IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Wild Donkey P51K.......

+16
JOooCKE
Henrik Bergman
Marlin
ernie87
Janne.S
Caverö
Gigabyte
Björn Eriksson
flarpen
linusorn
Azgaron
Tobias
cas
Stefan E
Matt_Public
Mal
20 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 8 av 24 Föregående  1 ... 5 ... 7, 8, 9 ... 16 ... 24  Nästa

Gå ner

Wild Donkey P51K....... - Sida 8 Empty Sv: Wild Donkey P51K.......

Inlägg av linusorn lör nov 02 2013, 01:25

Säger bara assnyggt!

linusorn

Till överst på sidan Gå ner

Inlägg av Tobias lör nov 02 2013, 08:21

Håller med - riktigt underbart vackert! Och det går undan med! Smile
Tobias
Tobias

Inlägg av cas lör nov 02 2013, 09:08

Nu kommer det bli nåt galet vackert i framtiden också!
Men den där stolen alltså I love you 

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av Mal lör nov 02 2013, 11:47

Tackar tackar.

Kul att ni gillar det Very Happy

Nu har jag rejäla funderingar kring inkråmet på denna kärra......

Tamiya har som sagt inte rätt alla gånger (erfarenhet)  då jag gissar att de använt renoverad kärra som förlaga för färger.

Det gäller färgen
Motorutrymmet, upphägnongen, ska den vara chromate yellow, resten metall,

insidan av flapsen chromate yellow eller silver (kanterna altså)

hjulhuset insidan chromate yellow och ren metall
hjulhus luckorna chromate yellow och metall.

hjälp Sad

Nån mustangexpert eller nån som kan färgerna i en mustang.....

kollar som fasiken på
http://www.ipmsstockholm.org/magazine/2004/01/stuff_eng_interior_colours_us.htm
Mal
Mal

Inlägg av Azgaron lör nov 02 2013, 12:58

Ser mycket bra ut Mal! Bältena har du fått till väldigt bra tycker jag!

Det där med vilka färger som ska användas var det är inte det allra lättaste precis.
Jag kan tänka mig att mycket av insidan på vingarna var zc men att insidan på hjulhus målades över med nån silverfärg, och därför kunde det nog finnas ställen där färgen inte nått ordentligt och det gula lyser igenom.
Insidan på flapsen är nog zc, men det är bara vad jag tror, jag är ingen expert.

Gör som du tycker känns bäst. Det finns säkert nån "expert" som tycker annorlunda! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009

Inlägg av Mal lör nov 02 2013, 13:15

Azgaron skrev:Ser mycket bra ut Mal! Bältena har du fått till väldigt bra tycker jag!

Det där med vilka färger som ska användas var det är inte det allra lättaste precis.
Jag kan tänka mig att mycket av insidan på vingarna var zc men att insidan på hjulhus målades över med nån silverfärg, och därför kunde det nog finnas ställen där färgen inte nått ordentligt och det gula lyser igenom.
Insidan på flapsen är nog zc, men det är bara vad jag tror, jag är ingen expert.

Gör som du tycker känns bäst. Det finns säkert nån "expert" som tycker annorlunda! Smile

Håkan

Tackar Håkan, det värmer,

kommer göra så i fortsättningen (lessons learned) böja dem till rätt form tidigare , sen måla dem när de är rätt form, underlättar något enormt samt de ser mer "rätt" ut Wink

Jo börjar dra dem slutsatserna, efter brewstern och F4F så kan jag nog göra kvaliciferade gissningar, det kommer bli kalas detta Wink nu ska jag veva runt med luftintaget haha, den är en egen historia,

kollade ner i boxen haha, bits and pieces, det tar alldrig slut, så mkt delar det är i denna model Very Happy (tre versioner iof) men ändå, rena frenesin lol Wink
Mal
Mal

Inlägg av Tobias lör nov 02 2013, 13:19

Vet att jag kollade på min Tamiya P-51 B/C / Mustang III och då skulle hjulhusen vara metall MEN bakväggen/balken är chromate yellow. Skall se vad den källan finns och om det är samma på D-modellen...
Tobias
Tobias

Inlägg av Mal lör nov 02 2013, 13:35

Tobias skrev:Vet att jag kollade på min Tamiya P-51 B/C / Mustang III och då skulle hjulhusen vara metall MEN bakväggen/balken är chromate yellow. Skall se vad den källan finns och om det är samma på D-modellen...
toppen Very Happy

Mal
Mal

Inlägg av Mal lör nov 02 2013, 13:42

Japp..

Har börjat o maska av limytorna, har börjat göra det med detta bygge, fasiken, limmet hugger bättre samt mkt mkt finare fogar (kapilärkraften) och fogen blir stark Wink mer jucklo men men värt det Smile
Wild Donkey P51K....... - Sida 8 B59h
Mal
Mal

Inlägg av Mal lör nov 02 2013, 13:57

Japp..

En liten liten bomuls fiber från en tops hade lagt sig mkt fint i ena hörnet av gallret då primern hade gått på, jaja, T Röd tar hand om detta och för om o gör rätt, inge damm eller fibrar får finnas Wink....

Wild Donkey P51K....... - Sida 8 5rov
Mal
Mal

Inlägg av Stefan E lör nov 02 2013, 15:57

Ursnyggt med bältena och jag kommer att göra på samma sätt när jag väl kommer dit!

I början målades alla innerytor med (yellow) zinc chromate (-B/-C och tidiga -D), men du bygger ju en sen maskin, så den hade troligen inget rostskydd alls, eller ett minimalt sådant!
Alla innerytor var ren aluminium (hjulhus, luckor, flaps etc), ingen färg alls, bara ren metall!
Livslängden på en Mustang beräknades till endast ca 10timmar, så det var knappast något problem med korrosionen.

Men jag kan tänka mig att NA, som var en tillverkare som av tradition hade namn om sig att bygga kvalitetsflygplan, ändå rostskyddade lite på "strategiska" (utsatta) ställen ändå.
 Stilla Havet är ju en av de värsta miljöerna i rosthänseende (varmt och fuktigt plus saltmättad luft), ALLT rostar, och det rostar FORT.
Motorfästena och vingbalken är ju definitivt ett par sådana ställen som måste skyddas.

Rätt fantastiskt att det finns Mustanger som överlevt över 60år trots detta!
Visar att NA HADE en mycket hög byggkvalitet!

Jag tror du kan "lita" på Tamiya, de brukar vara grundliga i researchen, men man skall alltid vara misstänksam och kolla egna källor också.
De enda tillverkare jag litar i någon större grad på är Tamiya, Hasegawa Airfix och Wing-nut-Wings.

Stefan Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Inlägg av Mal lör nov 02 2013, 16:24

Tackar Stefan,

Grymt m den infon Very Happy

Stefan E skrev:

Livslängden på en Mustang beräknades till endast ca 10timmar, så det var knappast något problem med korrosionen.

Stefan Very Happy
What a Face 
Fan jag som sketat ner min kärra, ser den ut sådär efter 10 timmar beräknad livslängd så är det fasiken Wild Bill Kelso bakom spakarna What a Face
Wild Donkey P51K....... - Sida 8 Images?q=tbn:ANd9GcQwuEeNSM092dJ9KIk4p1UrlogIcE3QXnbrXl0lzn5R0Zkyej1J

Mal
Mal

Inlägg av Stefan E lör nov 02 2013, 16:56

Mal skrev:Tackar Stefan,

Grymt m den infon Very Happy

Stefan E skrev:

Stefan Very Happy
What a Face 
Fan jag som sketat ner min kärra, ser den ut sådär efter 10 timmar beräknad livslängd så är det fasiken Wild Bill Kelso bakom spakarna What a Face
Wild Donkey P51K....... - Sida 8 Images?q=tbn:ANd9GcQwuEeNSM092dJ9KIk4p1UrlogIcE3QXnbrXl0lzn5R0Zkyej1J

Det fanns ju en o annan som överlevde betydligt längre, och dom slets nog hårt, så oroa dig inte för det! Wink 

Stefan Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Inlägg av cas lör nov 02 2013, 17:09

Skulle inte detta vara en Korea-fågel?
Den fick ju slita inom nationalgardet innan den skeppades över havet, och i vilket fall som helst så lär den ha levt längre än 10 timmar...

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av Mal lör nov 02 2013, 19:06

cas skrev:Skulle inte detta vara en Korea-fågel?
Den fick ju slita inom nationalgardet innan den skeppades över havet, och i vilket fall som helst så lär den ha levt längre än 10 timmar...
Hehe.....

Från början japp, men jag e ju så förbaskat föränderlig What a Face
Men bygget e inte över än och det är lååångt kvar Wink

Japp, så här långt har man kommit nu.....

Det vart en redone hela 3ggr börjat från ren barplast varje gång, men nu satt den, dock så är det inte så mörkt som bilderna visar och det beror på den svarta grundfärgen jag har då jag kör Alclad Polished alu Wink
det är ljusare Wink trust me on this one Wink

Hep over to the pics, japp rosten finns där svagt som kommit från radiatorerna samt smutsen Wink
Wild Donkey P51K....... - Sida 8 Kdlr
Wild Donkey P51K....... - Sida 8 8h3b
Wild Donkey P51K....... - Sida 8 Hh0y
Wild Donkey P51K....... - Sida 8 Krar
Wild Donkey P51K....... - Sida 8 Njqw
Wild Donkey P51K....... - Sida 8 Q4yc

Mal
Mal

Inlägg av Gigabyte lör nov 02 2013, 20:25

Läckert!
Gigabyte
Gigabyte

Inlägg av Tobias lör nov 02 2013, 20:26

Ah det är bra, Stefan har koll! Då kan jag dricka kaffe, läsa och njuta istället.. Wink

Snyggt nedsmutsat, alldeles lagom. Underbart bygge Mal! Jag var ju bra sugen på den där modellen men efter alla dina snygga bilder vete fan om jag kan med..!Embarassed  Får kika på en ny dunderbult att stoppa in bland alla Spittar..

Blir det öl ikväll? Blev bjuden på en 400kr-öl i torsdags 3fonteinen-något..
Tobias
Tobias

Inlägg av Mal lör nov 02 2013, 21:29

Tobias skrev:Ah det är bra, Stefan har koll! Då kan jag dricka kaffe, läsa och njuta istället.. Wink

Snyggt nedsmutsat, alldeles lagom. Underbart bygge Mal! Jag var ju bra sugen på den där modellen men efter alla dina snygga bilder vete fan om jag kan med..!Embarassed  Får kika på en ny dunderbult att stoppa in bland alla Spittar..

Blir det öl ikväll? Blev bjuden på en 400kr-öl i torsdags 3fonteinen-något..
Nepp serru,

Denna ska du köpa och bygga med din stil..
Rakt av och ska bli kul o se den då komma till form Wink

Jag vart ju själv övertalad att köpa denna och bygga den Wink och ångrar inte en sekund, då byggde jag inte så här, tänk på att jag började förra året med byggandet och alldrig innan dess ens håll i en AB (uppehåll 19år) ägde ingen då, kunde eller visste knappt vad en wash var då, samt vart sågad på ett annat forum i sverige (inga namn, närmare mig) presenterade då min första 109a, första försöket m AB...den vart sågad, fel RLM (viste inte ens vad RLM är då), det var förödande kritik....

Jag var nära sluta helt och hållet.....samt var besviken och ledsen och arg samtidigt....denna var min första kärra förra året No:1
Wild Donkey P51K....... - Sida 8 Img0924i
Wild Donkey P51K....... - Sida 8 Img6262z
Wild Donkey P51K....... - Sida 8 Img4832m

Slutade med att jag avregistrerade mig illa kvickt o visa mig alldrig där igen efter det, hittade detta forum och det är drag i det och högt i tacket, mkt humor och sklitkul Very Happy och det är det som är viktigt, man utvecklas per automatik då Wink vill prova allt nytt och testa egna ideer osv.

Och hade alldrig tagit mig hit var jag är idag om det inte vore för detta forum och många fantastiska byggare här på forumet (Matt har sparkat på mitt arsle några gånger då jag deppat ihop samt några till och peppat mig) , bygglogg har hjälpt mig massor då jag ser objektivt på det jag gör, förbättra mig mm, man ser saker ut ett annat perspektiv, samt utvecklar vad jag tror mkt min egen stil, vilket många byggare har.

Så jag tycker du absolut ska bygga dig en sån här Very Happy och hur du vill bygga den Wink vad du vill uppnå Very Happy och det viktigaste av allt, det är skitkul, jag kommer finnas här med och alla andra Very Happy

Och dina byggen ser grymmt snygga ut och jag vet att du kan ge dig på detta monster utan problem serru, samt jag o alla andra kommer följa den Wink med hurrar rop

Så SATANA, Bygg för satan Very Happy och ha roligt Wink

Modelbygge är en konst och "Life is to short to drink bad wine)"
Mal
Mal

Inlägg av Stefan E lör nov 02 2013, 22:21

Mal skrev:
Så SATANA, Bygg för satan :Doch ha roligt Wink

DET är tammetusan det bästa någon sagt, och bara SÅ rätt! cheers 

Att lägga ut sina modeller på ett forum, få feedback, konstruktiv kritik och tips av andra byggare och se sina egna modeller från ett "utifrån"-perspektiv, är otroligt givande och utvecklande.
Har varit och är fortfarande för mig, och man lär sig snart att aldrig tävla mot andra på forumet, bara mot sig själv.
En viss del handlar onekligen om talang och en del har mera talang än andra, precis som inom alla andra områden.
Men den största delen handlar om att lära sig hantverket, genom övning (att bygga), varje modell lär en något nytt som man får ta med till nästa.

Har också ganska dålig erfarenhet från "det andra stället", säger inte mera än så.
När jag hittade Göteborgsforumet var det fortfarande rätt ungt, med friska, gemytliga diskussioner och högt i tak, och skämten var dåliga.
Idag har forumet växt till sig ordentligt och vi har blivit många flera, men vi har fortfarande lika friska diskussioner och lika högt i tak, men skämten är om möjligt, ännu sämre!
Låt oss bevara och vara rädda om den stämning och gemenskap vi har här. 

Tobias; Klart att du ska skaffa dig en Tamiya-Musse!

Visst, mycket delar är det, men bara man följer instruktionsboken (vilket jag själv har svårt för Embarassed ) så är det absolut inga problem att bygga den här modellen.
Hittar du en till vettigt pris, så slå till, du kommer inte att ångra dig!

Ursäkta att jag "lånade" din tråd en stund, Mal....   nu får du tillbaka den igen....

Stefan Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Inlägg av Mal lör nov 02 2013, 22:33

Very Happy Inga problem alls stefan, såna här saker är viktiga att ta upp,

Saker m relevans som har m byggande o saker kring detta får tas upp i mina trådar hur mkt som helst Wink för allt hänger ihop ändå Wink

Samt avstickare är viktiga med, ventilera Wink....mkt viktigt för mig iaf och är säker på att många uppskattar sånt (jag gör det) 

Håller med dig, tävla inte mot någon, risken är att man blir en "copycat" o det blir alldrig bra, bara slobby, tävla sig själv är kalas Wink oja massor m inspiraton från andra ta/sno ideer, göra sin sak Wink

der är så jag gör Wink
en sak till, jag testar mkt saker från andra modellbyggare, vissa gillar jag andra inte, en del fungerar en sak för andra inte....samt jag testar helt nya saker som rör sig i skallen på mig What a Face mkt sånt har jag testat just på detta bygge (outside the box)...

Ger mer djup i en tråd och den blir roligare följa Wink

Samt hållet med dig, hålla högt i tak o ha skitkul Very Happy oja Rockn Roll med  Very Happy

Senast ändrad av Mal den lör nov 02 2013, 22:50, ändrad totalt 1 gång
Mal
Mal

Inlägg av Stefan E lör nov 02 2013, 22:43

Vi måste träffas o ta en öl någon gång, kanske jag kan lära dig något om Country music (och ja, jag gillar rock också....)! Laughing 

Stefan Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Inlägg av Mal lör nov 02 2013, 22:52

Stefan E skrev:Vi måste träffas o ta en öl någon gång, kanske jag kan lära dig något om Country music (och ja, jag gillar rock också....)! Laughing 

Stefan Very Happy
Country är rockn roll (tänket) Very Happy

Klart vi ska ta några öl snacka ww2 o modellbygge o samt Tobias har frågat med Very Happy

Vi kan försöka styra upp något i STHLM nästa vecka kanske?

Senast ändrad av Mal den lör nov 02 2013, 23:19, ändrad totalt 1 gång
Mal
Mal

Inlägg av Mal lör nov 02 2013, 23:08

Tobias.

en viktig sak.

Gillar du det inte det du gjort, tvötta rent o börja om bara,

Mitt luftintag var en redone på 3 gånger serru.
första ett bommulsfibertråd, andra, vart inte nöjd m vädreingen, tredje så satt det det nästan vart inte rigtigt nöjd, sen satt det jag gillar Wink
Mal
Mal

Inlägg av Tobias sön nov 03 2013, 10:35

Härligt pepp-talk, tackar! Wink  SÅ mycket vettigt skrivet så jag suger bara åt mig och njuter.What a Face
Rätt märkligt att den ´schnitzeln blev så sågad? WTF?!Shocked  Tror jag vet vilket forum..
Skall absolut lägga till en Musse i stashen - för ett RAF-bygge (med louvres/spjäll och allt!). Synd att det inte finns en fin Mustang III bara...

Öl skall vi absolut ta ihop. Stockholm eller Linkan (var där tors-fre igen men hann bara jobba och fastna på E4an tyvärr). Får snacka modellbygge och musik.Cool 

Borde ge mig iväg mer och se folk in action, live, bygga sina modeller. Behöver se en del förfarande ibland.

Just det, detta var någon byggtråd för en Musse va? clownWink
Tobias
Tobias

Inlägg av Mal sön nov 03 2013, 11:38

Wild Donkey P51K....... - Sida 8 P30365bJodå det finns 1:32 Trumpeter Mustang III

dock så vet jag inte hur den är med hur rätt den är, kikat på flera färdiga o de ser skitfina ut, dock med extra godis Wink

Köp den på ebay o resin ögongodiset så blir det mkt billigare Very Happy
Mal
Mal

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 8 av 24 Föregående  1 ... 5 ... 7, 8, 9 ... 16 ... 24  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet