vara problem ...
Sadolf
Sv: SAAB JA-37 Viggen
Jag har inte heller byggt någon lövhögs viggen ännu, men det finns planer på en (eller ett par...).
När jag var 12-13 byggde jag Hellers gamla Viggen i 1/72 och målade lövhögscammot, med pensel(!), men det rekommenderar jag INTE.
Till mina 1/48 och 1/32 Viggar har jag skaffat de maskeringsset som finns, lite dyra, men absolut värda priset.
Så här tänker jag lägga upp målningen och jag kommer att använda MRP´s färger (tror jag...);
Först en svart Primer över hela flygplanet, maskera det som ska förbli svart
Måla undersidan ljusgrå
Maskera undersidan
Eventuellt måla över ev. överspray med svart primer, måla noskonen svart och maskera
...sedan den svarta färgen i cammot (OBS, inte samma färg som primern!).
Maskera det svarta.
Måla mörkgrön
Maskera mörkgrön
Fortsätt med de andra färgerna tills kärran är målad.
Att man får "lappa o laga" och justera färggränser hör liksom till när man målar flera färger.
Jag tror inte att det finns något enklare sätt att måla ett sådant här cammo, tyvärr.
Kommer du på det så tar jag tacksamt emot tipsen!
Stefan
När jag var 12-13 byggde jag Hellers gamla Viggen i 1/72 och målade lövhögscammot, med pensel(!), men det rekommenderar jag INTE.
Till mina 1/48 och 1/32 Viggar har jag skaffat de maskeringsset som finns, lite dyra, men absolut värda priset.
Så här tänker jag lägga upp målningen och jag kommer att använda MRP´s färger (tror jag...);
Först en svart Primer över hela flygplanet, maskera det som ska förbli svart
Måla undersidan ljusgrå
Maskera undersidan
Eventuellt måla över ev. överspray med svart primer, måla noskonen svart och maskera
...sedan den svarta färgen i cammot (OBS, inte samma färg som primern!).
Maskera det svarta.
Måla mörkgrön
Maskera mörkgrön
Fortsätt med de andra färgerna tills kärran är målad.
Att man får "lappa o laga" och justera färggränser hör liksom till när man målar flera färger.
Jag tror inte att det finns något enklare sätt att måla ett sådant här cammo, tyvärr.
Kommer du på det så tar jag tacksamt emot tipsen!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sadolf likes this post
Sv: SAAB JA-37 Viggen
Tack Stefan.
Det låter som en någorlunda vettig metodik och med lite Liquid mask ska jag kunna fylla igen mindre glipor som uppstår vid målandet.
Dock vill man ju inte få en glipa på 5-6 mm bara för att man sett fel när man maskade. Nåväl, det finns ju T-Röd att torka med även om det är ett tråkigt jobb...
Det låter som en någorlunda vettig metodik och med lite Liquid mask ska jag kunna fylla igen mindre glipor som uppstår vid målandet.
Dock vill man ju inte få en glipa på 5-6 mm bara för att man sett fel när man maskade. Nåväl, det finns ju T-Röd att torka med även om det är ett tråkigt jobb...
LasseThid
Sv: SAAB JA-37 Viggen
Från skrammervagnsinterörer direkt till storflygetyg?
Inte illa!
En dag vågar jag nog med mig på en stor-viggen.
Kör Hårt!
Inte illa!
En dag vågar jag nog med mig på en stor-viggen.
Kör Hårt!
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Sv: SAAB JA-37 Viggen
Japp.glimturen skrev:Från skrammervagnsinterörer direkt till storflygetyg?
Inte illa!
En dag vågar jag nog med mig på en stor-viggen.
Kör Hårt!
Jag känner att jag inte orkar med fler skrammelvagnsinteriörer för tillfället, så det fick bli ett break från dem.
Det kan ju inte mer än gå åt h*****e, så full fart framåt... bara jag får alla pryttlar som jag behöver...
LasseThid
Sv: SAAB JA-37 Viggen
Suget efter byggande verkar vara som bortblåst, men jag har likväl börjat pilla lite här och var på detta bygge.
Jag har dock en fråga till er som vet bättre än mig...
På bilden nedan vill Meastro Models att jag monterar gas- och bromspedal näst intill längst fram på kontoret, men med tanke på var dessa pedaler hamnar om man använder den ingående plast delen borde de väl snarare sitta där, eller är detta någon annan sorts pedaler som spakapan kan använda sig av om hans ben plötsligt blir en meter längre?
Jag har dock en fråga till er som vet bättre än mig...
På bilden nedan vill Meastro Models att jag monterar gas- och bromspedal näst intill längst fram på kontoret, men med tanke på var dessa pedaler hamnar om man använder den ingående plast delen borde de väl snarare sitta där, eller är detta någon annan sorts pedaler som spakapan kan använda sig av om hans ben plötsligt blir en meter längre?
LasseThid
Sv: SAAB JA-37 Viggen
Ta inte Eduards instruktioner alltför bokstavligt, de menar "pedalerna ska sitta här, ungefär...".
I den riktiga Viggen är ju dessutom hela pedalstället justerbart i längsled, det finns piloter av olika längd i Flygvapnet också.
Jag var bekant med en pilot (Draken, Viggen) hemma i Kallinge, han var bara runt 160cm, en annan jag känner i Norrköping är nästan 190cm (Tunnan, Lansen, Draken), så det finns variation!
Sätt pedalerna där du tycker de ska vara!
Stefan
I den riktiga Viggen är ju dessutom hela pedalstället justerbart i längsled, det finns piloter av olika längd i Flygvapnet också.
Jag var bekant med en pilot (Draken, Viggen) hemma i Kallinge, han var bara runt 160cm, en annan jag känner i Norrköping är nästan 190cm (Tunnan, Lansen, Draken), så det finns variation!
Sätt pedalerna där du tycker de ska vara!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: SAAB JA-37 Viggen
Tack Stefan!
Man skulle med andra ord scratchbygga ett par skenor och montera pedalerna på...
Man skulle med andra ord scratchbygga ett par skenor och montera pedalerna på...
LasseThid
Marlin likes this post
Sv: SAAB JA-37 Viggen
Jag har börjat förbereda lite delar för målning, men har lite granna kvar innan det är dags för primer.
Först fick jag pilla bort ett par delar som jag limmade på plats när jag var i Malmö, eftersom de ska ersättas med PE delar från MM, vilket resulterade i att jag fick spackla och slipa lite granna för att snygga upp interiören. Sedan fick jag fylla igen en lucka i plasten där HUD:en ska placeras. Jag har även börjat försöka spackla skarvarna på luftintagen, men där återstår lite bättringsarbete.
Först fick jag pilla bort ett par delar som jag limmade på plats när jag var i Malmö, eftersom de ska ersättas med PE delar från MM, vilket resulterade i att jag fick spackla och slipa lite granna för att snygga upp interiören. Sedan fick jag fylla igen en lucka i plasten där HUD:en ska placeras. Jag har även börjat försöka spackla skarvarna på luftintagen, men där återstår lite bättringsarbete.
LasseThid
Azgaron and Gigabyte like this post
Sv: SAAB JA-37 Viggen
LasseThid skrev:
På bilden nedan vill Meastro Models att jag monterar gas- och bromspedal näst intill längst fram på kontoret, men med tanke på var dessa pedaler hamnar om man använder den ingående plast delen borde de väl snarare sitta där, eller är detta någon annan sorts pedaler som spakapan kan använda sig av om hans ben plötsligt blir en meter längre?
Jo, benlängd kan ju som sagt skilja lite.
Som exempel:
På mitt bygge som har bältad 1/48 ViggenPilot i Tarangus stol så fick jag sätta pedalstället här för att det skulle lira med fötterna.
Järven
Sv: SAAB JA-37 Viggen
ser jäkligt bra ut detta.
cammot kommer gå skitbra.
generellt, börja med det ljusa, sen över till det mörkare, gör du tvärtom.kan det bli knepigt att det täcker ock då fler lager färg vilket man vill undvika, det är lättare gå från jlust till mörkare än tvärtom....
cammot kommer gå skitbra.
generellt, börja med det ljusa, sen över till det mörkare, gör du tvärtom.kan det bli knepigt att det täcker ock då fler lager färg vilket man vill undvika, det är lättare gå från jlust till mörkare än tvärtom....
Mal
Sv: SAAB JA-37 Viggen
Knallpallen är fortfarande ett WIP, men den ser anständig ut i mina ögon även om jag till exempel inte målat toppen ännu...
LasseThid
Mal likes this post
Sv: SAAB JA-37 Viggen
fritt fall åkatraktion den stolen, yess det poppar ut verkligen...kommer bli finemang detta
Mal
Sv: SAAB JA-37 Viggen
Tack Håkan och Mal!
Knallpall, modell färdig, typ...
Knallpall, modell färdig, typ...
LasseThid
Azgaron and Sadolf like this post
Sida 1 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Liknande ämnen
» SAAB-MBB Project J 37X "Snabel-Viggen" Airfix 1:48 scale
» SAAB AJ-37 Viggen, ESCI 1/48
» Tarangus 1/72 SAAB JA37 Viggen
» Tarangus 1/72 SAAB JA37 Viggen
» Tarangus 1/72 SAAB JA37 Viggen
» SAAB AJ-37 Viggen, ESCI 1/48
» Tarangus 1/72 SAAB JA37 Viggen
» Tarangus 1/72 SAAB JA37 Viggen
» Tarangus 1/72 SAAB JA37 Viggen
Sida 1 av 5
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet