BF109F-2 ska det bli.....
+5
linusorn
Kent
Tobias
Matt_Public
Mal
9 posters
Sida 3 av 5
Sida 3 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Sv: BF109F-2 ska det bli.....
Det här är väl ändå ett snyggbygge och inte någon C-uppsats?
Fokus på Messerschmurfandet!
Fokus på Messerschmurfandet!
Matt_Public- Master of DNF
Mal skrev:Yes, master, I'll obey you. (Vader-röst)
Grymmebygge Juha! Och vilken takt du håller...
Är en aning sugen på att bita tänderna i en 109:a, men måste hålla mig då jag har annat att göra denna vecka. Färdigställa de objekt som skall med till Open i helgen samt packa butiken.
Är en aning sugen på att bita tänderna i en 109:a, men måste hålla mig då jag har annat att göra denna vecka. Färdigställa de objekt som skall med till Open i helgen samt packa butiken.
MiniStuff- Vicesheriff
MiniStuff skrev:Grymmebygge Juha! Och vilken takt du håller...
Ska du till Modellexpo 08 i STHLM?, kul, försiåfall kan jag ta med mig 109an du vann av mig , tänkte jag skulle gå på det o kika, alldrig varit på nåt sånt förut
Over to the build.
Bilderna säger väl allt, pillat m avgas rör, may way, tamiya Mattsvart, sen Humbrol 70 snett framifrån, klarlack, wash, mattlack,
Fixxat med sporrhlulet, ställen, Landställsluckorna, Tamiay black, RLM 2, Klarlack, wash, klarlack, torrborstat m lite vitt i RLM 02 (bleka den lite), matllack, detaljerat, osv, borrat ur nosen, använt skallpellen som en svarv till tankeens avluftningsnippel (Tack Matt)
Perfekt passform, INTE EN GLIPA nånstans YESS, kärran var spikrak, så ingen tejp som spänns , det enda som behövdes bara en klämma vid vingroten, thats it , sånt gillar vi eller hur
/Juha
Mal
Präktigt pulat!
Perfekta spisrör är pricken över i.
Perfekta spisrör är pricken över i.
Utsökt!
Landställen var ju görläckra dom med
Landställen var ju görläckra dom med
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Kvällens mekande idag.
Maskat lite, mm,
Hållt på med hjulhusen mestadels idag, målat, washat mm
Torrborstat osv, jag vet inte om det blev bra eller en Redone på detta måleri...... hmmm, fick ett infall att blanda lite Mörkgrå med redbroen, förtunna utav fn, blåsa på lite lite, för att få det slitna, lite skitiga, iom dessa kärror startade på gräsfält, ängar (jorddamm)
Vad tycker ni , jag e väldigt ambivalent i detta, som sagt testar ju nya ideer är novis i detta, inställningen tetsar jag inte så lär jag mig ej heller ett skvatt.....
Kan göra om jobbet, och det är isåfall läge nu o inte sen, blir mer geck annars , isopropyl biter det mesta
Jag överlåter detta till de erfarna byggare på forumet för en opinion....
/Juha
Maskat lite, mm,
Hållt på med hjulhusen mestadels idag, målat, washat mm
Torrborstat osv, jag vet inte om det blev bra eller en Redone på detta måleri...... hmmm, fick ett infall att blanda lite Mörkgrå med redbroen, förtunna utav fn, blåsa på lite lite, för att få det slitna, lite skitiga, iom dessa kärror startade på gräsfält, ängar (jorddamm)
Vad tycker ni , jag e väldigt ambivalent i detta, som sagt testar ju nya ideer är novis i detta, inställningen tetsar jag inte så lär jag mig ej heller ett skvatt.....
Kan göra om jobbet, och det är isåfall läge nu o inte sen, blir mer geck annars , isopropyl biter det mesta
Jag överlåter detta till de erfarna byggare på forumet för en opinion....
/Juha
Mal
Ser ut som dom ställen kan berätta en historia eller två om dåliga fält osv.
Top notch!
Top notch!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack.
Testar lite nytt men är osäker på detta, så en del "lost control" känns det, just hjulhuset samt luckan på landstället
Vet inte vad jag tycker, hmmm för mkt lim i skallen så det geggar ihop sig på en
Ska titta på det igen, jobba hela dan sen lomma hem o kika igen o länns efter om jag e nöjd.
e ju van o strippa färg , min intrumentpanel ni såg i cockpiten på detta begge var faktiskt redone 3gg, då m strippat den plastren alla tillfällen,
/Juha
Testar lite nytt men är osäker på detta, så en del "lost control" känns det, just hjulhuset samt luckan på landstället
Vet inte vad jag tycker, hmmm för mkt lim i skallen så det geggar ihop sig på en
Ska titta på det igen, jobba hela dan sen lomma hem o kika igen o länns efter om jag e nöjd.
e ju van o strippa färg , min intrumentpanel ni såg i cockpiten på detta begge var faktiskt redone 3gg, då m strippat den plastren alla tillfällen,
/Juha
Mal
tog bilden nyss, på g, ändrar storleken senare idag ssry
Kanske ser ok ut iaf när man fått sova på saken
/Juha
Kanske ser ok ut iaf när man fått sova på saken
/Juha
Mal
Tycker det def väldigt bra ut! Vet inte vad som skulle kunna göras annorlunda?
MiniStuff- Vicesheriff
Testade nya saker o jag e rätt självkritisk, beror mest på ambitionsnivån samt blir osäker då det är nytt o känner att har inte kontrollen (en känsla, fast den finns där kollen) underligt det där, stirrar blint o missar helhetet hmmm.
Bara limmat ett år nu, efter ett uppehåll på 19år o då bara pensel, humbrol, ibland lyx m färgspry burk, ägde ingen AB då.
/Juha
Bara limmat ett år nu, efter ett uppehåll på 19år o då bara pensel, humbrol, ibland lyx m färgspry burk, ägde ingen AB då.
/Juha
Mal
Jag vill tacka er för den second opinion, kikade på måleriet idag o vädringen, jo den blev faktiskt väldigt väldigt lyckad, ni hade verkligen rätt my fellow builders.
Fortsättningen följer.
Bilderna talar för sig själva en hel del vad jag gjort, förarbetet jag lagt ner (mer än nånsin på en model) betalar sig mkt väl, kollade efter grundfärgen efter fel, mkt mkt lyckat vart det, nu blir det lättare.
Maskar..
Tvättar kärran från mina flottiga avtryck, så grundfärgen får bita ordentligt
Kollar efter om jag missat nåt, nope, dessa hade jag inte glömt, väntade m dem till sist innan grunfärgen ska på, en fråga, vad är dessa "beslag" för, verka vara nåt slags förstärkning, vet du vad det är Matt?
Antennfästet på plats.
Jahap, grundfärgsdags. Vallejo fungerar prima för mig, neutral ljusgrå.
Hmmmm vad säger man.... fråga inte
Blåste på RLM 66, sen silver (så att ramarna inte lyser igenom så mkt)
Inspekterar grundmåleriet, darn vad fint o slätt, letade efter missar, repor kastar ju skuggor, nope, perfekt, de som synns fint är alla panellinjer, slätt som silke över områden där det var spackel,
So Shiny lönar sig verkligen, kommer att forsätta med den metoden m nagelfil (fint slip) och polernagelfil, tjänade på gnola en hel del, så nöjf e jag
Ska blåsa på lite mer ikväll, preshade ska det bli, har nu börjat fundera på Vilken av Assis kärra jag ska göra, Gulnosad, hmmm, har en BF109E-4 Helmut wick, personligen föredrar jah gulnos på 109E, så det blir den andra med gult luftintag, och fena.
/Juha
Fortsättningen följer.
Bilderna talar för sig själva en hel del vad jag gjort, förarbetet jag lagt ner (mer än nånsin på en model) betalar sig mkt väl, kollade efter grundfärgen efter fel, mkt mkt lyckat vart det, nu blir det lättare.
Maskar..
Tvättar kärran från mina flottiga avtryck, så grundfärgen får bita ordentligt
Kollar efter om jag missat nåt, nope, dessa hade jag inte glömt, väntade m dem till sist innan grunfärgen ska på, en fråga, vad är dessa "beslag" för, verka vara nåt slags förstärkning, vet du vad det är Matt?
Antennfästet på plats.
Jahap, grundfärgsdags. Vallejo fungerar prima för mig, neutral ljusgrå.
Hmmmm vad säger man.... fråga inte
Blåste på RLM 66, sen silver (så att ramarna inte lyser igenom så mkt)
Inspekterar grundmåleriet, darn vad fint o slätt, letade efter missar, repor kastar ju skuggor, nope, perfekt, de som synns fint är alla panellinjer, slätt som silke över områden där det var spackel,
So Shiny lönar sig verkligen, kommer att forsätta med den metoden m nagelfil (fint slip) och polernagelfil, tjänade på gnola en hel del, så nöjf e jag
Ska blåsa på lite mer ikväll, preshade ska det bli, har nu börjat fundera på Vilken av Assis kärra jag ska göra, Gulnosad, hmmm, har en BF109E-4 Helmut wick, personligen föredrar jah gulnos på 109E, så det blir den andra med gult luftintag, och fena.
/Juha
Mal
Visst gör jag det. Det är mycket riktigt externa förstärkningsbeslag.Mal skrev: En fråga: vad är dessa "beslag" för? Verkar vara nåt slags förstärkning. Vet du vad det är, Matt?
När stöttorna under stabbarna togs bort blev strukturen försvagad.
Från och med F-4 och framåt så placerades förstärkningen internt.
Också: heja på! Det här går ju som smort (inte en referens till vantarna).
Extern förstärkning så att inte stjärten trillar av?
Verkar bekant... (Hawker Typhoon hade precis samma problem)
Det där polerandet verkar vara vägen till framgång!
Helsnyggt!
Verkar bekant... (Hawker Typhoon hade precis samma problem)
Det där polerandet verkar vara vägen till framgång!
Helsnyggt!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sida 3 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Liknande ämnen
» J23, Licenstillverkad Bf109F (ICM 1/48)
» Bf109F-4, typ... (Trumpeter 1/32)
» Bf109F-4 - Fine Molds 1/72
» Messerschmitt Bf109F-4/G-2 Eduard, 1/48
» Hans "Assi" Hahn BF109F-2
» Bf109F-4, typ... (Trumpeter 1/32)
» Bf109F-4 - Fine Molds 1/72
» Messerschmitt Bf109F-4/G-2 Eduard, 1/48
» Hans "Assi" Hahn BF109F-2
Sida 3 av 5
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet