P-39D Airacobra, Special Hobby 1/32
+15
Viggen
linusorn
Marlin
cas
Delmar
Kent
JOooCKE
johan r
Matt_Public
Caverö
Janne.S
merlin1953packard
MiniStuff
Azgaron
Stefan E
19 posters
Sida 2 av 5
Sida 2 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Sv: P-39D Airacobra, Special Hobby 1/32
vackert! härlig mossgrön på kontoret, me like.
MiniStuff- Vicesheriff
Sv: P-39D Airacobra, Special Hobby 1/32
Hejsan!
Bygget har ramlat på ordentligt och jag har inte hunnit skriva så mycket!
Men nu skall jag försöka ta igen lite, och komma ifatt bygget!
En rejäl nosvikt behövs eftersom Airacobran har nosställ, och är ganska tung i gumpen.
Det hände allt som oftast att planen ställde sig på stjärten, och det var brukligt att palla under med trälådor eller gamla oljefat!
Den här var den största fiskevikten jag hade, men eduard/Special Hobby har omtänksamt nog gjort luckan i nosen separat, så det blir enkelt att fylla på om det behövs.
Eduard skickade med en vikt, önskar SH hade gjort det också!
Så var det dags att limma ihop kroopppen.
Ingen större dramatik här, det passade fint, även om det behövdes en del små justeringar.
Efter en ordentligt tilltagen torktid kunde man tänka på vingarna.
Här övergav jag ritningen, vis av skadan från många short-run byggen!
Om man följer ritningen och limma ihop vingarna och sedan försöker limma dem till kroppen får man PROBLEM!
Jag började med att limma underdelen (som är i ett stycke) till kroppen, sedan fick det ligga o torka ordentligt.
Lite filande blev det allt, men riktigt bra passform, det gäller bara att få vingen helt rak!
Hjulhusen hade jag målat Medium Green innan.
Här, där vingen möter framhjulets balja fick jag karva lite i plasten, men passningen blev OK.
Nu kan man passa in vingens överdel, bara att slipa och sanda så man får en perfekt skarv i vingroten!
Resten tar vi hand om senare!
Det gick åt många klämmor, men passningen blev i stort sett perfekt!
Andra sidan blev inte så bra, men ganska OK.
Detta är anledningen till att göra på detta viset, det hade varit bra mycket svårare att få till skarvarna snyggt om man byggt hela vingen först!
Så här bygger jag ALLTID den här typen av vingar!
Lite spackel;
Här syns att jag använt lite plasticard strippar för att fylla ut glipan i höger vingrot!
Vänster vingrot behövde absolut inget spackel!
Till sist firade jag med att montera stabbe och sidoroder!
Nu ser man att det är en Airacobra!
Mera kommer snart!
Limma Lugnt!
Stefan
Bygget har ramlat på ordentligt och jag har inte hunnit skriva så mycket!
Men nu skall jag försöka ta igen lite, och komma ifatt bygget!
En rejäl nosvikt behövs eftersom Airacobran har nosställ, och är ganska tung i gumpen.
Det hände allt som oftast att planen ställde sig på stjärten, och det var brukligt att palla under med trälådor eller gamla oljefat!
Den här var den största fiskevikten jag hade, men eduard/Special Hobby har omtänksamt nog gjort luckan i nosen separat, så det blir enkelt att fylla på om det behövs.
Eduard skickade med en vikt, önskar SH hade gjort det också!
Så var det dags att limma ihop kroopppen.
Ingen större dramatik här, det passade fint, även om det behövdes en del små justeringar.
Efter en ordentligt tilltagen torktid kunde man tänka på vingarna.
Här övergav jag ritningen, vis av skadan från många short-run byggen!
Om man följer ritningen och limma ihop vingarna och sedan försöker limma dem till kroppen får man PROBLEM!
Jag började med att limma underdelen (som är i ett stycke) till kroppen, sedan fick det ligga o torka ordentligt.
Lite filande blev det allt, men riktigt bra passform, det gäller bara att få vingen helt rak!
Hjulhusen hade jag målat Medium Green innan.
Här, där vingen möter framhjulets balja fick jag karva lite i plasten, men passningen blev OK.
Nu kan man passa in vingens överdel, bara att slipa och sanda så man får en perfekt skarv i vingroten!
Resten tar vi hand om senare!
Det gick åt många klämmor, men passningen blev i stort sett perfekt!
Andra sidan blev inte så bra, men ganska OK.
Detta är anledningen till att göra på detta viset, det hade varit bra mycket svårare att få till skarvarna snyggt om man byggt hela vingen först!
Så här bygger jag ALLTID den här typen av vingar!
Lite spackel;
Här syns att jag använt lite plasticard strippar för att fylla ut glipan i höger vingrot!
Vänster vingrot behövde absolut inget spackel!
Till sist firade jag med att montera stabbe och sidoroder!
Nu ser man att det är en Airacobra!
Mera kommer snart!
Limma Lugnt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: P-39D Airacobra, Special Hobby 1/32
Här flyter det på i god fart! Vajjert! Börjar likna ett flygplan
/M
/M
MiniStuff- Vicesheriff
Sv: P-39D Airacobra, Special Hobby 1/32
Aldrig fel med en krokodilklämma eller två
Att det tog så lång tid innan jag köpte klämmor...innan så höll jag ihop med händerna tills limmet härdat Så jag kunde spankulera omkring med en modell i näven eller nävarna i en halvtimme om det ville sig illa
Att det tog så lång tid innan jag köpte klämmor...innan så höll jag ihop med händerna tills limmet härdat Så jag kunde spankulera omkring med en modell i näven eller nävarna i en halvtimme om det ville sig illa
Janne.S- Moderator
Sv: P-39D Airacobra, Special Hobby 1/32
Janne.S skrev: Så jag kunde spankulera omkring med en modell i näven, eller nävarna, i en halvtimme om det ville sig illa
Separationsångest grande!
Matt_Public- Master of DNF
Sv: P-39D Airacobra, Special Hobby 1/32
Roligt att se hur bygget flyter på, Stefan! Dessutom visar du det där tipset, som du tidigare berättat om, d v s hur vingen bäst skall limmas in. Kanske skulle gjort så på min Spit/S31, så hade jag kanske sluppit dundergliporna på varje sida mellan kropp och vinge.
merlin1953packard
Sv: P-39D Airacobra, Special Hobby 1/32
Hejsan!
Prova på nästa modell som har den här typen av vinge!
Gliporna kanske inte helt försvinner, men de blir definitivt mindre, och man kan "kontrollera" så man får dem där det är lättare att slipa!
Ren lathet, jag avskyr att slipa o spackla!
Limma Lungt!
Stefan
Prova på nästa modell som har den här typen av vinge!
Gliporna kanske inte helt försvinner, men de blir definitivt mindre, och man kan "kontrollera" så man får dem där det är lättare att slipa!
Ren lathet, jag avskyr att slipa o spackla!
Limma Lungt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: P-39D Airacobra, Special Hobby 1/32
Hejsan!
Bygget har gått lite på sparlåga på sistonde, men lite har hänt sen sist!
Man får med avgasrör med både sex och tolv “utblås”, dom jag skall använda är de tolv-stackade!
Dörrarna är inte detaljerade alls i originalmodellen, så i etset finns kompletta insidor till dörrarna!
Dom byggs upp av en mängd små delar, till och med kartväskan på pilotens högra dörr finns med!
Naturligtvis har jag skaffat Eduards maskeringsset, bekvämt, oh ja!
Kanske anses som lite “slött”, men efersom jag avskyr att maska rutor så är det värt vartenda öre!
Mera kommer snart!
Limma Lugnt!
Stefan
Bygget har gått lite på sparlåga på sistonde, men lite har hänt sen sist!
Man får med avgasrör med både sex och tolv “utblås”, dom jag skall använda är de tolv-stackade!
Dörrarna är inte detaljerade alls i originalmodellen, så i etset finns kompletta insidor till dörrarna!
Dom byggs upp av en mängd små delar, till och med kartväskan på pilotens högra dörr finns med!
Naturligtvis har jag skaffat Eduards maskeringsset, bekvämt, oh ja!
Kanske anses som lite “slött”, men efersom jag avskyr att maska rutor så är det värt vartenda öre!
Mera kommer snart!
Limma Lugnt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: P-39D Airacobra, Special Hobby 1/32
Görsnyggt!
Tack för tipset om vingarnas montering.
Har dock hört att man bör göra precis tvärsom med en Spitfire, dvs montera ovanvingarna först, och sen undervingen.
Gjorde så på Airfix nya MkIX och fick en skarv som nästan ser ut som e helt vanlig panellinje.
Maffig sak den där P-39:an. Cockpit blev ju riktigt nice, men det där med cockpit färg är ju en hel djungel numera på amerikanska kärror.
Har inte Urban Fredriksson skrivit en ganska uttömmande artikel i ämnet på ipms stockholms site?
Ser fram emot fler uppdateringar!
//Christer
Tack för tipset om vingarnas montering.
Har dock hört att man bör göra precis tvärsom med en Spitfire, dvs montera ovanvingarna först, och sen undervingen.
Gjorde så på Airfix nya MkIX och fick en skarv som nästan ser ut som e helt vanlig panellinje.
Maffig sak den där P-39:an. Cockpit blev ju riktigt nice, men det där med cockpit färg är ju en hel djungel numera på amerikanska kärror.
Har inte Urban Fredriksson skrivit en ganska uttömmande artikel i ämnet på ipms stockholms site?
Ser fram emot fler uppdateringar!
//Christer
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: P-39D Airacobra, Special Hobby 1/32
Underbara detaljer,Stefan!
Eduard masker tycker jag är förnämliga när man ska maska just insidan av en huv eller liknande, då är det inte lika lätt att komma åt med en kniv och skära till.
Eduard masker tycker jag är förnämliga när man ska maska just insidan av en huv eller liknande, då är det inte lika lätt att komma åt med en kniv och skära till.
Janne.S- Moderator
Sv: P-39D Airacobra, Special Hobby 1/32
Ser snyggt ut Stefan! Snygg cockpit och trevliga detaljer!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: P-39D Airacobra, Special Hobby 1/32
CAS skrev:Görsnyggt!
Tack för tipset om vingarnas montering.
Har dock hört att man bör göra precis tvärsom med en Spitfire, dvs montera ovanvingarna först, och sen undervingen.
Gjorde så på Airfix nya MkIX och fick en skarv som nästan ser ut som e helt vanlig panellinje.
Ja, det är i princip samma sak, men jag har faktiskt aldrig försökt med den metoden (ännu)!
CAS skrev:
Maffig sak den där P-39:an. Cockpit blev ju riktigt nice, men det där med cockpit färg är ju en hel djungel numera på amerikanska kärror.
Har inte Urban Fredriksson skrivit en ganska uttömmande artikel i ämnet på ipms stockholms site?
Jodå, jag har läst det mesta där, men jag lär mig alltid något nytt för varje bygge ändå!
Det är ett elände med interiörfärger o man kan verkligen "grotta ner sig" ordentligt, men kul är det (och en utmaning!).
Flera uppdateringar är på gång!
Limma Lungt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: P-39D Airacobra, Special Hobby 1/32
Hejsan!
Det här bygget går verkligen i slowmotion, hinner ni med?
Dörrarna är målade och klara.
Nåväl, noshjulsbaljan har fått de sista detaljerna monterade (fästet för nosstället), och alltihop har målats i “US Medium Green” (WEM).
Samma färg i huvudställsbaljorna och i “ventilerna”.
Siktet har monterats på sin ram.
Alltihop målas svart.
Lite silver (Hu11) för att simulera “siktglaset”.
Så här blev instrumentpanel och sikte (skall dutta i lite klar orange i siktet också).
Detta är ju en kärra med nosställ, och airacobran var lite baktung, den “sitter” med låg stjärt, lite som en A-4 Skyhawk.
Jag “vägde av” kärran genom att balansera den med fingertopparna vid huvudställens infästningspunkter, och stoppade i bly tills den tippade framåt.
En väldigt grov metod, men det brukar funka bra, det gäller bara att se till att allt akter om “gravitationspunkten” (i det här fallet; huvudställen) är monterat.
Propellern var inte monterad, så det ger en liten felmarginal åt rätt håll.
Två rejäla blyvikter hoppas jag skall räcka för att få nosen säkert i backen, det är nästan 60gram!
Sedan kunde jag lägga “locket på”, men det fattades en liiiten bit i framkant, bara några tiondelar av en millimeter!
En bit av den tunnaste plasticarden (0,25mm) jag hade blev perfekt.
Biten klippte jag till lite grovt innan jag limmade den på plats.
När det torkat tills nästa dag, klippte jag bort den överflödiga plasten och sandade till rätt form.
Blev helt OK, tycker jag.
Propellern är helt målad och klar.
Man får med två olika snurror, och olika beväpningsalternativ, så här gäller det att kolla referenserna på den kärra man bygger!
“Min `Cobra heter “Air-a-cutie”, och är en mycket väldokumenterad och mycket fotad maskin, så det var inga problem att välja rätt här.
Batteri/Radio installationen på hyllan bakom piloten detaljerades lite extra med en bit “kabel” gjord av 0,2mm taveltråd (köpt i en konstnärs/scrapbook/handarbets-butik).
Såja, nu är det nog dags att lägga “locket” på cockpiten snart!
Mera kommer snart!
Limma Lugnt!
Stefan
Det här bygget går verkligen i slowmotion, hinner ni med?
Dörrarna är målade och klara.
Nåväl, noshjulsbaljan har fått de sista detaljerna monterade (fästet för nosstället), och alltihop har målats i “US Medium Green” (WEM).
Samma färg i huvudställsbaljorna och i “ventilerna”.
Siktet har monterats på sin ram.
Alltihop målas svart.
Lite silver (Hu11) för att simulera “siktglaset”.
Så här blev instrumentpanel och sikte (skall dutta i lite klar orange i siktet också).
Detta är ju en kärra med nosställ, och airacobran var lite baktung, den “sitter” med låg stjärt, lite som en A-4 Skyhawk.
Jag “vägde av” kärran genom att balansera den med fingertopparna vid huvudställens infästningspunkter, och stoppade i bly tills den tippade framåt.
En väldigt grov metod, men det brukar funka bra, det gäller bara att se till att allt akter om “gravitationspunkten” (i det här fallet; huvudställen) är monterat.
Propellern var inte monterad, så det ger en liten felmarginal åt rätt håll.
Två rejäla blyvikter hoppas jag skall räcka för att få nosen säkert i backen, det är nästan 60gram!
Sedan kunde jag lägga “locket på”, men det fattades en liiiten bit i framkant, bara några tiondelar av en millimeter!
En bit av den tunnaste plasticarden (0,25mm) jag hade blev perfekt.
Biten klippte jag till lite grovt innan jag limmade den på plats.
När det torkat tills nästa dag, klippte jag bort den överflödiga plasten och sandade till rätt form.
Blev helt OK, tycker jag.
Propellern är helt målad och klar.
Man får med två olika snurror, och olika beväpningsalternativ, så här gäller det att kolla referenserna på den kärra man bygger!
“Min `Cobra heter “Air-a-cutie”, och är en mycket väldokumenterad och mycket fotad maskin, så det var inga problem att välja rätt här.
Batteri/Radio installationen på hyllan bakom piloten detaljerades lite extra med en bit “kabel” gjord av 0,2mm taveltråd (köpt i en konstnärs/scrapbook/handarbets-butik).
Såja, nu är det nog dags att lägga “locket” på cockpiten snart!
Mera kommer snart!
Limma Lugnt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: P-39D Airacobra, Special Hobby 1/32
Det måhända inte går fort men jäklars vad snyggt det blir!!!
Janne.S- Moderator
Sv: P-39D Airacobra, Special Hobby 1/32
Snyggt byggt Stefan! Fin cockpit!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: P-39D Airacobra, Special Hobby 1/32
Mycket tjusig cockpit!
Air-a-cutie måste vara P-39:an motsvarighet till B17 "A bit o lace"
Dvs alla modellmakare och dekalmakare gör den!
Air-a-cutie måste vara P-39:an motsvarighet till B17 "A bit o lace"
Dvs alla modellmakare och dekalmakare gör den!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: P-39D Airacobra, Special Hobby 1/32
Utmärkt jobbat!
Den här blir ju vara för stiligt.
Den här blir ju vara för stiligt.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: P-39D Airacobra, Special Hobby 1/32
Det här blir toppen riktigt snyggebygge!
Om det är slipdamm som täcker det mesta i cockpit hoppas vi att det går att blåsa bort.
Om det är slipdamm som täcker det mesta i cockpit hoppas vi att det går att blåsa bort.
Caverö
Sida 2 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Liknande ämnen
» CAC Boomerang, Special-Hobby, 1/48
» BV 155 (Special Hobby, 1/72)
» Special Hobby?
» Special Hobby 1/72 SAAB J-21R
» Sack AS/6, Special Hobby 1/48
» BV 155 (Special Hobby, 1/72)
» Special Hobby?
» Special Hobby 1/72 SAAB J-21R
» Sack AS/6, Special Hobby 1/48
Sida 2 av 5
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|