IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan)

+10
Stefan E
MiniStuff
johan r
Azgaron
Caverö
JOooCKE
merlin1953packard
Gigabyte
Linus
Janne.S
14 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 5 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Gå ner

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) Empty Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan)

Inlägg av Janne.S lör apr 11 2009, 22:37

Happ..vad gör jag nu då medan lacken torkar? Har inget nytt att kolla på DVD:n, bara strunt på TV och tanten jobbar natten.....

Jag rullar nervöst på tummarna i 10 minuter och sedan sträckar jag mig efter en ny modell som jag kan börja på!!


För en gångs skull ska jag frångå mina principer att bara bygga operativa kärror....Den här jubileumsmaskinen är bara för snygg helt enkelt!!

Det blir en Italiens Tornado IDS i 1/48 från Italeri med gör-läckra dekaler från cartograf!!

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) DSC01935




Dessutom hittade jag ett par Martinbaker stolar i resin från paragorn som låg och skräpade, har även ets men det ska användas till en framtida Tornado ADV.

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) DSC01939



Snittsiga dekaler va?
Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) DSC01938



Jag satte fast massa delar på sprues som jag grundade isvart som vanligt.....min lilla skog av delar Razz
Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) DSC01936



Jag gillar faktiskt hur Italeri löst ihopsättandet....hela främre delen av flygkroppen är en egen modul som ska sättas på resten sedan.
Visst det kan bli hemskt trist om de inte passar ihop men jag tycker i alla fall att det är en trevligare lösning!
Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) DSC01937


Passade på att sätta ihop lite vingar och fenor åxå ...
Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) DSC01940


Det här ska bli ett roligt bygge med en låg ambitionsnivå....ingen kabeldragning här det får räcka med resinstolarna, så det blir en stängd huv.
Ett gladbygge med andra ord!

Limma Lungt!


Senast ändrad av Janne.S den mån apr 13 2009, 19:30, ändrad totalt 1 gång
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) Empty Sv: Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan)

Inlägg av Linus lör apr 11 2009, 23:14

Jag tycker alla byggen ska vara gladbyggen. Modellbygge ska inte vara en hobby där man bygger bara för att man ska, det borde finnas vilja bakom också Smile Det ser bra ut, kan få en mycket hög sexig-faktor på en här modellen!
Linus
Linus


Till överst på sidan Gå ner

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) Empty Sv: Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan)

Inlägg av Gigabyte lör apr 11 2009, 23:36

Blir en katt med klös i skulle jag tro janne ,lycka till med ditt bygge !
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) Empty Sv: Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan)

Inlägg av Janne.S lör apr 11 2009, 23:49

hehehe, klart alla byggen e gladbyggen men sedan kan man ju ändå ha olika ambitionsnivåer. Vissa modeller tänker man till lite mer än andra och lägger kanske mer energi på att den ska bli korrekt men det gör det inte mer eller mindre roligt än ett snabbbygge. Man bygger det man känner för och den ambitionsnivån man vill Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) Empty Sv: Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan)

Inlägg av merlin1953packard sön apr 12 2009, 08:37

Det ser ut att vara en arg katt, men - förmodar jag - en glad byggare! Det blir väl inte mycket vädring på den, antar jag, eftersom det är en pyntad kärra för jubileum av något slag (sista flygningen på förband?). Som vanligt snyggt och välorganiserat när du sätter igång ett nytt bygge. Vi andra kan bara luta oss bekvämt bakåt och följa bilder och sakkunniga kommentarer.
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) Empty Sv: Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan)

Inlägg av JOooCKE sön apr 12 2009, 08:49

Det här kommer att bli kul att följa , har stått och varit på väg att köpa den flera gånger men jag vet inte varför jag inte har gjort det... Rolling Eyes

Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) Empty Sv: Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan)

Inlägg av Caverö sön apr 12 2009, 09:10

Mums mums Janne, det blir en fröjd detta. Kul och lite ovanlig kära, jag menar att jag inte sett ngn Tornado på vare sig möte eller tävling.
Och sicket målningschema då, görgrymt jö. cheers
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) Empty Sv: Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan)

Inlägg av Janne.S sön apr 12 2009, 17:32

Tack killar Very Happy

Ne så mycket vädring blir det inte på den här.....alla bilder jag sett av den visar den som om den var nymålad! Tornadon är en underskattad maskin och det byggs alldeles för få av dom med tanke på alla koola målningar som finns! Finns till och med öken kammo om man får för sig att göra en Saudisk!

Hobby Bosse ska släppa ett par Tornados i år..en IDS och en ADV, kanske leder till en renässans för Tornado byggen Very Happy Annars är det Airfix och Italeri som gäller i 1/48, jo ESCI gjorde åxå en i 1/48 en gång i tiden men den får gärna fortsätta vila....
i 1/72 finns det fler alternativ än Italeri och Airfix, monogram gjorde en för länge sedan och Hasegawa har faktiskt en i 1/72 åxå.
Revell har släppt ett lass Tornados i 1/32 som är riktigt hyggliga men det är väl bara IDS maskiner vad jag förstått åsså har de några i 1/144 åxå Very Happy

Så nog finns det modeller i alla fall !
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) Empty Sv: Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan)

Inlägg av Azgaron sön apr 12 2009, 23:03

Intressant kärra Janne! Bra start! Ska bli kul att följa den här!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) Empty Sv: Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan)

Inlägg av johan r sön apr 12 2009, 23:47

Här startas det nya spännande byggen i parti och minut, Drakar och Tornados och baneblade och......

Vilken eyecatcher du startar upp Janne. Ett fräckt flygplan i snyggt fodral.

Lycka till!


//Johan


Senast ändrad av Johan R den mån apr 13 2009, 19:30, ändrad totalt 1 gång
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) Empty Sv: Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan)

Inlägg av MiniStuff mån apr 13 2009, 08:51

Kool Katt! Inget jag själv skulle välja att bygga men detta planet var riktigt fräckt.

/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) Empty Sv: Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan)

Inlägg av Stefan E mån apr 13 2009, 16:11

Hejsan Janne!

Jag har sagt det förut, och måste konstatera det igen!

Vi tänker väldigt lika, du o jag!

Just den här maskinen har jag hållit på med ett bra tag som ett kampanjbygge på Aeroscale!

Liksom du föll jag för det underbara Panther-schemat på boxarten.

Kan bara tala om att du har en del (HÅRT) jobb framför dig!

Ett par tips på vägen;

Se upp med att Italeri har fel på Ritningen!
Texten "Version A/B only" i ritningen skall lyda "Version B/C only"!
Så Ingen IR-pod under nosen och inga antenn-fenor på fenan på den här kärran!
Målningsplanerna är däremot korrekt ritade!

http://www.milavia.net/specials/50stormo_70yrs/

Tänk också på att luftintagen SKALL vara lite högre i bakkant än kroppen då det är ett luftutsläpp där på den riktiga kärran!
Passa på undersidan så blir det rätt.
Passningen med de små bitarna framför vingarna är usel, torrpassa, fila och använd plasticard!
Fenan blir något för smal och behöver spännas ut med ett par stag av gjutstam.


Just nu är jag i målningsstadiet med min, men du är väl snart ikapp! bounce

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) Empty Sv: Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan)

Inlägg av Janne.S mån apr 13 2009, 19:29

Phantom2 skrev:Hejsan Janne!

Jag har sagt det förut, och måste konstatera det igen!

Vi tänker väldigt lika, du o jag!

Just den här maskinen har jag hållit på med ett bra tag som ett kampanjbygge på Aeroscale!

Liksom du föll jag för det underbara Panther-schemat på boxarten.

Kan bara tala om att du har en del (HÅRT) jobb framför dig!

Ett par tips på vägen;

Se upp med att Italeri har fel på Ritningen!
Texten "Version A/B only" i ritningen skall lyda "Version B/C only"!
Så Ingen IR-pod under nosen och inga antenn-fenor på fenan på den här kärran!
Målningsplanerna är däremot korrekt ritade!

http://www.milavia.net/specials/50stormo_70yrs/

Tänk också på att luftintagen SKALL vara lite högre i bakkant än kroppen då det är ett luftutsläpp där på den riktiga kärran!
Passa på undersidan så blir det rätt.
Passningen med de små bitarna framför vingarna är usel, torrpassa, fila och använd plasticard!
Fenan blir något för smal och behöver spännas ut med ett par stag av gjutstam.


Just nu är jag i målningsstadiet med min, men du är väl snart ikapp! bounce

Limma Lungt!

Stefan

LOL just den där sajten hittade jag å använder som referens......och vidare så är det faktiskt ingen Tornado IDS utan en ECR...en Wild Weasel som jänkarna skulle kalla den Razz
Tänk vad man kan hitta när man tittar bland referenserna, dessvärre är det inte så många rätt på antenner och instrumentpanel, blir en stängd huv på den här Very Happy

Tack för tipsen, Stefan....kommer bli tufft det håller jag med om....få se hur anal jag ska bli Razz


Och tack alla för de vänliga orden Very Happy

Limma lugnt!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) Empty Sv: Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan)

Inlägg av Janne.S mån apr 13 2009, 19:33

Förresten...kom att tänka på det, undrar om piloten blev förbjuden att använda reverseringsklaffarna på motorerna för att inte skita ner målningen?
Har bara sett bilder på den här individen där den varit jätte ren......och det brukar inte Tornados vara om stjärtfenan precis Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) Empty Sv: Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan)

Inlägg av Stefan E sön apr 19 2009, 17:24

Janne.S skrev:Förresten...kom att tänka på det, undrar om piloten blev förbjuden att använda reverseringsklaffarna på motorerna för att inte skita ner målningen?
Har bara sett bilder på den här individen där den varit jätte ren......och det brukar inte Tornados vara om stjärtfenan precis Razz

Piloten får kanske tvätta planet SJÄV efter varje landning! Laughing

Annars är ju Tornadon (ö)känd för att vara en riktig s**tgris!

Hur går ditt bygge?
Några framsteg ännu? bounce bounce bounce

Själv har jag tillbringat några timmar med att maskera, så nu ikväll skall jag blåsa på lite silverfärg!

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) Empty Sv: Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan)

Inlägg av Janne.S sön apr 19 2009, 22:44

Sitter fast på jobbet inatt...har jouren Sad

Imorgon, när de släpper ut mig kring lunch, ska jag fortsätta med min dekalräddningsinsats med magnus tips...och sedan ska det väl hända saker på Tornado fronten
Cockpiten är i princip färdigmålad och väntar på vädring, ska bara måla katapluttisarna åxå Very Happy Likaså hjulbrunnarna.

/ P.S

Skicka upp lite bilder på bygget sedan så får vi se hur lika vi tänker Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) Empty Sv: Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan)

Inlägg av Janne.S mån apr 20 2009, 21:34

SÅ har jag pillat på Tornadon för omväxlingskull Very Happy

Jag har börjat detaljmåla cockpiten, nu väntar den bara på lite johnson och sedan en wash...sedan blir det mattlack och torrborstning Very Happy
Eftersom det ska bli en stängdhuv så tar jag det lite lugnt med detaljerandet.


Här e lite bilder i alla fall

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) DSC01973

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) DSC01974

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) DSC01975


Limma lugnt!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) Empty Sv: Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan)

Inlägg av Stefan E mån apr 20 2009, 21:34

Janne.S skrev:Sitter fast på jobbet inatt...har jouren Sad

Imorgon, när de släpper ut mig kring lunch, ska jag fortsätta med min dekalräddningsinsats med magnus tips...och sedan ska det väl hända saker på Tornado fronten
Cockpiten är i princip färdigmålad och väntar på vädring, ska bara måla katapluttisarna åxå Very Happy Likaså hjulbrunnarna.

/ P.S

Skicka upp lite bilder på bygget sedan så får vi se hur lika vi tänker Very Happy

Visste inte om jag skulle våga... Wink
Men om du tycker det så kommer en bygg-tråd snart! Very Happy

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) Empty Sv: Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan)

Inlägg av Janne.S mån apr 20 2009, 21:36

LOL våga????

Klart du vågar!!! så många byggen å så få trådar Razz cheers
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) Empty Sv: Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan)

Inlägg av Stefan E mån apr 20 2009, 21:40

Janne.S skrev:LOL våga????

Klart du vågar!!! så många byggen å så få trådar Razz cheers

Kanske inte efter du visat din cockpit...

Där ligger jag i lä, helt klart! Laughing

Jodå, den kommer så klart!
Alltid kul att jämföra samma modell!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) Empty Sv: Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan)

Inlägg av Janne.S mån apr 20 2009, 21:43

Lysande Stefan!!!

...cockpitar e min specialité, den dagen jag sumpar en cockpit vill jag inte vara me längre Razz Dekaler däremot.... men du får säkert på dina dekaler utan större bekymmer sunny
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) Empty Sv: Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan)

Inlägg av johan r mån apr 20 2009, 22:45

Janne.S skrev:
Sitter fast på jobbet inatt...har jouren

Imorgon, när de släpper ut mig kring lunch, ska jag fortsätta med min dekalräddningsinsats med magnus tips...och sedan ska det väl hända saker på Tornado fronten
Cockpiten är i princip färdigmålad och väntar på vädring, ska bara måla katapluttisarna åxå Likaså hjulbrunnarna.

/ P.S

Skicka upp lite bilder på bygget sedan så får vi se hur lika vi tänker

Visste inte om jag skulle våga...
Men om du tycker det så kommer en bygg-tråd snart!

Stefan

Klart du skall lägga upp ditt bygge Stefan.

Ser mycket bra ut Janne. Gillar hur du får fram detaljerna.

// Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) Empty Sv: Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan)

Inlägg av Janne.S tis apr 21 2009, 18:54

Sådär nu ska det uppdateras!

Klar med vädrandet av cockpit, eftersom det ska vara en stängd huv på den häringa så brydde jag mig inte så mycket om detaljerandet.
Paragon sätena är ok men jag föredrar resin säten med etsade bälten de ger mer liv än gjutna.

Hur som haver här e instrumentpanelerna, notera att jag bara lagt en droppe klarlack på mätartavlorna och inga visare, skulle inte synas så väl genom den stängda huven i alla fall Razz

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) DSC01979

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) DSC01982




En av sätena..

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) DSC01981




Så har jag satt ihop lite...

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) DSC01983

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) DSC01984

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) DSC01985



Sedan stte jag ihop de främre kroppshalvorna ....urk, det var ingen vacker passform den här modellen....mer approximativ än exakt om man säger så....
Blir nog lite spacklande å slipande här.....jösses!
Hoppas Hobby Bosse släpper sina Tornados snart....

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) DSC01986

Åsså med kattaplutterna torrpassade....


Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) DSC01987


Det går framåt i alla fall Very Happy

Kommentarer å synpunkter är välkommna!
Limma lugnt!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) Empty Sv: Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan)

Inlägg av Azgaron tis apr 21 2009, 20:35

Mycket snyggt Janne!
Inga kul skarvar dock! Inte så kul att behöva spackla och slipa i såna utrymmen!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) Empty Sv: Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan)

Inlägg av Janne.S tis apr 21 2009, 22:21

Ho hum...inte kul men man måste väl Razz

Tack Håkan Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) Empty Sv: Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan)

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 5 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet