Wild Donkey P51K.......
+16
JOooCKE
Henrik Bergman
Marlin
ernie87
Janne.S
Caverö
Gigabyte
Björn Eriksson
flarpen
linusorn
Azgaron
Tobias
cas
Stefan E
Matt_Public
Mal
20 posters
Sida 9 av 24
Sida 9 av 24 • 1 ... 6 ... 8, 9, 10 ... 16 ... 24
Sv: Wild Donkey P51K.......
Fasiken, har jag missat denna?? Skall kika på detta. Aldrig byggt Trumpeter men tycker man alltid snubblar över lite gnäll om dem?
Tobias
De är inte tamiya fit, men man dår ihop dem riktigt bra om man jobbar lite
Vart nöjd m min F4F som var en trumpeter.
lite mek är det alltid, samt kanske inte 100% accurate som är vanligt,
Men sett många fått ihop den grymmt snygga m lite egna kablar o resingodis
Vart nöjd m min F4F som var en trumpeter.
lite mek är det alltid, samt kanske inte 100% accurate som är vanligt,
Men sett många fått ihop den grymmt snygga m lite egna kablar o resingodis
Mal
Kikade lite mera, finns kul godis helt klart! Gillar bössorna.. Men nosen ser lustig ut..?
Skall slänga ihop en Tamiya 1/48 snart, brorsa till den jag har fast utan invasionsränderna.
Denna tråden blir väldigt bra referens till Mustang IV´an sen.
Skall slänga ihop en Tamiya 1/48 snart, brorsa till den jag har fast utan invasionsränderna.
Denna tråden blir väldigt bra referens till Mustang IV´an sen.
Tobias
Tackar Tobias
Samt kul att du kan använda denna till ditt kommande projekt som ska bli kul o följa
Jepp...
nu har jag påbörjat motor utrymmet. e jäkla maskande from hell, Alclad Polished Alu över Tamiya Gloss Black, sedan maskades det på, sen vallejo interior grönt, vart lite sugen faktikt ta Chromate yellow......hade fått lite mer stuns, men håller mig till fakta ....sen efter det Tamiya klarlack on top , sen maskade jag av, anledningen, vill ha den där fina metall utsendet , drar man klarlack så motverkar det oc metallicen tappar sin "Metall" utseende.
En del slangar mm ska på plats, samt vädra med Florys, sen så kommer jag använda lite oljefärg, on top som final, för det är ju skitigt nu
Samt kul att du kan använda denna till ditt kommande projekt som ska bli kul o följa
Jepp...
nu har jag påbörjat motor utrymmet. e jäkla maskande from hell, Alclad Polished Alu över Tamiya Gloss Black, sedan maskades det på, sen vallejo interior grönt, vart lite sugen faktikt ta Chromate yellow......hade fått lite mer stuns, men håller mig till fakta ....sen efter det Tamiya klarlack on top , sen maskade jag av, anledningen, vill ha den där fina metall utsendet , drar man klarlack så motverkar det oc metallicen tappar sin "Metall" utseende.
En del slangar mm ska på plats, samt vädra med Florys, sen så kommer jag använda lite oljefärg, on top som final, för det är ju skitigt nu
Mal
Snyggt som vanligt, Mal!
Jag har byggt Trumpeters 1/32 -B Mustang, och det var INTE någon lätt sak!
Den var nog mera en envis Åsna än en foglig Häst!
Fast det KAN ju bero på att jag stoppade in en massa saker som konstruktörerna inte tänkt sig.
Men problemen med Trumpeters -B Musse är;
Cockpit är en blandning av -B och -D modellen, mest -D
Hjulhuset följer inte vingbalken utan bakkanten på luckorna, dessutom är det -D modellens hjulhus.
Hela nospartiet är "off", ser fel ut bara.
Spinnern för kort och trubbig
Propellerbladen ser inte rätt ut
Ni kan hitta mitt bygge här;
https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t1247-p-51b-mustang-trumpeter-1-32
Vänta på Tamiya, dom kommer säkert med en -B snart.
Stefan
Jag har byggt Trumpeters 1/32 -B Mustang, och det var INTE någon lätt sak!
Den var nog mera en envis Åsna än en foglig Häst!
Fast det KAN ju bero på att jag stoppade in en massa saker som konstruktörerna inte tänkt sig.
Men problemen med Trumpeters -B Musse är;
Cockpit är en blandning av -B och -D modellen, mest -D
Hjulhuset följer inte vingbalken utan bakkanten på luckorna, dessutom är det -D modellens hjulhus.
Hela nospartiet är "off", ser fel ut bara.
Spinnern för kort och trubbig
Propellerbladen ser inte rätt ut
Ni kan hitta mitt bygge här;
https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t1247-p-51b-mustang-trumpeter-1-32
Vänta på Tamiya, dom kommer säkert med en -B snart.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Jäklar vad snygg din musse är och skitig
Den där har du fixxat riktigt snyggt
Mal
Tackar, men det tog över två år och en helsikes massa jobb!Mal skrev:Jäklar vad snygg din musse är och skitig
Stoppar man inte i så mycket utan bygger rakt ur lådan är det nog mycket lättare.
Stefan
Hade nog köpt rubbet från Aires om jag kört på den jag med..
Skall spana in ditt bygge Stefan!
Snyggt fixat Mal! Det ser bra ut med den rostskyddsfärg du valt men jag förstår vad du menar med chromate yellow. Du har Airbrushat allt? Inget penslande?
å var det inte bara bilderna, tyckte något bygge såg off ut, Skinny nose eller någé.. Väntar nog på Tamiya samt kör en 1/48 till. Gillar verkligen III´an!Hela nospartiet är "off", ser fel ut bara.
Snyggt fixat Mal! Det ser bra ut med den rostskyddsfärg du valt men jag förstår vad du menar med chromate yellow. Du har Airbrushat allt? Inget penslande?
Tobias
Ville verkligen ha Chromate yellow, kom på en sak men låter det vara till nästa gång, det är väl så att Chromate yellow är under Interior green, hade en ide om chippa så de gula fläcklarna poppar (dings, små slagmärken) fram, men låter det vara då jag inte är 100% eller sen nåt foto, annars hade jag rockat loss på den om att det kan vara Chromate yellow under, men detta är en kvalificerad gissning baraTobias skrev:Hade nog köpt rubbet från Aires om jag kört på den jag med..å var det inte bara bilderna, tyckte något bygge såg off ut, Skinny nose eller någé.. Väntar nog på Tamiya samt kör en 1/48 till. Gillar verkligen III´an!Hela nospartiet är "off", ser fel ut bara.
Jag använder ABn mer är mer än 90% av arbetet, det enda jag använder pensel är detaljmåleri och washer (styra washer, med rinnstreaks mm, rost mm)
Tom lådor, fack, allt sånt det maskar jag av och kör AB, jo skulle vilja påstå att har maskat ett o annat nu så har en koll ;)började rejält på från No:3 och framåt, så mkt lite m pensel, samt är en penselkille way back
Dekaler har jag slutat med sen var det no 3 har jag för mig, iom dekalerna gick sönder, så löste detta genom måla, sen var jag fast :face:självklart dekaler det som inte kan målas
Det jag håller på nu med är lära mig rosten ;)på ww2 kärra, den är som sagt inte samma sak som på en bil ;9 iom kärran är ju alu, men andra skruvar har ju rost rinn på alumet
Oja kommer nog brottas med en Mustang III Trumpeter....Har jag bråkat me SH Brewster så kan jag bråka med den
Mal
Stefan kommer garanterat att komma och svara på interior green & chromate yellow. Finns annars någon artikel på IPMS Stockholm om de där färgerna som kanske svarar på det?
Ah det går att maska så bra? Ser verkligen fram emot den stora dagen D - när AB inhandlas.. Och så blir det dags att bli nybörjare med något igen..!
Tycker det är bra att måla dekaler när det går, helt klart! Men blev lite impad av Humbrols DecalFix faktiskt.. När den (med hjälp från mig! ) "killed off" några dekaler..
HAde vart kul att se dig tackla den ponnyn!
Ah det går att maska så bra? Ser verkligen fram emot den stora dagen D - när AB inhandlas.. Och så blir det dags att bli nybörjare med något igen..!
Tycker det är bra att måla dekaler när det går, helt klart! Men blev lite impad av Humbrols DecalFix faktiskt.. När den (med hjälp från mig! ) "killed off" några dekaler..
Tobias
Tobias skrev:Stefan kommer garanterat att komma och svara på interior green & chromate yellow. ;)Finns annars någon artikel på IPMS Stockholm om de där färgerna som kanske svarar på det?
Det går grymt bra o maska, kör då med Tesa tejp, det viktiga är att göra tvätta ren rent rent, så slipper man att den drar med sig chunks av färg, och då maskar jag efter ca 10min ;)utan problem.
Oja mskningen kan ta rätt lång tid ;)orkar man inte då får man pensel måla, men modellbygge är för mig en skön terapi o skitkul, så har gott om tid D
Oja en parantes, Tamiya spackel kan få färg att lossna då man kör med tejp, en erfarenhet från brewstern
Jepp, nu är motorupphängningen vädrad....Dock ej fördigvädrad, då vädringen ska justeras, samt kommer köra indianred+svart oljefärger sent i bygget iom, så det kommer mer i slutet, så ni behöver inte oroa er för de lite fetare washen som ligger på et par ställen, de är vattenlösliga och kan tas bort när som helst ,... ernie som guidade mig in på dem
Jihhaaaa rost skiten ser kalas ut, första gången med den effekten, så denna kärra får utstå mkt "första gångs" saker från mig hahaha....
ps, jag kommer måla alla insignias, så ska till pappershandeln och köpa riktigt bra film, samt nödvändiga vinklar för stjärnorna samt annat bra för sånt
Mal
Har jag blivit något slags orakel nu?Tobias skrev:Stefan kommer garanterat att komma och svara på interior green & chromate yellow.
Tja, jag har byggt ett antal Mustanger, både 1/48 och 1/32 vid det här laget, plus att jag bara älskar att grotta ner mig i böcker o fakta.
Men ta det jag säger med en gnutta salt, jag KAN faktiskt ha fel (det HAR hänt), rätta mig gärna i så fall.
Angående chippningen så är det bara att köra, det bör ha varit ZC under interior green.
Vissa ytor som utsattes för hårdare slitage och behövde ett bättre rostskydd, som cockpit, hjulhus och motorfästena mm målades TVÅ gånger med YZC.
För att kunna se var man hade målat (gult på gult syns dåligt), blandade man i ungefär 1/3 "Lamp Black" (aluminiumpigment) i YZC och fick då en grön färg.
"Interior green" är helt enkelt ANDRA lagret med rostskyddsfärg!
Så chippa på bara!
Chip, Chip!
Stefan
Oj, vad snyggt!
Nu skäms jag nästan för att visa mina modeller, när du får till det så in i baljan snyggt!
Stefan
Nu skäms jag nästan för att visa mina modeller, när du får till det så in i baljan snyggt!
Stefan
Tack som attan då var min kvalificerade gissning rätt jiha lite har jag lärt mig om mussar, detta är det jag älskar med modellbygge lärt sig lite tillStefan E skrev:Har jag blivit något slags orakel nu?Tobias skrev:Stefan kommer garanterat att komma och svara på interior green & chromate yellow.
Tja, jag har byggt ett antal Mustanger, både 1/48 och 1/32 vid det här laget, plus att jag bara älskar att grotta ner mig i böcker o fakta.
Men ta det jag säger med en gnutta salt, jag KAN faktiskt ha fel (det HAR hänt), rätta mig gärna i så fall.
Angående chippningen så är det bara att köra, det bör ha varit ZC under interior green.
Vissa ytor som utsattes för hårdare slitage och behövde ett bättre rostskydd, som cockpit, hjulhus och motorfästena mm målades TVÅ gånger med YZC.
För att kunna se var man hade målat (gult på gult syns dåligt), blandade man i ungefär 1/3 "Lamp Black" (aluminiumpigment) i YZC och fick då en grön färg.
"Interior green" är helt enkelt ANDRA lagret med rostskyddsfärg!
Så chippa på bara!
Chip, Chip!
Stefan
men det kommer på ett senare bygge, kommer absolut bygga en musse till det är så säkert
Mal
Ojj tycker du....Stefan E skrev:Oj, vad snyggt!
Stefan
Blir generad kör på det som ser rätt ut o känsla när jag tittar ner i färgbyttorna o blandar själv....fast har nog nytta av att jag målade mkt m olja för länge sen (se färger, lät flummigt va)
och jag är inte klar med vädringen upphängningen än, det är grunden för det som komma skall, den kommer senare då kroppshalvorna är på plats och målad kärra....
Olje utsmetat blänk samt rost streaks från nithålen ska dit med, subtilt såklart (oljefärger)
Mal
Ser mycket snyggt ut Mal! Ska bli kul att se det helt färdigt!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Tackar alla att ni gillar detta....
Blir lite generad
Jo kommer ställa ut den på Sthlm Open 08 nästa år....
och några till få se hur det går...då, men är inte klar m denna ännu, men borde bli klar fram tills dess .....ernie har peppat mig per tel....
Blir lite generad
Jo kommer ställa ut den på Sthlm Open 08 nästa år....
och några till få se hur det går...då, men är inte klar m denna ännu, men borde bli klar fram tills dess .....ernie har peppat mig per tel....
Mal
Fåse då...Tobias skrev:Kul att du skall ställa ut! Det kommer bli kalas!
Ribban e larvigt hög altså, så mkt fina byggen o inspiration... var på den i våras, jössen vad grymma byggen det fanns där...
Jajaja, testar mina där o se om det finns plats för mig nästa år i vår bära eller brista
Mal
Dundrans!
Det här blir ju nästan oroande grymsnyggt.
Det här blir ju nästan oroande grymsnyggt.
Den posten har du ju innehaft i åratal. Fick du inte utskicket?Stefan E skrev:Har jag blivit något slags orakel nu?
Matt_Public- Master of DNF
Klart att du skall ställa ut!
Det är ju ett tag dit, så du kommer att ha ännu mera trix i rockärmen då!
Stefan
Det är ju ett tag dit, så du kommer att ha ännu mera trix i rockärmen då!
Stefan
Japp.
Motorupphängningen är inte riktigt klar som sagt, det ska ju dit med rost "rinn" från vissa strategiskt utvalda nitar på upphängningen oljefärg, samt metall blänk appliceras m silver från silverpenna.
Sen så har jag funderingar kring hjulhuset för sporrhjulet, har för mig att det ska vara nån gummi/skinndamask på den.....
Nån som har kollen vore toppen, för om det är en sån så kommer jag göra en ny damask av tennfolie från vinpavan för den kan man skrynkla till "rätt"
Hjulhusen för huvudställen hmmm, kommer scratcha en del, då det är rätt tomt på dem, sen köra Alclad, sen på med Chromate yellow, sen interior green, med salt chippning i olika lager så det gula poppar fram på en del ställ, dings från mekaniker mm.
Vad tror ni om denna vansinniga plan som smits i tankarna
Motorupphängningen är inte riktigt klar som sagt, det ska ju dit med rost "rinn" från vissa strategiskt utvalda nitar på upphängningen oljefärg, samt metall blänk appliceras m silver från silverpenna.
Sen så har jag funderingar kring hjulhuset för sporrhjulet, har för mig att det ska vara nån gummi/skinndamask på den.....
Nån som har kollen vore toppen, för om det är en sån så kommer jag göra en ny damask av tennfolie från vinpavan för den kan man skrynkla till "rätt"
Hjulhusen för huvudställen hmmm, kommer scratcha en del, då det är rätt tomt på dem, sen köra Alclad, sen på med Chromate yellow, sen interior green, med salt chippning i olika lager så det gula poppar fram på en del ställ, dings från mekaniker mm.
Vad tror ni om denna vansinniga plan som smits i tankarna
Mal
Sida 9 av 24 • 1 ... 6 ... 8, 9, 10 ... 16 ... 24
Liknande ämnen
» Hobby Boss F-105F Wild Weasel
» F16CJ Wild Weasel - "First In Last Out"
» F-16CJ Wild Weasel, Tamiya 1:48
» Trumpeter 1/72 F-105G Wild Weasel
» YGBSM, F-100F Wild Weasel I
» F16CJ Wild Weasel - "First In Last Out"
» F-16CJ Wild Weasel, Tamiya 1:48
» Trumpeter 1/72 F-105G Wild Weasel