AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)
+26
Viggen
michael74
Henrik Bergman
johan r
Jörgen.E
Kent
Obed
linusorn
Björn Eriksson
masse
denstore
T-34
Caverö
MagnusE
cas
Jokkocze
Erik_G
Matt_Public
Marlin
Azgaron
MiniStuff
Warsawpact
JOooCKE
Hayabusa
Stefan E
Janne.S
30 posters
Sida 5 av 18
Sida 5 av 18 • 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11 ... 18
Sv: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)
Ja där kan de behöva värktabletter
En trevlig liten åktur från Uppsala.... Vi ska upp dit, eller snarare till Sigtuna i slutet av månaden...dop visst
Gött att få sågat lite i plasten Även om det blir spridda skurar med bilder så tar vi tacksamt emot dom, så var inte rädd för att starta en byggtråd.
En trevlig liten åktur från Uppsala.... Vi ska upp dit, eller snarare till Sigtuna i slutet av månaden...dop visst
Gött att få sågat lite i plasten Även om det blir spridda skurar med bilder så tar vi tacksamt emot dom, så var inte rädd för att starta en byggtråd.
Janne.S- Moderator
LOL
Gött...då är vi tre som borde spärras in
Jag tänkte börja rista panellinjerna när jag någon gång fått ihop kroppen...blir lite lättare att få linjerna att mötas på mitten då
Erfarenhet från förra gången jag byggde Viggar...då ristade jag alla paneler innan jag började sätta ihop och då blev det vissa....divergenser.
Gött...då är vi tre som borde spärras in
Jag tänkte börja rista panellinjerna när jag någon gång fått ihop kroppen...blir lite lättare att få linjerna att mötas på mitten då
Erfarenhet från förra gången jag byggde Viggar...då ristade jag alla paneler innan jag började sätta ihop och då blev det vissa....divergenser.
Janne.S- Moderator
Hmm, tänkte det var lättare att rista delarna var för sig, men ska ta mig en funderare igen.
linusorn
Har du någon plan för att få HUD att passa förresten, har kliat mig i bakhuvudet några ggr, men inte kommit fram till någon bra lösning.
linusorn
Mja...jag sitter fortfarande med en ofärdig IP-kåpa....hittar inte referens material just nu och jag har inte råd att sticka till aeroseum
Jag lyckades tappa bort HUD fästet som kom med etset så jag klurat på att göra en egen i koppartråd eller pianotråd istället.
Vingarna och fenorna är lättare att rista var för sig men kroppen kan vara lite marigare.
Jag lyckades tappa bort HUD fästet som kom med etset så jag klurat på att göra en egen i koppartråd eller pianotråd istället.
Vingarna och fenorna är lättare att rista var för sig men kroppen kan vara lite marigare.
Janne.S- Moderator
AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)
Hej Janne!
Frågeställning 1.
Undrar om du har någon lösning på det parti som är över motorutblåset och under bakre radarvarnaren?
hur löste du det problemet på dina två jaktviggar, jag har sågat ur det partiet, för att sedan snabbt konstatera
att det utrymme som blir är alldeles för litet för att få in de (schratchade) detaljer som skall vara där.
I skala 1:72 Viggen vet jag det finns en resinsats med hela bakpartiet, där alla dessa detaljer redan finns med.
Frågeställning 2.
Reveseringsklaffar har jag tänkt mej lösa på följande sätt, för den övre klaffen använder jag en ursågad
orginalklaff som jag borrar ur de hål som skall vara och limmar dit den i nedfält läge (hängande),
till de två nedre klaffarna tänkte försöka använda plastic card som jag borrar ur hål på och sedan limmar
dem dikt i utfällt läge mot motorutblåsets yttersidor.
Har du någon annan tänkt lösning på reverseringklaffarna?
Mvh
Björn Eriksson
IPMS-Uppsala
Frågeställning 1.
Undrar om du har någon lösning på det parti som är över motorutblåset och under bakre radarvarnaren?
hur löste du det problemet på dina två jaktviggar, jag har sågat ur det partiet, för att sedan snabbt konstatera
att det utrymme som blir är alldeles för litet för att få in de (schratchade) detaljer som skall vara där.
I skala 1:72 Viggen vet jag det finns en resinsats med hela bakpartiet, där alla dessa detaljer redan finns med.
Frågeställning 2.
Reveseringsklaffar har jag tänkt mej lösa på följande sätt, för den övre klaffen använder jag en ursågad
orginalklaff som jag borrar ur de hål som skall vara och limmar dit den i nedfält läge (hängande),
till de två nedre klaffarna tänkte försöka använda plastic card som jag borrar ur hål på och sedan limmar
dem dikt i utfällt läge mot motorutblåsets yttersidor.
Har du någon annan tänkt lösning på reverseringklaffarna?
Mvh
Björn Eriksson
IPMS-Uppsala
Björn Eriksson
Jag gjorde inget alls åt det på mina gamla Viggar om jag ska vara ärlig..... men nu har jag lite ets som finns med i Maestro setet med luftbromsarna (se första sidan)
Har liksom inte kommit så långt i mitt bygge än men risken blir nog att jag kommer göra om hela baken på modellen.
Har liksom inte kommit så långt i mitt bygge än men risken blir nog att jag kommer göra om hela baken på modellen.
Janne.S- Moderator
Ännu en bromskloss....
Two MIkes ska göra ett utblås till VIggen....nu måste jag vänta in den åxå!
http://s362974870.onlinehome.us/forums/air/index.php?showtopic=230916
Two MIkes ska göra ett utblås till VIggen....nu måste jag vänta in den åxå!
http://s362974870.onlinehome.us/forums/air/index.php?showtopic=230916
Janne.S- Moderator
Låter spännande! Börjar bli rätt mycket prylar att skaffa nu!
Utöver en Neomega cockpit som jag redan har så lär det ju bli x 3 om jag ska ha till alla.
Nåja, det lär ju inte bli aktuellt riktigt än.
Ska bli kul att se bygget fortsätta när du fått alla prylar Janne!
Håkan
Utöver en Neomega cockpit som jag redan har så lär det ju bli x 3 om jag ska ha till alla.
Nåja, det lär ju inte bli aktuellt riktigt än.
Ska bli kul att se bygget fortsätta när du fått alla prylar Janne!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Det var ju inte bara utblåset som dom skulle göra!
Jisses, är det nå vits att ha kvar esci-plasten alls vid detta laget?
Jisses, är det nå vits att ha kvar esci-plasten alls vid detta laget?
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Återuppståndelse...
Dags att blåsa liv i ett falnat projekt!..... Vakna, Viggen!
NU ska här slaktas!!!
JAg måste göra rum för Two Mikes nya resin buk (så man slipper hängmagen)...markerade plasten som ska väck.
Sedan tog jag fram Dremeln och en skärskiva och sedemera slajsade bort plasten!
Jag kom på en smart grej för ett tag sedan, när man köper Maesdtros pitotrörsset till Draken så får man med två uppsättningar av 3 pitotrör; en lång för noskonen och en lång och en kort för den vertikala stabben.
NU visade det sig att det långa pitotröret för stabben är så gott som rätt längd som Viggens pitotrör, smart va?
SÅ jag limmade på pitotröret på Piscos resin nos!..ser alldeles förträffligt ut!
Sedan målade jag fläktfronten i White aluminium
Och limmade Maestros PE IP på Neomegas IP-kåpa.
Slutligen så limmade jag fast fläktfronten och maestros hjulhus i nosen.
Härnäst ska jag ta itu med RAT:en som min vän Juan designade och jag hade äran att provpassa innan den gick till gjutning hos Maestro.
Limma lugnt!
Dags att blåsa liv i ett falnat projekt!..... Vakna, Viggen!
NU ska här slaktas!!!
JAg måste göra rum för Two Mikes nya resin buk (så man slipper hängmagen)...markerade plasten som ska väck.
Sedan tog jag fram Dremeln och en skärskiva och sedemera slajsade bort plasten!
Jag kom på en smart grej för ett tag sedan, när man köper Maesdtros pitotrörsset till Draken så får man med två uppsättningar av 3 pitotrör; en lång för noskonen och en lång och en kort för den vertikala stabben.
NU visade det sig att det långa pitotröret för stabben är så gott som rätt längd som Viggens pitotrör, smart va?
SÅ jag limmade på pitotröret på Piscos resin nos!..ser alldeles förträffligt ut!
Sedan målade jag fläktfronten i White aluminium
Och limmade Maestros PE IP på Neomegas IP-kåpa.
Slutligen så limmade jag fast fläktfronten och maestros hjulhus i nosen.
Härnäst ska jag ta itu med RAT:en som min vän Juan designade och jag hade äran att provpassa innan den gick till gjutning hos Maestro.
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Gott att se Janne! Ser ju snyggt ut!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Woohoo!
Liket lever!
IP:n var ju grymmesnygg!
Liket lever!
IP:n var ju grymmesnygg!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Då var vi i rullning igen då
Kommer att bli en mycket spännande resa.
Kommer att bli en mycket spännande resa.
Kent
Nämen sådär ja! Nu blir det grymsnyggt. Jojomänsan.
Matt_Public- Master of DNF
Kul att du är igång med Viggen igen, det var en rejäl magoperation du fick göra.
Den är väl klar om en så där två veckor antar jag?
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala
Wings of Excellence SAAB 1937-2012
Den är väl klar om en så där två veckor antar jag?
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala
Wings of Excellence SAAB 1937-2012
Björn Eriksson
Åh! en relik uppväckt från de...
Spännande! Viggen tycker jag är ett coolare plan än Draken så detta skall bli spännande
Spännande! Viggen tycker jag är ett coolare plan än Draken så detta skall bli spännande
MiniStuff- Vicesheriff
Tack tack
Ne, det tar nog liiiiiite längre än två veckor med den här.....även om den är påbörjad
Ne, det tar nog liiiiiite längre än två veckor med den här.....även om den är påbörjad
Janne.S- Moderator
VI har RAT...
Jag började med a grunda inrdningen med Alclad grey primer/microfiller.
Sedan på med Alclad white aluminium
Lite detaljmålande...trummorna eller vad det e målade jag med Tamyia clear yellow för att få fram den dä gulgröna metalic färgen som de verkar ha enligt referenserna.
Juan som gjorde det här settet berättade att vissa grejer gick helt enkelt inte att få in pga gjuttekniska orsaker men han gjorde hål där man kan passa in lite rör för att piffa upp det ytterligare.
Det är inte särskilt svårt, med lite blytråd eller smal kabel, som jag använder, fixar man det i ett nafs. Håll bara koll på referenserna när ni gör det så e det inga probs
Det ska se ut ungefär så här :
Sedan målade jag rören med aluminium och lade till lite detaljer här.
LIte blanklack och sedan en wash på härligheten...när det torkat så ska jag lägga lite mattlack på och sedan limma det på plats i flygkroppen.
På tal om flygkroppen....
Jagf limmade in cockpiten... börjar bli seriöst mycket resin i den här nu
Sedan torrborstade jag IP-kåpan och lade en droppe Tamyia clear yellow som HUD lins (ser inte så gult ut när jag lade den på svart )
Dags att korta av baken lite....
fram med Dremeln och kapa...
Flygkroppen ser lite kort ut
JAg limmade cockpit och IP-kåpan med CA-lim och tejpade resten av flygkroppen.
Som ni kan se har vi en liten passformskonlfikt här, mitt felk för att jag inte torrpassade kroppshalvorna innan jag limmade dit hjulbrunnen, får se hur jag löser det där :/
Det var alles för idag!
Limma lugnt!!
Jag började med a grunda inrdningen med Alclad grey primer/microfiller.
Sedan på med Alclad white aluminium
Lite detaljmålande...trummorna eller vad det e målade jag med Tamyia clear yellow för att få fram den dä gulgröna metalic färgen som de verkar ha enligt referenserna.
Juan som gjorde det här settet berättade att vissa grejer gick helt enkelt inte att få in pga gjuttekniska orsaker men han gjorde hål där man kan passa in lite rör för att piffa upp det ytterligare.
Det är inte särskilt svårt, med lite blytråd eller smal kabel, som jag använder, fixar man det i ett nafs. Håll bara koll på referenserna när ni gör det så e det inga probs
Det ska se ut ungefär så här :
Sedan målade jag rören med aluminium och lade till lite detaljer här.
LIte blanklack och sedan en wash på härligheten...när det torkat så ska jag lägga lite mattlack på och sedan limma det på plats i flygkroppen.
På tal om flygkroppen....
Jagf limmade in cockpiten... börjar bli seriöst mycket resin i den här nu
Sedan torrborstade jag IP-kåpan och lade en droppe Tamyia clear yellow som HUD lins (ser inte så gult ut när jag lade den på svart )
Dags att korta av baken lite....
fram med Dremeln och kapa...
Flygkroppen ser lite kort ut
JAg limmade cockpit och IP-kåpan med CA-lim och tejpade resten av flygkroppen.
Som ni kan se har vi en liten passformskonlfikt här, mitt felk för att jag inte torrpassade kroppshalvorna innan jag limmade dit hjulbrunnen, får se hur jag löser det där :/
Det var alles för idag!
Limma lugnt!!
Janne.S- Moderator
Sida 5 av 18 • 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11 ... 18
Liknande ämnen
» AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci) med mera....
» ESCI/Airfix 1/48 Viggen
» HMS Nelson 1/600 Airfix,HMS Belfast 1/600 Airfix, Sdkfz 2/2 Kettenrad med signalkabel 1/35
» AJ37 Viggen 1/72 (Tarangus)
» F-104 G/S Starfighter 1/48 ESCI
» ESCI/Airfix 1/48 Viggen
» HMS Nelson 1/600 Airfix,HMS Belfast 1/600 Airfix, Sdkfz 2/2 Kettenrad med signalkabel 1/35
» AJ37 Viggen 1/72 (Tarangus)
» F-104 G/S Starfighter 1/48 ESCI
Sida 5 av 18
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet