IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32

+13
Jörgen.E
johan r
Kent
MagnusE
Matt_Public
Joppo
Caverö
merlin1953packard
Azgaron
JOooCKE
MiniStuff
Janne.S
Stefan E
17 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 4 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Gå ner

Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32 - Sida 4 Empty Sv: Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32

Inlägg av Marlin ons sep 15 2010, 19:44

Vilket snyggt bygge och intressant läsning Stefan.
Jag måste säga att jag för första gången på allvar funderar på en modell i fel skala.
Min IDF/AF samling är i 1/48, men jag vet inte hur jag ska kunna motstå denna skönhet.
Dessutom har jag ju inte byggt den svarta Spiten som IDF/AF fortfarande har kvar i aktiv tjänst.
Hhmmm, undrar om tagelskjorta hjälper.......

Nu väntar jag ivrigt på din forsättning.
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32 - Sida 4 Empty Sv: Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32

Inlägg av Stefan E ons sep 15 2010, 20:45

Tackar för all uppskattning!

Köp den..... det är du värd......

Som det heter i reklamvärlden!

Allvarligt talat, jag skulle utan att blinka betala 850:- för denna byggsats (min kostade 750:- från HLJ), trots att jag redan har två Mk.IX!
Bästa modellen jag någonsin byggt, alla kategorier!

Så en Mk.IIIV står högt på önskelistan!

Fel skala????

1/32 är det enda rätta, fast du vet inte om det ännu! Laughing

Snart klarlackad, och sen blir det dekaler!!
(Fast andra modeller har just nu högsta prio, så den ligger för tillfället i "vänteläge")

....åsså tar vi tagelskjortorna på.... Very Happy

https://www.youtube.com/watch?v=JDCgNx0h5rQ&feature=related

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32 - Sida 4 Empty Sv: Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32

Inlägg av Matt_Public tor sep 16 2010, 08:17

Kanske att lille Public får Mk. VIII:an till jul om han varit hysteriskt snäll.

Eller IX:an... Razz
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32 - Sida 4 Empty Sv: Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32

Inlägg av Tobbe1983 tor sep 16 2010, 19:10

Shysst beskrivning med camot! cheers
Tobbe1983
Tobbe1983


Till överst på sidan Gå ner

Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32 - Sida 4 Empty Sv: Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32

Inlägg av Stefan E lör okt 09 2010, 22:35

Tackar!

Kommer väl att göra ett inlägg på camoufleringen i "Tips" delen framöver!

Här en ny uppdatering, liten men innehållsrik!

Efter att ha tagit av målningsmaskerna och tittat på mönstret var det något jag inte gillade!
Något ”stämde inte”, det tog ett bra tag innan jag kom på vad som kändes fel.
De gröna fälten blev alldeles för ”spinkiga”!

Jag hade tagit till för lite när jag maskerade!
Dessutom fick jag en otrevlig överraskning när jag demaskerade motorplåtarna, FEL FÄRG!

Jag målade modellen med White Ensign, och ”bättrade” med Humbrol, attans också (I verkligheten sade jag något helt annat, men det går inte att skriva på ett forum!)!

Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32 - Sida 4 IMG_1038

Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32 - Sida 4 IMG_1040

Samma färg egentligen, men helt olika nyans och yta, så det syns tydligt!

Det var bara att maskera om, och blåsa på färg IGEN, nu med RÄTT fabrikat!
Gör om – Gör Rätt!

Den här gången blev det som JAG ville ha det, trägen vinner!

Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32 - Sida 4 IMG_1059

Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32 - Sida 4 IMG_1060

Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32 - Sida 4 IMG_1061

NU är jag nöjd med camouflaget!

Återstår ”bara” den gula ID märkningen på yttre vingframkanterna.

Limma Lugnt!




Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32 - Sida 4 Empty Sv: Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32

Inlägg av Jörgen.E lör okt 09 2010, 23:34

Ser bra ut de där.

Jörgen
Jörgen.E
Jörgen.E


Till överst på sidan Gå ner

Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32 - Sida 4 Empty Sv: Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32

Inlägg av Janne.S lör okt 09 2010, 23:40

hehe....jag gjorde samma sak på en Viggen i 1/48 med splinter kammo, jag råkade måla fel grön och fick maska om nästan allt!

Trägen vinner som sagt!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32 - Sida 4 Empty Sv: Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32

Inlägg av Joppo lör okt 09 2010, 23:59

Tjusigt Smile
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32 - Sida 4 Empty Sv: Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32

Inlägg av Delmar sön okt 10 2010, 00:35

fifan för att behöva göra om, men snyggt blev det!
Delmar
Delmar


Till överst på sidan Gå ner

Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32 - Sida 4 Empty Sv: Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32

Inlägg av Azgaron sön okt 10 2010, 11:01

Nä, att behöva göra om är ju ingen höjdare, men det blev ju snyggt till slut i alla fall! Snyggt jobbat Stefan!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32 - Sida 4 Empty Sv: Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32

Inlägg av Kent sön okt 10 2010, 21:17

Vackert....

/W
Kent
Kent


Till överst på sidan Gå ner

Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32 - Sida 4 Empty Sv: Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32

Inlägg av Caverö sön okt 10 2010, 22:09

Ser strålande ut, dessa linjer tröttnar man inte på.

Camot ser bra ut tycker jag, det kan vara lite klurigt ibland med många färger att måla
då kan jag inte tänka i rätt ordning. Very Happy
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32 - Sida 4 Empty Sv: Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32

Inlägg av cas mån okt 11 2010, 10:54

Åh så tjusigt!
Det börjar ju verkligen se ut som en ordentligt Spitfire nu.
//Christer

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32 - Sida 4 Empty Sv: Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32

Inlägg av Stefan E ons okt 13 2010, 21:17

Delmar skrev:fifan för att behöva göra om!


Ja, inte är det någon höjdare, precis! No

Men, jag tog en rövare, och blåste på klarlack idag!

"Skuggningarna" och nyansskillnaderna försvann under klarlacken, Puh! Very Happy

Jag var såååå nära att börja om från början!

Nu blir det DEKALER imorgon istället! Very Happy bounce

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32 - Sida 4 Empty Sv: Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32

Inlägg av MiniStuff ons okt 13 2010, 21:46

Vajjert!!! Jag blev så sugen igår kväll på min låda, så jag började med min planering - läsa en bok om bygget och lusläsa ritning och markera o fundera vilken version etc. det skall bli.

Läste idag på ett annat forum om att britterna klistrade tyglappar framför mynningshålen på Spitarna mellan varje flygning, detta för att hindra smuts och bôs att komma in i vapnen samt motverka is och annat när de kom upp en bit i luften. Hispano-kanonerna brukade de tydligen täcka med kondomer Razz

Hade inte susning om detta tidigare och det låter som en kul grej att modda dit, dvs. göra en spit som precis har blivit servad

/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32 - Sida 4 Empty Sv: Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32

Inlägg av Azgaron tor okt 14 2010, 00:48

Det finns små dekaler till min Revellogawa Spit som tydligen ska vara såna lappar.

Kul att det blev bra med klarlacken Stefan!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32 - Sida 4 Empty Sv: Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32

Inlägg av Matt_Public tor okt 14 2010, 08:05

MiniStuff skrev:Hade inte susning om detta tidigare och det låter som en kul grej att modda dit, dvs. göra en spit som precis har blivit servad.

Var hittar man kådisar i 1/32? Inte för att jag behöver dem, eller så...


Skämt åsido, kusligt inspirerande byggtråd, detta. Känner hur Spitfebern växer...
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32 - Sida 4 Empty Sv: Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32

Inlägg av Stefan E tor okt 14 2010, 16:33

Matt_Public skrev:
MiniStuff skrev:Hade inte susning om detta tidigare och det låter som en kul grej att modda dit, dvs. göra en spit som precis har blivit servad.

Var hittar man kådisar i 1/32? Inte för att jag behöver dem, eller så...


Skämt åsido, kusligt inspirerande byggtråd, detta. Känner hur Spitfebern växer...

Jodå, det är faktiskt sant, man tager vad man haver!

Man hade inte bara problem med att skräp kom in i kanonerna, den risken är faktiskt ganska liten.

Den främsta orsaken var att kulsprutorna kunde frysa ihop på hög höjd!
Temperaturen faller ungefär med en grad per 100 meter (upp till ca 25000 meter).
Är det då 20 grader varmt på marken, så är det bara -30 grader på 5000 meters höjd.
Det här känner alla segelflygare väl till, det är många som fått köldskador i fötterna, mitt i sommaren!

Detta gjorde att kanonerna riskerade att frysa ihop på de tidigaste varianterna, Från Mk.IX fick Spitfiren uppvärmd luft ledd in i vingframkanten (från avgasluften), men man fortsatte med lapparna för att hålla värmen inne i vingarna så länge som möjligt.
Samma praktiserades på Hurricane och en del andra flygplan.
Lapparna klipptes till av vanlig dukväv (som är linnegul) och doppades i "spännlack" som färgats röd, som en varningsfärg.
Ett annat plus var att det gick snabbt att se om ett flygplan hade laddats och var insatsberett igen, bara genom att titta på vingens framkant.

Ahhh, jag älskar när jag kan sprida Spitfirefebern vidare! Very Happy

Stefan



Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32 - Sida 4 Empty Sv: Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32

Inlägg av cas tor okt 14 2010, 18:43

Spitfire-feber har man haft sen man som liten parvel nån gång på 80-talet såg sin första Spit på någon flygdag i Skåneland.

Nu innehåller stashen bara en PR mk XIX, men Airfix utlovar ju en del nya intressanta varianter, och om Trumpeter/hobby boss lyckas släppa dom där bägge spiteful/seafang som dom har hintat kraftigt om så ser ju framtiden mycket ljus ut!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32 - Sida 4 Empty Sv: Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32

Inlägg av MiniStuff tor okt 14 2010, 22:07

Ja appropå Spitfire-feber så missa inte att kolla in den nya BBC-dokumentären som jag tipsade om under "allmänt" - mycket spitfire å hurricanes och riktigt riktigt bra

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32 - Sida 4 Empty Sv: Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32

Inlägg av Stefan E tis nov 02 2010, 15:24

Hejsan!

Efter ”malören” med färgerna, och en viss bättring ((ommålning) här o var, kunde jag äntligen ta av all maskering och beundra resultatet!

Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32 - Sida 4 IMG_1059

Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32 - Sida 4 IMG_1060

Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32 - Sida 4 IMG_1061

Kan väl säga att det var en hel del extra-jobb, men det var väl värt att göra det!

Efter ett par dagars torktid kunde jag äntligen lägga på klarlacken, jag använde Humbrol Clear coate, som jag tycker fungerar suveränt bra!

Nu fick hon torka nästan en vecka, innan dekaleringen kunde sätta igång.

Men först var det ju de gula varnings/identifikations markeringarna på de yttre vingframkanterna.

Jag tänkte använda dekalerna först, men de visade sig vara helt omöjliga, de sprack och trasades sönder alltför lätt.
Det blev inte bra helt enkelt!

Suck…. Mera maskering….. Jipppiiii……????

Sedan blåste jag på White Ensign ”British I.D. Yellow”, som faktiskt täckte fantastiskt bra (för att vara gul färg).

Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32 - Sida 4 IMG_1092


Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32 - Sida 4 IMG_1093

…och ännu en gång kunde jag riva bort maskeringen!

Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32 - Sida 4 IMG_1094

Blev riktigt bra, och färgen torkade så tunt att jag inte behövde göra något åt färggränserna.

Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32 - Sida 4 IMG_1095

Nu var det dags för dekaler!

Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32 - Sida 4 IMG_1126

Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32 - Sida 4 IMG_1127


Jaag använde de dekaler som fanns i lådan, stencilerna fungerade perfekt, men de större dekalerna (rundlar, fenflaggor var både ganska tjocka och revs sönder mycket lätt när de flyttades på modellen.

Micro-set är nödvändigt när man placerar dekalerna, annars ”hugger” dom fast omedelbart och blir stört omöjliga att flytta!

Micro-sol fick dekalerna att ”smälta” ner i alla panellinjer och formar dekalen efter ytan, så den ser på-målad ut.

En sak som jag brukar reta mig på när det gäller Spifire-byggen är när man lagt gångbordmarkeringen över nationalitetsmärket!

ALDRIG på en Spitfire (eller Hurricane eller NÅGOT Brittiskt flygplan), rundeln ligger alltid ÖVER linjen!

Men på ritningen visas linjen över rundeln, suck….

Men så här skall det se ut;

Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32 - Sida 4 IMG_1128

Slutet börjar närma sig!
Det här är en sådan där modell man aldrig vill ska bli färdig!

Det kommer att bli flera…





Limma Lugnt!




Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32 - Sida 4 Empty Sv: Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32

Inlägg av cas tis nov 02 2010, 15:34

Ack vad det blir vackert!
Kämpa på, det är ju bara "det sista" kvar nu...
//Christer

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32 - Sida 4 Empty Sv: Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32

Inlägg av Marlin tis nov 02 2010, 17:54

Vilka snygga färger, och vilken finish Shocked
Helt underbart.
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32 - Sida 4 Empty Sv: Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32

Inlägg av Janne.S tis nov 02 2010, 18:42

Mumma! cheers

Kommer ju bli helt osannolikt snyggt!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32 - Sida 4 Empty Sv: Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32

Inlägg av MiniStuff tis nov 02 2010, 21:50

Blir hur fin som helst Stefan! Och jag tackar för tipset att skaffa några andra dekaler till kärran.

/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32 - Sida 4 Empty Sv: Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 4 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet