IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Vart och vad för färg till en Strf CV9040B?

+5
Warsawpact
Matt_Public
Hayabusa
johan r
Lööf
9 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Vart och vad för färg till en Strf CV9040B? Empty Vart och vad för färg till en Strf CV9040B?

Inlägg av Lööf mån jan 09 2012, 15:35

Ja som först så vill jag säga att detta är mitt första modellbygge. Så alla tips är välkomna! =) Men min fråga är som sagt vad för färg skall jag ha och vart köper jag det. Gärna tips på den vanliga splitcamon men även vintercamo. Är lite klôven om vad för camo jag skall ha på den.

Har även funderingar på att köpa en airbrush att färglägga modellen med.

Så som sagt alla tips är välkomna.

mvh Lööf
Lööf
Lööf


Till överst på sidan Gå ner

Vart och vad för färg till en Strf CV9040B? Empty Sv: Vart och vad för färg till en Strf CV9040B?

Inlägg av johan r mån jan 09 2012, 16:59

Hej och välkommen till forumet.

Jag är väl inte rätt man att råda dig om färger till en CV90 men jag är övertygad om att några andra på forumet kommer att kunna ge dig tips!

Hoppas att vi får se lite av dina byggen framöver.

Mitt bästa tips är att skynda långsamt och ha roligt medans du bygger. Första bygget brukar sällan bli så bra som man själv vill men med övning kommer färdighet.

mvh
Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Vart och vad för färg till en Strf CV9040B? Empty Sv: Vart och vad för färg till en Strf CV9040B?

Inlägg av Lööf mån jan 09 2012, 17:40

johan r skrev:Hej och välkommen till forumet.

Jag är väl inte rätt man att råda dig om färger till en CV90 men jag är övertygad om att några andra på forumet kommer att kunna ge dig tips!

Hoppas att vi får se lite av dina byggen framöver.

Mitt bästa tips är att skynda långsamt och ha roligt medans du bygger. Första bygget brukar sällan bli så bra som man själv vill men med övning kommer färdighet.

mvh
Johan

Hej Johan. Ja jag skyndar mig långsamt. Väntar som sagt på att veta vart jag kan köpa färg mm så den kan bli klar. Har redan råkat ut för ett missöde men inget större. hehe Känner att man har lite för stora fingrar just nu. Var väldigt pilliga grejer med i modell bygget.

Mvh Lööf
Lööf
Lööf


Till överst på sidan Gå ner

Vart och vad för färg till en Strf CV9040B? Empty Sv: Vart och vad för färg till en Strf CV9040B?

Inlägg av Hayabusa mån jan 09 2012, 18:33

Airbrush är alltid trevligt, det kan ta byggandet till andra dimensioner - så att säga. Fast, är du i "uppstartningsfasen" så har kanske mkt nog att tänka på ändå.

Mitt förslag på färger till CV9040B är:
Vallejo Model Air #71006, #71093 & #71056

Det är inga exakta kulörer, men nära nog enligt min mening. Den vita färgen i vintercamot är vit färg som målades på för hand.

Vallejo säljes av bl a MiniStuff.
/Stefan
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Vart och vad för färg till en Strf CV9040B? Empty Sv: Vart och vad för färg till en Strf CV9040B?

Inlägg av Matt_Public mån jan 09 2012, 19:28

Hej och välkommen till villervallan! Very Happy

Premi-Air G35 är en bra nybörjar-airbrush.
Den funkar riktigt kalas och är inte så värst dyr.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Vart och vad för färg till en Strf CV9040B? Empty Sv: Vart och vad för färg till en Strf CV9040B?

Inlägg av Lööf mån jan 09 2012, 21:35

Hayabusa skrev:Airbrush är alltid trevligt, det kan ta byggandet till andra dimensioner - så att säga. Fast, är du i "uppstartningsfasen" så har kanske mkt nog att tänka på ändå.

Mitt förslag på färger till CV9040B är:
Vallejo Model Air #71006, #71093 & #71056

Det är inga exakta kulörer, men nära nog enligt min mening. Den vita färgen i vintercamot är vit färg som målades på för hand.

Vallejo säljes av bl a MiniStuff.
/Stefan

Okey. Tack för tipsen Stefan. Satt och målade för hand på 2 modeller som jag byggde när jag var 13, dvs 12år sen. Så att spraya är nog att föredra just nu för mig. Dock ovan att använda Airbrush. Men de kommer säkert att gå bra. Tack igen. =)

Matt_Public skrev:
Hej och välkommen till villervallan! Very Happy

Premi-Air G35 är en bra nybörjar-airbrush.
Den funkar riktigt kalas och är inte så värst dyr.

Okey skall kika på den. =) Var annars inne på Jula eller Clas Ohlson hehe.
Lööf
Lööf


Till överst på sidan Gå ner

Vart och vad för färg till en Strf CV9040B? Empty Sv: Vart och vad för färg till en Strf CV9040B?

Inlägg av Warsawpact mån jan 09 2012, 22:39

Välkommen till forumet Lööf.

Till min CV90 körde jag med Tamiyas XF-26 ( Deep green), XF-67 (Nato Green) och XF-69 ( Nato Black)
Till snöversion av min CV90 körde jag med Tamiya Matt white istället för den ljusgröna färgen.

Julas "Airbrush för proffs" för ca 299kr kör jag med. Köpte min kompressor på CO för flera år sedan för ca 1600kr.
Jula har en ok kompressor, om du vill ha en tystgående till en hyffsad slant. Den heter Kompressor OM200/6 SIL 6 (Art.nr: 200065)


Bra sida om svensk pansarbygge i skala 1/35.
http://www.plasticwarfare.se/


Mvh Chrille
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Vart och vad för färg till en Strf CV9040B? Empty Sv: Vart och vad för färg till en Strf CV9040B?

Inlägg av Viggen mån jan 09 2012, 22:45

Välkommen hit Smile
Ska bli kul att se dina byggen nu framöver.
Viggen
Viggen


Till överst på sidan Gå ner

Vart och vad för färg till en Strf CV9040B? Empty Sv: Vart och vad för färg till en Strf CV9040B?

Inlägg av Azgaron tis jan 10 2012, 01:08

Välkommen hit Lööf! Ser fram emot att se ditt CV90 bygge!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Vart och vad för färg till en Strf CV9040B? Empty Sv: Vart och vad för färg till en Strf CV9040B?

Inlägg av Lööf tis jan 10 2012, 06:14

Warsawpact skrev:Välkommen till forumet Lööf.

Till min CV90 körde jag med Tamiyas XF-26 ( Deep green), XF-67 (Nato Green) och XF-69 ( Nato Black)
Till snöversion av min CV90 körde jag med Tamiya Matt white istället för den ljusgröna färgen.

Julas "Airbrush för proffs" för ca 299kr kör jag med. Köpte min kompressor på CO för flera år sedan för ca 1600kr.
Jula har en ok kompressor, om du vill ha en tystgående till en hyffsad slant. Den heter Kompressor OM200/6 SIL 6 (Art.nr: 200065)


Bra sida om svensk pansarbygge i skala 1/35.



Mvh Chrille

Hej Chrille. Tackar för tipsen. =) Är du nöjd med Julas Airbrush?

Ja den hemsidan har man varit inne och kikat på några gånger. Något jag vill bygga sen är ju PBV 302. Razz Men det får bli efter min tid på P4 i Skövde. Skall in den 30.e Jan och göra den grundläggande militär utbildningen. Men skall se om man kanske kan bli klar med CV90 innan dess.

Mvh Lööf
Lööf
Lööf


Till överst på sidan Gå ner

Vart och vad för färg till en Strf CV9040B? Empty Sv: Vart och vad för färg till en Strf CV9040B?

Inlägg av Lööf tis jan 10 2012, 06:15

Viggen skrev:Välkommen hit Smile
Ska bli kul att se dina byggen nu framöver.

Tackar. Skall försöka köpa på mig några pansar modeller till. Blir nog att försöka hitta några mer svenska pansarvagnar.
Lööf
Lööf


Till överst på sidan Gå ner

Vart och vad för färg till en Strf CV9040B? Empty Sv: Vart och vad för färg till en Strf CV9040B?

Inlägg av Lööf tis jan 10 2012, 06:16

Azgaron skrev:Välkommen hit Lööf! Ser fram emot att se ditt CV90 bygge!

Håkan

Tackar Håkan. Skall se om jag inte skall fixa upp en tråd i In work forums delen snart. Wink
Lööf
Lööf


Till överst på sidan Gå ner

Vart och vad för färg till en Strf CV9040B? Empty Sv: Vart och vad för färg till en Strf CV9040B?

Inlägg av cas tis jan 10 2012, 07:24

Här är ännu en som hälsar dig välkommen!
Lycka till med bygget, och färgletandet.
Precis som Matt_public har jag en Premi-Air färgspruta "så länge" och har bara gott att säga om den.
Skillnaden i pris mot Jula och Clas Ohlson är inte så stor och den duger alldeles utmärkt! Inte för att Jula/CO sprutorna på något vis är usla, för i pris/prestanda är dom oslagbara! Kolla om du kan prova hos någon du känner, för målning mad Airbrush skiljer sig väldigt mycket mot målning med hårig pinne!

//Christer

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Vart och vad för färg till en Strf CV9040B? Empty Sv: Vart och vad för färg till en Strf CV9040B?

Inlägg av Lööf tis jan 10 2012, 13:44

Jo pensel målning och sprutmålning är ju helt olika världar. Har målat med spray burk på jobbet på lite detaljer så själva grunden kan jag. Men det är ju också teknik och vana med airbrush. Övning ger färdighet.

Tackar även för välkomningen! =)
Lööf
Lööf


Till överst på sidan Gå ner

Vart och vad för färg till en Strf CV9040B? Empty Sv: Vart och vad för färg till en Strf CV9040B?

Inlägg av Matt_Public tis jan 10 2012, 14:13

Lööf skrev:Övning ger färdighet.
Hobbyn i ett nötskal av plast. Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Vart och vad för färg till en Strf CV9040B? Empty Sv: Vart och vad för färg till en Strf CV9040B?

Inlägg av Lööf tis jan 10 2012, 14:18

Matt_Public skrev:
Lööf skrev:Övning ger färdighet.
Hobbyn i ett nötskal av plast. Very Happy

Det tråkiga är att nu börjar jag få allt för många hobbys.. Sad 24timmar börjar inte räcka.. Laughing
Lööf
Lööf


Till överst på sidan Gå ner

Vart och vad för färg till en Strf CV9040B? Empty Sv: Vart och vad för färg till en Strf CV9040B?

Inlägg av Matt_Public tis jan 10 2012, 14:23

Du får hyra in folk till att sköta de hobbies som betyder minst för stunden. cyclops
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Vart och vad för färg till en Strf CV9040B? Empty Sv: Vart och vad för färg till en Strf CV9040B?

Inlägg av Lööf ons jan 11 2012, 19:36

Matt_Public skrev:Du får hyra in folk till att sköta de hobbies som betyder minst för stunden. cyclops

Då blir de dyrt.. Har inte råd med det då jag from den 22:e Jan är uppsagd pga att företaget jag jobbar på gick i konkurs i December.

Och någon "In work"-tråd blir det inte då man som ny medlem inte får skicka mer än en länk/7dagar. scratch

Så det får bli nästa vecka den kommer. Wink Skall iaf forska lite mer om Stridsfordon 90 och se om jag kan komma fram till den verkliga kulören heter alltså den mörkgröna. Så kanske det blir att man köper hem sådan färg.. Aja är lite klöven haha. Tror jag tänker alldeles för mycket.

mvh Lööf
Lööf
Lööf


Till överst på sidan Gå ner

Vart och vad för färg till en Strf CV9040B? Empty Sv: Vart och vad för färg till en Strf CV9040B?

Inlägg av Matt_Public ons jan 11 2012, 20:23

Beklagar uppsägningen, sånt är så där lagom muntert...

Men det ska bli kul att få se ditt bygge. Väntar med spänning! cyclops
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Vart och vad för färg till en Strf CV9040B? Empty Sv: Vart och vad för färg till en Strf CV9040B?

Inlägg av johan r ons jan 11 2012, 21:24

Tror jag fixat till så att du kan lägga upp din tråd nu!

Tänkte inte på att det låg en sjudagarsspärr aktiv för nya konton......

Så kör hårt med bygget.

// Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Vart och vad för färg till en Strf CV9040B? Empty Sv: Vart och vad för färg till en Strf CV9040B?

Inlägg av Lööf ons jan 11 2012, 21:25

johan r skrev:Tror jag fixat till så att du kan lägga upp din tråd nu!

Tänkte inte på att det låg en sjudagarsspärr aktiv för nya konton......

Så kör hårt med bygget.

// Johan

Tack Johan. Skall göra en tråd där nu. =)

Mvh Lööf
Lööf
Lööf


Till överst på sidan Gå ner

Vart och vad för färg till en Strf CV9040B? Empty Sv: Vart och vad för färg till en Strf CV9040B?

Inlägg av Lööf ons jan 11 2012, 21:40

Lööf
Lööf


Till överst på sidan Gå ner

Vart och vad för färg till en Strf CV9040B? Empty Sv: Vart och vad för färg till en Strf CV9040B?

Inlägg av johan r tor jan 12 2012, 00:24

Lysande!

// Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Vart och vad för färg till en Strf CV9040B? Empty Sv: Vart och vad för färg till en Strf CV9040B?

Inlägg av Lööf fre jan 13 2012, 15:52

Försöker hitta färgerna Clear Blue, Clear Orange och Clear Red av Mr Color men finner inga. Går det lika bra med Tamiya eller någon annat märkes clear färger?

//Lööf
Lööf
Lööf


Till överst på sidan Gå ner

Vart och vad för färg till en Strf CV9040B? Empty Sv: Vart och vad för färg till en Strf CV9040B?

Inlägg av Matt_Public fre jan 13 2012, 16:15

Tamiyas funkar fint.

Humbrol har också schysta kulörer, men inte blått (vad jag vet).
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Vart och vad för färg till en Strf CV9040B? Empty Sv: Vart och vad för färg till en Strf CV9040B?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet