Kopro, Su-7 BKL Fitter
+13
merlin1953packard
bjork_larsson
Obed
Matt_Public
denstore
Warsawpact
Patrik K
Gigabyte
Caverö
Stefan E
JOooCKE
Azgaron
Janne.S
17 posters
Sida 3 av 5
Sida 3 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Sv: Kopro, Su-7 BKL Fitter
Härligt att se att det börjar hända lite saker här igen
Alltid trevligt med lite scratchbygge
/ Jocke
Alltid trevligt med lite scratchbygge
/ Jocke
JOooCKE
MiniStuff skrev:Lite scratchbyggande är aldrig fel. Livar upp vilken modell som helst.
Så sant som det är sagt. Det är nästan lite ledsamt med modeller där allt finns med från början.
Matt_Public- Master of DNF
Ser bra ut Janne! Aldrig fel med lite extra detaljer!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Ja du, Janne, när man ser din innovationsförmåga att få till det där lilla extra på en halvt hopplös modell, inser jag att man själv har väldigt lite att gnälla över vid det egna byggbordet, då det blir lite motigt! Samtidigt så suger vi begärligt till oss alla fiffiga och praktiska lösningar som du ständigt visar prov på. Rena rama byggskolan från A till Ö, kan man säga!
merlin1953packard
Tack för alla vänliga ord pojkar
Jag tror att det är en tröskel man kliver över när man gjort sitt första scratchande...sedan så blir man aldrig rädd för att göra det igen
Lite som att lära sig simma faktiskt.....
Jag tror att det är en tröskel man kliver över när man gjort sitt första scratchande...sedan så blir man aldrig rädd för att göra det igen
Lite som att lära sig simma faktiskt.....
Janne.S- Moderator
Det brukar börja med maskeringstape på stolarna, för att lite i taget ökas på till att tillslut bli både det ena å det andra som ebk till exempel.
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Yo!
Åter till verkligheten!
Inte mycket till uppdatering men det går framåt igen i alla fall
Not much of an update but it´s an update none the less!
Nå väl, vart var jag? Jo, jag hade piffat upp kåpan över instrumentpanelen och detaljerat lite bakom kattaplutten!
Nästa steg var att se om huven passade efter allt meckande...och det gjorde den givetvis inte. Hade inte räknat med det heller utan jag trimmade runtikring tills huven passade hyfsat.
Vidare så var det dags för att rista tillbaka förlorade panellinjer och nitar...usch! Inte kul, av någon anledning är det väldigt mycket små luckor och trams längs centerlinjen på den här...gjorde det inte roligare att rista :/
När det väl var gjort så grundade jag med matt svart
HJulbrunnarna likaså...
Sedan målade jag detaljerna med Xtracolor Flanker Blue och kåpan med Hum 26. Så får det torka tills imorgon då jag börjar med det roliga detaljmålandet och vädrandet
SÅ ja, min första uppdatering på bra länge nu, hoppas det dög fast den bidde lite kort:D
Limma lungt alla små plasttomtar!
Åter till verkligheten!
Inte mycket till uppdatering men det går framåt igen i alla fall
Not much of an update but it´s an update none the less!
Nå väl, vart var jag? Jo, jag hade piffat upp kåpan över instrumentpanelen och detaljerat lite bakom kattaplutten!
Nästa steg var att se om huven passade efter allt meckande...och det gjorde den givetvis inte. Hade inte räknat med det heller utan jag trimmade runtikring tills huven passade hyfsat.
Vidare så var det dags för att rista tillbaka förlorade panellinjer och nitar...usch! Inte kul, av någon anledning är det väldigt mycket små luckor och trams längs centerlinjen på den här...gjorde det inte roligare att rista :/
När det väl var gjort så grundade jag med matt svart
HJulbrunnarna likaså...
Sedan målade jag detaljerna med Xtracolor Flanker Blue och kåpan med Hum 26. Så får det torka tills imorgon då jag börjar med det roliga detaljmålandet och vädrandet
SÅ ja, min första uppdatering på bra länge nu, hoppas det dög fast den bidde lite kort:D
Limma lungt alla små plasttomtar!
Janne.S- Moderator
Mycket kul att se en byggrapport på den här igen!
Jag tänkte på den här igår när jag såg en bild på en Fitter
Snyggt blir det!
/ Jocke
Jag tänkte på den här igår när jag såg en bild på en Fitter
Snyggt blir det!
/ Jocke
JOooCKE
Ser ju ut som den modellen går mot sitt färdigställande också, om än inte de flygande juveler du annars bygger (Sufa och annat). Har väl gått åt en del spackel också, vad jag kan se... spännande att se, Janne, samt att spacklet ger den där lilla extra känslan av konstnärlig frihet som jag själv upplevt på mina 72-pluttisar på byggbordet... mer spackel åt folket! Skämt åsido, Janne, den modellen har inte varit lätt att få hyfs på efter vad jag kunnat utläsa av byggprocessen. Men är det någon som kan fixa det, är det du!
merlin1953packard
Japp....de här modellerna blir inte byggda så mycket som skulpterade
Janne.S- Moderator
Så har det pillats lite på modellen igen
Jag började med att klar lacka det jag målade tidigare.
Medans johnsonet torkade så passade jag på att limma på lite yttre detaljer på flygkroppen.... jag började med de här vad de nu är
Jag tejpade dom på plats innan jag limmade.
Så litte annat bös som åkte på av bara farten...
Sedan var det dags för det roliga! Jag gjorde min sedvanliga wash och sedan åkte mattlacken på. Vidare så torrborstades det och vips så var allt klart.
Det blev inte jätte detaljerat men å andra sidan så ska huven vara stängd.
Så åkte kattaplutten och instrumentbrädan in åxå..
NU ska det spacklas lite här och där och huven ska fixas på plats och maskas...men sedan blir det nog lite grundmålning
Limma lugnt!
Jag började med att klar lacka det jag målade tidigare.
Medans johnsonet torkade så passade jag på att limma på lite yttre detaljer på flygkroppen.... jag började med de här vad de nu är
Jag tejpade dom på plats innan jag limmade.
Så litte annat bös som åkte på av bara farten...
Sedan var det dags för det roliga! Jag gjorde min sedvanliga wash och sedan åkte mattlacken på. Vidare så torrborstades det och vips så var allt klart.
Det blev inte jätte detaljerat men å andra sidan så ska huven vara stängd.
Så åkte kattaplutten och instrumentbrädan in åxå..
NU ska det spacklas lite här och där och huven ska fixas på plats och maskas...men sedan blir det nog lite grundmålning
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Trevligt kontor du fått till Janne!
Ser fram emot att se lite färg på henne snart
/ Jocke
Ser fram emot att se lite färg på henne snart
/ Jocke
JOooCKE
Tack Jocke får se när jag får lite byggtid över den här veckan.....
Janne.S- Moderator
Heh! Vilken best. Är du helt säker på att den inte ska bli tjeckisk?
Liten kort uppdatering idag....blev avbruten av arbete mitt i det roliga!
jag har spacklat lite här och där, vingarnas framkanter, där stabbarna möter kroppen och lite annat. Sedan slipade jag glatt i några timmar
Nog med slipande nu!
Lär väl bli mer efter grundmålandet då metall finish kräver en abslut absurdt fin yta....varenda misstag syns!
Få se om jag kan passa in huven ovanpå allt jag lagt till i cockpit.
Självklart passade den inte så det vara bara att fila lite här och där så mycket jag vågade i detaljerna i cockpit. Sedan insåg jag at plasten i huven är grynt tjock!
Då var det bara att dra fram Dremeln och tunna ut huven i kanterna i alla fall.
Sedan polerade och slipad3e jag med allehanda våtslipppapper och micromesh tills det såg ut så här...
Några dopp i Johnson saken var biff.... det syns väl inte så väl på bilden men det är faktsikt en ganska rejäl skillnad efter doppandet.
Det var allt jag hann med idag...nu måste jag till jobbet (buhuuu)
Limma lugnt!
jag har spacklat lite här och där, vingarnas framkanter, där stabbarna möter kroppen och lite annat. Sedan slipade jag glatt i några timmar
Nog med slipande nu!
Lär väl bli mer efter grundmålandet då metall finish kräver en abslut absurdt fin yta....varenda misstag syns!
Få se om jag kan passa in huven ovanpå allt jag lagt till i cockpit.
Självklart passade den inte så det vara bara att fila lite här och där så mycket jag vågade i detaljerna i cockpit. Sedan insåg jag at plasten i huven är grynt tjock!
Då var det bara att dra fram Dremeln och tunna ut huven i kanterna i alla fall.
Sedan polerade och slipad3e jag med allehanda våtslipppapper och micromesh tills det såg ut så här...
Några dopp i Johnson saken var biff.... det syns väl inte så väl på bilden men det är faktsikt en ganska rejäl skillnad efter doppandet.
Det var allt jag hann med idag...nu måste jag till jobbet (buhuuu)
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Ser mycket bra ut,, gillar dina byggen (nu smörar jag,, men är ärlig i min bedömning ) kul att följa Janne !!
Gigabyte
Hejsan!
Även jag gillar dina byggen, Janne, och jag smörar inte det minsta!
Det behövs inte, men bli inte för stöddig nu!!!!
Ser mycket bra ut så här långt, alla tummar upp!
Först händer inget...., sen händer inget..... sen är den färdig!
Limma Lungt!
Stefan
Även jag gillar dina byggen, Janne, och jag smörar inte det minsta!
Det behövs inte, men bli inte för stöddig nu!!!!
Ser mycket bra ut så här långt, alla tummar upp!
Först händer inget...., sen händer inget..... sen är den färdig!
Limma Lungt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Smöra på ni...man behöver all motivation som finns för att överleva som modellare
Det är lite ketchup effekt när man bygger modeller.....man håller på och pillar in i det längsta med olika detaljer åsså vips sätts allt ihop och då börjar det gå undan. Dessutom blir man mer motiverad då man faktiskt ser att något händer!
Tack för att ni håller motivationen upp pojkar!
Det är lite ketchup effekt när man bygger modeller.....man håller på och pillar in i det längsta med olika detaljer åsså vips sätts allt ihop och då börjar det gå undan. Dessutom blir man mer motiverad då man faktiskt ser att något händer!
Tack för att ni håller motivationen upp pojkar!
Janne.S- Moderator
Det blir väldigt bra det där, Janne! Här kan man ju verkligen se att spackel är viktigt för den där extra touchen som en byggsats med dålig passform behöver? Fast det spelar ju inte så stor roll för dig... om man satte någon av mina egna surdegar i dina händer, skulle nog även där resultatet bli "beyond imagination"... beror nog mera på byggaren än plasten, skulle jag tro...
Det skall bli kul att få se den färdig... och ännu bättre; se den live på något kommande månadsmöte! Snyggt jobbat... som vanligt; Janne!
Det skall bli kul att få se den färdig... och ännu bättre; se den live på något kommande månadsmöte! Snyggt jobbat... som vanligt; Janne!
merlin1953packard
Tack B-L
KAnske om jag får tummen ur så dyker den upp på nästa månads möte..
KAnske om jag får tummen ur så dyker den upp på nästa månads möte..
Janne.S- Moderator
Halloj i stugorna!
Hade en liten sittning med Fittern idag... det var en sådant där tillf'lle då man råkar passera hobby rummet och kom på att man kunde ju fixa en liten grej....
Så blev man kvar ett par timmar hastigt och lustigt.
Jag hade tänkt mig att maska huven...till en början i alla fall.
Den här lilla ski... Kopro modellen kom med en uppsättning masker...och de verkade funka bra
Man sätter bara dit ett segment åt gången och det fäste bra bara man värmde upp masken med fingret efter man satt den på plats!
Så jobbade jag mig runt hela huven....
Sedan plaskade jag på flytande mask innanför tejp masken.
Sedan tänkte jag att jag skulle öppna upp lite glipor Tydligen var inte passformen så bra på Fittern ens i skala 1/1:P
Sedan använde jag lite CA för att fylla up skarven mellan nosringen och nosen, det blir till att rista en ny panlelinje där så det vara massa hack och grejer i skarven.
Medan jag ändå hade CA-limmet framme så limmade jag på huven också
Känns som det snart är dags att grunda.....
Limma lugnt!
Hade en liten sittning med Fittern idag... det var en sådant där tillf'lle då man råkar passera hobby rummet och kom på att man kunde ju fixa en liten grej....
Så blev man kvar ett par timmar hastigt och lustigt.
Jag hade tänkt mig att maska huven...till en början i alla fall.
Den här lilla ski... Kopro modellen kom med en uppsättning masker...och de verkade funka bra
Man sätter bara dit ett segment åt gången och det fäste bra bara man värmde upp masken med fingret efter man satt den på plats!
Så jobbade jag mig runt hela huven....
Sedan plaskade jag på flytande mask innanför tejp masken.
Sedan tänkte jag att jag skulle öppna upp lite glipor Tydligen var inte passformen så bra på Fittern ens i skala 1/1:P
Sedan använde jag lite CA för att fylla up skarven mellan nosringen och nosen, det blir till att rista en ny panlelinje där så det vara massa hack och grejer i skarven.
Medan jag ändå hade CA-limmet framme så limmade jag på huven också
Känns som det snart är dags att grunda.....
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Mums. Nu börjar den se Öststats-grym ut på allvar.
Fråga i farten: får du inte vita fläckar på huvarna när du använder CA?
Har du någon särskild sort som inte ångar så farligt?
Fråga i farten: får du inte vita fläckar på huvarna när du använder CA?
Har du någon särskild sort som inte ångar så farligt?
Sida 3 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Liknande ämnen
» Kopro, Su-7 BKL Fitter 1/48
» DDR LSK Volksmarine MFG-28 Su-22m4 - Eduard/Kopro 1/48
» Eduard 1/48 Sukhoi SU-7 BMK "Fitter"
» Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48
» Sukhoi Su-17M3/M4 Fitter K, Kitty Hawk, 1/48
» DDR LSK Volksmarine MFG-28 Su-22m4 - Eduard/Kopro 1/48
» Eduard 1/48 Sukhoi SU-7 BMK "Fitter"
» Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48
» Sukhoi Su-17M3/M4 Fitter K, Kitty Hawk, 1/48