Italeri Panzer IV, sd.kfz 161/1 - F1 , skala 1/35
+7
Matt_Public
merlin1953packard
Joppo
Caverö
MiniStuff
Janne.S
legion
11 posters
Sida 3 av 3
Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
Sv: Italeri Panzer IV, sd.kfz 161/1 - F1 , skala 1/35
Ser mycket snyggt ut så långt!
Ska bli kul att se hur figuren blir.
Håkan
Ska bli kul att se hur figuren blir.
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Joppo skrev:Jag tycker din wash blev fin Anledningen till att pigmenten syns kan nog bero på att Biltemas oljefärger inte är av så hög kvalitet och har lite grövre pigment.
Personligen använder jag Migs washer för det mesta. De är riktigt sjysta för att göra pin washes med tycker jag. Jag brukar blaska på ordentligt, låta det torka några timmar och sen liksom gnugga bort överskottet med en terpentinfuktad tops eller pensel. Då stannar washen kvar i alla skrymslen och liksom framhäver detaljerna och blir som typ fejkade skuggor.
Joppo my man!
Kan vara som du säger Joppo, bli inget mer biltema här inte! men dessa mig washen? vågar man fråga var du köper dem?
Joppo skrev:
Ska bli kul att se hur det går med gubben. Jag tycker också att det svårt alla måla gubbar, men det är definitivt kul.
hehe, mjo, vi får se, min första seriösa "gubb bygge" om man säger så
Joppo skrev:
Men som sagt ett fint bygge... Jag tycker definitivt du ska vara nöjd
Ahh, ja, gillade inte effekten av nerdammningen, färgen var fel, syftar på buffen, ser inte riktigt ut som ökendamm, ser mer ut som betongdamm? hehe, men men, nu kan jag inte göra så mkt, bara gilla läget..
Joppo skrev:
En sak: Jag tror att jag läst att tyskarna aldrig hade röda brandsläckare på utsidan av stridsvagnarna. För att de skulle bli bättre kamoflerade så målades de i färger som matchade stridsvagnens övriga kamo.
/J
Ja, alltså, visste inte riktigt heller här om jag skulle måla brandsläckaren röd eller sandgul, grejen är ju så att, innan jag påbörjade detta bygget googlade jag lite spontant efter DAK pz4, för att få lite inspiration/ideér, så var de faktist ett otroligt sjyst pz4 bygge om man säger så, där hade han målat släckaren röd, därför gjorde det också, har nog suttit nu i en 10 minuter och försökt hitta bilderna, men kan ej hitta dem bara för de, vill minnas att det var en brittisk modell byggforum jag såg bilderna på. Men jag tror mer på dig, det låter mest logiskt som du säger , de brukar reta mig om inte bygget är "historiskt korrekt" hehe. Men nu kan jag inte göra så mkt... Men till nästa gång vet jag!
mer sånt här!
ha de gött vännen
legion
Janne, merlin, Azgaron
Tack snälla ni
uf, nu är klockan 02:49... får ta o lägga mig.
ha de gott!
Tack snälla ni
uf, nu är klockan 02:49... får ta o lägga mig.
ha de gott!
Senast ändrad av Legionar den 2010-05-31, 08:50, ändrad totalt 3 gånger
legion
men dessa mig washen? vågar man fråga var du köper dem
I Sverige: http://www.toysoldier.nu/ Du får dock vara beredd på att det kan ta lite tid innan han svarar. Ibland har jag fått vänta mer än två veckor innan han svarat på mail.
Utomlands skulle jag rekommendera antingen modelsforsale.com eller Der Sockelshop. Modelsforsale har billigt porto medan Der sockelshop har ett enormt sortiment och blixtsnabba leverenser.
Angående brandsläckaren hittade jag denna länk där färgerna förklaras: http://www.rcuniverse.com/forum/m_9368970/anchors_9374359/mpage_1/key_/anchor/tm.htm#9374359
Dock kanske man skulle kunna man ju kunna tänka sig att den externa brandsläckaren tagit slut eller gått sönder och blivit ersatt med en invändig släckare(som kunde vara målad röd). Så teorin behöver din röding inte vara historiskt inkorrekt:) Kanske skulle man kunna tänka sig att crewet kletat lite lera på den för att dämpa den odeskreta färgen.
Vad blir nästa bygge förresten?
Ha det gött du också!
/Jeppe
Joppo
bra kanon, då vet jag de! ska ta o köpa sånt wash!
hehe ja, man får låta fantasin ta över där, menar då släckaren hehe. vågar inte röra den nu, den sitter duktigt fast , är rädd för att göra mer skada än nytta. :/ .
men du Jeppe, har du några tips du kan ge mig när de gäller Washa? jag menar, om de nu inte är hemligt , vad använder du för "klarlack" på dina modeller?
Jag te x, använder mig av Vallejos Satin varnish och tycker de fungerar helt okej. Sen kan man kladda med nafta baserad wash utan att lacken löses upp ju.. Vissa använder sig också av johnssons klarpolish har jag läst i olika diverse forum, detta har jag dock aldrig vågat testa. By the way, när det gäller Jonsson´s klarpolish, reagerar det på nafta baserad wash förresten?
Dessa MIG washen, är dem akryl eller "nafta" baserade?
Sen undrar jag om det där med terpentin och lacknafta, för du nämnde terpentin innan i denna tråden "låta det torka några timmar och sen liksom gnugga bort överskottet med en terpentinfuktad tops eller pensel" , varför just terpenting men inte lacknafta, vad är skillnaden? har nog aldrig rört terpenting nån gång i mitt liv, men lacknafta sniffar jag gärna, hahaha.
Hur gör du?
hehe ja, man får låta fantasin ta över där, menar då släckaren hehe. vågar inte röra den nu, den sitter duktigt fast , är rädd för att göra mer skada än nytta. :/ .
men du Jeppe, har du några tips du kan ge mig när de gäller Washa? jag menar, om de nu inte är hemligt , vad använder du för "klarlack" på dina modeller?
Jag te x, använder mig av Vallejos Satin varnish och tycker de fungerar helt okej. Sen kan man kladda med nafta baserad wash utan att lacken löses upp ju.. Vissa använder sig också av johnssons klarpolish har jag läst i olika diverse forum, detta har jag dock aldrig vågat testa. By the way, när det gäller Jonsson´s klarpolish, reagerar det på nafta baserad wash förresten?
Sen undrar jag om det där med terpentin och lacknafta, för du nämnde terpentin innan i denna tråden "låta det torka några timmar och sen liksom gnugga bort överskottet med en terpentinfuktad tops eller pensel" , varför just terpenting men inte lacknafta, vad är skillnaden? har nog aldrig rört terpenting nån gång i mitt liv, men lacknafta sniffar jag gärna, hahaha.
Hur gör du?
legion
Nej, det är inte hemligt
Eftersom du frågar så snällt kan jag göra en liten wash/oljefärgstutorial . Jag ska bara ladda kameran först. Jag tror det blir enklare att förklara med bilder istället för bara text.
Jag har börjat blanda i Tamiyas klarlack direkt i Tamiyas matta färger. Dels så motverkar detta risken för "sandpapperseffekten" dessutom blir det ett lager mindre att spreja. Jag tror jag blandade i typ 30 % i färgen till Gypsyn. Personligen tycker jag att den blev lite för blank, så i fortsättningen kommer jag nog att skära ner andelen till 15-20 %.
Men Vallejos Satin Varnish fungerar också bra. Jag använde den förut, innan jag köpte min nuvarande spruta som tyvärr inte är kompis med Model Air.
Johnsons klarpolish skulle jag avråda dig från att använda. Jag har läst om flera byggare vars Johnsonsprutade modeller börjat krackelera.
Migs washer är enamelbaserade och löses upp med nafta eller terpentin. Det fungerar med andra ord utmärkt att måla modellen med vattenlöslig färg som typ med Vallejo eller Tamiya, utan att den påverkas av washen.
Anledningen till att jag använder terpentin är att det luktar mycket mindre än lacknafta. Jag brukar köpa ett speciellt luktfritt målarterpentin i en lokal konstnärsbutik. I Malmö finns det säkert på Panduro om du är intresserad Jag kräks nästan av naftalukt... Jag är en klenis hehe
/Jeppe
Eftersom du frågar så snällt kan jag göra en liten wash/oljefärgstutorial . Jag ska bara ladda kameran först. Jag tror det blir enklare att förklara med bilder istället för bara text.
vad använder du för "klarlack" på dina modeller?
Jag har börjat blanda i Tamiyas klarlack direkt i Tamiyas matta färger. Dels så motverkar detta risken för "sandpapperseffekten" dessutom blir det ett lager mindre att spreja. Jag tror jag blandade i typ 30 % i färgen till Gypsyn. Personligen tycker jag att den blev lite för blank, så i fortsättningen kommer jag nog att skära ner andelen till 15-20 %.
Men Vallejos Satin Varnish fungerar också bra. Jag använde den förut, innan jag köpte min nuvarande spruta som tyvärr inte är kompis med Model Air.
Johnsons klarpolish skulle jag avråda dig från att använda. Jag har läst om flera byggare vars Johnsonsprutade modeller börjat krackelera.
Migs washer är enamelbaserade och löses upp med nafta eller terpentin. Det fungerar med andra ord utmärkt att måla modellen med vattenlöslig färg som typ med Vallejo eller Tamiya, utan att den påverkas av washen.
varför just terpenting men inte lacknafta, vad är skillnaden? har nog
aldrig rört terpenting nån gång i mitt liv, men lacknafta sniffar jag
gärna, hahaha.
Anledningen till att jag använder terpentin är att det luktar mycket mindre än lacknafta. Jag brukar köpa ett speciellt luktfritt målarterpentin i en lokal konstnärsbutik. I Malmö finns det säkert på Panduro om du är intresserad Jag kräks nästan av naftalukt... Jag är en klenis hehe
/Jeppe
Joppo
Joppo skrev:Nej, det är inte hemligt
Väntar med spänning
Joppo skrev:
Oj de va som fan! ska ta kanske och testa de också, har också problem med vallejo air, får typ ofta "ketchupeffekt", men men, jag är van vi de...
Hur gör du sen när du har applicerat dekalerna? låter du dem vara "nakna" eller försluter du dem med ngn lack?
Joppo skrev:
Johnsons klarpolish skulle jag avråda dig från att använda.
Ok!
Tack så mkt Joppo
legion
Joppo skrev:
Vad blir nästa bygge förresten?
Vet ej faktiskt, Tror de blir nån ruski, KV-1 maybe
legion
Okaj... Here we go
Primat Pantherskrov
4 delar Tamiya Dark Yellow, 1 del Tamiya Clear och 5 delar förtunning
Sprayat skrov. Pga modellen dåliga yta(en tidigare lätt frätande primer) blev ytan aningen för matt. Lite mer gloss hade inte skadat. Men eftersom detta bara är ett test så kör vi vidare
Migs Brown wash. Skakas ordentligt innan applicering.
Måla i alla skrymslen, nithål och övriga detaljer.
Häll upp en liten hut förtunning(lacknafta funkar också).
Jämna ut washen med förtunningen på de öppna ytorna.
"Utjämnad" wash
Låt washen torka. Jag lät den stå typ 30 minuter under lampan.
Torr wash.
Fukta en tops eller trasa med thinner och gnugga bort överflödig wash. Till känsliga delar brukar jag använda en liten pensel.
Färdig pinwash. På grund av den lite för matta ytan blev resultatet lite flammigt. Med mer gloss i färgen slipper man detta.
Efter detta steg brukar jag normalt chippa tanken, men nu hoppar vi direkt vidare till oljefärgen:
Buff, German three tone fading, Shadow brown och nån röd ockrafärg.
Fukta ytan med förtunning.
Dutta på små kluttar av oljefärg lite lagomt slumpmässigt.
Pensla ut kluttarna i den riktning som regnet rinner på stridsvagnen. Fortsätt med duttandet och kluttandet tills du blir nöjd
Det var det hela. Inte skitsnyggt, men du ser hur jag gör iaf
Nice... Jag byggde en sån i somras... Trumpeters Ekranamhi... Fin byggsats... Rekommenderas
Sova, sova... sova! Godnatt!
/J
Primat Pantherskrov
4 delar Tamiya Dark Yellow, 1 del Tamiya Clear och 5 delar förtunning
Sprayat skrov. Pga modellen dåliga yta(en tidigare lätt frätande primer) blev ytan aningen för matt. Lite mer gloss hade inte skadat. Men eftersom detta bara är ett test så kör vi vidare
Migs Brown wash. Skakas ordentligt innan applicering.
Måla i alla skrymslen, nithål och övriga detaljer.
Häll upp en liten hut förtunning(lacknafta funkar också).
Jämna ut washen med förtunningen på de öppna ytorna.
"Utjämnad" wash
Låt washen torka. Jag lät den stå typ 30 minuter under lampan.
Torr wash.
Fukta en tops eller trasa med thinner och gnugga bort överflödig wash. Till känsliga delar brukar jag använda en liten pensel.
Färdig pinwash. På grund av den lite för matta ytan blev resultatet lite flammigt. Med mer gloss i färgen slipper man detta.
Efter detta steg brukar jag normalt chippa tanken, men nu hoppar vi direkt vidare till oljefärgen:
Buff, German three tone fading, Shadow brown och nån röd ockrafärg.
Fukta ytan med förtunning.
Dutta på små kluttar av oljefärg lite lagomt slumpmässigt.
Pensla ut kluttarna i den riktning som regnet rinner på stridsvagnen. Fortsätt med duttandet och kluttandet tills du blir nöjd
Det var det hela. Inte skitsnyggt, men du ser hur jag gör iaf
Vet ej faktiskt, Tror de blir nån ruski, KV-1 maybe Smile
Nice... Jag byggde en sån i somras... Trumpeters Ekranamhi... Fin byggsats... Rekommenderas
Sova, sova... sova! Godnatt!
/J
Joppo
Joppo !
DU ÄR MIN GUD!!!
detta var nog en av dem bästa guiderna jag någonsin har läst / sett.
Enkelt, genomtänkt guide. Bra bilder!!
Varför bor du så långt ifrån mig...
tack så mkt!!!
DU ÄR MIN GUD!!!
detta var nog en av dem bästa guiderna jag någonsin har läst / sett.
Enkelt, genomtänkt guide. Bra bilder!!
tack så mkt!!!
legion
Kul att du uppskattar den
Ett litet tillägg: Det behöver inte vara Migs oljefärger eller exakt de kulörer jag använder. Tidigare använde jag Classe O:s färger och de funkade kanon de också.
Vi får ta en bärs nästa gång jag kommer ner till Malmö Företaget jag jobbar för är ju beläget där, och ibland så åker jag och hälsar på mina work homies.
Men om du känner dig lite ensam med byggandet finns det faktiskt ett gäng byggare i Malmö(IPMS kanske?), som brukar träffas en gång i månaden tror jag... Det brukar läggas upp trådar om detta på modellbygge.ifokus ibland. Ska se om jag kan hitta mer info... Jopp jag hittade: http://www.modellbygge.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=13938e16-1a86-489f-b050-cb64433e3529&GroupId=b52adc43-cb27-45ea-b3e3-b5950a628ad4&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup
Om du intresserad kan du kontakta denna gubbe : Erik Ahlström 040-18 24 75, erik.ahlstrom@malmo.mail.telia.com
Lycka till med vaskandet!
/ J. Esper
Ett litet tillägg: Det behöver inte vara Migs oljefärger eller exakt de kulörer jag använder. Tidigare använde jag Classe O:s färger och de funkade kanon de också.
Vi får ta en bärs nästa gång jag kommer ner till Malmö Företaget jag jobbar för är ju beläget där, och ibland så åker jag och hälsar på mina work homies.
Men om du känner dig lite ensam med byggandet finns det faktiskt ett gäng byggare i Malmö(IPMS kanske?), som brukar träffas en gång i månaden tror jag... Det brukar läggas upp trådar om detta på modellbygge.ifokus ibland. Ska se om jag kan hitta mer info... Jopp jag hittade: http://www.modellbygge.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=13938e16-1a86-489f-b050-cb64433e3529&GroupId=b52adc43-cb27-45ea-b3e3-b5950a628ad4&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup
Om du intresserad kan du kontakta denna gubbe : Erik Ahlström 040-18 24 75, erik.ahlstrom@malmo.mail.telia.com
Lycka till med vaskandet!
/ J. Esper
Joppo
jag tror jag e klar nu.
Achtung achtung, ja bitte.
här kommer bild på nazi gubben, tillåt mig att LoL.
detta är min första "gubbe bygge" har aldrig målat gubbe förr, har alltid undvikit gubbarna. Men har insett att jag måste börja på det.
Värt att nämna, jag har inga bra penslar, jag målade gubben med en citadel pensel modell grov, men ändå den minsta jag hade.
så nästa inköp måste bli penslar.
Achtung achtung, ja bitte.
här kommer bild på nazi gubben, tillåt mig att LoL.
detta är min första "gubbe bygge" har aldrig målat gubbe förr, har alltid undvikit gubbarna. Men har insett att jag måste börja på det.
Värt att nämna, jag har inga bra penslar, jag målade gubben med en citadel pensel modell grov, men ändå den minsta jag hade.
så nästa inköp måste bli penslar.
Senast ändrad av Legionar den 2010-06-05, 22:37, ändrad totalt 3 gånger
legion
ber om ursäkt för de usla bilderna, jag har inte de i blodet, de där med foto
legion
en fråga till folket här....
är de bara för mig dem andra gamla bilderna inte fungerar ??
är de bara för mig dem andra gamla bilderna inte fungerar ??
legion
Ser bra ut, trots problemen du nämner. Figurer är inte lätt, så helt ok i min bok
Jag har inga problem med att se de gamla bilderna i denna tråd.
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Inge problem att se bilderna här heller
Bra jobbat med filuren!
Bra jobbat med filuren!
Janne.S- Moderator
Azgaron skrev:Ser bra ut, trots problemen du nämner. Figurer är inte lätt, så helt ok i min bok
Håkan
hehe tack Azgaron!
nä figurer är verkligen inte lätt.
legion
Janne.S skrev:Inge problem att se bilderna här heller
Bra jobbat med filuren!
Janne!
konstigt för, för mig fungerar dem inte , blir bara en röd liten kryss. Men men, funkar de för er andra, så är de som räknas!
ha de gott!
legion
Det blev ju en bra gubbe det där Legionar Söta smalbensskydd har han också
Bilderna funkar hos mig också btw.
/J. Esper
Bilderna funkar hos mig också btw.
/J. Esper
Joppo
Kan ju vara din uppkoppling som strular....... Jag hade ett liknande problem förut och då var jag tvungen att gå via särskild DNS server.
Janne.S- Moderator
Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
Liknande ämnen
» Panzer IV - Tamiya 1/35
» Panzer IV....
» Panzer
» Panzer, Pansarvagn, Panssarivaunu
» KÖPES: Pz.Kfv IV
» Panzer IV....
» Panzer
» Panzer, Pansarvagn, Panssarivaunu
» KÖPES: Pz.Kfv IV