IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

+12
Stefan E
Delmar
MiniStuff
Jörgen.E
Marlin
johan r
cas
Azgaron
Matt_Public
Janne.S
Kent
Jokkocze
16 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 3 av 10 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 3 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Jokkocze tor sep 16 2010, 20:35

Janne.S skrev:Tjoff tjoff så var den nästan klar Very Happy
Går åt mycket tejp när du bygger Razz
Det är ju så billigt och smidigt!
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 3 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Marlin tor sep 16 2010, 20:42

Jokkocze skrev:Kroppen limmad och vingar monterade!

Halvorna sammanfogade och de hålls på plats med mängder av maskeringstejp. Jag gillar maskeringstejp bounce
Observera att det inte är något öppet utrymme bakom sätet! Helt perfekt Smile
Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 3 IMG_2471

Vingar på plats. Det är ganska hyffsat med spänning på tejpen som går mellan vingarna över kroppen, så den hjälper till att hålla vingarna i en bra position. Ska nog fungera tror jag Smile
Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 3 IMG_2472

Och så ser det ut just nu! Fortsättning följer.. Imorrn!

Marlin skrev:Låter intressant, kan du berätta mer?
/Bosse
Ptja.. det här var jag inte beredd på..

Man tar ett dvdfodral, skär ut en bit plast och anpassar den till modellen, därefter limmar man fast den. Eller vad menar du?

Ok. Ja det var väl ungefär så jag tänkte.
Jag har bara inte tänkt på att DVD-fodral skulle kunna vara något att använda till modellbygget.
Ska komma ihåg det nästa gång ungarna sabbar ett
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 3 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Jokkocze tor sep 16 2010, 21:58

Tejpen borta och jag har gått igenom skarvarna lite, slipat lite och så. Verkar vara ett ställe på vingen som behöver spacklas lite, tyvärr kan jag inte komma åt där, så jag får istället hoppas att de inte synd när man får på primer.
Hittar utöver detta två stycken skarvar och ett litet område som behöver spackel. Men det tar jag imorrn!
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 3 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Azgaron tor sep 16 2010, 23:24

Ser bra ut Jocke!

Brukar ju vara så att när cockpit väl är klar så brukar det gå rätt snabbt att bygga ihop kropp och vingar.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 3 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Jokkocze lör sep 18 2010, 23:26

Ja nu var ju planen den att jag skulle skulle haft primer på den lilla sötnosen vid det här laget, men så blev det inte riktigt. Jag råkade nämligen hitta det enda Total War-spelet (Napoleon) jag inte har nere på Maxi, för det låga priset 49kr, så det har blivit mycket spelande och lite byggande.

Men spackel har det iaf blivit, detta igår morse. Sen dess har hon dock stått uppallad på byggbordet.

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 3 IMG_2474
Som vanligt är det mängder med tejp Smile
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 3 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Marlin lör sep 18 2010, 23:44

Ett Total War för 49.-, nu blir jag avundsjuk.
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 3 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Matt_Public mån sep 20 2010, 08:12

Najs!

Vete fasen om inte tvåsitsarna är allra vackrast ändå.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 3 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Janne.S mån sep 20 2010, 12:24

Håller med, matte, det är något med formen på huven som gör tvåsitsare vackrare och mer strömlinjeformade liksom.....

Hur går det med slipandet Jokkocze?
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 3 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Jokkocze mån sep 20 2010, 12:43

Bara den här rundan också, sen ska jag slipa. Jag lovar, bara den här rundan. Kanske en till.. Men inte fler!
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 3 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Jokkocze ons sep 22 2010, 23:42

Sådär, äntligen har jag lyckas släppa mitt förhandsexemplar av Civilization V, och byggt lite.

Eller ja, inte så mycket byggt, men jag har slipat spackel som en galning! När det sen var dags att montera stabilisatorn så upptäckte jag ett par skumma delar på gjutarket (Heter det så? Jag har ingen aning..). Nämligen de här två:
Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 3 IMG_2476
Lite smådålig bild, men jag hoppas att det syns vad det är (Eller kika på den här länken, vilken blev lite mörk..)

Det finns inget i instruktionerna och det finns inte heller något logiskt ställe att montera den på, så jag har ingen aning om vad det kan vara..
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 3 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Janne.S ons sep 22 2010, 23:56

Det är en överbliven del från ett ark som delats med den ensitsiga A-4:an.

Det är en puckel som sitter bakom cockpit på t.ex. A-4E, full med avionik.

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 3 A4E
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 3 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Jokkocze tor sep 23 2010, 00:03

Ah, där ser man. Då får delarna åka i reservdelslådan Smile

Iaf, inte mycket, men skarvarna är borta och spacklet är slipat, så den ser lite fin ut nu iaf Smile
Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 3 IMG_2482
Observera tejpbiten. Ingen byggbild utan tejp.

Förhoppningsvis blir det lite mer gjort imorgon, för i helgen ska jag tydligen på hobbymässan i Stockholm. Ingen annan som ska dit?


Senast ändrad av Jokkocze den tor sep 23 2010, 00:22, ändrad totalt 1 gång
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 3 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Azgaron tor sep 23 2010, 00:13

Snyggt! Alltid trevligt att ha spackling och slipning gjort!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 3 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Janne.S tor sep 23 2010, 00:24

Fast då ska man rista nya panellinjer Very Happy

Arbetet tar aldrig slut!

Bra jobbat Jokko!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 3 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Jokkocze tor sep 23 2010, 00:32

Tackar Håkan!

Men vad ristar man panellinjer med Janne? Vore bra att ha något så att man kan rädda sin F/A-18.

Satt för övrigt och försökte klura ut vad som ska hända med planet när det är klart och hittade en spännande grej som man kanske kan köra.
www.airliners.net/aviation-photos/middle/7/4/4/1532447.jpg" alt="" />
Kan något sånt vara något? Förvisso med stängd cockpit iom att det är en helgjuten bit och jag har ingen såpass tunn såg så att jag kan göra något åt det.
Kanske kan vara svårt, men det kan vara spännande med en utmaning!
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 3 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av cas tor sep 23 2010, 06:52

Lalalalalalalalalalalalalalala.
Jag kan inte höra dig säga Civ V.
Jag kan inte höra dig säga Civ V.
Jag kan inte höra dig säga Civ V.
Jag kan inte höra dig säga Civ V.

Så, nu när det är avklarat, kan jag ge mig på väsentligheterna.
Det börjar verkligen se ut som en skyhawk nu!
Spackla och slipa stadiet är det tråkigaste men det verkar väl snart vara över?
Jag är ingen expert på att ritsa nya linjer och det jag använder är överblivna "kolla-om-du-har-hål-i-tänderna" petverktyg från tandläkaren.
Dom där hemska vassa grejerna med en krok i vardera änden.
Det brukar gå bra att be om överblivna sådana, tydligen är det vanligt att hundägare gör så.
Sen är det bara att vässa till spetsen på rätt vis, och märka ut penellinjen med dymo-tejp. Sen är det bara att rista på!

//Christer
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 3 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Jokkocze tor sep 23 2010, 09:43

Be om såna hos tandläkaren eller?
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 3 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av cas tor sep 23 2010, 09:55

Precis!
Man kan ju passa på om man ändå är där...

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 3 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Jokkocze tor sep 23 2010, 10:13

När man är där och när man är där, tyvärr missköts tandvården här nere, så jag får inte skriva in mig någonstans, vilket resulterar att jag inte får gå någonstans utan att betala en massa pengar.
Men jag får väl gå och fråga iaf.
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 3 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Janne.S tor sep 23 2010, 10:58

Eller så kan du använda en vass syl eller inhandla ett ristverktyg från närmsta hobbyhandel eller en passare om du har.
Mitt första verktyg gjorde jag själv av ett gammalt penselskaft och en synål som jag böjde till en krok (det var lite marigt då de är gjorda av härdat stål så de kan lätt knäckas)
Borrade ett lämpligt hål i skaftet, kladdade in ena änden av nålen med superlim åsså tjoff, in med den i skaftet.
Sedan tog jag min Dremel och slipade "baksidan" av nålen flat så den gröpte ur riktigt bra.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 3 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Jokkocze tor sep 23 2010, 12:56

Här sitter jag och tror att jag spacklat klart och vad händer då? Jag kommer fram till att det stora hålet på ryggen inte är till för något.
Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 3 IMG_2483
Så nu blir det extra mycket spackel. Tycker sämre och sämre om Hobby World..
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 3 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Matt_Public tor sep 23 2010, 13:20

Hå?

Trodde att det satt ett inlopp där, men någon Jet-guru är jag ju iofs inte.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 3 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Jokkocze tor sep 23 2010, 13:24

Nope, hålet är inte enns med på ritningarna. Där är ryggen plan och fin. På vissa foton verkar dock planet ha en liten vertikal stabilisator, men på andra finns den inte där. Hade kunnat vara så att det är en frivillig del, men den saknas så jag betvivlar att så är fallet. Det är nog bara dålig planering.
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 3 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Matt_Public tor sep 23 2010, 13:36

Skam och elände!

Skicka en illvillig hejduk för att stansa ett liknande hål i ryggen på den som bär ansvaret. Det är det minsta man kan begära som vedergällning.

Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 3 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Jokkocze tor sep 23 2010, 13:42

Haha, ja det borde man göra! Fast jag är väl inte jättesugen på att åka till japan eller kina (Eller var de nu är ifrån) bara för att göra det.

Aja, då vet jag varför de skickade med en tub spackel iaf!
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk - Sida 3 Empty Sv: Hobby World 1/48 TA-4J Skyhawk

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 3 av 10 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet