IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Amerikanskt en-, två- och fyrmotorigt, WW2 - bra kits & dekaler?

+2
Janne.S
Tobias
6 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Amerikanskt en-, två- och fyrmotorigt, WW2 - bra kits & dekaler? Empty Amerikanskt en-, två- och fyrmotorigt, WW2 - bra kits & dekaler?

Inlägg av Tobias ons mar 27 2013, 21:09

Fler stora och viktiga frågor idag.. Cool

Har ju det stora intresset i brittiska kärror egentligen, men jag har svårt att hålla mig borta från amerikanska propeller-kärror ändå.. Och det är deras underbara nose-art som gör det..!
Kika bara här:

Amerikanskt en-, två- och fyrmotorigt, WW2 - bra kits & dekaler? P38-buckaroo
Amerikanskt en-, två- och fyrmotorigt, WW2 - bra kits & dekaler? Kitsworld-P51D-Weaver
Amerikanskt en-, två- och fyrmotorigt, WW2 - bra kits & dekaler? Screamin-mimi-3
Amerikanskt en-, två- och fyrmotorigt, WW2 - bra kits & dekaler? P51-1

Sånt gör ju att jag bara måste bygga dem..! Wink (Tjejkompisarna muttrar lite ibland när de ser dem i hyllan men det är bara kul.. Laughing)

Men vilka kits och dekal-leverantörer är bra? Jag har inte köpt så galet många olika.. Tech-mod var ju lite si och sådär - jag är glad att jag blev varnade innan jag använde dem så jag kunde förbereda bättre.. Hur är Eagle cals? Kits World..? Barracuda skall ju vara bra har jag hört. Ogillar starkt tjocka dekaler och dekaler som går sönder (åh fan! Wink )...
AeroMaster?

Vilka kits kan ni rekommendera? Jag har ju blivit Tamiya-bortskämd (se (SAOL, det är ett begrepp.. Cool). Men de har ju inte alla maskiner man vill ha. Speciellt tvåmotoriga och även fyrmotoriga då.. B-25:or, B-24:or - vilka kan ni rekomendera där (1/48 och/eller 1/72).
JAg är ganska sugen på en B-24 men vet inte riktigt vad jag skall ge mig på då. Där tar jag hemskt gärna emot tips! Alla vet ju att Liberators är mycket tuffare än Flying Fortresses - eller hur?! bounce

Försöker att inte ens snegla åt andra eror och flygvapen just nu, jag känner att jag inte har tid att plugga för jag måste bygga och måla och studiebidraget räcker bara så långt.. Wink Men tips på jetkärror men häftiga damer eller andra roliga motivet är aldrig fel.
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Amerikanskt en-, två- och fyrmotorigt, WW2 - bra kits & dekaler? Empty Sv: Amerikanskt en-, två- och fyrmotorigt, WW2 - bra kits & dekaler?

Inlägg av Janne.S ons mar 27 2013, 22:11

Mmmm...tvåmotorigt amerikanskt...

A-26 Invader fråm ERTL är rätt käck finns även från Promodeller och Monogram
B-25 frånt Accurate minatures/Italeri är väl bäst mern det finns ju även en gammal monogram/revell
B-17 å B-24 finns väl bara från Monogram/Revell i 1/48 tror jag
P-61 Black Widow finns åxå från Monogram/Revell men det kom ju ut en ny fin en från Great Wall

Det är vad jag kom på på rak tarm Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Amerikanskt en-, två- och fyrmotorigt, WW2 - bra kits & dekaler? Empty Sv: Amerikanskt en-, två- och fyrmotorigt, WW2 - bra kits & dekaler?

Inlägg av Tobias ons mar 27 2013, 22:19

Har du byggt någon av dem? Smile

Faktiskt helt glömt bort vår kära Black Widow, ur kunde jag?? Den är ju störtskön! Såg att det kommit någon 1/32 - som troligtvis är utanför vad jag klarar av men mäkta mäktigt! Wink

Så B-17 är Mobogram/Revell om man vill ha den i 1/48.. Lite förutfattade meningar kanske men jag har inga superbra erfarenheter av dem tyvärr..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Amerikanskt en-, två- och fyrmotorigt, WW2 - bra kits & dekaler? Empty Sv: Amerikanskt en-, två- och fyrmotorigt, WW2 - bra kits & dekaler?

Inlägg av Janne.S ons mar 27 2013, 22:48

A-26:an från ERTL har jkag byggt...den var OK
B-25 fråm Italeri ligger om mognar i stashen......fiiiin sak!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Amerikanskt en-, två- och fyrmotorigt, WW2 - bra kits & dekaler? Empty Sv: Amerikanskt en-, två- och fyrmotorigt, WW2 - bra kits & dekaler?

Inlägg av Tobias ons mar 27 2013, 23:15

Skall söka runt och kika på denna 1_26a från ERTL då. Smile

B-25:or är något som ligger varmt om hjärtat, som 10-åring fick jag en Airfix som jag kladdade ihop. Men det var fortfarnde min B-25a med rejääält med kulsprutor i näbben.. Wink


Stora skillnader på olika dekaltillverkare då?

För P-38:or - är det Eduard som gäller? Lite sugen på Robin Olds.....
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Amerikanskt en-, två- och fyrmotorigt, WW2 - bra kits & dekaler? Empty Sv: Amerikanskt en-, två- och fyrmotorigt, WW2 - bra kits & dekaler?

Inlägg av cas tor mar 28 2013, 07:32

http://www.bombshelldecals.com/
Där har du lite mer att tänka på!
Kits-world är även dom dunderbra.
Om vi håller oss till Viermots så är Revells nya B-17G (och F) alldeles lysande!
Hasegawa har även en Liberator, men den är attsingens dyr!
Vill man så har Eduard boxat om Academys liberator med massa ets och nya fina dekaler
Amerikanskt en-, två- och fyrmotorigt, WW2 - bra kits & dekaler? EDK2110
Amerikanskt en-, två- och fyrmotorigt, WW2 - bra kits & dekaler? EDK2111
För mediumbombare så är det återigen Hasegawa som gäller, men har man tur och forskar rätt så kan man hitta revells omboxningar av B-25 och B-26 king

Kits-world har f.ö. ett ark med tre Robin Olds Wink
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Amerikanskt en-, två- och fyrmotorigt, WW2 - bra kits & dekaler? Empty Sv: Amerikanskt en-, två- och fyrmotorigt, WW2 - bra kits & dekaler?

Inlägg av denstore tor mar 28 2013, 08:00

Idag är nog Eduards boxning av Academys P-38 bästa alternativet, men Hasegawas är i grunden lite bättre. Å andra sidan är den ett as att bygga, och Academys ska vara helt OK....
denstore
denstore


Till överst på sidan Gå ner

Amerikanskt en-, två- och fyrmotorigt, WW2 - bra kits & dekaler? Empty Sv: Amerikanskt en-, två- och fyrmotorigt, WW2 - bra kits & dekaler?

Inlägg av Matt_Public tor mar 28 2013, 08:06

denstore skrev: Å andra sidan är den ett as att bygga [...]
Amen, broder! Fy Farao för de bommarna...
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Amerikanskt en-, två- och fyrmotorigt, WW2 - bra kits & dekaler? Empty Sv: Amerikanskt en-, två- och fyrmotorigt, WW2 - bra kits & dekaler?

Inlägg av Tobias tor mar 28 2013, 09:16

Oj vad detta kommer bli dyrt, hehe! De B-24:orna ser ju underbara ut! Glöm B-17.. Cool Wink

Mycket bra länk där! Hade inte sett de faktiskt. Eller bara att de roliga var slut på hannants.. Mycket bättre bilder här!

Hade vart kul att Bygga Old´s P-38 och sen hans F-4.. Någon som sett någon figur av honom i vac-ställ, korvgubbemössan och muschen? Very Happy
1:48

Får jag till det med spray kommer jag nog att ge mig på dessa större härligheter. Lägger hellre mer tid på cockpits och fina smådetaljer istället.

Skall kika på din B-17 igen cas!
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Amerikanskt en-, två- och fyrmotorigt, WW2 - bra kits & dekaler? Empty Sv: Amerikanskt en-, två- och fyrmotorigt, WW2 - bra kits & dekaler?

Inlägg av Stefan E tor mar 28 2013, 10:37

Hejsan!

Oj, det var ingen liten fråga!

Jag kan bara svara på 1/48, så det är den skalan som gäller här!

Monogram har gjort de flesta två-/fyr--motoriga Amerikanska flygplanen.

C-47 Skytrain/Dakota
B-25J/G/H Mitchell (Byggt en -J, bra modell)
B-26C Marauder (På byggbordet just nu)
P-61 Black Widow (På byggbordet just nu)
A-26 Invader
B-17G Flying Fortress (På byggbordet just nu, byggtråd finns här på forumet)
B-24D/J Liberator
B-29 Superfortress
PBY-5A Catalina (Har byggt, bra modell)

Samtliga dessa är från -70 eller -80 talet, har upphöjda panellinjer, nitar i massor och lite ”grovhuggna” på det där sättet som bara Monogram gjorde.
Men de är i allmänhet bra detaljerade, bygger väl och linjerna är så korrekta det bara går.
Oftast finns det mängder med dekaler, resin och ets-tillbehör, de har hängt med länge!

Många går att hitta i Revells eller andra tillverkares lådor till ett bra pris.

Revell har släppt en helt ny, mycket fin, modell (förra året) av PV-1 Ventura, väl värd att titta på.

Den B-17F som Revell har ute nu, med dekaler till Memphis Belle, är Revells egen form och har inget att göra med Monograms -G!
Den är trots det jämförbar med Monograms vad gäller detaljering och utförande, en riktigt bra modell.

Accurate Miniatures släppte en serie tidiga B-25or, som är mycket fina och helt moderna modeller (försänkta panellinjer, bra passform och gjutning).

Dessa kan man hitta i Italeris lådor idag, väl värd att köpa.

AMT/ESCI har gett ut ett par A-20 Boston/Havoc, fina modeller med försänkta panellinjer.

Tamiya har gjort en mycket fin Lancaster, Brittiskt är ju inte fel heller (har byggt, mycket fin modell, bilder finns här på forumet)!

Trumpeter har gjort en riktigt fin Wellington MkIc, (På byggbordet just nu, byggtråd inom kort).

Det finns massor bara man tittar runt lite!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Amerikanskt en-, två- och fyrmotorigt, WW2 - bra kits & dekaler? Empty Sv: Amerikanskt en-, två- och fyrmotorigt, WW2 - bra kits & dekaler?

Inlägg av Tobias tor mar 28 2013, 11:22

Jag kan bara svara på 1/48, så det är den skalan som gäller här!
Helt ok! Jag har blivit konverterad/gone to the Dark Side.. (eller är det tvärtom?? Wink )
Nu är det bara ev. platsbrist som är ett ev. problem. Iaf för bombkärrorna.

C-47 Skytrain/Dakota
B-25J/G/H Mitchell (Byggt en -J, bra modell)
B-26C Marauder (På byggbordet just nu)
P-61 Black Widow (På byggbordet just nu)
A-26 Invader
B-17G Flying Fortress (På byggbordet just nu, byggtråd finns här på forumet)
B-24D/J Liberator
B-29 Superfortress
PBY-5A Catalina (Har byggt, bra modell)
C-47a i brittisk målning åkte genast upp högt på listan. Så vacker!
Får kika på Monograms grejor om det är något för mig, brukar tappa lusten lite med de där panellinjerna men säger du att de går att få snyggt så. Smile
Skall kika på din B-17. Vet att jag sett din Lancaster, som ser helt fantastisk ut! Jag är mycket glad att Tamiya gör den!

Accurate Miniatures släppte en serie tidiga B-25or, som är mycket fina och helt moderna modeller (försänkta panellinjer, bra passform och gjutning).
Det där låter extremt lockande det med.. Skall spana in vad de erbjuder. Hade gärna hittat den med en 75mm bössa men en tidig är trevligt det med!

Ser fram emot din Wellington!
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Amerikanskt en-, två- och fyrmotorigt, WW2 - bra kits & dekaler? Empty Sv: Amerikanskt en-, två- och fyrmotorigt, WW2 - bra kits & dekaler?

Inlägg av Stefan E tor mar 28 2013, 11:27

Tror inte Accurate Miniatures nånsin gav ut en -H med 37mm kanonen.

AM gav sig bara på de allra tidigaste versionerna.

Numera finns ju B-25 och Black Widow även i 1/32, DÅ blir det STORT!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Amerikanskt en-, två- och fyrmotorigt, WW2 - bra kits & dekaler? Empty Sv: Amerikanskt en-, två- och fyrmotorigt, WW2 - bra kits & dekaler?

Inlägg av Tobias tor mar 28 2013, 11:44

Ja jag såg uppgraderinsset´en för dem - läckert! Tror jag väntar lite med det dock. Wink Även om det hade vart kul att pilla med alla inredningsdetaljer!

EDIT: Sånt här är ju trevligt alltså! Kommer ju köpa den bara för Gabreski-gubben..! Men hittar inte fler sådana. En Olds hade ju vart kul..

Amerikanskt en-, två- och fyrmotorigt, WW2 - bra kits & dekaler? AC12222_1
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Amerikanskt en-, två- och fyrmotorigt, WW2 - bra kits & dekaler? Empty Sv: Amerikanskt en-, två- och fyrmotorigt, WW2 - bra kits & dekaler?

Inlägg av Tobias tis apr 09 2013, 10:34

Vad är det som gör denna lådan så mycket billigare än de andra? Någon som vet?

Liberator - "Assembly ship"
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Amerikanskt en-, två- och fyrmotorigt, WW2 - bra kits & dekaler? Empty Sv: Amerikanskt en-, två- och fyrmotorigt, WW2 - bra kits & dekaler?

Inlägg av cas tor apr 11 2013, 12:48

Svåart att säga, för länken funkar inte...
Men kollar man priserna för flång nya Hasegawa Liberators så ligger dom ju närmare 74£ numera (jäkla Yen!) men det finns ju ibland specialerbjudanden som sänker priset rejält bara för att bli av med lagret.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Amerikanskt en-, två- och fyrmotorigt, WW2 - bra kits & dekaler? Empty Sv: Amerikanskt en-, två- och fyrmotorigt, WW2 - bra kits & dekaler?

Inlägg av Tobias tor apr 11 2013, 12:51

Ajdå, hehe.. Fanns två olika lådor som var "1/3-off". Var nära att beställa en men kommer nog ta en Airfix-Lanc före. Smile
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Amerikanskt en-, två- och fyrmotorigt, WW2 - bra kits & dekaler? Empty Sv: Amerikanskt en-, två- och fyrmotorigt, WW2 - bra kits & dekaler?

Inlägg av cas tor apr 11 2013, 12:56

Heh, jag har redan en Revell Dambuster, så jag väntar nog till Airfix kommer med sin B. mkII...och hoppas på en coastal command variant =)

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Amerikanskt en-, två- och fyrmotorigt, WW2 - bra kits & dekaler? Empty Sv: Amerikanskt en-, två- och fyrmotorigt, WW2 - bra kits & dekaler?

Inlägg av Tobias tor apr 11 2013, 13:46

Det är jäkligt kul av dem att släppa den där Mk. II men fasiken, Merlin-motorerna ser "hårdare" ut.. Wink
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Amerikanskt en-, två- och fyrmotorigt, WW2 - bra kits & dekaler? Empty Sv: Amerikanskt en-, två- och fyrmotorigt, WW2 - bra kits & dekaler?

Inlägg av cas tor apr 11 2013, 14:59

Det kommer säkert Tallboy-varianter nån gång nästa år eller så (70-års minnet av Tirpitz räderna)
Tror inte Airfix kan låta bli en hel radda med modeller av en sån nationalklenod som en merlinförsedd Lanc...

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Amerikanskt en-, två- och fyrmotorigt, WW2 - bra kits & dekaler? Empty Sv: Amerikanskt en-, två- och fyrmotorigt, WW2 - bra kits & dekaler?

Inlägg av Tobias tor apr 11 2013, 16:27

cas skrev:Det kommer säkert Tallboy-varianter nån gång nästa år eller så (70-års minnet av Tirpitz räderna)
Tror inte Airfix kan låta bli en hel radda med modeller av en sån nationalklenod som en merlinförsedd Lanc...
Låter som en bra gissning - och en mycket bra idé! Wink

Tamiyas 1/48 ser dock rolig ut med....... Cool
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Amerikanskt en-, två- och fyrmotorigt, WW2 - bra kits & dekaler? Empty Sv: Amerikanskt en-, två- och fyrmotorigt, WW2 - bra kits & dekaler?

Inlägg av cas tor apr 11 2013, 19:41

Tamiyas stora Lanc är säkert helfin....om man har råd!
Glöm inte heller Italeris kommande Stirling.
Den är ju ett utmärkt exempel på Brit-fulhet Very Happy

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Amerikanskt en-, två- och fyrmotorigt, WW2 - bra kits & dekaler? Empty Sv: Amerikanskt en-, två- och fyrmotorigt, WW2 - bra kits & dekaler?

Inlägg av Tobias fre apr 12 2013, 10:34

Kommer de med en Stirling? De är väl ganska mycket större än både Halifax och Lancasters?

Edit:

Amerikanskt en-, två- och fyrmotorigt, WW2 - bra kits & dekaler? 450px-British_WW2_bombers_comparison

Ehattons tog "bara" £62 för Tamiya-Lanc´en -men det fanns ingen inne.. Hannants pris runt £100 är mer normalt kanske?
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Amerikanskt en-, två- och fyrmotorigt, WW2 - bra kits & dekaler? Empty Sv: Amerikanskt en-, två- och fyrmotorigt, WW2 - bra kits & dekaler?

Inlägg av cas fre apr 12 2013, 10:47

Jäpp, Italeri annonserade ut en Stirling under Nuremburg tror jag. Få se om den blir nåt att hänga i gran eller inte =)

Har fått för mig att 100£ för Tamiyas Lanc är normalt nuförtiden, men ändå ett överpris för en såpass gammal modell. Å andras sidan är den STOR!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Amerikanskt en-, två- och fyrmotorigt, WW2 - bra kits & dekaler? Empty Sv: Amerikanskt en-, två- och fyrmotorigt, WW2 - bra kits & dekaler?

Inlägg av Tobias fre apr 12 2013, 10:53

Vilket är härligt med en skräckblandad förtjusning..! Cool Jag har ju en etta och den skulle definitivt bli svår att inte få en ganska framträdande roll, hehe..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Amerikanskt en-, två- och fyrmotorigt, WW2 - bra kits & dekaler? Empty Sv: Amerikanskt en-, två- och fyrmotorigt, WW2 - bra kits & dekaler?

Inlägg av cas fre apr 12 2013, 10:56

Häng den på väggen!
Hör för mig att de där 1/32 B-17 från vad nu den där nya firman heter (HWS? Hong Kong Models) levereras med väggfäste...

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Amerikanskt en-, två- och fyrmotorigt, WW2 - bra kits & dekaler? Empty Sv: Amerikanskt en-, två- och fyrmotorigt, WW2 - bra kits & dekaler?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet