AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)
+26
Viggen
michael74
Henrik Bergman
johan r
Jörgen.E
Kent
Obed
linusorn
Björn Eriksson
masse
denstore
T-34
Caverö
MagnusE
cas
Jokkocze
Erik_G
Matt_Public
Marlin
Azgaron
MiniStuff
Warsawpact
JOooCKE
Hayabusa
Stefan E
Janne.S
30 posters
Sida 8 av 18
Sida 8 av 18 • 1 ... 5 ... 7, 8, 9 ... 13 ... 18
Sv: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)
Undrar om inte vår egen Henrik hade med ett finger i spelet..Björn Eriksson skrev:Exakt mina tankegångar också, eller öppnade för service/underhåll
Jag tror något stort är på gång gällande att få se en Viggen i skala 1:1 i luften igen.
Kan det måne vara så att vi får se en Viggen uppvisning i Linköping den 3 Juni när Försvarsmaktens huvudflygdag går av stapeln. (kommer att åka dit då)
En plåtren civilregad SE-DXN AJS 37 Viggen i luften igår. "VIGGEN FLYGER IGEN" helt underbart!!!!!!
Fick denna intressanta länk från en föreningskompis (Per Knutsson) han bor i Gävle och är för övrigt en stor F15 Söderhamn fan.
http://forums.airshows.co.uk/viewtopic.php?f=10&t=41546
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala
Wings of Excellence SAAB 1937-2012
https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t2573-ajs-37-viggen
Warthog skrev:Läckert med ets.snyggt Janne
TAck Kent
Visst blir det
Janne.S- Moderator
Sv: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)
Jo jag såg det efter att jag gjort inlägget, när jag gick in på "Allmänt" forumet.
I vilket fall som helst så är det helt fantasiskt att vi snart får se en Viggen i luften igen, verkligen efterlängtad från väldigt många är jag övertygad om, pojkarna som har skruvat ihop denna maskin skall ju ha all kreddit världen!!!
Ska du upp till Flygdagen i Linköping den 3 Juni?
Har hört att den kommer att slå Flygdagen där 2010 med hästlängder, och den var en av de bästa flygdagar jag har varit på här i Sverige.
Henrik kanske vet om Viggen kärran är helt klar till den 3 Juni och om kommer den att göra någon uppvisning där? SAAB har 75 årsjubileum i år, och Svenskt Militärflyg firar 100 årsjubileum.
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala
Wings of Excellence SAAB 1937-2012
I vilket fall som helst så är det helt fantasiskt att vi snart får se en Viggen i luften igen, verkligen efterlängtad från väldigt många är jag övertygad om, pojkarna som har skruvat ihop denna maskin skall ju ha all kreddit världen!!!
Ska du upp till Flygdagen i Linköping den 3 Juni?
Har hört att den kommer att slå Flygdagen där 2010 med hästlängder, och den var en av de bästa flygdagar jag har varit på här i Sverige.
Henrik kanske vet om Viggen kärran är helt klar till den 3 Juni och om kommer den att göra någon uppvisning där? SAAB har 75 årsjubileum i år, och Svenskt Militärflyg firar 100 årsjubileum.
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala
Wings of Excellence SAAB 1937-2012
Björn Eriksson
Sv: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)
Henrik kanske vet om Viggen kärran är helt klar till den 3 Juni och om kommer den att göra någon uppvisning där? SAAB har 75 årsjubileum i år, och Svenskt Militärflyg firar 100 årsjubileum.
Det finns lite färg kvar att ta bort, innan den taktiska märkningen kommer på plats (7-52).
Det finns även några mindre snaggar att åtgärda, men givetvis kommer 37:an och alla de andra godingarna ifrån SwAFHF, att finnas på flygdagen.
Mvh
Henrik
Henrik Bergman
Sv: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)
Viggen fick mig att beställa båtbiljetter för ta mig över till sverige den 3 juniHenrik Bergman skrev:Henrik kanske vet om Viggen kärran är helt klar till den 3 Juni och om kommer den att göra någon uppvisning där? SAAB har 75 årsjubileum i år, och Svenskt Militärflyg firar 100 årsjubileum.
Det finns lite färg kvar att ta bort, innan den taktiska märkningen kommer på plats (7-52).
Det finns även några mindre snaggar att åtgärda, men givetvis kommer 37:an och alla de andra godingarna ifrån SwAFHF, att finnas på flygdagen.
Mvh
Henrik
michael74
Sv: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)
Härliga besked Henrik!
Det kommer ju att bli rena julafton i Linköping för SAAB lovers, sist jag såg Viggen i luften var 2006 på flygdagen på F7 och då var det en Sk 37:a i luften, vi var ett gäng från F16 Kamratförening/Museigruppen som var inbjudna som VIP-Gäster till den flygdagen.
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala
Wings of Excellence SAAB 1937-2012
Det kommer ju att bli rena julafton i Linköping för SAAB lovers, sist jag såg Viggen i luften var 2006 på flygdagen på F7 och då var det en Sk 37:a i luften, vi var ett gäng från F16 Kamratförening/Museigruppen som var inbjudna som VIP-Gäster till den flygdagen.
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala
Wings of Excellence SAAB 1937-2012
Björn Eriksson
Sv: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)
Riktigt kul att få se Viggen igen i luften då ja har saknat det planet.
Viggen
Sv: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)
För att skära ut rodren måste man verkligen ha tungan i rätt mun! Det går inte bara att såga av rakt upp och ner eftersom roderen är längre på undersidan än på översidan så man måste få till liksom ett trappsteg.
Mer skärande, utblåset ska ju få plats...
Sedan insåg jag att jag måste göra plats för hjulbrunnarna åsså
Typ så..
Och det passar så här...
Sedan limmade jag ihop vingarna.
Dags att ta tag i utblåset!
JAg började med att grunda med Alclad
I baken sitter reverseringsklaffarna, de stänger at utblåset och riktar kraften frammåt genom slitsar i sidorna och undersidan.
JAg är inte helt nöjd med hur det ser ut, klaffarna ska fällas in i fickor i sidorna av utblåset ....
VAd göra? Plasticard! ( egentligen ska jag inte behöva göra det här på en eftermarknadsdel, de skulle redan ha tänkt på det här!)
Den övre klaffen hänger ner lite när motorn är av så fickan ska synas lite...
Så, en liten början i alla fall, det är mer pyssel på de här grejorna...
Limma lugnt!
Mer skärande, utblåset ska ju få plats...
Sedan insåg jag att jag måste göra plats för hjulbrunnarna åsså
Typ så..
Och det passar så här...
Sedan limmade jag ihop vingarna.
Dags att ta tag i utblåset!
JAg började med att grunda med Alclad
I baken sitter reverseringsklaffarna, de stänger at utblåset och riktar kraften frammåt genom slitsar i sidorna och undersidan.
JAg är inte helt nöjd med hur det ser ut, klaffarna ska fällas in i fickor i sidorna av utblåset ....
VAd göra? Plasticard! ( egentligen ska jag inte behöva göra det här på en eftermarknadsdel, de skulle redan ha tänkt på det här!)
Den övre klaffen hänger ner lite när motorn är av så fickan ska synas lite...
Så, en liten början i alla fall, det är mer pyssel på de här grejorna...
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Sv: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)
Snyggt sljödat Janne.
Hoppas Tarangus Viggen blir lättare att bygga än detta bygge.
/Bosse
Hoppas Tarangus Viggen blir lättare att bygga än detta bygge.
/Bosse
Marlin
Sv: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)
Out-of-the-boxens fiende nummer ett!
Snyggt, snabbt och säkert.
Snyggt, snabbt och säkert.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)
Modda eftermarknadsdelar!
Det finns då ingen hejd på grejer som "måste" rättas till när det gäller Viggen!
Tarangus kommer ha en sällsynt jobbig uppförsbacke =)
Fast detta ser ju rätt kul ut det med! Fortsätt så!
Det finns då ingen hejd på grejer som "måste" rättas till när det gäller Viggen!
Tarangus kommer ha en sällsynt jobbig uppförsbacke =)
Fast detta ser ju rätt kul ut det med! Fortsätt så!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)
TAck killar
Inget speed bygget detta och man måste verkligen vara kompis med sin Dremel
Inget speed bygget detta och man måste verkligen vara kompis med sin Dremel
Janne.S- Moderator
Sv: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)
Oj vad mycket kapande! Ser ut att bli snyggt! Bra jobbat Janne!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)
När Janne jobbar på Viggen står draken stilla!
Gillar de maffiga resinklotsarna du jobbar med, läckert.
Gillar de maffiga resinklotsarna du jobbar med, läckert.
MiniStuff- Vicesheriff
Sv: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)
Har du funderat på att skaffa en motorsåg?
Trodde att jag och Björn Fransson låg i topp när det gällde att slakta modeller, när vi höll på med våra B3LA byggen och A 36:or (5 st. modeller gick åt till min B3LA), men nu ser jag att vi allt har en jämnlike.
Snyggt sågat Janne!
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala
Wings of Excellence SAAB 1937-2012
Trodde att jag och Björn Fransson låg i topp när det gällde att slakta modeller, när vi höll på med våra B3LA byggen och A 36:or (5 st. modeller gick åt till min B3LA), men nu ser jag att vi allt har en jämnlike.
Snyggt sågat Janne!
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala
Wings of Excellence SAAB 1937-2012
Björn Eriksson
Sv: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)
TAck pojkar
Motorsåg?, när jag Dremeln?? SKulle inte kommit långt på det här bygget utan min Dremel!
Det är härligt att såga i plast, en gång i tidenvar jag livrädd för det men inte nu längre, jag har lärt mig att man kan reparera de mest korkade misstag
Motorsåg?, när jag Dremeln?? SKulle inte kommit långt på det här bygget utan min Dremel!
Det är härligt att såga i plast, en gång i tidenvar jag livrädd för det men inte nu längre, jag har lärt mig att man kan reparera de mest korkade misstag
Janne.S- Moderator
Sv: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)
Tack Kent
Känns som man täljer fram modellen
Känns som man täljer fram modellen
Janne.S- Moderator
Sv: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)
NU har jag en bautastor uppdatering för er
Arbetet på utblåset fortsätter....
Jag tunnade ut kanterna runt reverserings slittarna...både plasten....
... och resinet. Jag var tvungen att Dremla bort lite detaljer från resinbaken... iof var det inga grejer som jag sett på referenserna, allt de gjorde var att skymma sikten. Om man titter in snett framifrån så ska man kunna se ut genom utblåset och det är bara en tunn kant där.
Sedan detaljerade jag lite med plasticard på framkanten av slittsen.
Och lade till de här små pryttlarna på utblåset, jag har inte en aning om vad de är för något men de är där
NU tyckte jag det var dags att limma på vingen...riktigt bra passform faktiskt, antagligen ända stället med bra passform
Profilen börjar bli bekant nu va?
Passformen på buken var en annan historia dock, jag har ingen annan att skylla på än mig själv, jag var osmidig när jag sågade loss buk resinet från gjutklossen
JAg målade "kalkon fjädrarna" i Alclad exhaust metal, utsidan i Alclad Steel och White aluminium på detaljerna....Dags för en torrpassning!
EBKn målades i ALclad Exhaust metal och ringarna i Steel. JAg vädrar inget hör då grejerna kommer sitta djupt ine i flygkroppen så man kommer inte kunna se i alla fall
Baken målades i Steel och den övre reverseringsklaffen limmades på i ett lite hängande stuk.
Då var det bara att sätta ihop utblåset och limma på baken! Pass formen var riktigt bra och baken verkligen klickade på plats!
En liten torrpassning av stjärtfenan får avsluta uppdateringen
Rullar ju på bra det här
Här näst blir det en del slipande å spacklande igen....
Limma lugnt!
Arbetet på utblåset fortsätter....
Jag tunnade ut kanterna runt reverserings slittarna...både plasten....
... och resinet. Jag var tvungen att Dremla bort lite detaljer från resinbaken... iof var det inga grejer som jag sett på referenserna, allt de gjorde var att skymma sikten. Om man titter in snett framifrån så ska man kunna se ut genom utblåset och det är bara en tunn kant där.
Sedan detaljerade jag lite med plasticard på framkanten av slittsen.
Och lade till de här små pryttlarna på utblåset, jag har inte en aning om vad de är för något men de är där
NU tyckte jag det var dags att limma på vingen...riktigt bra passform faktiskt, antagligen ända stället med bra passform
Profilen börjar bli bekant nu va?
Passformen på buken var en annan historia dock, jag har ingen annan att skylla på än mig själv, jag var osmidig när jag sågade loss buk resinet från gjutklossen
JAg målade "kalkon fjädrarna" i Alclad exhaust metal, utsidan i Alclad Steel och White aluminium på detaljerna....Dags för en torrpassning!
EBKn målades i ALclad Exhaust metal och ringarna i Steel. JAg vädrar inget hör då grejerna kommer sitta djupt ine i flygkroppen så man kommer inte kunna se i alla fall
Baken målades i Steel och den övre reverseringsklaffen limmades på i ett lite hängande stuk.
Då var det bara att sätta ihop utblåset och limma på baken! Pass formen var riktigt bra och baken verkligen klickade på plats!
En liten torrpassning av stjärtfenan får avsluta uppdateringen
Rullar ju på bra det här
Här näst blir det en del slipande å spacklande igen....
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Sv: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)
Rackarns vad detta blir snyggt.
Otroligt arbete.
Men polygripen
Jag som trodde min Stanley kniv var ett stort verktyg.
/Bosse
Otroligt arbete.
Men polygripen
Jag som trodde min Stanley kniv var ett stort verktyg.
/Bosse
Marlin
Sv: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)
Hehehe...eftersom jag e en liten å klen kille så använder jag polygripen för att öppna kärvande fägburkar
Janne.S- Moderator
Sv: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)
Gode Moses!
Det ser ut som en Viggen. Inte många modeller som gör det, inte.
Jag blev riktigt varm i magen ett tag där...
Det ser ut som en Viggen. Inte många modeller som gör det, inte.
Jag blev riktigt varm i magen ett tag där...
Matt_Public- Master of DNF
Sv: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)
Matt_Public skrev:Gode Moses!
Det ser ut som en Viggen. Inte många modeller som gör det, inte.
Jag blev riktigt varm i magen ett tag där...
LOL, Nä, det är nog bara Viggenmodeller som ser ut som Viggen
Janne.S- Moderator
Sv: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)
Snyggarns snyggt må jag få säga.....impad serrö över dina trollande insatser
Gäst- Gäst
Sida 8 av 18 • 1 ... 5 ... 7, 8, 9 ... 13 ... 18
Liknande ämnen
» AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci) med mera....
» ESCI/Airfix 1/48 Viggen
» HMS Nelson 1/600 Airfix,HMS Belfast 1/600 Airfix, Sdkfz 2/2 Kettenrad med signalkabel 1/35
» AJ37 Viggen 1/72 (Tarangus)
» F-104 G/S Starfighter 1/48 ESCI
» ESCI/Airfix 1/48 Viggen
» HMS Nelson 1/600 Airfix,HMS Belfast 1/600 Airfix, Sdkfz 2/2 Kettenrad med signalkabel 1/35
» AJ37 Viggen 1/72 (Tarangus)
» F-104 G/S Starfighter 1/48 ESCI
Sida 8 av 18
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet