Att "Pinna" Vingar
4 posters
Sida 1 av 1
Att "Pinna" Vingar
Att ”Pinna” Vingar
Många frågar ofta om hur man ”pinnar” vingarna på short-run modeller, och den här metoden kan med fördel tillämpas även på Resin-modeller.
Det här är min F3D-2 Skynight från Chzez Models, en limiterad short-run modell, och här finns det inga styrtappar eller slitsar för vingarna.
Så här måste man ”pinna” ving- skarven, om man inte vill chansa på en svagare lim-skarv!
Jag rekommenderar att ”pinna” vingarna så blir det mera hållbart, dessutom brukar det inte vara så stora limytor att fästa vingarna i heller!
Den här maskinen har ganska tjocka vingar, så jag kunde få in en tub med 5mm diameter framför hjulbaljan och en 3mm på andra sidan!
Ni ser de små märkena jag gjort?
Det är markeringar var jag skall borra motsvarande hål i kroppen.
Dags att ta fram det lilla borret först, 1mm diameter, detta för att få lite ”styrning” på det större borret på 5mm diameter!
Man kan använda de flesta material till pinnarna, men jag föredrar metall-pinnar eller plasttub från Evergreen.
Tuberna limmas på plats med superlim!
Ordentligt med lim på både vingar och kroppen så är vingarna fast och säkert limmade till kroppen!
På en resin-modell måste man använda ett sk. CA-Lim (eller ”Superlim” typ Loc-Tite eller liknande), jag använder tunnflytande Loc-Tite.
Det är ett Cyano-Akrylat-lim som är lika otäckt som det låter, så ventilera hobbyrummet ordentligt!
Ofta stämmer vingtjockleken inte med där den skall sitta, på den här modellen diffade det ordentligt, vingarna är nämligen ca 1mm för tjocka!!!
Alternativen man har att jobba med;
1) Skarvar runt om hela vingarna, med mycket spackelarbete som följd!
2) Passa in översidan, slipa och spackla undersidan
3) Passa in undersidan, slipa och spackla massor på översidan
Inget roligt, men ibland måste man kompromissa!
I just det här fallet passade jag in översidan så gott jag kunde, och skarven på undersidan får jag ta.
Det kommer att bli lite spackling och slipning på översidan, men mycket måttligt jämfört med undersidan.
Där kommer det att krävas betydligt mera jobb, men det syns inte så väl på den färdiga modellen.
Jag ”flyttade” helt enkelt det nödvändiga jobbet till ett ställe där det inte syns så väl!
Vingarna kan lika gärna vara för tunna, då hade man fått bygga på med plasticard emellan!
Man får anpassa byggmetoden efter varje modell!
Teknikerna är desamma, men eftersom varje short-run modell är unik så får man anpassa sig till vad modellen kräver!
Limma Lugnt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Att "Pinna" Vingar
Suveränt, Stefan! Den här lektionen gör jag en PDF av och sätter in i pärmen, där jag samlat en hel del tidigare, bland annat från Jannes suveräna genomgångar av olika byggmoment!
Tack!
Tack!
merlin1953packard
Sv: Att "Pinna" Vingar
Tack för bra tips Stefan! Kan nog komma till användning!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Liknande ämnen
» Röda Stjärnans vingar
» Cessna Skymaster O-2 in duty...
» Radiostyrt - Ingen som vet hur man bygger vingar?
» Månadsmöte IPMS Göteborg Tema "Utländskt i svensk tjänst"
» Nakajima J1N1 Gekko Type11 ("Irving"), Tamiya 1/48
» Cessna Skymaster O-2 in duty...
» Radiostyrt - Ingen som vet hur man bygger vingar?
» Månadsmöte IPMS Göteborg Tema "Utländskt i svensk tjänst"
» Nakajima J1N1 Gekko Type11 ("Irving"), Tamiya 1/48
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet