IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

+12
Stefan E
Delmar
MiniStuff
Jörgen.E
Marlin
johan r
cas
Azgaron
Matt_Public
Janne.S
Kent
Jokkocze
16 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 9 av 10 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 9 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Jokkocze sön nov 21 2010, 01:47

Det gick inte, förmodligen för mycket saker på ett ställe. Tur att det finns en reservdekal!

Uppdatering:
Då var lite mer på plats. Får göra ett nytt försök med det där med ljuset imorgon, så att jag kan få dit de två dekalerna som ska sitta på jobbiga ytor.
Såhär ser det iaf ut nu! Det går frammåt Smile

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 9 IMG_2638
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 9 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av cas sön nov 21 2010, 07:47

Det ser inte alls dumt ut!
/Christer

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 9 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Jokkocze sön nov 21 2010, 23:12

Ok, problem. Stora problem. Testade Caverö's tips på de märken som ska sitta ovanpå vingarna vid de stora utbuktningarna, men det gick inte som jag ville.

När jag rullade över den varma topsen så hängde liksom en del av dekalen med och när jag stoppade och försökte rulla tillbaka det som jag råkat dra bort, så drog den istället med den andra biten av dekalen och det blev allmänt kaos.
Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 9 IMG_2640
Dekalbiten som lossnade ramlade sönder när jag satte ner topsen i vatten för att den skulle lossna, så att sätta tillbaka den går inte riktigt.

Så har någon något förslag? Då tanken är att det ska vara ett gammalt plan som inte används så tänkte jag att man kan ha en presenning liggande över vingen, men det verkar dåligt med material som fungerar till sånt i 1/48.

I övrigt ser det iaf rätt så bra ut, kunde inte hålla mig och tog bort maskeringen på huven och då blev det såhär.
Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 9 IMG_2639

Ja.. det var väl allt för tillfället. Återgå till er vilodag igen (1 eller 2 poster på hela dagen, antar att det är någon form av speciell helgdag som alla använder till att vila där uppe i göteborg)
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 9 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av cas mån nov 22 2010, 07:37

Himla synd på dekalen!
Nån forumläsare borde ju ha en överbliven stars'n'bars i rätt storlek till överss kan man ju tycka, tyvärr inte jag.
Annars ser det riktigt trevligt ut.
(och det har varit lite stiltje på forumet sen i lördags morse, men jag målar...och slipar tigercat)
//Christer

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 9 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av MiniStuff mån nov 22 2010, 09:04

Absolut synd på dekalen men attans vad coolt det såg ut när du tog bort maskeringen! Very Happy

Ja lite tyst har det varit, har själv varit busy med såna dära vardagliga ting som tvätta städa hus och familj och lite jobb. Har dragit ett par penseldrag på ett projekt annars har det varit mycket lite hobbytid.

/M

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 9 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Janne.S mån nov 22 2010, 10:18

Vad mystiskt att dekalerna inte vill....

Jag har aldrig fått det resultatet...... så här brukar jag göra:

1. dekal på plats

2. dekalvätska

3. låta torka 1 dygn

4. Caverös dekal trick

5. klart

Ang. forumet
det är som det brukar, det finns högaktiva perioder när det skrivs otroligt mycket så kommer det lite dalar ibland. Det har skrivits otroligt mycket sedan augusti tills nu. Det brukar bli en dipp på hösten, så det är inget att oroa sig för. Very Happy
Längst ner i rutan finns ett blått fält...där finns en statistik knapp som man kan trycka på för att se lite skojig statistik om forumet om man e sugen.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 9 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Jokkocze mån nov 22 2010, 10:27

@CAS: Jag tror faktiskt att jag har någon stars & bars liggande, frågan är bara hur de stämmer storleksmässigt..

@MiniStuff: Ja visst ser det phräsigt ut! Very Happy

@Janne: Torka ett dygn borde jag låtit dekalerna göra, får sluta ha så bråttom :/

Verkar knepigt nog som att alla dekaler är på plats, känns lite halvtomt, men så ska det vara!

Det hela med forumet var väl mestadels lite skämtande Wink
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 9 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Stefan E mån nov 22 2010, 12:53

Hejsan!

Ser jättebra ut så här långt!

Det är lätt att ha för bråttom.... been there, done that.... Cool

Om du behöver en dekal har jag säkert något som passar i mitt "förråd"!

Hör av dig om du behöver!

Limma Lungt!

Stefan

Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 9 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Jokkocze mån nov 29 2010, 13:04

Har funderat på om det finns några sätt att fixa det hela, utan att komma fram till något, så ditt erbjudande låter väldigt intressant Stefan.

Dekalerna är dock rätt stora, 3.3cm från kant till kant. Har du något så stort som du inte kommer använda?

Sen har jag försökt att fästa saker på tandpetare för att kunna måla dem på ett enkelt vis, men mitt "superlim" verkar inte tycka om att fästa trä i plast.
Vad använder ni till sånt?
Är Loctites superlim något att ha?
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 9 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Janne.S mån nov 29 2010, 23:16

Jag limmar inte tandpetarna....jag borrar små hål i plastdelarna och spetsar dom på tandpetarna Very Happy

Eller så använder jag en liten boll av häftmassa som jag trycker ner delarna i och sedan färster på en tandpetare.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 9 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Jokkocze tis nov 30 2010, 11:05

För att citera en gammal klassiker;

[Bred Skånska] Inget lim?! Är du dum på riktigt? [/Bred Skånska]

Då måste du alltså borra ganska stora hål och använda modeller med mjuk plast, för tandpetarna går sönder innan de gör något mot plasten här :/
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 9 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Stefan E tis nov 30 2010, 11:18

Så gör jag också, och jag använder 0.5 - 1 mm, funkar utmärkt.

Se bara till att borra i ytor som är dolda när modellen är färdig.
Eventuellt kan man fylla hålen med plasticard, lim eller spackel.

Jag skulle aldrig klara mig utan mitt Loctite-lim numera, jag tycker det är suveränt!
Det finns en Gel-variant också som är perfekt för ets, eller sådant där man vill ha mera kontroll på limmet.

Jag har dekaler i passande storlek, PM,a mig din adress så kommer dom snart med posten!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 9 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Jokkocze tis nov 30 2010, 11:26

Ok, borra är alltså vad man ska göra iaf.. vart kan man då hitta 0.5mm borr då? Enda ställe jag hittat här nere är Elfa och där är det beställningsvara :/

Får testa att köpa lite loctite då!

PM'ar adress.
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 9 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Marlin tis nov 30 2010, 12:44

Jokkocze skrev:Ok, borra är alltså vad man ska göra iaf.. vart kan man då hitta 0.5mm borr då? Enda ställe jag hittat här nere är Elfa och där är det beställningsvara :/

Får testa att köpa lite loctite då!

PM'ar adress.


Tjena,

Kjell & Co har detta sett.

Och Jula har detta.
Jag har båda seten och är nöjd med dem.
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 9 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av cas tis nov 30 2010, 18:32

Julas set var ju halva priset jämfört med tamiyas och innehåller massvis med mer borrar.
Helt klart prisvärt!
(även om jag är nöjd med mitt dyra tamiya-set...)
/Christer

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 9 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Jokkocze tis nov 30 2010, 18:48

Hmm.. hittade inte det där paketet på Jula.se eller i butiken och de sa även att de inte hade så små borrar, men jag får ta artikelnumret och göra ett återbesök.
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 9 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Stefan E fre dec 03 2010, 10:45

Hejsan!

Dekalerna skickade!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 9 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Jokkocze sön dec 12 2010, 23:37

Har varit ett rejält uppehåll nu, men äntligen är den sista dekalen på plats.

Imorgon blir det alltså ett lager klarlack och därefter blir det lite wash, vilket leder till den här frågan:

Vad blandar ni ut er oljefärg med? Vissa verkar blanda med vatten och andra kör terpentin. Vad har ni bäst erfarenhet av? Hade kunnat testa båda, men terpentin luktar illa och är svårt att få tag på här nere i söder. (Har kollat runt och bara hittat stora hinkar med 10-15 liter)
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 9 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Stefan E mån dec 13 2010, 08:42

Hejsan!

Det duger bra med vanlig lacknafta eftersom färgen ju är oljebaserad.

Lacknafta angriper inte plasten, luktar inte så illa som Terpentin, och så länge man jobbar fort klarar även helt genomtorra(!) enamels sig ganska bra!

Lacknaftan gör också att oljefärgen inte torkar så fort, utan det går att arbeta med den i flera timmar om så behövs.
Nackdelen är naturligtvis att det kan ta upp till ett par dar innan det är helt torrt!
Torktiden beror mycket på hur mycket nafta du har i blandningen, lite nafta ger tjock färg och lång torktid, ju mera nafta desto snabbare torkar färgen.
Det gäller att prova sig fram och hitta en bra balans.
När oljefärgen väl torkat ordentligt är den som vilken annan "enamel" som helst.

Blanda ALDRIG oljefärg med vatten!

Har du fått dekalerna än?
Dom borde ha kommit fram nu, olja o vatten funkar garanterat INTE ihop!!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 9 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Jokkocze mån dec 13 2010, 09:49

Ok, inte vatten och olja när det gäller sånt heller, då vet jag det.

Nu handlar det dock inte om enamel-färger, utan akryl från tamiya, men du säger att det inte är några problem med plast, så då ska det väl inte vara något.

Dekalerna dök upp för ett tag sen, men katterna är fortfarande kvar och de förstör lite för mig när jag försöker sitta vid byggbordet, så det blir inte mycket gjort just nu.
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 9 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Janne.S mån dec 13 2010, 10:04

Gaffa tejp e bra mot bråkiga husdjur och barn Razz

Mina olje washer blandar jag ut med doft fri terpentin som jag köper i en konstnärsbutik (de har allehanda intressanta och matnyttiga saker där för modellare)
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 9 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Jokkocze mån dec 13 2010, 10:45

Hehe, ser det framför mig. Dina ungar upptejpade i taket med gaffatejp. Höhöhö..
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 9 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Janne.S mån dec 13 2010, 10:59

-"Det var sista gången du åt upp ett landningsställ, ungjävel!!" Very Happy

Streeeeetch!! (Ljudet av tejp som dras ut)

-" Ha ha, vad säger du nu då?"
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 9 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Kent mån dec 13 2010, 11:40

Very Happy
Kent
Kent


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 9 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Jokkocze tis feb 15 2011, 13:40

Tusan också! Tappade modellen i en lerpöl..
Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 9 IMG_2940
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 9 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 9 av 10 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet