IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

+12
Stefan E
Delmar
MiniStuff
Jörgen.E
Marlin
johan r
cas
Azgaron
Matt_Public
Janne.S
Kent
Jokkocze
16 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 5 av 10 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 5 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Jokkocze ons sep 29 2010, 22:46

Bidde lite färgsamling på ena luftintaget, men det fixar sig snabbt när färgen fått härda helt.
Parafilm är för övrigt underbart att arbeta med. Skulle bara haft en kniv som var dedikerad till skärande av parafilm, då det är lite segt att byta blad så fort man ska pilla med det.

Tillägg:

Tänkte att jag kunde fixa lite till så att jag var ännu närmre målning imorrn och då blev det såhär
Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 5 IMG_2532
Ja, någonstans där under sitter huven fast. Tyvärr ville den inte riktigt, så jag fick tvinga den med tejp (Eftersom jag inte har några tvingar som passar, än)

Utöver det drog jag ytterligare lite spackel på det borttagna hålet, då det vägrar försvinna helt. Utöver det så är det väl nästan dags att börja måla imorgon afro
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 5 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Janne.S ons sep 29 2010, 22:47

Måste erkänna att jag aldrig använt Tamyia primern...hur känns den? Den ser väldigt fin ut!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 5 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Jokkocze ons sep 29 2010, 22:52

Den är rätt trevlig, skulle dock hellre haft en grå primer. Särskillt nu när plasten är vit och jag ska måla vitt ovanpå primern.
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 5 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Janne.S ons sep 29 2010, 22:53

LOL behöver du måla vitt?
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 5 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Jokkocze ons sep 29 2010, 22:57

Japp, primern och den vita färgen har inte riktigt samma nyans och eftersom jag måste bättra på färgen här och där så måste jag även dra vitt på resten av planet.
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 5 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Janne.S ons sep 29 2010, 23:01

aha Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 5 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Stefan E tor sep 30 2010, 10:00

Hejsan!

Ser mycket bra ut så här långt!

Vill bara säga; använd en sidenmatt grå, så får den blanka vita färgen bättre fäste på underlaget, och "rinner ut" bättre.

Vet inte om din primer är blank eller matt dock, syns inte så bra på bilderna.
En (ljust) gråprimer funkar alltid bättre på en helvit modell, än en vit primer.

Vit färg direkt på vit plast ser ofta "plastigt" och leksaksaktigt ut, har man en ljusgrå primer "dödar" man den vita genomskinligheten, och det ser ut som färgen är målad på en metallyta.

Jag använder alltid blank vit, för dekalernas skull, sedan sidenmatt/matt klarlack för att försegla alltihop.

Blir kanonsnyggt det här!

Limma Lungt!

Stefan

Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 5 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Jokkocze tor sep 30 2010, 13:13

Tamiyas primer kan man väl kalla mellanmatt (Eller sidenmatt som du säger, kanske?).

Jag tänkte använda matt vit och sen lite blank klarlack där jag ska ha dekaler. Dock är inget knackat i sten än, så jag får se om jag kanske lyckas impulsköpa lite blank färg när jag åker in till storstan nästa gång.

Påtal om färg och sånt, har någon något förslag om hur man kan få färg att se solblekt ut?

Uppdatering:
Då var det undre lagret på huven på plats!
Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 5 IMG_2535
Ett par lager vitt utanpå så blir det nog vitt och fint!
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 5 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Azgaron tor sep 30 2010, 22:36

Ser bra ut Jocke! Kul att bygget kommit in i målningsfasen.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 5 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Jokkocze tor sep 30 2010, 23:33

Så var man påväg hem. Nu när jag tänker på saken så ska det på en liiten stabilisator på kullen bakom huven, så jag får ta och fixa den när jag kommer hem!
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 5 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Janne.S fre okt 01 2010, 01:01

Man kan torrborsta lite lätt eller llägga på ett lite ljusare filer för att få fram en lite bleknad framtoning på en färg. Vitt har en tendens att bli grått eller grågult.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 5 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Jokkocze fre okt 01 2010, 21:41

Är då områden med rött som jag tänkte förstöra lite, det vita på planen verkar förbli ganska lika efter några år i öknen, det röda dock..

Hittade en liten grej som stör mig en hel del. Det finns platser att montera små "vingar" på snett framför/under luftintagen, men inget i boxen att montera där!
Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 5 IMG_2538
Ska sitta något där! Kan inte lämnas tomt. Att det stämmer är bekräftat utifrån bilder på riktiga plan och på andra modeller.

Lite sökande gav instruktioner till en annan modell, utifrån bredden på "urgröpningarna" fick jag fram djupet på de små bitarna och efter att ha hittat ett tomt tillgodokort från ikea fabrikerade jag de här.
Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 5 IMG_2537

De blev alldeles lagom stora och passade ihop med modellen direkt, utan något extra kapande!
Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 5 IMG_2539

Blev inte perfekt, men det blev bra nog för mig iaf! Tyvärr försenar det målandet lite, men det kan jag leva med.
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 5 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Marlin fre okt 01 2010, 21:45

Snyggt jobbat.
Nu väntar jag med spänning på att se mer färg.
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 5 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Azgaron fre okt 01 2010, 21:52

Snyggt jobbat Jocke!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 5 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Jokkocze fre okt 01 2010, 21:52

Har gått lite segt de senaste dagarna, men det är ju sånt som händer när spelgudarna är jävliga och släpper beroendeframkallande spel..

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 5 IMG_2541
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 5 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Janne.S fre okt 01 2010, 21:55

Najs! Very Happy

Äh, man ska inte stressa målandet...man hinner alltid fippla med något innan målningen Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 5 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Stefan E lör okt 02 2010, 10:18

Hejsan!

Det är "bländskydd" för kanonerna!

För att piloterna inte skall bli bländade/störda när dom avfyras i mörker!

Längden stämmer perfekt, och om du bara klipper hörnen lite så blir det exakt!

Ser jättebra ut så här långt!

Det är alltid bra att koppla av med spel!

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 5 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Jokkocze lör okt 02 2010, 16:10

Vad jag har sett så är hörnen på dem 90 grader, men har du någon bild som visar något annat så får du gärna dela med dig.

Uppdatering:
Helt plötsligt går allt fel! Airbrushen börjar strula och det blir såhär.
Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 5 IMG_2552

Vad tusan är det som har hänt egentligen? Ska man beskriva det så ser det ut som att det har blivit tejprester kvar, men det är inte felet. Gah!
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 5 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Azgaron lör okt 02 2010, 20:13

Ajdå, inte bra när det börjar strula. Hoppas det reder ut sig.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 5 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Janne.S lör okt 02 2010, 23:17

Så knepigt det blev....... går väl att slipa ner och grunda igen hoppas jag Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 5 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Jokkocze lör okt 02 2010, 23:29

Verkar som att det hade flutit ut vitlim när jag limmade fast cockpitten och efterssom det blir genomskinligt så märkte jag inget av det. Gnuggade bort färgen med lite cillit bang och ett gäng tops, sen var det bara att avlägsna det som inte skulle vara där. Tyvärr var passformen inte den bästa, så det blir en springa, men det är ju en rörlig del, så det kanske inte gör så mycket.

Ny svart färg på plats och imorrn drar jag på ett nytt lager vitt över det fixade området.
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 5 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Azgaron sön okt 03 2010, 01:06

Lite extra jobb, men tur att det inte var värre.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 5 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av cas sön okt 03 2010, 08:16

Schysst att det löste sig!
Lycka till med nästa lager.

//Christer

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 5 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Jokkocze mån okt 04 2010, 21:45

Då har jag fått på ett lager vitt på hela planet, detta skippar jag dock en bild på, då det kanske inte är så jättespännande att se i princip samma uppdatering igen.

Nu är det dags att börja maskera runt områdena som ska vara vita och jag tänkte bara på om någon kanske har förslag på hur man kan göra det på något smidigt sätt. Framförallt är det nosen jag har problem med, då den är rund och inte helt symmetrisk.

Det är alltså såhär jag tänkte göra:
www.airliners.net/aviation-photos/middle/1/9/3/1408391.jpg" alt="" />
Någon kanske har några förslag på hur jag kan åstadkomma den slitna, solblekta färgen också?
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 5 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Janne.S mån okt 04 2010, 21:51

Jag brukar skära Tamyia tejp i smala remsor när jag ska maska runt knepiga former, den tejpen är ganska så böjlig Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 5 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 5 av 10 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet