IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Aoshima's 1/24 D1 GP HKS Hiper Silvia RS-2

+2
Janne.S
Warsawpact
6 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Aoshima's 1/24 D1 GP HKS Hiper Silvia RS-2 Empty Aoshima's 1/24 D1 GP HKS Hiper Silvia RS-2

Inlägg av Warsawpact tis dec 23 2008, 20:32

Muhahaha, äntligen! Twisted Evil

Som några av er kanske har vet så har jag trånat efter Aoshimas D1 Grand Prix kits ett bra tag och nu har jag äntligen lyckats få tag på 3 st.
Förutom mitt mycket stora intresse för Star Wars modeller så har jag även ett enorm intresse för driftingbilar. Sedan att jag också gillar allt som är japanskt så kan det inte bli bättre än när jag kollar på D1 GP racen i Japan, driftingens förlovade hemland.

Så utan att förhala det mer så inviger jag härmed mitt första av 4st D1 GP byggen, nämligen med Aoshima's 1/24 HKS Hiper Silvia RS-2:

Aoshima's 1/24 D1 GP HKS Hiper Silvia RS-2 _DSC0196

Aoshima's 1/24 D1 GP HKS Hiper Silvia RS-2 _DSC0198

Aoshima's 1/24 D1 GP HKS Hiper Silvia RS-2 DSC00202


Dags att skrida till verket....Banzaaaaaiiii!
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Aoshima's 1/24 D1 GP HKS Hiper Silvia RS-2 Empty Sv: Aoshima's 1/24 D1 GP HKS Hiper Silvia RS-2

Inlägg av Janne.S tis dec 23 2008, 20:35

Tok.....

Men vem är jag att döma andra Razz ska bli intressant å se vad det ska till för att göra en drifting bil Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Aoshima's 1/24 D1 GP HKS Hiper Silvia RS-2 Empty Sv: Aoshima's 1/24 D1 GP HKS Hiper Silvia RS-2

Inlägg av Warsawpact tis dec 23 2008, 21:28

Janne.S skrev:Tok.....

Men vem är jag att döma andra Razz ska bli intressant å se vad det ska till för att göra en drifting bil Very Happy

När man väl har sett några D1 GP races "live" så är man fast för livet. Det är otroligt häftigt att se och uppleva de loppen.
Vad vanliga svenska tror om det Japanska D1 GP är att de "sladdar runt lite" så som kanske några ungdomar i en dåligt omlackad o rostig Volvo 740 utanför Ica Maxi i Mölndal gör en sen måndagskväll. Men faktum är att Drifting , som kullminerar i D1 Gp i årets mitt, är den näst största sporten i Japan efter Baseboll i Japan. Förarna är vida kända inte bara i Japan utan också i USA och U.K där de ibland är med i motorshower och där de är med och hjälper nybörjare.

Och det får fort så in i helv.... Inte en kilometer under 160 km/h i svängarna och Drifting industrin omsätter mer pengar än vad man kan våga gissa. Bilarna är för övrigt 7 växlade!
Sedan att de ibland buskör dem på de Japanska Motorways, kör om bilar i 240 km/h,och filmar det är helt klockrent komiskt. De bjuder på så mycket extra de där japanerna.


Senast ändrad av Warsawpact den tis dec 23 2008, 21:50, ändrad totalt 1 gång
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Aoshima's 1/24 D1 GP HKS Hiper Silvia RS-2 Empty Sv: Aoshima's 1/24 D1 GP HKS Hiper Silvia RS-2

Inlägg av Janne.S tis dec 23 2008, 21:38

Ja di är inte kloka....... Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Aoshima's 1/24 D1 GP HKS Hiper Silvia RS-2 Empty Sv: Aoshima's 1/24 D1 GP HKS Hiper Silvia RS-2

Inlägg av bjork_larsson tis dec 23 2008, 22:24

Skall bli roligt att se ditt nya bygge Crille! =)

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Aoshima's 1/24 D1 GP HKS Hiper Silvia RS-2 Empty Sv: Aoshima's 1/24 D1 GP HKS Hiper Silvia RS-2

Inlägg av Warsawpact mån dec 29 2008, 20:46

Sååå, då är man åter tillbaka vid byggarbordet efter en skön "julledighet".

Karossen är sprayad i bright red och frontlyktorna är på plats, efter mycket, mycket, mycket om och men!

Härnäst, dekalerna Very Happy

Mvh Chrille
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Aoshima's 1/24 D1 GP HKS Hiper Silvia RS-2 Empty Sv: Aoshima's 1/24 D1 GP HKS Hiper Silvia RS-2

Inlägg av JOooCKE mån dec 29 2008, 21:12

HAHA Twisted Evil äntligen ! Det här kommer bli riktigt kul att följa ! cheers
Jag måste hålla med om att drifting är galet häftigt att se live ! även om jag inte har sätt en D1 tävling så har jag sätt folk som driftar på banor o inte på maxi parkeringar med 740 lol!

Lycka till med det här bygget och visa MÅNGA bilder Smile

Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Aoshima's 1/24 D1 GP HKS Hiper Silvia RS-2 Empty Sv: Aoshima's 1/24 D1 GP HKS Hiper Silvia RS-2

Inlägg av Warsawpact ons dec 31 2008, 22:12

Jajemen. Om några timmar nu så återställs mitt Flicr.com konto så jag kan börja blåsa upp mängder med bilder på tråden.

Genki dekalerna på bilden blev förvånandsvärt bra cheers cheers

/

Chrille
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Aoshima's 1/24 D1 GP HKS Hiper Silvia RS-2 Empty Sv: Aoshima's 1/24 D1 GP HKS Hiper Silvia RS-2

Inlägg av JOooCKE tor jan 01 2009, 11:55

Ja det är bra ! Upp med massa bilder Very Happy
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Aoshima's 1/24 D1 GP HKS Hiper Silvia RS-2 Empty Sv: Aoshima's 1/24 D1 GP HKS Hiper Silvia RS-2

Inlägg av Janne.S tor jan 01 2009, 12:42

Inga bilder än ju!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Aoshima's 1/24 D1 GP HKS Hiper Silvia RS-2 Empty Sv: Aoshima's 1/24 D1 GP HKS Hiper Silvia RS-2

Inlägg av Warsawpact tor jan 01 2009, 14:46

De är på G Very Happy
Sitter och går igenom en rejäl packe med foton till min Star Wars Delta-7 som jag håller på att lägga upp. cheers
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Aoshima's 1/24 D1 GP HKS Hiper Silvia RS-2 Empty Sv: Aoshima's 1/24 D1 GP HKS Hiper Silvia RS-2

Inlägg av Warsawpact ons jan 07 2009, 23:30

Kära Drifting fans......och alla ni andra! Laughing

Jag är nu inne på andra lagret med dekaler på bilen. Japp, det är det andra lagret!
Det är sannslöst nervpåfrästande att INTE få de dekaler man lagt i det första lagret att inte frätas sönder då dekal nr2 kommer på rakt ovan den med micro solen.
Men nog blir det bra alltid....änn så länge i alla fall. Neutral

Jag ber om ursäkt för den sega uppdaterings takten fram tills nu men jag kan förklara mig!
Som en sann Japanofil och sushi älskare så blev sakerna inte bättre av att 2008 Odaiba Exebition Match har gått i två veckor på TV'n samt att jag nu fått stammisrabatt på den närmaste sushi-hålan.
Uppdateringarna kommer att bli mycket mer frekventa framöver!


Här är några bilder på skönheten:
[img]Aoshima's 1/24 D1 GP HKS Hiper Silvia RS-2 DSC00540[/img]
[img]Aoshima's 1/24 D1 GP HKS Hiper Silvia RS-2 DSC00541[/img]
[img]Aoshima's 1/24 D1 GP HKS Hiper Silvia RS-2 DSC00543[/img]
[img]Aoshima's 1/24 D1 GP HKS Hiper Silvia RS-2 DSC00544[/img]


Och som vanligt så håller vi tummarna för Ken Nomura och hans Team Blitz i det kommande Nagoya Championship Razz
Han är för övrigt inte bara en av de bästa drift förarna i världen, en stor spexare, men också en plastbyggare utan dess like.
Här är han med Aoshimas kit av hans bil:
Aoshima's 1/24 D1 GP HKS Hiper Silvia RS-2 Ken-nomura-01


".....Banzaaaiii"
/
Chrille
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Aoshima's 1/24 D1 GP HKS Hiper Silvia RS-2 Empty Sv: Aoshima's 1/24 D1 GP HKS Hiper Silvia RS-2

Inlägg av Janne.S tor jan 08 2009, 06:03

Mycke dekaler blir det........

Starkt jobbat Chrille!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Aoshima's 1/24 D1 GP HKS Hiper Silvia RS-2 Empty Sv: Aoshima's 1/24 D1 GP HKS Hiper Silvia RS-2

Inlägg av bjork_larsson tor jan 08 2009, 07:55

Det ser bra ut Crille! Very Happy

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Aoshima's 1/24 D1 GP HKS Hiper Silvia RS-2 Empty Sv: Aoshima's 1/24 D1 GP HKS Hiper Silvia RS-2

Inlägg av JOooCKE tor jan 08 2009, 14:48

Härligt ! cheers
Det ser bra ut ! Very Happy
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Aoshima's 1/24 D1 GP HKS Hiper Silvia RS-2 Empty Sv: Aoshima's 1/24 D1 GP HKS Hiper Silvia RS-2

Inlägg av bjork_larsson tor jan 08 2009, 15:47

@ Crille: Tar du med dig någe till mötet i morgon (9/1) eller?

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Aoshima's 1/24 D1 GP HKS Hiper Silvia RS-2 Empty Sv: Aoshima's 1/24 D1 GP HKS Hiper Silvia RS-2

Inlägg av Stefan E tor jan 08 2009, 20:18

Hejsan Grabbar!

Nu får ni förklara vad i helsefyr "Drifting" är för något! scratch scratch scratch

Har aldrig hört talas om det förut!

Att det är snarare banracing än rally, men inte Formel 1, begriper jag också, men sen är det stopp.

Bilarna ser ut som en korsning mellan STCC och NASCAR, en Japansk variant av NASCAR kanske, där man kör högervarv i stället för vänstervarv (Japan har ju vänstertrafik)???

I vilket fall som helst är bilarna göör-läckra och jag ser fram mot dina byggen här!

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Aoshima's 1/24 D1 GP HKS Hiper Silvia RS-2 Empty Sv: Aoshima's 1/24 D1 GP HKS Hiper Silvia RS-2

Inlägg av JOooCKE tor jan 08 2009, 20:28

Stefan , jag kan sammanfatta drifting lite kort , dem kör oftast i japaner som är något trimmade , och det hela går ut på att åka snabbt och bränna gummi genom kurvor mm , om jag inte minns helt fel så bedömmer dommarna på hur långt in man är i kurvan när man går in i den och sedan hur långt ut man kommer när man går ut från den , och även hur mycket rök det blir Rolling Eyes

Det är min sammanfattning av drifting , men Chrille har nog andra ord om det för han är lite mer insatt i det än vad jag är Rolling Eyes

Du kan ju ta och söka på youtube.com på t.ex D1 Grandprix så får du upp några filmer som du kan se vad det hela är Wink

Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Aoshima's 1/24 D1 GP HKS Hiper Silvia RS-2 Empty Sv: Aoshima's 1/24 D1 GP HKS Hiper Silvia RS-2

Inlägg av Warsawpact tor jan 08 2009, 23:33

bjork_larsson skrev:@ Crille: Tar du med dig någe till mötet i morgon (9/1) eller?

Terje

Jag tänker ta med mig min X-wing om jag hinner. Har lite "skräp" som de vill att jag skall skriva under på jobbet trotts att jag har sjukanmält mig som förkyld Evil or Very Mad
Annars så får det bli ilfart till GBG ....men kameran åker med garanterat för den har jag nästan alltid i bilen. Såd et blir till att trottsa förkylningen och väglaget imorron ( 9/1).


@Stefan

Drifting ( D1 GP) är en konstform, rå kärlek i däck röksform, titanernas sport och förmodligen vid dess tillställningar som man kan se "fyrhjuliga reklamtavlor" blåsa förbi i 200 knyck. bounce

Drifting som började i Japan på sena 70-talet går ut på fyra saker: Att uppnå en optimal kurvtagning i maximal hastighet med en så stor kontradiagonal vinkel till kurvan som möjligt samtidigt som man avger största mängden däck rök.

Kort och gott så innebär det att man "driva" (sladda) diagonalt med en kurva med högst möjliga hastighet samtidigt som ens däckspinn skall avge så in i helv...massa rök. De som klarar allt detta perfekt vinner.
Hela grundkonceptet med Drifting är kontrollerad okontroll. Man skall försätta bilen i en drivande/ sladdande ställning då ens bakhjulsdrivna hjul skall förlora sitt grepp pga. hjulspinnet men samtidig kunna driva bilen frammåt. Om du t.ex. i 30 km/h i en rondell skall till höger och när du gasar för mycket så tappar de bakre hjulen sitt väggrepp pga. den höga accelerationen samtidigt som du " driver" med bakvagnen "utåt" i kurvan samtidigt som du styr med framhjulen....det är en mini-drift.
Skillnaden mot denna drift och vad D1 GP förarna gör är att de tar rondellen i 170 knyck samtidigt som de bränner ut bakdäcken på runt en kvart då motorvarven är uppe och nosar i 7000 varv.

Bilarna i fråga är en korsning av F1 motorstyrka och modifierade , dels design som motormässigt, standardbilar som finns i japan. T.ex Nissan Silvian eller Nissan Skylinen är både en vanlig bil i alla bemärkelser, de byggs i vanliga fabriker som Nissan och Toyota har. Poängen är ett med en i grund och botten vanlig bilmodell som gemene man kan köpa, maxa den med motorsyrka etc. och drifta bäst i den. De har normalt 7-8 växlar och lätt över 500-600 hästkrafter.


Här är en bra bild på grundprincipen med drifting.
Aoshima's 1/24 D1 GP HKS Hiper Silvia RS-2 Mzc-drifting001


Drifting som sport är enormt populärt i Japan och nu i USA. I japan så är det den näst mest seda sport efter nationalsporten beseball. Förarna tjänar mer än F1 förare så som Shumacher och bilarna de kör är värda mer änn vad man kan drömma om. D1 GP som är de årliga driftingmästerskapen går av stapeln ca 2 ggr per år beroende på hur många team / stall som lyckats avancera sig upp i D! GP mästerdivisionen från de mindre divisionerna.....där man bl.a. tävlar på gatorna och på såkallade "touge" ( snirkliga japanska bergsvägar).
Sedan att förarna är otroligt roliga och spexar gör bara saken bättre då t.ex. föraren Ken Nomura helt oväntat tog och moonade ut ur sidorutan under ett lopp på 2006 D1 GP eller när föraren Tanaka tog med teamets maskot/ stall modell på ett kvalificieringslopp. Det är annat emot F1 förarna som kanske tar och vinkar lätt till publiken när de kör i mål.

Här är några youtube klipp så att " you can get the idea" vad som går till på D1 Gp events.






Förr så utdelades enbart drifting poäng på diverse events av en panel på 4 "drift kings" men nu så använder de sig av en såkallad Drift-Låda. Det är en ytterst stark on board-dator installerad i bilen som mäter hastigheten, kurvan och bilens vinkel...allt för att ge maximal data om hur föraren tar kurvorna och därigenom dela ut rätt poäng till den som har hösgt uppmätta hastighet med grövsta vinkeln och såklart det maffigaste däckröken.


Hoppas jag har gett lite klarhet i ämnet Smile

Mvh Chrille
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Aoshima's 1/24 D1 GP HKS Hiper Silvia RS-2 Empty Sv: Aoshima's 1/24 D1 GP HKS Hiper Silvia RS-2

Inlägg av Janne.S fre jan 09 2009, 01:05

japaner är inte kloka Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Aoshima's 1/24 D1 GP HKS Hiper Silvia RS-2 Empty Sv: Aoshima's 1/24 D1 GP HKS Hiper Silvia RS-2

Inlägg av Azgaron fre jan 09 2009, 06:15

Håller med! Det ska vara japaner till att hitta på nått sånt! Smile
Gissar att däcksfabrikanterna klappar händerna av lycka! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Aoshima's 1/24 D1 GP HKS Hiper Silvia RS-2 Empty Sv: Aoshima's 1/24 D1 GP HKS Hiper Silvia RS-2

Inlägg av Stefan E fre jan 09 2009, 10:48

Janne.S skrev:japaner är inte kloka Razz


Inte på en fläck!!!!!


Tittade på klippen och garvade så jag nästan grät, lika mycket åt åkarna som den "något" upphetsade speakern!
Men vilken tekniksport, att köra kontrollerat med sånt ställ på bilen är inte lätt!

Tack för förklaringen!

Jag kan tillägga att jag nu fått en ny favoritmotorsport, DRIFTING!
Att korsa banracing med rally, dragracing och formel 1, det skall till Japaner till det!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Aoshima's 1/24 D1 GP HKS Hiper Silvia RS-2 Empty Sv: Aoshima's 1/24 D1 GP HKS Hiper Silvia RS-2

Inlägg av Warsawpact fre jan 09 2009, 12:12

Phantom2 skrev:
Janne.S skrev:japaner är inte kloka Razz


Inte på en fläck!!!!!


Tittade på klippen och garvade så jag nästan grät, lika mycket åt åkarna som den "något" upphetsade speakern!
Men vilken tekniksport, att köra kontrollerat med sånt ställ på bilen är inte lätt!

Tack för förklaringen!

Jag kan tillägga att jag nu fått en ny favoritmotorsport, DRIFTING!
Att korsa banracing med rally, dragracing och formel 1, det skall till Japaner till det!

Stefan


Ännu en själ som sett ljuset och anslutigt sig till den välsignade Drifting gemenskapen.

Drifting är sannslöst roligt och spännande. Mycket "tittarvänligare" änn F1 där de bara åker runt-runt-runt-runt på samma bana och inget händer.

Det finns en hel del D1 GP klipp på youtube som du kan se på Stefan. Jag har en uppsjö sparade klipp från alla D1 Gp sedan 2006 så det är bara att slänga iväg ett PM så skickar jag dig ett mail med massa länkar.

Enjoy! Smile
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Aoshima's 1/24 D1 GP HKS Hiper Silvia RS-2 Empty Sv: Aoshima's 1/24 D1 GP HKS Hiper Silvia RS-2

Inlägg av JOooCKE fre jan 09 2009, 16:21

Min mening om vad japaner gör med bilarna i drifting är för mig konst ! Det är nästan helt galet att dem klarar av att ställa upp så där ! Smile

Chrille , det du sa om F1 , att dem kör runt på samma bana runt runt och runt , okej det gör dem men det är så galet kul att se på i värkligheten än på tv , för på tv så händer det inte så mycket och då blir man uttråkat efter en stund men i värkligheten så är det otroligt kul Wink

Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Aoshima's 1/24 D1 GP HKS Hiper Silvia RS-2 Empty Sv: Aoshima's 1/24 D1 GP HKS Hiper Silvia RS-2

Inlägg av Warsawpact fre jan 09 2009, 23:14

JOooCKE skrev:Min mening om vad japaner gör med bilarna i drifting är för mig konst ! Det är nästan helt galet att dem klarar av att ställa upp så där ! Smile

Chrille , det du sa om F1 , att dem kör runt på samma bana runt runt och runt , okej det gör dem men det är så galet kul att se på i värkligheten än på tv , för på tv så händer det inte så mycket och då blir man uttråkat efter en stund men i värkligheten så är det otroligt kul Wink

Jocke

Heheh, har sett ett i verkligheten och det var ännu värre tyckte jag. Satt på en läktare och det dröjde ett tag innan de swishade förbi...om å om å om å om igen. Surprised
Men smaken är som baken, alla kan inte enbart gilla Drifting!

Ang. bygget så har jag börjat sätta ihop underredet och förarhytten. En rejält häftig grej med Aoshimas kits är att de har en komplett styranordning...så vrider man på däcken så rör sig också ratten!
Epic!

/
Chrille
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Aoshima's 1/24 D1 GP HKS Hiper Silvia RS-2 Empty Sv: Aoshima's 1/24 D1 GP HKS Hiper Silvia RS-2

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet