IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35

+11
cas
JOooCKE
Obed
Stefan E
Joppo
Matt_Public
Gigabyte
Janne.S
MiniStuff
MagnusE
Warsawpact
15 posters

Sida 3 av 4 Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Gå ner

Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 - Sida 3 Empty Sv: Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35

Inlägg av Caverö tor feb 10 2011, 22:52

Härligt att se denna klassiker bland stjärnorna från ze war of wars. cheers

Du fixar lite häng på banden eller?

Ambush I love you
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 - Sida 3 Empty Sv: Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35

Inlägg av Warsawpact tor feb 10 2011, 23:29

CAS skrev:Ujuj vad plottrigt och snyggt! Och inte minsta lilla limtumavtryck på någon plastbit heller.
En sak som alltid förundrat mig med er panzerbyggare, hur i hela friden lyckas ni airbrusha bakom alla skrymslen och vrår, och sen detaljmåla ?
Är inte det krångligare än vad en normalhänt människa klarar av? Eller ni kanske har evolverat 4-ledade fingrar i kulleder?

Tack Christer!
Det är därför jag älskar Dragon, för att det är stuff..like...everywhere på modellen! Ibland mer än vad som är hälsosamt.
Angående att måla baksidan av hjulen är itne så svårt som man kan tro. Bara att lyfta modellen, lägga den på sidan, och plopp så har man baksidan på hjulen och bogies rakt framför näsa.
Men iom att alla vagnar inte har samma konstruktion eller upphängning så kan det diffa lite. Man får köra på känn helt enkelt.

På modernare tanks brukar jag sätta på hjulen på bogien men sätter inte fast själva bogien i chassit, så att jag kan lyfta ut den fast att banden är kvar.
Kan ta o visa när jag bygger Challanger 2 eller Merkavan.

Janne.S skrev:Hjulen torde sitta löst så man kan ta loss banden och målat dom separat, då blir det lättare att komma åt Very Happy

Snyggt byggt Chrille, kungen av ets!

Danke schön Janne.
Ze keiser auf Etz. lol!

MiniStuff skrev:Schnyggebyggebyggt! Very Happy Bara måste bygga en Pz.IV:a i år!

Panzer IV är banemej en fröjd att se hur de växer fram när man bygger Smile
Blir det en ifrån Dragon måntro?

Caverö skrev:Härligt att se denna klassiker bland stjärnorna från ze war of wars. cheers

Du fixar lite häng på banden eller?

Ambush I love you

Ja den är en riktig WW2 ikon, även om Tiger och Panther oftast hamnar i rampljuset.
Tunggung på länkarna blir det tyvärr inte. Sad
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 - Sida 3 Empty Sv: Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35

Inlägg av Azgaron fre feb 11 2011, 01:42

Ser attans bra ut Chrille!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 - Sida 3 Empty Sv: Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35

Inlägg av Matt_Public fre feb 11 2011, 11:23

CAS skrev:Ujuj, vad plottrigt och snyggt! Och inte minsta lilla limtumavtryck på någon plastbit heller.

Svartkonst!

Gudars vad vackert det blir. Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 - Sida 3 Empty Sv: Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35

Inlägg av cas fre feb 11 2011, 18:42

Du kunde inte sagt det bättre matte!
Svartkonst är vad det är och det skall bli kul att se fortsatt alkemi på de moderna vagnarna!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 - Sida 3 Empty Sv: Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35

Inlägg av Warsawpact fre feb 11 2011, 23:22

Tack vänner för de snälla orden. Smile

Som sagt så är de båda banden på plats och nu är det de feta schürtzen plåtarna som torrpassas och böjs till o diverse battle damage skall fixas.

Schurtzen skall målas separat ifrån Panzern dock Wink
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 - Sida 3 Empty Sv: Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35

Inlägg av cas lör feb 12 2011, 06:51

Schürtzen?
Hittar ni på helt egna tyska ord eller vad i hela friden betyder det?

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 - Sida 3 Empty Sv: Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35

Inlägg av Warsawpact lör feb 12 2011, 09:26

CAS skrev:Schürtzen?
Hittar ni på helt egna tyska ord eller vad i hela friden betyder det?

Schürtzen är de metalplåtar som sitter på sidan av de tyska panzers för att ge extra skydd.
Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 - Sida 3 Iv
Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 - Sida 3 Panzer4-pzreg29-east1944
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 - Sida 3 Empty Sv: Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35

Inlägg av cas lör feb 12 2011, 10:22

Ok, en kjortel för att stoppa bazookas och liknande raketvapen?

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 - Sida 3 Empty Sv: Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35

Inlägg av MiniStuff lör feb 12 2011, 12:25

typ ja, och få granater att explodera utanför vagnen. Razz

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 - Sida 3 Empty Sv: Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35

Inlägg av Warsawpact lör feb 12 2011, 15:41

CAS skrev:Ok, en kjortel för att stoppa bazookas och liknande raketvapen?

Just precis. Och som Mini säger så hade tyskarna förhoppningar om att få fientliga pansargranater att detonera när de slog emot plåten och inte gå igenom och detonera emot vagnen.

Schürtzen var också märkbart vinklade nedåt för att rikta granater o dylikt ner i marken. De ser ut till att vara spikraka ifrån sidan, men kollar man rakt framifrån så är det en ganska rejäl negativ vinkel på dem.
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 - Sida 3 Empty Sv: Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35

Inlägg av Warsawpact lör feb 12 2011, 16:15

Sådär ja, här är förmodligen den sista bygg-uppdaten innan målarbordet. Panzer IV kommer att åk räkmacka före i målarkön för att nu SKA den bli färdig, punkt slut!

Lite småkraft fanns det allt kvar att få på vagnen. Det kommer med mängder av extra länkar i boxen och om man går efter ritningen (hehehe) så skall det vara fullkomligt tapetserat med länkar på hela frontsektionen av panzern. Det kommer förmodligen se för jävligt ut med den löjliga mängden av länkar som skall fast, för att inte glömma att de täcker över alla goa detaljer, så jag skippar de där in-field-modifications.

Vad som inte skall skippas är de urläckra schürtzen. Vad vore en Panzer utan dem?
Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 - Sida 3 _DSC4730

Schürtzen sätter man på block-för-block på en rolig taggat reling som skjuter ut en bit ifrån vagnen.
Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 - Sida 3 _DSC4731
Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 - Sida 3 _DSC4733

Här är en torrpassning av schürtzen. De skall målas individuellt.
Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 - Sida 3 _DSC4736
Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 - Sida 3 _DSC4735
Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 - Sida 3 _DSC4734
Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 - Sida 3 _DSC4737




Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 - Sida 3 Empty Sv: Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35

Inlägg av Azgaron lör feb 12 2011, 17:33

Ser bra ut Chrille! Ser fram emot att se lite färg på!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 - Sida 3 Empty Sv: Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35

Inlägg av T-34 lör feb 12 2011, 18:03

Jädra fint och detaljerat bygge. Mängder av snygga detaljer. Nästan synd att måla. Smile
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 - Sida 3 Empty Sv: Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35

Inlägg av cas lör feb 12 2011, 18:09

Vad skall man säga?
Det är ju hur vackert som helst!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 - Sida 3 Empty Sv: Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35

Inlägg av Warsawpact lör feb 12 2011, 22:38

Tack killar för de snälla orden!

Om det inte vore för den där förbaskade ritningen så skulle det här bygget varit färdigt för länge sedan. Börjar undra om det var något riktigt fel på det där kitet bortsett från ritningen, där bl.a. chassit saknade ingjutna detaljer som MagnusE visade på några foton som fanns på hans chassi, men inte på det jag fick.Det var samma kit!
Jag fick även med smoke launchers vilket inte finns med på ritningen och ej heller skall finnas på den panzer versionen jag byggde.


Men nu är "ze blast from ze past" ihopmonterad och befinner sig på vägen till målarbordet. Tyvärr får mina andra projekt så som CV90 och BMP-3 dröja ytterligare innan de är målade vilket är synd, men den här panzern ska bara bli färdig snarast möjligt! Den har legat och drällt länge nog och jag orkar inte vänta längre med den.

Angående färgen så blir det ett Ambush Camoflage ( Ostfront 1944)


Azgaron skrev:Ser bra ut Chrille! Ser fram emot att se lite färg på!

Håkan

Tack Håkan. Ja nu flyger färgen på bokstavligen.

T-34 skrev:Jädra fint och detaljerat bygge. Mängder av snygga detaljer. Nästan synd att måla. Smile
Magnus

Tack och bock Magnus! Hade ett litet infall av att bara spraya den ljusgrå och ha den stående på hyllan. Den ser faktiskt ganska bra ut i plast grå nyans, lyfter fram detaljerna.

CAS skrev:Vad skall man säga?
Det är ju hur vackert som helst!

Danke schön CAS.
Hoppas du tycker det när den är färdig lol!


Senast ändrad av Warsawpact den lör feb 12 2011, 23:24, ändrad totalt 1 gång
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 - Sida 3 Empty Sv: Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35

Inlägg av Warsawpact lör feb 12 2011, 22:55

På tal om färg så kommer jag som sagt att köra på Ambush camoflage. Det innebär mörkgul färg med stora gröna och bruna svepande ränder.

Något bra tips på vad man kan använda som grundfärg?
Funderar på riktig mörk brun färg.

Här är några exempel på Ambush Camo:

Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 - Sida 3 File
Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 - Sida 3 Mbt2-3
Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 - Sida 3 File



Här är en go låt att ha i bakgrunden när man bygger pansar, ww2 såväl som moderna.
( Feindflug - Ersatzteil)
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 - Sida 3 Empty Sv: Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35

Inlägg av Azgaron sön feb 13 2011, 00:07

Trevligt cammo du valt Chrille!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 - Sida 3 Empty Sv: Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35

Inlägg av Warsawpact sön feb 13 2011, 21:05

Azgaron skrev:Trevligt cammo du valt Chrille!

Håkan

Ett av mina favoritcamos på tanks, riktigt snyggt och man kan göra många varianter av det.



Idag rådde det febril aktivitet i garaget med målning. Panzern fick en mörkbrun basfärg och har nu efter 5 timmars torktid dragit på Dunkelgelb som skall få torka tills imorgon.
Därefter blir det att dunka på gröna och bruna ränder på vagnen.

Ett litet problem som uppstod var att oavsätt hur jag mixade med färgblandningen så åker färgen av direkt på en av de metal schürtzen jag prövade på. Chansade på att det skulle gå men det verkar som om lite Mr Surfacer spray måste införskaffas igen samt en stor laddning av Model Master's Mattlack.

För övrigt så sover nu BMP-3'an djupt jämte Panzern och är så gott som färdigmålad. Finns viss risk för att det blir ketchupeffekt vid målarbordet...fick mycket gjort ikväll efter sushi middag och Östtysk armémusik på CD spelaren när jag satt och airbrushade.

Bilder kommer nästa vecka.
/
Chrille


Senast ändrad av Warsawpact den sön feb 13 2011, 21:32, ändrad totalt 1 gång
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 - Sida 3 Empty Sv: Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35

Inlägg av MagnusE sön feb 13 2011, 21:22

Fasen vad kul att se vad bra du fick till den. Grymmo prydligt bygge. Angående schurzen kan du ju prova att slipa till dom med ett 5-600 papper, då får du bättre vidhäftning.


Magnus
MagnusE
MagnusE


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 - Sida 3 Empty Sv: Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35

Inlägg av Joppo sön feb 13 2011, 22:14

Sjyst att det går framåt Chrille Smile

Anågende primningen av dina schürtzen så skulle jag undvika Mr Surfacer. Jag använda Mr Surfacer på en metallpipa en gång men det funkade inget bra alls. Den fäste helt enkelt väldigt dåligt. Dock ruggade jag inte ytan innan, vilket kanske hade hjälpt. Hursomhelst så har jag gått över till att använda Tamiyas primer när jag primar metall. Den fäster riktigt bra tycker jag.

Jag ser fram emot fortsättningen.

/J
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 - Sida 3 Empty Sv: Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35

Inlägg av Warsawpact sön feb 13 2011, 22:23

MagnusE skrev:Fasen vad kul att se vad bra du fick till den. Grymmo prydligt bygge. Angående schurzen kan du ju prova att slipa till dom med ett 5-600 papper, då får du bättre vidhäftning.


Magnus

Tack Magnus. Panzern skulle inte kunnat göras färdig om det inte vore för ritningarna du skickade, stort tack!

Sandpapper låter logsikt. Prövade dock att sandpappra några etsdelar för ett tag sedan men då blev det fula rivmärken även när färgen hade åkt på.
Kanske blir mycket bättre på metal?

Joppo skrev:Sjyst att det går framåt Chrille Smile

Anågende primningen av dina schürtzen så skulle jag undvika Mr Surfacer. Jag använda Mr Surfacer på en metallpipa en gång men det funkade inget bra alls. Den fäste helt enkelt väldigt dåligt. Dock ruggade jag inte ytan innan, vilket kanske hade hjälpt. Hursomhelst så har jag gått över till att använda Tamiyas primer när jag primar metall. Den fäster riktigt bra tycker jag.

Jag ser fram emot fortsättningen.
/J

Ojsan, tack för tipset. Skall kolla om Kempe har någon Tamiya Primer Spray.

Fortsättning följer Very Happy
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 - Sida 3 Empty Sv: Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35

Inlägg av Janne.S sön feb 13 2011, 22:49

Det vet jag att han har för jag fingrade på en i igår Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 - Sida 3 Empty Sv: Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35

Inlägg av Warsawpact sön feb 13 2011, 22:52

Janne.S skrev:Det vet jag att han har för jag fingrade på en i igår Razz

Forumets informationsdelning sker ju snabbare än hos SÄPO lol!
Tack för tipset Janne, skall avlägga ett besök hos Kempe på Tisdag.
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 - Sida 3 Empty Sv: Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35

Inlägg av Matt_Public mån feb 14 2011, 12:36

Utmärkt val av camo!

Och med utmärkt menar jag "herredjevvlar vad toksnyggt!" liksom. Shocked
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 - Sida 3 Empty Sv: Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 3 av 4 Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet